Zpět na článek

Diskuze: Progaming ve víru času

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Jiří Černý
Jiří Černý
Level Level
2. 7. 2010 12:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pekna diskuse, dekuji vsem zucastnenym.

AD Jizni Korea - opravdu bych nevychazel z toho jaka je situace prave v JK a uz vubec na tomto zaklade neargumentoval ve prospech modelu zalozeneho na sponzorech. Osobne to povazuji spise za.. rekneme jakousi narodni zvlastnost, specifikum prave teto zeme.

Pitt: eSuba ma relativne mnoho sponzoru - zajimalo by me, zda nejakym zpusobem sledujete/merite jaky uzitek z toho tito sponzori maji? Tak napr. na vasem portalu je umistena reklama - sledujete prokliky, pripadne i konverzi (v nejake forme)? Pokud ano, bylo by mozne sdelit konkretni vysledky (cisla)?

Btw dovolil bych si zareagovat hlavne na tuto vetu: "Nikdo necekal, ze bude placen za to, ze neco vyhraje, kazdy si hradil cestovni naklady sam a nikoho ani nenapadlo ze by tomu tak melo byt jinak." Rad bych totiz jeste ukazal jak ten system funguje v pripade jinych her, ktere lze teoreticky stejne tak povazovat za "hobby sport". Ja jsem naopak zvykly na to, ze pokud clovek vyhraje kvalifikaci na nejaky velky zahranicni turnaj, tak dostane nemaly prispevek na cestu a ubytovani (podle mista konani - napr. vylet do Japonska je pochopitelne drazsi, nez vylet do Francie). Na druhe strane - hraci generuji zisk a to na vice urovnich. Plati za vlastni produkt (se kterym hrajou) a plati bezne startovne. To je zase vec nad kterou se nikdo nepozastavuje v "nasi" TCG (Trading Card Games) komunite - mam proste (nahodou take cca od roku 1997) zafixovano, ze chci-li se zucastnit turnaje o ceny, musim uhradit startovne. Stejne je tomu v pripade pokerovych turnaju, kdy navic uplne odpada to generovani zisku prostrednictvim nakupu produktu a i tak to funguje.

Povazuju za zvlastni, aby byl nekdo "placen" ciste za hrani. Pod pojmem "plat" si predstavuju pravidelny mesicni prijem - odmenu za vykonanou praci. Pokud je vetsina progameru ve veku kdy jeste studujou, beztak nemuze byt o praci (a tim padem i "platu") vlastne rec, leda bychom ovsem chteli povazovat progaming za jistou formu brigady. A za dosazene uspechy? Tak tam je to z meho uhlu pohledu nesmyslne, protoze jsem-li jednou dobrym hracem v pokeru/TCG, pak si z turnaju odnesu vic nez dost ciste na prize money. Tady se ale vracime zpet na zacatek, totiz k otazce kde se tam vlastne ty vysoke vyhry berou (respektive proc je mozne je vyplacet, aniz by soucasne poradatel potreboval sehnat XYZ velkych sponzoru... jediny vetsi zadrhel vidim v nakladech na usporadani velkych offline akci, ktere jsou v pripade progamingu rozhodne vyssi ).

Progaming nejspis uz tak nejak predpokladal, ze se kolem pohybovat spise jedinci mladsi a tedy bez vlastniho prijmu (to ovsem lze ocekavat i u sberatelskych karetnich her, takze jako pripadny argument proti investicim ze strany hracu je to minimalne diskutabilni). Procez se vydal (z meho pohledu) spatnou cestou "sezeneme sponzory, ti nam daji penize a ty nasledne prerozdelime mezi hrace, kteri maji skoro vsechno zadarmo/za par korun". Kde kdo v takovem modelu vydelava, kolik a na cem?

On-line turnaje typu Call of Money se startovnym pochopitelne 0 Kc jsem osobne povazoval posledni hrebicky do rakve. Jen tak pro srovnani - nedavny turnajovy TCG vikend ve Vyskove s celkovou dotaci 30 000 Kc = startovne 290 Kc na sobotnim turnaji + 290 Kc na nedelnim turnaji, celkem tedy cca 600 Kc. Oba turnaje hralo pres 70 ucastniku. Proste chci-li hrat o slusne ceny, musim sam neco investovat.

Osobne bych si tedy predstavoval progaming vic podobny systemu karetnich her. Hraci samotni generuji zisk, plati startovne a soucasne tim vytvari i odpovidajici prize money. Sponzori jsou primarne od toho, aby za ty schopne prave toto startovne uhradili - nikoliv aby platili za vlastni hrani/dosazene uspechy. Na naklady na cestu/ubytovani v pripade kvalifikacnich turnaju prispiva ze sveho zisku jejich organizator a zbytek si bud hrac zaplati sam (znam nemalo jedincu, kteri si na sve prvni velke TCG turnaje v zahranici museli pujcit od rodicu a pak jim to take poctive splaceli), nebo pozada sponzora. Ruku v ruce s tim vznika mnohem vetsi pocet zajimavych on-line turnaju/lig ve kterych lze ziskat hodne slusne ceny a ze kterych soucasne maji zisk i jejich provozovatele.

Trochu jine tema k diskusi by pak asi byl pripad skutecne profesionalnich hracu, kteri uz davno maji dostudovano, jsou dospeli a hrani by se chteli venovat opravdu na full time (tzn. zivit se tim), pricemz samozrejme potrebuji pravidelny prijem.

Jiří Černý
Jiří Černý
Level Level
1. 7. 2010 08:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Do jiste miry mas s nEph pravdu, ale zase dokud nejde o "oficialni" konec, zruseni stranek atd... tak jsem to nechtel psat az takhle tvrde. Verim, ze pak by se tu zase objevil nekdo s tim, ze klan rozhodne definitivne nemrel, jen ma ted proste docasne obdobi... rekneme "staze"... a ze zbytecne prehanim.

Jinak ja si troufam tvrdit, ze komercni model zde byl nastaven uz od pocatku tak trochu zvlastne. Hraci jsou zvykli na to, ze nemusi platit za spoustu veci. Napr. me pripada uplne normalni (hraju par let i jistou sberatelskou karetni hru, takze mam srovnani), ze na 99% turnaju o ceny se vzdy plati startovne. Jenze u on-line turnaju v pocitacovych hrach to fungovalo jinak (ceny prece dava sponzor, zatimco ja v idealnim pripade nechci platit ani za originalni verzi hry) a v konecnem dusledku tenhle model vede k tomu, ze jakmile zacne byt nedostatek sponzoru, okamzite se to projevi prudkym ubytkem vetsich turnaju/lig o zajimave ceny.

Z tohoto uhlu pohledu mimochodem obdivuju strategii provozovatelu webovych her (viz muj tematicky clanek), kteri tou spravnou psychologii dokazali primet prakticky tu stejnou cilovou skupinu k tomu, aby do jejich hry sypala desetitisice v Premium SMS etc. A nikdo proti tomu ani moc neprotestuje...

Kdyz budu provozovat herni server, vyhlasim turnaj se startovnym 50 Kc a prihlasi se 500 lidi, tak muzu dat na ceny treba 20 000 Kc a 5000 Kc si necham jako zisk. V konecnem dusledku by meli byt vsichni spokojeni, ale bude tomu opravdu tak? Podle me nemalo jedincum by momentalne vadilo jak startovne, tak to, ze jsem si vubec dovolil chtit na hracich take neco vydelat... Jenze podle me progaming potrebuje spis investory, nez dalsi a dalsi sponzory (kteri se sponzoringem muzou kdykoliv ze dne na den skoncit a rada z nich to take postupem casu udela) a investor pochopitelne ocekava, ze se mu vlozene penize vrati + dalsi penize vydela. V takovem pripade bude spokojeny a projekt bude podporovat a rozvijet i nadale. Vydelam hodne penez? Muzu koupit dalsi servery, zaplatit dalsi clanky, muzu poradat kvalifikace a zaplatit hracum cestu na zahranicni turnaje... Ale prispivat proste nekomu permanentne na jeho zabavu jen oproti nejake "reklame", jejiz efekt/prinos je navic... rekneme diskutabilni (kdybych to bral z pohledu cloveka, ktery obcas take pracuje na nejake te reklamni kampani, docela rad bych videl nejake tematicke studie/konkretni vysledky)?

Nemyslim si zkratka, ze stavet na sponzorech je dlouhodobe perspektivni model - i hodne velka spolecnost se muze jednou dostat do potizi, pak proste zastavi prisun penez a X progamingovych projektu se okamzite sesype, protoze nedokazou byt financne sobestacne.

Hrochy
Hrochy
Level Level
29. 6. 2010 22:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Celkem slušná zkrácená historie. Popravdě konečně si někdo vzpomenul na Viktora Wanliho a eSports.
"Často se setkáte s názorem, že e-Sport vlastně nikdy neměli příliš velkou šanci se prosadit a jejich snaha byla už od počátku odsouzena k nezdaru." - teda zatím jsem se s tim nesetkal. eSports naopak měli navrch a to pěkně dlouho, díky zajišťování kvalifikace ČR na WCG. PG v té době stálo na AMD ligách, Invexu a PGCH. A místo efektivního propojení online a offline turnajů začali stavět herny, což je naprosto potopilo.
Dan Mikšovský i Viktor Wanli nepochybně hráli (stále hrajou) jen a pouze na sebe. S tím rozdílem, že VW má nějaké umění vedení projektu. DM má umění rychlé vidiny peněz bez postupného získávání moci. A to ho (naštěstí) rozdrtilo.

P.S.: Co se týče převratu na GZ, dohledejte si současného majitele domény o2.cz a pak si dejte dohromady jedna a jedna. ;)

Jiří Černý
Jiří Černý
Level Level
30. 6. 2010 07:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hrochy Jsou veci, ktere bych primo v ramci clanku rozhodne nepublikoval - a k takovym mj. patri i muj soukromy nazor na Moona a jeho tehdejsi managerske schopnosti... :)

Hrochy
Hrochy
Level Level
30. 6. 2010 08:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří Černý Tak jistě, je asi dobře, že se sám stáhnul. Kdo ví, co se neslo zákulisím, když se oženil se šéfredaktorkou GZ.

Jiří Černý
Jiří Černý
Level Level
29. 6. 2010 11:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pokud jde o 3D v RTS, tak jsem trochu na rozpacich. Podle me byl nastup 3D pro nektere konkretni tituly vyslovene prinosem (napadl me hned treba Myth) a u jinych her mi to naopak pripada naprosto zbytecne (nebo to dokonce pusobi smesne - napr. lucistnici, kteri jeste nedosli az na vrchol kopce, ale uz utoci na nepritele procez se jim sipy vesele zapichuji do svahu). Jde hodne o koncept hry. Ja hral jiz zminovane Age of Empires II pomerne dlouho i na mezinarodni scene (ESGL) a strasne me to bavilo. Uz i prvni dil jsme ostatne vsichni opevovali kvuli vynikajici grafice a 3D rozhodne nikomu nechybelo. Nicmene Age of Empires III tu serii v mych ocich zkratka nadobro pohrbil.

odb
odb
Level Level
29. 6. 2010 13:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří Černý Jednotka AoE bola dobra, dvojka este lepsia a hravam ju dodnes. Super hra na hranie cez LAN (interent). AoEIII bola fakt o nicom a znicila tuto seriu. Potesil by ma niekto, kto by vytvoril nieco podobne bez zbytocneho 3D. Neskusal som vsetky 3D strategie ale kazdu, ktoru som skusal 3D pokazilo (to je moj osobny nazor).

to bounty: "neochota hráčů přispůsobovat se novému". to nove ale musi byt na nieco dobre, ak ti to nic neprinasa preco by si sa mal prisposobovat? Mas pravdu tie rychlokvasky to zabijaju.

p.s. nema niekto chut zahrat si AoEII cez internet??? hrava sa este niekde?

odb
odb
Level Level
29. 6. 2010 08:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Progaming si myslim uz zazil svoju najvecsiu slavu. Progamig je cisto zavisly od sponzorov a oslovuje iba uzku skupinu ludi. To su dve najpodstatnejsie veci, ktore obmedzuju jeho rozvoj a buducnost.

Plny suhlas s Age of Empires III. Ja som zastancom nazoru, ze 3D zabilo strategiu. Odkedy sa objavilo 3D v strategii uz sa to neda hrat. Zlate AoEII, Settlers3, RailroadTycoon, Transport Tycoon, Ceasar3, Command&Conquer...

Reklama
Reklama