Seznam kapitol
Nemáte-li čas neustále sledovat dění v oblasti IT, ale přesto chcete být v obraze, pak vám pomůže přehled toho nejdůležitějšího, co se v průběhu minulého měsíce prosince stalo.
Grafické karty
GeForce 7800GS zrušena
Pokud jste se těšili na levnější variantu
GeForce 7800GS
, která měla mít
16 pixel pipelines
, ale přitom stále vynikající výkon, musím vás zklamat. Brian Burke z nVidie
pohřbil
všechny
nadějena vydání
této karty. Mluvil ovšem pouze o PCIe verzi. Přesto o uvedení AGP verze pochybuji, naopak předpokládám, že se časem nějaká 16 pixel pipelines GeForce 7800 objeví, otázkou je, pod jakým názvem. Ale to je pouze má domněnka.
512MB GeForce 6600LE od Albatronu
Máte-li málo peněz a chcete se chlubit opravdu těžko překonatelnou grafickou kartou, pak pro vás má
Albatron GeForce 6600LE
a
6600 s 512MB paměti
. Tyto karty jsou normálně velmi levné a větší paměť by díky své nic moc frekvenci ani neměla moc navýšit cenu.
Samozřejmě, 512MB grafické paměti je pro tuto kartu zbytečnost jak 20 palcová litá kola pro Škodu 105. Jenže, kdo se může chlubit 512MB grafikou? Tímto vás ale nenabádám k její koupi, nýbrž odrazuju. GeForce 6600 si bohatě vystačí se 128MB.
GeForce 6800GS pro AGP
GeForce 6800GS
je trhák v grafickém mainstreamu. Za cenu kolem
7000Kč
(a Gigabyte dokonce od
5600Kč s DPH
) dostanete kartu s výkonem
GeForce 6800GT
.
Velkého zájmu se nVidia rozhodla využít i u sběrnice
AGP
, kde momentálně její nabídka končí kartou
GeForce 6600GT
, alespoň co se dostupnosti týče. Zde má společnost ATi navrch, nabídka je rozhodně pestřejší.
Bohužel,
AGP GeForce 6800GS
, konkrétně od
Albatronu
, bude tikat jen na
350MHz s 12 pixel pipelines
(PCIe na
425MHz
), čímž se výkonu
GeForce 6800GT
už přeci jen trochu vzdálí.
256MB
paměti ale naštěstí zůstane na
1GHz
, budou typu
GDDR3
.
GeForce 6800GS
představil i
XFX
. Zde ale došlo ke změně k lepšímu, protože čip je taktován na
400MHz
, čímž na PCIe verzi ztrácí jen 25MHz. Důvodem k nižším frekvencím je starší jádro NV40 s nativní podporou AGP. To není schopno dosahovat tak vysokých frekvencí jako jádro PCIe verze.
Kartám
GeForce 6800GS
jak pro verzi AGP, tak i PCIe se ale vyhne společnost
Asus
, jež má plné sklady starší
GeForce 6800GT
a pochopitelně je chce ještě prodat.
Pár střípků o nVidii G71
nVidia G72
a
G73
budou nové
90nm čipy
nVidie pro low-end a mainstream (tedy
GeForce 7200
a
7600
).
G71
má být rovněž vyráběna
90nm
technologií, ale má jít o high-endový čip. Mnoho se o něm neví, zatím prosakují informace, že by se snad mohl jmenovat
GeForce 7900 Ultra
a díky pokročilému výrobnímu procesu snést frekvence až
750MHz
.
Výroba nových GDDR4 pamětí začala
Paměti
GDDR3
jsou pekelně rychlé, ale i tak už pomalu přestávají stačit. Nahradit je mají nové čipy
GDDR4.
S jejich výrobou začala firma
Hynix
.
Konkrétně se jedná o
512Mbit
moduly (tedy s kapacitou
64MB
). Podle výrobců GDDR4 pamětí mají být dosaženy až dvojnásobné frekvence oproti
GDDR3
pamětem, které se prozatím usadily na hodnotě
1,8GHz
. Čipy Hynixu pracují na
2,9GHz
, při
32-bitové šířce
tak dokáží poslat za vteřinu
11,6GB/s
. Klasické
256-bitové
zapojení high-endových karet už zajistí propustnost
92,8GB/s
.
Paměti
GDDR4
najdou nejdříve své uplatnění asi v kartách
ATi Radeon X1900 (R580)
, které by se měly objevit už tento měsíc, snad. To ještě prozatím s GDDR3 pamětmi, GDDR4 paměti jsou podporované a přijdou o něco později.
Majitelé AGP nezoufejte! ATi vás na holičkách nenechá
Pokud ještě disponujete zastaralou grafickou sběrnicí
AGP
a hodláte upgradovat na nějakou novější kartu, ale do výměny desky a nejspíš i procesoru se vám moc nechce, pak vás ATi potěší.
První vlaštovkou je
Radeon X800GTO
, který na sběrnici PCIe zaznamenal úspěch přímo velkolepý. Pro AGP by měl být postaven na jádře
R420
s nativní podporou tohoto rozhraní (skvělé jádro
R480
se tedy nekoná).
Rovněž nejsou ochuzeni ani zájemci o čipy s podporou
Shader Model 3.0
, tedy karet
X1300 a X1600
. Zde se ovšem jedná o nativní PCIe čipy, takže budou muset být vybaveny můstkem
Rialto
.
X1800 pro AGP
se prozatím nekoná a nejspíš ani
nebude
. Jako první byly představeny karty od společnosti GeCube.
Hraní her a úspora energie. Že to nejde dohromady? ATi Mobility Radeon X1600
Nehodlám tvrdit, že
Mobility Radeon X1600
je tak úsporný jako integrované grafické čipy notebooků. Ty ovšem ani zdaleka neposkytují výkon, který je k hraní her potřeba.
Situace se zlepšuje až dnes, kdy se nabízí grafické karty i pro notebook, jsou tedy zaměnitelné. Výhodou je možnost upgradu, nevýhodou pak podstatně kratší výdrž baterie.
ATi Mobility Radeon X1600
má nabídnout výkon a přitom rozumnou spotřebu elektrické energie, která se na výdrži baterie projeví méně drasticky než u předchozích čipů. Dopomoci ji k tomu má
90nm technologický proces
a technologie
PowerPlay 6
. V úsporném režimu se voltáž sníží až na
0,95V
, rovněž se
sníží počet využitých PCIe linek
(úspora cca 1,3-1,4W).
Parametry jsou podobné s desktopovým bráškou. Tedy
12 pixel pipelines
, ale pouze
čtyři RBE a texturovací jednotky, 5 vertex jednotek
. Takt čipu se
157 miliony tranzistorů
i pamětí činí
470MHz
. Paměť má velikost
128MB
a i s celým čipem se vejde na destičku o rozměrech
46×46mm
. Tyto paměti pro společnost ATi vyrábí firma
Infineon
.
V blízké době bychom se rovněž mohli dočkat čipu
Mobility Radeon X1800
. Ten nabídne podstatně vyšší výkon, ale také ztrátové teplo a cenu, takže mainstreamové notebooky si jej příliš neužijí.
CrossFire na kartách Radeon X1000 realitou
Dual-GPU
řešení
ATi CrossFire
je přístupné pro celou řadu grafických karet
ATi Radeon X1000
. Slabší modely
X1300 a X1600
řeší komunikaci přes
PCIe
sběrnici, takže stačí mít dvě takové karty, desku se dvěma PCIe x16 sloty a hurá na to. Jinak, raději bych doporučil koupi jedné výkonnější karty, ale jak je ctěná libost.
Radeony X1800
však už tuto komunikaci nepodporují a vyžadují master kartu, která disponuje enginem na skládání obrazu. Již není limitována rozlišením 1600×1200 při 60HZ jak u Radeonů X800/X850. Nyní jsou i master karty k dispozici, dokonce i na našem trhu. Výkon karty jediné je podle testů s procesorem AMD Athlon 64 FX-57
8663 bodů
v 3DMarku 05, další grafika zvedla výkon na
12848 bodů
.
Bohužel,
CrossFire nebude
prozatím
možný
na kartách
All-in-Wonder X1800 XL
. Důvod je jednoduchý,
AIW se
v master verzi
nedělá
a pravděpodobně ani nebude. A dnešní master karty
nedokáží zpracovávat obraz z TV tuneru
. Není tedy možné sestavit konfiguraci tak, aby bez hardwarových zásahů (přehození karet, kabelů,...) bylo možné spustit TV tuner a využít CrossFire.
Vývoj softwaru, který by umožnil zpracování TV signálu na master kartě je podle ATi velmi složitý a tak prozatím (a možná vůbec) nebude. Naproti tomu u
Radeonu X1300 a X1600 by
žádný
problém být neměl
. Zde se na žádné master karty nehraje a není tedy problém zapojit kabel od monitoru ke kartě AIW. Ta by s druhou kartou umožnila CrossFire jako každá jiná X1300 či X1600 a přitom by TV signál šel vycházel z ní a druhá karta by o tom neměla nejmenší ponětí.
Když už jsme u těch karet
All-in-Wonder
, vzpomeňme rovněž ještě novější záležitost. Tou je
ATi AIW 2006 PCI Express
. Jinak řečeno, levná variace na téma All-in-Wonder. Je jím čip
Radeon X1300
. Ten tiká na
450MHz
, paměti
DDR2
o velikosti
256MB
na
800MHz
. Výkonem tedy dosahují na GeForce 6600, což není špatné. Ceny činí
$199
, což už není tak skvělé, ale vzhledem k výkonu a multimediálním čipům MicroTune 2121 a Theater 200 lze hovořit o ceně přinejmenším přiměřené.
Přetaktovaný Radeon X1800 XT i od Sapphire
Stejně jako Asus, i
Sapphire
přichází s přetaktovanou verzí
Radeonu X1800 XT
, který má lépe konkurovat
512MB GeForce 7800GTX
, protože standardní verze toho není schopná. Zvýšení taktu
z 625MHz na 700MHz
u jádra a
z 1500MHz na 1600MHz
u pamětí tomu dopomohlo a tak se tyto dvě karty už mezi sebou mohou směle měřit.
Paměti jsou pochopitelně typu
GDDR3
o velikosti
512MB
. Na našem trhu zatím nejsou a není známá ani předběžná cena.
Gigabyte SilentPipe II i na Radeonu X1600
SilentPipe II
je nový pasivní systém chlazení grafických karet, který se v praxi ukázal být až nečekaně efektivní. Nutnou podmínkou je aspoň trochu dobře vyřešené proudění vzduchu ve skříni, ale to by neměl být problém.
První kartou s tímto chlazení byla GeForce 6600GT a dle vlastních měření nebyl problém v klidu dosáhnout teplot kolem 29°C a při zátěži jsem se nedostal nad 42°C, což je vynikající výsledek. Samozřejmě, odstavení pomocných větráčku (ponechán jen ve zdroji+CPU) zvedlo teplotu na 55°C.
Nyní se tento systém dvou heatpipe, dvou velkých pasivů a masivního žebrování zabírajícího další pozici využívající podtlak daný rozdílem teplot vevnitř a vně dočkal i
Radeonu X1600
. Konkrétně jde o model
(GV-RX16T256V-RH)
s
256MB GDDR3
paměti splňující normu
RoHS
.
ATi Avivo Converter: GPU se nevyužívá!
Nevím co si mám myslet. Vážně! ATi nás dlouhou dobu krmila různými zvěstmi o tom, že její nové
Radeon X1000 podporují hardwarové kódování videa
a ukázalo se,
že tomu
až
tak
moc
není
. Na internetu se totiž povaluje
cracknutý ATi Avivo Converter
, který ke svému spuštění
nevyžaduje karty této řady
, ale spokojí se i se staršími Radeon či kartami nVidie i jiných výrobců.
Problém je totiž v tom, že nutnost použít tyto Radeony je pouze
softwarově omezena ze strany ATi
. A světe div se, i s jinými kartami lze dosáhnout podobného zvýšení výkonu, jaký nám byl společností ATi slibován. Ono jde totiž jen o
optimalizací kodeků
, které jsou mnohem rychlejší, přičemž z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že kvalita převedeného videa je odpovídající tomu, které by bylo na stejnou kvalitu převedeno jiným softwarem, ale za delší dobu.
Video se tak kóduje pořád pomocí CPU a zatím nebylo zjištěno, že by se při tom používala alespoň nějaká část GPU nových Radeonů.
Svůj starší Radeon jsem podtaktoval o 30%, což by už mohlo znamenat nějaký rozdíl, kdyby byla část GPU používána. Rozdíl nula nula nic. Tedy starších grafik se rozhodně ani netkne, otázkou je co by se stalo na Radeon X1000. ATi později prohlásila, že na hardwarové akceleraci pomocí GPU se stále pracuje. Doufám, že nyní už doopravdy. Ale, dobře i za ty optimalizace.