Galerie 19
RAM vs. herní výkon: vyplatí se 3466MHz paměti?
Recenze Grafiky a hry Hry a technologie NVIDIA AMD Kingston

RAM vs. herní výkon: vyplatí se 3466MHz paměti? | Kapitola 4

Jan Vítek

Jan Vítek

12

Seznam kapitol

1. RAM vs. herní výkon: vyplatí se 3466MHz paměti? 2. Ryzen, RAM, frekvence a časování 3. Testovací sestava 4. Testy RAM: AIDA64 5. Výsledky herních testů 6. Celkový výkon a závěrečné hodnocení

Zvláště pro zákazníky uvažující o sestavě založené na procesorech AMD je důležité téma výkonu pamětí RAM, jejich frekvence a časování, což bude i téma pro dnešní článek. V něm se podíváme zvláště na to, jak volba RAM ovlivní herní výkon.

Reklama

Nejdříve se podíváme na syntetické testy operační paměti, čili na její propustnost a latence, které nám změří software AIDA64. Dnes už se snad paměti DDR4 neprovozují na jejich výchozím taktu 2133 MHz, a tak si zvolíme jako minimum efektivní takt 2400 MHz, ale s časováním to nebudeme přehánět a naopak ho společně s vyšším taktem ještě utáhneme. Dále bude zvolen takt 3000 MHz a nakonec jako nejlepší nastavení 3466 MHz s CL16, které sestava zvládla, aniž by bylo třeba zasahovat do dalších voleb v BIOSu. Čili stačilo si jen všímat samotných pamětí. 

  • 2400 MHz, časování 17-17-17-39 CR2
  • 3000 MHz, časování 16-17-17-36 CR1
  • 3466 MHz, časování 16-18-18-36 CR1
RAM vs. herní výkon: vyplatí se 3466MHz paměti?

2400 MHz

RAM vs. herní výkon: vyplatí se 3466MHz paměti?

3000 MHz

RAM vs. herní výkon: vyplatí se 3466MHz paměti?

 3466 MHz

Máme tu tak tři sady výsledků, které jasně ukazují, jak se s vyšší pracovní frekvencí pamětí zvyšuje i jejich propustnost, respektive rychlost čtení, zápisu i kopírování a naopak se snižuje latence. 

A nejsou to zrovna malé rozdíly. V případě čtení jde o nárůst o 43 procent, což v podstatě odpovídá i srovnání efektivního taktu 2400 MHz vs. 3466 MHz. Podobné je to i v případě zápisu a kopírování. 

Latence se pak snížily z 85,7 ns přes 71,7 ns na konečných 64,9 ns, takže v rámci syntetických testů jsou rozdíly obrovské, ovšem jde pouze o test samotných pamětí a nyní je třeba zjistit, jaký vliv to má či nemá na hry v rámci praxe.  


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama