Galerie 4
NVIDIA aktivovala 30bit OpenGL na kartách TITAN i GeForce
Aktualita Grafiky a hry GeForce NVIDIA

NVIDIA aktivovala 30bit OpenGL na kartách TITAN i GeForce

Jan Vítek

Jan Vítek

5

NVIDIA dorazila na SIGGRAPH 2019 s vlastními novinkami pro profesionální grafiky. Jak se očekávalo, probíral se jednak program Studio, který jsme si dříve omylem spojili s kartami SUPER, ale i o další záležitosti.

Reklama

NVIDIA dříve vydala krátký teaser, že přichází něco SUPER a vzápětí nás pozvala na webcast, který probíhal těsně před letošním Computexem, aby se nakonec ukázalo, že ten s daným teaserem nemá nic společného. Týkal se programu Studio, který zahrnuje využití technologií RTX v grafické tvorbě a i s tím NVIDIA přicestovala na SIGGRAPH, tradiční akci pro profesionály v oboru počítačové grafiky. Ostatně minulý rok NVIDIA tuto akci využila pro jakési předběžné představení možností architektury Turing. Letos ale nic takového udělat nemůže, protože v rukávu ještě žádnou novou architekturu pro představení nemá. 

NVIDIA aktivovala 30bit OpenGL na kartách TITAN i GeForce

Jednou z novinek je to, že pro využití 30bitové barevné hloubky (10bpc) v aplikacích pod OpenGL už nebudeme potřebovat profesionální kartu řady Quadro, ale postačí i běžná GeForce, nebo ne zase tak běžný TITAN. V podstatě tak jde jen o odstranění dříve stanoveného omezení a privilegia profesionálních grafických karet. 

NVIDIA aktivovala 30bit OpenGL na kartách TITAN i GeForce

Tato věc se týká posledních ovladačů Studio Driver, které můžeme nainstalovat na desktopové i mobilní verze GeForce a na karty TITAN. Pod DirectX měly 30bitové barvy fungovat již dříve, ovšem pro grafické tvořivce je důležitějším API právě OpenGL. Je otázka, proč se NVIDIA rozhodla k tomuto kroku právě nyní. Nejde o věc reakce na nedávné změny u konkurence, se kterou by NVIDIA chtěla držet krok. Spíše jde o snahu spojenou s platformou Studio a s využitím HDR a technologií RTX, jak lze soudit z hardwarových požadavků (viz níže). 

Zatím není jasné, zda NVIDIA 30bitovou hloubku omezí na ovladače Studio, nebo se ta stane i součástí běžných herních ovladačů. Ostatně jde v podstatě o téměř stejný software, který se od sebe liší jen kadencí, v jaké jsou vydávány jeho nové verze a také ve způsobu testování a ladění. Nejnovější ovladače Studio také obsahují aktualizovanou podporu pro různé aplikace jako Cinema 4D nebo Blender. 

NVIDIA aktivovala 30bit OpenGL na kartách TITAN i GeForce

NVIDIA také představila desítku nových notebooků Studio, čili grafických pracovních stanic pro mobilní využití, které tak odpovídají stanoveným specifikacím. Znamená to, že musí využívat alespoň Core i7 s TDP 45 W a GeForce RTX 2060 a Quadro 3000 napojené na kalibrovatelný displej. Celkem už je k dispozici na 27 takových notebooků. 

Dále se NVIDIA pochlubila tím, že její technologie RTX už podporuje čtyřicet profesionálních grafických aplikací a další budou následovat. Jde například o aplikace od Adobe, Autodesk, Daz či Blender a typicky pak jde o podporu harwarového ray tracingu. 


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama