Zpět na článek

Diskuze: Microsoft zpackal Windows Mobile, řekl Ballmer

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

robert+
robert+
Level Level
28. 10. 2009 18:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

po pravde nevim jake zazracne aplikace pro WM existuju. Myslim ze Iphone ma podstatne sirsiu zakladnu aplikacii ako ktokolvek iny. A to som androidak

jirkaho
jirkaho
Level Level
29. 9. 2009 14:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Aha, takze apple test tech aplikaci dela jen protoze nemaji nic lepsiho na praci (protoze to urcite system zvladne..) Ano idelani system se zotavi, ale tady mame silene mnozstvi ruzneho HW a SW, takze jak to chcete resit? Neni to jedek kus "zeleza" jak ma ma apple. Obcas muzou byt take zmrsene drivery a pod..Ano nemelo by se to stavat, ale jak linux tak i win proste obcas narazi...

jirkaho
jirkaho
Level Level
29. 9. 2009 12:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

stabilitu systemu delaji aplikace. Ted jsem o zazil na vlastni kuzi. Nainstaloval jsem cosi co mi delali na WM bordel.. Ale je to jen moje chyba, ze jsem experimentoval... Ostatni se prodava casteji protoze je to ted proste cool.. Dlouho jsem se IE v WM vyhybal, ale ted jsem ho zacal pouzivat a v nejnovejsi verzi 6.1 je to slusne pouzitelne

jirkaho
jirkaho
Level Level
29. 9. 2009 12:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A co je podle tebe FW (framework) na win mobile? Aplikace muzu delat ve visual studiu a maji take jednotny styl, Jen je to proste vice hranate.... casti tretich stran take muzu pouzivat. A ani nemluvi o tom, ze pro programatora je to super, protoze je minimalni rozdil jestli pise pro WM nebo win 32 app nebo dela web, porad muze pouzivat jeden jazyk..napr. c#

Pavel Bureš
Pavel Bureš
Level Level
29. 9. 2009 11:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ballmer mluvil o WM pro dotekové přístroje, tak jsem to aspoň pochopil, neboť přístroje s dotekovým displejem jsou mnoha výrobci používány jako konkurence pro iPhone a Android zařízení.

Já se jen snažím vysvětlit, že Windows Mobile Professional byl a je skvělý systém pro kapesní počítače, je vysoce přizpůsobitelný a bez hloupých omezení typu zakazování VoIP aplikací u iPhonu a podobně. Jenže požadavky na operační systém pro kapesní počítač a pro "mobil s dotekovým displejem, který bude zvládat část funkcí PDA a bude vhodný i pro obyčejné, technikou nepoznamenané uživatele" jsou zkrátka jiné. Podle mě udělal Microsoft z dlouhodobého hlediska chybu v tom, že se spolu s výrobci snaží systém prezentovat jako vhodný do dotekových "mobilů", s jejichž ovládáním si poradí i desetileté dítě". Takový WMP zkrátka není, nebyl a v dohledné době asi ani nebude, přestože verze 6.5 je v tom opět o kousek dál. To ale neznamená, že by to byl špatný systém.

Uživatelé, kterým WMP vyhovuje tak, jak je, jsou naštváni snahou změnit styl ovládání na výhradně dotekové i odstraněním hardwarových tlačítek, příznivcům doteku zase vadí, že na většině zařízení kvůli poměru rozlišení a úhlopříčky jsou prstem ovladatelná pouze jednotlivá rozhraní jako např. TouchFLO.

Osobně si nemyslím, že bych WM nějak zoufale obhajoval, jen se snažím co nejpodrobněji popsat situaci. Před několika lety tu byly velké diskuse, zda Palm OS či WM. Majitelé Palm OS křičeli, že jejich systém je dokonalý a WM jsou špatné, jakmile se však člověk odvážil zmínit, že v Palm OS si jen velmi pracně přečteme mail s diakritikou, byl téměř ukamenován.

Tím chci říct, že každému vyhovuje něco jiného. Kolega Kosour třeba nedá dopustit na Palm OS, já bych nic s tímto systémem už používat nemohl mám WM a jako zálohu T-Mobile G1 s Androidem. To, že jeden ze systémů některou funkci nemá v základu či není na předních příčkách co do prodeje, ještě neznamená, že je špatný, zaostalý atp.

Opět si myslím, že pracujete jen se svým úhlem pohledu, viz třeba "Zaprve myslim, ze nejsem sam kdo se v tech jejich znacenich neorientuje a at srovnate libovolnou edici s konkurenci, oboje vychazi bidne." Tady bych si dovolil nesouhlasit. Stále potkávám plno lidí, kteří mají smartphone s WM standard a nedají na něj dopustit, např. proto, že je lehce ovladatelný pomocí tlačítek, člověk nepotřebuje se přesně trefit na displej atp.

A abych to ještě shrnul - souhlasím s Ballmerem v tom, že Microsoft co se týče jednoduchého OS do "mobilů" zaspal dobu. Nejsem si však zcela jist, zda nejlepší možná cesta je "iphonizovat" Windows Mobile Professional, protože pak nebude alternativa pro ty, kteří zmíněný způsob práce nechtějí, viz třeba mnohé diskuse na Smartmanii a další, viz třeba: https://www.svetmobilne.cz/htc-leo-1-ghz-snapdragon-a-obrovsky-43-kapacitni-displej/1682

WM je zkrátka jiný a jen kvůli tomu nemusí být špatný. To, že se WM přístrojů neprodávají miliony jako iPhonů sice Microsoft nepotěší, neprodá tolik licencí, ale je však otázkou, zda se vyplatí udělat více či méně věrnou kopii OS X z iPhonu když ti, kteří toto vyžadují, jsou spokojeni třeba se zmíněným iPhonem.

Pavel Bureš
Pavel Bureš
Level Level
29. 9. 2009 07:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Domnívám se, že základní problém je v tom, že vy chcete telefon, kdežto Windows Mobile není oepračním systémem vytvořeným pro telefony. Podívejte se na nějaké PDA s Windows Mobile 6 či 6.1 a pak třeba na HTC Kaiser. Je to úplně stejný systém, akorát Kaiser navíc dostal do vínku aplikaci pro telefonování, správce SMS a možnost nastavit vyzvánění. Proč myslíte, že řada médií (zejména těch anglicky píšících)používá dvě označení - PDA Phone a smartphone. To jasně vystihuje odlišnosti. Microsoft má přeci pro "telefony" Windows Mobile Standard, který se opravdu jako telefon chová a jeho rozhraní odpovídá druhu použití, tj. jako rozhraní "telefonu" (smartphonu).

Pavel Bureš
Pavel Bureš
Level Level
29. 9. 2009 07:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Bureš Ještě doplním, že řada médií používá označení PDA Phone i pro smartphony a dělá v tom velký zmatek, ale s tím bohužel nic neudělám. Přesnou definici najde Google, který říká, že PDA Phone je "A personal organizer (PDA) and cellphone combined in one device" Pokud někdo (obyčejný uživatel, který ani neví, že nějaký vyspělý OS v systému má) chce "telefon" třeba s dotekovým displejem, pak plně souhlasím s tím, že jakékoliv Windows Mobile zařízení pro něj v současné době není příliš vhodné a měl by se porozhlédnout jindě, třeba po dotykových LG atp.

Pavel Bureš
Pavel Bureš
Level Level
28. 9. 2009 19:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vy už jste v podstatě zopakoval to, co jsem psal v aktualitě, tj. Windows Mobile přístroje a třeba iPhone nebyly v počátku ve stejné kategorii. Windows Mobile Professional je určený pro kapesní počítače (případně komunikátory vzniklé přidáném telefonního modulu), kdežto třeba takový OS X je zase telefonující přehrávač. A kapesní počítač není to samé co multimediální přehrávač. Pokud bych měl použít vaši analogii s dopravními prostředky, tak WM by mohl být víceúčelový pick-up, který sice není ideální, ale zastane rodinné vozidlo, ale současně odveze i náklad atp., kdežto OS X je přesně zaškatulkovaný a s omezenými možnostmi úprav, něco jako cabriolet.

Pavel Bureš
Pavel Bureš
Level Level
28. 9. 2009 19:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pro opravdovou práci, bez ohledu na profesi, je podle mého nejdůležitější PIM a v tomto ohledu je WM na špici (tím neříkám, že je nejlepší). Nedá se srovnat s Androidem (bez úkolů), se Symbianem s S60, kde jsou úkoly jen jednoduché a ani s Palm OS, kde zase všechno padá na problémech s diakritikou.

Pavel Bureš
Pavel Bureš
Level Level
28. 9. 2009 19:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mohu se zeptat, jak toto měříte?

czhunter
czhunter
Level Level
28. 9. 2009 13:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Přesně tak, WM dostává na zadek nejen od OSX, ale i od Androidu, WebOS a Symbianu a snad i všech dalších mobilních OS.
Jediná věc co WM drží nad vodou je dostatek aplikací, jádro za nic nestojí.

Pavel Bureš
Pavel Bureš
Level Level
28. 9. 2009 19:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@czhunter Ono "dostávání na frak" měříte na základě počtu prodaných zařízení nebo nějak jinak?

czhunter
czhunter
Level Level
28. 9. 2009 20:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Bureš Kdybych to měřil třeba podle růstu prodeje (nebo změně podílu) zařízení, tak bude WM těžce deklasován.
Ale nechci to dělat, i tak je zjevné, že WM je nejzastaralejší mobilní OS na trhu a jeho prodeje rostou nejpomaleji, kdoví jestli vůbec nadále růst budou.

Pavel Bureš
Pavel Bureš
Level Level
28. 9. 2009 21:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Bureš Co se týče prodeje, není WM na špici, to je prostě fakt, který nelze popřít.

"Všechny aplikace mají být už v základu kvalitní a další doinstalovatelné pouze rozšiřovat jejich funkčnost. " Tady jste podle mě značně subjektivní. Já bych taky mohl říci, že "nejzastaralejší mobilní OS je Google Android" a dokonce bych to podpořil i argumentem (či několika) - nemá např. úkolovník, což je funkce, kterou má dneska i mobil za tisícovku a úkoly měly i Palmy před deseti lety.

Zastaralost můžeme měřit poměrem inovací a času, a je to asi pravda, nových funkcí v základu za posledních několik let příliš nepřibylo, je však otázkou, zda je to taková zásadní nevýhodam, neb funkci, která není v základu, lze v naprosté většině doinstalovat, což u konkurence v mnoha případech neplatí.

czhunter
czhunter
Level Level
28. 9. 2009 13:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A teď ještě řekni, kolik to vypiplání stojí peněz (za aplikace) a času (a čas = peníze) a zjistíš, že WM je tak extrémně drahá platforma, že si ji jen málokdo může dovolit.

Pavel Bureš
Pavel Bureš
Level Level
28. 9. 2009 19:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@czhunter Tak ale snad souhlasíte, že je lepší možnost přizpůsobení i placenými aplikacemi (řada skvělých programů je však freeware), než když ta možnost prostě není a člověk buď musí přístroj odložit či si zvyknout, že se nebude chovat tak, jak uživatel požaduje.

czhunter
czhunter
Level Level
28. 9. 2009 20:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Bureš No, jak kdy. Pokud uživateli v základní výbavě chybí esenciální aplikace, tak na tom nic úžasného není, přestože si je může "kdesi" vybrat z nepřeberné nabídky.
Všechny aplikace mají být už v základu kvalitní a další doinstalovatelné pouze rozšiřovat jejich funkčnost.
Bohužel téměř všechny základní aplikace WM jsou nepoužitelné nebo úplně chybí (web browser, media player - obzvlášť když chci video, prohlížeč obrázků, ani ten organizer není nic moc).
A něco o tom vím, protože mám WM 6.1 smartphone, kdysi jsem měl WM5 smartphone a WM6 PDA. Nicmémě můj další telefon "WM powered" nebude.

Pavel Bureš
Pavel Bureš
Level Level
28. 9. 2009 21:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Bureš "Všechny aplikace mají být už v základu kvalitní a další doinstalovatelné pouze rozšiřovat jejich funkčnost. "

S Vaším výrokem si dovolím nesouhlasit. Z Pocket Internet Exploreru mám noční můry, ideálním prohlížečem je pro mě Opera Mini 4 - takřka okamžité načitání stránekm jednoduché prohlížení bez nutnosti neustálého přibližování, oddalování, rovněž vysoce použitelný i za rychlé chůze. Pro někoho jiného je zase ideálním web browserem Safari v iPhonu. Aby mohlo řekněme 80 procent majitelů považovat daný program za kvalitní, muselo by jít o velmi robustní aplikace se širokým záběrem a rozsáhlým nastavením, aby bylo možné uspokojit odlišné požadavky jednotlivých uživatelů. Takový přístup nenabízí žádný existující OS ani program v něm obsažený. Pokud daný OS a jeho aplikace ABC nějakou funkcí potěší jednu skupinu uživatelů, druhou tím naštve, protože určitá funkce druhé skupině chybí. Majitelé Windows Mobile sice dostanou jen s bídou použitelný webový prohlížeč, což je špatně, v základu by měl být lepší program, mohou si však vybrat z cca pěti jiných či je případně zkombinovat a vždy po kliknutí na odkaz si vybrat, ve kterám prohlížeči se má stránka zobrazit.

Kdežto u Applu a jeho OS X je sice Safari, které umí YouTube, Flash a další moderní technologie, majitelé GPRS počítající každý přenesený MB však mohou chtít rychlé načítání a malou náročnost na přenesená data, což Safari nedokáže, takže pro výše definovanou skupinu nesplňuje to, že je již v základu kvalitní a kvůli "úžasnému" přístupu Applu nelze Opera Mini, která pro iPhone existuje, do přístroje nainstalovat.

Abych zopakoval hlavní myšlenku - někdo má rád holky, jiný zase vdolky. Pokud bychom chtěli, aby program uspokojil obě skupiny uživatelů, dostaneme hybrid, který zase naštve mnoho lidí tím, že je přeplácaný funkcemi.

czhunter
czhunter
Level Level
28. 9. 2009 22:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Bureš Ano, ale pokud majitelé WM dostanou nejen "s bídou použitelný webový prohlížeč", ale v podstatě "s bídou použitelné všechno", tak je asi někde problém, nemyslíte?
Podle mě jediné skutečně funkční základní aplikace ve WM jsou Contacts a Bubble Breaker.

Pavel Bureš
Pavel Bureš
Level Level
28. 9. 2009 23:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Bureš Neřekl bych, že je s bídou použitelné všechno. E-mailový klient, kalkulačka, ToDo, kalendář, program pro práci se SMS,sada Office, to všechno jsou programy, které někdy konkurenci předčí, jindy jsou zase poraženy, ale při komplexním pohledu to vychází pro zmíněné aplikace docela dobře. Někde jim sice ta či ona funkce chybí, jinou ale zase nabízejí navíc, což je konkurenční výhoda.

A nesmíme zapomenout ani na Internet Sharing, plně customizovatelnou Today, korektní zobrazení českých znaků, volbu stylu ovládání a mnoho dalšího. U každého bodu bych našel aspoň jeden systém, který danou dovedností neoplývá či je horší než WM. A nesmím zapomenout ani na svobodu co se týče instalace softwaru, žádná společnost člověku nenařizuje, co si smí nainstalovat a co nikoliv.

obzb
obzb
Level Level
28. 9. 2009 09:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pochopte, že WM jsou primárně pracovní nástroj, který si můžete naprosto přizpůsobit, a ne multimediální zařízení s možností doinstalace funkcí jako iPhone. V článku je jasně napsaný, že MS udělal chybu v tom, že neudělal systém pro masy toužící ovládat multimédia matláním po displeji. Ale jako pracovní platforma jsou WM stále nepřekonané.
Navíc, nevím, co v době dnešních rozhraní a aplikací vadí lidem na nedostatečném fringer-friendly rozhraní, když do částí systémů, které jsou na stylus se dostanou jednou při prvotním nastavení a pak ne (a i tyhle zatržítka se dají i na 2,8" displeji trefit prstem). Ani na stabilitu už současný WM netrpí (pokud je uživatel nesprasí pochybnými aplikacemi zasahujícími do OS, ale to je stejný jako u stolních Win)

Reklama
Reklama