Zpět na článek

Diskuze: QuantumScape úspěšně otestoval 16vrstvé solid-state akumulátory

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Eskymak
Eskymak
Level Level
5. 5. 2022 13:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Otázkou je, co považují za nabíjecí cyklus. Vypadá to, že to testovali při nabíjení z 0 na 100%, což ale není příklad reálného použití v automobilu. Těžko budete jezdit s autem až do úplněho vybití, spíše ho budete nabíjet denně, řekněme z 80 na 100%, možná i dvakrát denně - po příjezdu do práce a pak doma. Takže je otázkou, jak se baterie budou chovat při tomto scénaři.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 5. 2022 13:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Eskymak Nabíjecím cyklem se běžně rozumí nabití 100 %, takže 1×100%, 2×50%, 10×10%, nikoli připojení k nabíječ... Přičemž nabíjení někde v půlce rozsahu bude pro baterku nejspíš lepší než plných 100 % (jeden cyklus 0-100% bývá větší problém než dvě nabití 20-70%, byť jsme v obou nabili 100 %, tedy jeden cyklus). Nicméně, pokud jde o rychlost, tu zde měřili v rozsahu 10-80% (0,7 cyklu).

wrah666
wrah666
Level Level
5. 5. 2022 08:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dobře, hořet to nebude, ale jinak? Jak moc složité je to vyrobit? Jak moc to pužívá nedostatkových materiálů? Jak moc je to případně toxické, potažmo jaké chemikálie jsou použity k výrobě? Je to případně nějak decentně recyklovatelné, až to doslouží?
PS: Myslím, že tihle výrobu opravdu rozjedou, ne jako jiní, nejmenovaní. (Hm, také taková nepodstatná otázka: kolik taková legrace bude stát?)

Don Q
Don Q
Level Level
4. 5. 2022 20:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Riziko požáru baterie je problém. Solid-state baterie mají údajně větší odolnost proti vzplanutí (hoření). V současnosti bych si elektromobil nekoupil, ačkoli jsou mi spíše sympatické.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 5. 2022 20:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q Tohle platí i o elektromobilech s LFP články (ty se používají např. k solárům), kterých je dnes celosvětově už většina. Bohužel mizerná energetická hustota je předurčuje k "levným" základním modelům a ani tyto baterie nejsou proti požáru naprosto odolné.

Eskymak
Eskymak
Level Level
5. 5. 2022 13:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q Elektormobil se stále nevyplatí. Auto se spalovacím motorem vám vydrží 20+ let. Elektromobil, za dvoujnásobnou cenu, vydrží spíše tak do 10 let, pak už bude v háji baterie, která tvoří většinu jeho hodnoty. Takže elektromobil vyjde ve výsledku na čtyřnásobek auta se spalovacím motorem.

Elektromobil je navíc samá elektronika a počítače a v běžné garáži je to prakticky neopravitelné.

Snadno se řekne, že benzín/nafta je dražší než elektřina, ale to možná platí dnes, protože cena elektřiny velice rychle vzrůstá.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 5. 2022 13:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Eskymak "Auto se spalovacím motorem vám vydrží 20+ let."

To může i elektromobil. Záleží na teplotním managementu (životnost vzduchem a kapalinou inteligentně chlazené baterky je výrazný rozdíl) i směsi. Statistiky z velkého množství Tesel ukazují, že po ujetí 320 tisíc km jsou v průměru stále na více než 90 % původní kapacity. Někteří to najedou rychle, průměrný Evropan na to potřebuje asi 20-25 let. A to mluvíme o NCA s docela mizernou životností. LFP mají životnost na cca 4000 nabíjecích cyklů. I kdyby to v reálu byla polovina, tedy 2000 cyklů, při kterých se to nesmí dostat pod 80 %, stále to máme při reálném nájezdu nového auta 400 km opravdu hodně kilometrů. Na začátku 400, na konci (80%) 320 km, řekněme průměr 350 km na cyklus. 2000 cyklů × 350 km = 700 tisíc km. To za 20 let najede jen málokdo. A teˇ¨ˇd si představte, že to opravdu bude 4000 cyklů třeba v autě s 500km dojezdem. To už hovoříme o 1,8 milionu km.

Ano, baterky se mění u EV už i dnes, ale podívejte se jaké baterky. Zpravidla to jsou u aut se vzduchem chlazenými bateriemi (Zoe, Leaf, Golf,...), u Tesel obvykle buď vadné kusy (to by bylo, aby se mezi 2 miliony aut občas taková nenašla) nebo taxíky, které mají třeba třetí baterku, ale také milion km na hrbu. Tam většinou docházelo k výměnám mezi 350-450 tisíc km.

Reklama
Reklama