Zpět na článek

Diskuze: Mobilní pevné disky - testujeme otáčky

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

mkobylan
mkobylan
Level Level
20. 2. 2006 21:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mam disk Hittachi 160GB (3.5"). Nepravidelne vydava taky divny zvuk (http://01.sk/disk.mp3, resp. http://01.sk/disk.wav). Nevie tu nejaky odbornik, co to vlastne je? Robi to uz 2 roky.

tief
tief
Level Level
20. 2. 2006 21:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mkobylan Jedná se o teplotní rekalibraci, zvuk je zcela v normálu.

mkobylan
mkobylan
Level Level
21. 2. 2006 10:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tief Ako taka teplotna rekalibracia vyzera zvnutra? Preco som to nikdy nepocul u Maxtora alebo Seagatu?

tief
tief
Level Level
21. 2. 2006 13:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tief Tipuji, že elektronika zpřesunem hlavičky zjišťuje přesnou polohu stop a podle toho upravuje vzdálenosti přesunu (akceleraci atp.).

jazzmak
jazzmak
Level Level
19. 2. 2006 21:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Už jsem se chystal dát článku za 1, ale po přečtení posledního odstavce by to muselo být tak za 3.. Já jsem si z něj odnesl dojem, že by měli vymřít 4200 modely a výrobci jako třeba Acer, kteří dělaj špatné jméno notebookum mimo jiné použitím takových disků i ve slušných počítačích. Cenový rozdíl mezi 4200 a 5400 není téměř žádný a komu vadí slyšitelné hlavičky u 5K100, ten je může ztišit pomocí AMA na úroveň 80GN (vyzkoušeno). Pro výkonné, ale pořád nehlučné disky 7200 by bylo potřeba doporučit Seagate http://www.laptoplogic.com/reviews/detail.php?id=80
I přes autorovu skepsi si myslím, že notebooky nahradí nebo úplně změní PC (mac mini), prostě proto, že jsou pro lidi mnohem použitelnější.

tief
tief
Level Level
15. 2. 2006 20:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jenže se na nich nepohodlně pracuje. Posed u notebooku je většinou pro zdraví nevhodný, klávesnice je malá, myš musíte mít externí, displey je malý. Domnívám se, že minimálně do doby ovládání strojů mozkem (takové scifi) notebook nikdy nebude na práci pohodlnější než stolní počítač.

Milan Mroczkowski
Milan Mroczkowski
Level Level
15. 2. 2006 13:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Disky byly přes redukci připojeny k Ultra ATA 100 řadiči pevných disků jižního můstku ICH7R.
Není náhodou řadič součástí HDD? a na základní desce pouze adaptér?

tief
tief
Level Level
15. 2. 2006 20:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Mroczkowski Dokumentace k ICH7R obsahuje pojem "IDE Controller" (IDE řadič).

tief
tief
Level Level
14. 2. 2006 21:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Máte pravdu, nějak jsem tu matiku už zapomněl.

minosk
minosk
Level Level
14. 2. 2006 22:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tief ;-)

mastermind
mastermind
Level Level
14. 2. 2006 20:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A co jako?

tief
tief
Level Level
14. 2. 2006 19:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Rozdíl teplot byl neměřitelný, všechny disky měly velice nízkou teplotu. Mimochodem, stejnou teplotu lze odvodit z plus mínus stejné spotřeby - uvážíme-li, že třetí motorku bude velmi malé a pro všechny otáčky podobné (což by ostatně odpovídalo ze stejné spotřeby, neb vyšší třetí by nutně znamenalo vyšší spotřebu), pak i tepelný výdaj musí být identický.

de_brahe
de_brahe
Level Level
14. 2. 2006 17:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zdravim; mel bych par pripominek k vasemu clanku:

1) V "modernich" (tak do 10 let zpatky) discich je pohyb cteci/zapisovaci hlavy uskutecnen pomoci tzv. "voice coil actuator". Rameno hlavicky je vlastne dvouramenna paka a jeho druha pulka - aktuator - se nachazi v silnem magnetickem poli generovanem permanentnim magnetem . Pohyb vlastniho ramene je vynucen magnetickym polem jehoz zdrojem je indukcni civka kolem aktuatoru. Tato civka v kombinaci s pruzinkou zajisti taky automaticke parkovani hlavicek pri neocekavanem vypadku napajeni (jinak by hlavicky dopadly na povrch disku mimo landing zone - ktery je na vnejsim okraji ploten a neobsahuje datovou vrstvu /je lubrikovan teflonem/; u nejnovejsich HD pak maji ramena vlastni parkovaci "box" mimo ploten). Samozrejme cely voice-coil aktuator je magneticky stineny aby neovlivnoval provoz disku. Aktuatory s krokovymi motory (jak jste spominaly v clanku nekolikrat) byly pouzitelnou zalezitosti pri maximalni hustote dat nekolik desitek MB na plotnu.

2) Presny prumer plotny 3.5" Form Factor 7200rpm disku je 3.74" (rozmery pro 3.5" Form Factor jsou 4.0x5.75x1.0[in]; je zajimave ze pro 2.5" Form Factor disky je prumer plotny presne 2.5")

3) Plotny s vyssim jak 7k2 rpm maji mensi prumer:
10k rpm - 3.0" prumer (3.5" Form Factor)
15k rpm - 2.5" prumer (3.5" i 2.5" /Seagate Savvio/ Form Factor)

4) Jak jste spravne uvedli, mensi plotny jsou vyhodnejsi (teda vyjma mensi kapacity):
-vyssi mechanicka odolnost
-snadnejsi vyroba
-mensi hmotnost
-mensi spotreba
-mensi hlucnost a teplota
-lepsi seek time

5) Pro zajemce:
http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/op/

mkobylan
mkobylan
Level Level
14. 2. 2006 16:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja by som privital plnu klavesnicu. Nedavno sa tu predvadzal notebook s 19" displejom, kde numericka cast sice bola, ale sipky a Insert-PageDown boli poprehadzovane. Myslim, ze by nikomu nevadilo ani to, keby sa klavesnica zmensila o 10%. Ja mam navyse male prsty, tak by som to len privital.

kamzyk
kamzyk
Level Level
14. 2. 2006 15:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

proč mají vyšší rychlost čtení na okraji právě nevím, ale určitě tam je menší hustota záznamu - počet sektorů stopy nezáleží u většiny disků na vzdálenosti od středu

mastermind
mastermind
Level Level
14. 2. 2006 16:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kamzyk Zone Bit Recording - pokud vám to něco říká :o) dnešní disky používají rozdělení stop do více zón po stejném počtu sektorů, na delších stopách je více zón. Hustota záznamu je tedy přibližně lineární po celé ploše disku. Díky tomu je u okraje vyšší přenosová rychlost.

Stačí?

zarda
zarda
Level Level
14. 2. 2006 14:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nedal by se někde sehnat nějakej pořádnej DTR notebook? S aspoň 17" displejem? Klidně by nemusel mít baterky, místo nich by tam mohl být spíš 3.5" HDD... existuje něco takovýho? Takovej nějakej "tlusťoch" určenej spíš pro převážení než pro přenášení...

mkobylan
mkobylan
Level Level
14. 2. 2006 14:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Lacnejsia, rychlejsia, trvacnejsia je obycajna pamat. Autor sa snazil presvedcit, ze do notebooku je lepsie kupit viac RAM ako lepsi disk.

mkobylan
mkobylan
Level Level
14. 2. 2006 14:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mkobylan Naozaj je flash asi o 50% lacnejsia, ale aj niekolkonasobne pomalsia.

tief
tief
Level Level
14. 2. 2006 13:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ano, máme. Existují model 3.40 a 3.46 GHz.

kamzyk
kamzyk
Level Level
14. 2. 2006 12:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

pokud se nepletu, tak pevné disky mají u vnějšího okraje menší hustotu záznamu než u středu, takže by velikost neměla mít vliv na rychlost zápisu či čtení

-=daQuirm=-
-=daQuirm=-
Level Level
14. 2. 2006 11:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

proc nepriradite vzdy nejlepsi hodnote v tesu 100% a od ni neodvijite ostatni percentualni hodnoty? takhle se mi to pak jevi hrozne zavadejici...mozna je to jen muj problem ale tak neda mi to se nezeptat...pro me osobne je lepsi kdyz reknete ze neco dosahuje 80% vykonu toho nejrychlejsiho v testu...hlavne se potom stale pohybujete v urovni do 100% a nepadaj takovy megacisla jako narust vykonu o 196% a podobne...podle me je to tak trochu manipulace protoze narust o 196% zni tisickrat masivnejs nez kdyz reknete ze neco dosahuje dejme tomu 33% vykonu toho druhyho...jinak tohle porovnani je dobry zverejnit peknej clanek relativne...doufam ze me tu ted nikdo nelincuje:)

tief
tief
Level Level
14. 2. 2006 13:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-=daQuirm=- A co je nejlepší hodnota? Rychlost WD Raptor? Rychlost Seagate Cheetach? Nebo rychlost RAMdisku? Takto čtenář získá představu, jaký benefit bude mít z upgrade na disk s vyššími otáčkami. A to je pro něj, alespoň si to myslím, přínosnější než získat představu, že má X procent výkonu stolního disku.
Na udávaných procentuelních hodnotách (čistě numericky) mi nepřijde nic masivního. Stačí si uvědomit, co je základ. Nicméně souhlasím, že rozdíl výkonu mobilních a stolních pevných disků je opravdu masivní.

xjohny
xjohny
Level Level
14. 2. 2006 09:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zajimalo by me taky, jak si na tom stoji 7200ot. versus 5400ot. desktopove varianty?

tief
tief
Level Level
14. 2. 2006 11:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xjohny Stolní 5400 otáčkové disky se, myslím si, už nevyrábí. A pokud ještě ano, pak je to jen okrajová záležitost v malých kapacitách pro ty naprosto nejlevnější počítače. Už i poslední verze low-endových disků Seagate byly klasické 7200o/m Barracudy, jen měly malou kapacitu a miniaturní velikost bufferu.

jirka_n
jirka_n
Level Level
14. 2. 2006 07:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nic proti, ale co takhle srovnání s disky jiných výrobců? Omlouvám se, jestli to v článku někde bylo, ještě napůl spím, já jen že jsem zvědavý, jak by test dopadl, kdyby se objevil Seagate Momentus či WD Scorpio (Právě Scorpio mám ve svém noťasu a nezdá se mi, že by byl zrovna nějak extrémě pomalý). Jak zde psal neologic, megarecenze HDD pro noťasy by nebyla k zahození. Dík.

tief
tief
Level Level
14. 2. 2006 11:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jirka_n Velké srovnání mobilních pevných disků připadá v úvahu, pokud o něj bude mezi čtenáři zájem (... a samozřejmě pokud budu mít čas ho udělat). Jakou kapacitu byste si představoval?

Marzo
Marzo
Level Level
14. 2. 2006 00:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nice recenzia

neologic
neologic
Level Level
14. 2. 2006 01:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marzo Tiez si myslim. Ono ja by som celkom aj privital nejaku megarecenziu hard diskov pre laptopy. Osobne som na laptopy presiel v 2003-tom. Prvy som pouzival 2 roky v pohode bez modifikacii. Teraz moj druhy uz vylepsujem (chichi prave dnes dostal novu nec6650a napalovacku). Pomaly HD je fakt po malej ramke najvacsi nepriatel laptopov, len keby to take drahe nebolo :)

Reklama
Reklama