Galerie 2
Rozhovor: Marcel Divín z Epsonu
Článek Ostatní Rozhovory Epson

Rozhovor: Marcel Divín z Epsonu

test5

test5

1

Máme tu vyhodnocení posledního rozhovoru série Ptáme se za vás, kde pokládáte otázky osobnostem ze světa IT. Tentokrát se týkaly společnosti Epson - odpovídal Marcel Divín, produktový manažer.

Reklama

Další rozhovor ze série Ptáme se za vás, v němž jste mohli pokládat otázky přímo vy - čtenáři Světa hardware, se týkal společnosti Epson. A kdo vlastně odpovídal?


Marcel Divín se představuje


Ve společnosti Epson se zaměřuji na obchodní a technickou podporu partnerské sítě s produktovým zaměřením na tiskové technologie a spotřební materiál. Hlavním cílem je přiblížit nové moderní tiskové technologie běžným uživatelům, ukázat výhody využití rozdílných tiskových technologií v jednotlivých aplikacích a vyzdvihnout výhody a úsporu při použití originálního spotřebního materiálu v praxi.

V tiskových technologiích se pohybuji již více než 15 let na různých pozicích od koncového uživatele po práci u jednoho z lídrů v tiskových a zobrazovacích technologiích. Tyto zkušenosti mi dávají maximální přehled v dostupných technologiích a tím i možnost rychle a pružně reagovat na přání zákazníků. Pokud zrovna nepracuji, tak se věnuji sportu, rodině. Mezi mé velké záliby patří také relaxační procházky po horách, kde velmi rychle načerpám nové síly.

Rozhovor: Marcel Divín z Epsonu


Marcel Divín, produktový manažer společnosti Epson

O společnosti Epson


Společnost Epson je předním globálním výrobcem zobrazovacích a tiskových zařízení včetně tiskáren, multifunkčních zařízení, projektorů 3LCD a malých a středně velkých displejů LCD. Cílem společnosti je překonávat vize a očekávání zákazníků po celém světě prostřednictvím produktů, které jsou známy pro svoji vynikající kvalitu, funkčnost, nenáročnost na prostor a úsporu energie. Společnost Epson představuje síť 88 925 zaměstnanců ze 109 společností po celém světě a je hrdá na to, jakým způsobem přispívá k ochraně životního prostředí a ke každodennímu životu v oblastech, v nichž působí. Je vedena japonskou společností Seiko Epson Corp. Celkový prodej této skupiny činil ve fiskálním roce 2007 1 347 miliard jenů.


Hlavními směry rozvoje v následujících letech bude implementace nových inkoustových technologií pro výkonný kancelářský tisk při zachování extrémně nízkých nákladů na tisk. Budeme i nadále rozvíjet segment produktů pro malé a střední kanceláře, kde se zaměříme na výkonná inkoustová zařízení se srovnatelnými nebo nižšími náklady na tisk oproti srovnatelným laserovým technologiím a s možností potisku všech dostupných typů médií od běžného recyklovaného papíru přes vysokogramážové papíry až po speciální foto papíry.

Také v sekci projekční techniky postupně uvádíme nové produkty jak v segmentu kancelářských prezentací, tak i v segmentu domácího kina a to včetně systému all-in-one, tedy projektorů VŠE V JEDNOM s integrovaným DVD přehrávačem a reproduktory pro sledování filmů bez nutnosti složitého propojování kabelů, pro poslech hudby, hraní počítačových her a možnosti dalšího interaktivní využití.


Jak šlo pokládat otázky?


Po dobu 7 dní bylo možné pomocí jednoduchého formuláře psát otázky do odpovídajícího tématu na našem fóru, kde je mohli ostatní registrovaní čtenáři hodnotit (Zajímavé/Nezajímavé). Pod každou otázkou se zobrazovalo i její aktuální skóre a kdo ji hodnotil. Po uplynutí jednoho týdne bylo téma uzamčeno, redakce vybrala 10 otázek s nejlepším skóre, přidala případně vlastní otázky a zaslala je k zodpovězení.

Pokud chcete nahlédnout na všechny navržené otázky pro tento rozhovor, přejděte na:

https://www.svethardware.cz/forum/showthread.php/31487-marcel-divin-produktovy-manazer-epson


1. otázka od: Roman Posmyk


Myslíte si, že může inkoustová technologie konkurovat v kancelářském prostředí technologii laserové a proč?

Marcel Divín: Ano, určitě konkurovat může. Za posledních 4 roky došlo v segmentu inkoustového tisku pro kanceláře k výraznému posunu kupředu. Byly vyvinuty nová výkonnější zařízení, byl zvýšen obsah náplní, čímž se dosáhlo výrazného snížení nákladů na tisk (ve většině případů pod úroveň cenově srovnatelných laserových tiskáren a multifunkčních zařízení), byly vyvinuty nové typy inkoustů připravených pro tisk na běžný kancelářský i recyklovaný papír (technologie DURABrite Ultra), byla doplněna výbava například o podporu síťového tisku (LAN i wi-fi) a další vylepšení s tím, že vše bylo směřováno k výraznějšímu prosazení inkoustové technologie pro kancelářský tisk.

Cílem bylo také využít výrazně vyšší univerzálnosti inkoustových technologií (široká podpora tiskových médií, možnost použití vysokogramážového papíru, kvalita tisku, světlostálost, odolnost vůči vodě a otěru …) pro dosažení maximální kvality tisku i na běžných médiích. Aktuálně existují už ucelená řešení pro malé a střední kanceláře, postupně budou nabíhat i skutečně výkonná zařízení (jak tiskárny tak i multifunkční zařízení) nastavená na vysokou měsíční zátěž tak, aby byla schopna pokrýt požadavky tisku větší pracovní skupiny (řadově 30 – 70 uživatelů).


2. otázka od: Martin


Skutečně si myslíte, že dávat čip do cartdridge tak, aby se uživatelům co nejvíce ztížila možnost refillu, je rozumný nápad?

Doplňující komentář:
Co vím, tak nikdo z mých známých nemá tiskárnu od Epson právě kvůli této skutečnosti a to pamatuji časy, kdy jehličkové tiskárny měli všichni právě od Epson.

Marcel Divín: Čip v inkoustových náplních Epson neslouží pro ztížení refillování náplní. Jeho účel je jiný a je přímo spjat s životností tiskárny. U současné generace tiskáren se používá primárně pro kontrolu a přesné měření spotřeby inkoustu v náplni. Této technologii říkáme HAV3 a tato technologie dokáže na bázi měření velikosti kapek, které opouští tiskovou hlavu přesně měřit spotřebu inkoustu. Navíc při zůstatku 10% provede přenastavení a následně umožní vyčerpání obsahu náplně na úroveň prakticky 100% (zbytkový obsah je menší než 0,1g). V případě, že čip vyresetujete (což je možné udělat ze strany uživatele) často zde dochází ke dvěma věcem :

  • čip se úplně zničí a nic neměří = náplně jsou nepoužitelné
  • čip funguje korektně, pouze vzhledem k tomu, že pracuje s přednastaveným obsahem náplně neměří správně = může dojít k tomu, že Vám stále hlásí, že v náplň
  • je stále plná a přitom je prázdná a tím dochází k neodvratnému poškození tiskové hlavy, které lze vyřešit pouze výměnou


Pokud to shrnu – jde nám o měření spotřeby zbytkového inkoustu v náplni a také o předcházení problémů s poškozením tiskáren jako takových. O tom bohužel nikdo z výrobců kompatibilních náplní a refillů nemluví. Také nemluví o finančních náhradách, které pravidelně posílají našim servisním partnerům za tiskárny poškozené provozem kompatibilního spotřebního materiálu, jehož kvalita je velmi pochybná.


3. otázka od: mstejska


Můžete říci, proč jsou ceny inkoustových náplní do tiskáren tak vysoké?

Marcel Divín: Pokud bych podobnou otázku dostal před 3 lety asi bych s Vámi souhlasil. Od té doby jsme výrazně snížili cenu náplní na úroveň doporučené koncové ceny od 219 Kč vč. DPH pro základní modely tiskáren až po vysokokapacitní náplně v doporučené koncové ceně 499 Kč včetně DPH. Podle typu zařízení, které si zákazník kupuje mu vždy nabízíme variantní řešení nižších a vyšších kapacit, které garantují snížení tiskových nákladů o 6 – 40% oproti standardním náplním.

Další možností jak ušetřit jsou velmi oblíbená balení více náplní najednou – tak zvaný multipack, kde při nákupu 2, 3, 4 nebo 6 náplní najednou (systém 2 černých náplň nebo 3 barevných náplní nebo celé kompletní sady náplní) ušetří až 20% oproti nákupu jednotlivých náplní. Systém dělených náplní i u základních a nejlevnějších tiskáren a multifunkčních náplní navíc garantuje vypotřebování vždy jednotlivé náplně i při převažujícím tisku jednou barvou, což oproti systému sdružených náplní (3 barevné nebo černá + 2 barevné dohromady) ušetří 20 – 40% nákladů na tisk.


4. otázka od: Martteen


Proč neprodáváte čistící inkousty?

Doplňující komentář:
Měl jsem starou tiskárnu C40 a zanesla se mi tisková hlava (po záruce). Po tom, co jsem si od jednoho neoriginálního výrobce sehnal čistící roztok a naplnil jím jednu prázdnou cartridge, jsem hlavu vyčistil a tiskárnu ještě rok bez problémů používal, do té doby než odešla vodící kladka.

Marcel Divín: Přiznám se, že toto je první požadavek na dodávku čistících látek pro vyčištění zbytkových nečistot z tiskové hlavy, který jsem za poslední 4 roky dostal. Většinou totiž pomůže zapnutí čistícího procesu přímo na tiskárně a po 1 – 3 čištěních dosáhnete zpátky plného průchodu trysek. Navíc v posledních generacích tiskáren přidáváme do inkoustů čistící a konzervační složky, které výrazně omezují usazování nečistot v tryskách a pokud už k tomu dojde, dokáží tyto nečistoty dostat ven už po jednom čistícím cyklu.

U Vaši tiskárny je ale použit ještě starší verze inkoustů, která tyto složky neobsahuje, proto je lepší využít pro vyčištění odborný servis, pro který ve spolupráci s jedním velkým německým výrobcem čistících prostředků vyrábíme speciální čistící kapalinu, která prakticky ve 100% pomůže zaplněné trysky uvolnit. Bohužel tato látka je velmi agresivní, proto se nedá volně prodávat a distribuovat – proto ji ani nenabízíme k prodeji. Navíc cena zásahu i kvalita jsou ne vysoké úrovni, nestojí Vás to prakticky žádný čas a na úkon je poskytována i záruka.


5. otázka od: wanrouter


Ako Vaša spoločnosť počíta výťažnosť tonerov?

Doplňující komentář:
Väčšinou sa uvádza pokrytie 5%, avšak 5% textu je na jednej strane A4 len +- 5 riadkov fontu Arial 12.

Marcel Divín: V laserovém tisku oproti inkoustovému tisku bohužel stále nejsou zavedeny přesné standardy, podle kterých by všichni nebo alespoň většina výrobců měřili výtěžnost tonerových náplní. Proto se uvádí z mého pohledu chymérické označení 5% pokrytí, což může být pro některé výrobce například 1200 znaků na stránce, což tomuto pokrytí zásadně neodpovídá. V Epsonu měříme výtěžnost našich náplní podle normy na 1800 znaků na stránku a výsledný údaj používáme pro komunikaci směrem k zákazníkům. I pro nás by bylo zavedení normy, která by ukazovala výtěžnost při pokrytí například 5%, 8%, 10%, 15%, výrazně zajímavější a ušetřilo by nám spoustu vysvětlování. Za Epson Vám mohu slíbit, že pro tuto standardizaci uděláme maximum.


6. otázka od: Eso Rimmer


Jak vidíte budoucnost technologie domácích tiskáren v následujících cca 10 letech? Dá se očekávat úplný přechod na laser (případně nějakou jinou technologii), nebo se inkoustové tiskárny udrží i nadále?

Marcel Divín: Osobně předpokládám, že stěžejní technologií do domácnosti bude technologie tekutá (inkoustová, gelová a jiná) i nadále technologii nosnou. Laserová technologie v pro domácí použití nepřináší a podle mého názoru také nepřinese žádnou zásadní technologickou novinku, která by změnila poměr sil. Současné základní modely laserových tiskáren i multifunkčních zařízení od prakticky všech výrobců nedokáží nabídnout srovnatelnou kvalitu barevného tisku (tisk fotografií i lepší grafiky je naprosto neporovnatelný), náklady na tisk jsou u většiny laserových produktů již vyšší než u srovnatelných inkoustových zařízení (jak v černobílém tak i barevném tisku), spotřeba energie je řádově 7 – 10 x vyšší než u současných inkoustových technologií, výkonnost laserových tiskáren je výrazně nižší než u srovnatelných inkoustových tiskáren.

Mohl bych jmenovat i další důvody, obecně si dovolím tvrdit, že současná cenová válka v laserovém tisku sice snížila nákupní ceny zařízení, bohužel na druhé straně výrazně zvýšila náklady na tisk i celkové vlastnictví tiskárny. Proto jsou v současné době inkoustová zařízení vhodnější nejen do domácností, ale také do malých a středních kanceláří.


7. otázka od: Jirka


Proč neexistují pro zařízení, která se prodávají v ČR, plně lokalizované ovladače a obslužný software?

Doplňující komentář:
Např. pro řadu Epson Stylus Photo. Pokud vím, tak konkurence s tímto problém nemá.

Marcel Divín: Lokalizaci jak ji popisujete je potřeba rozdělit do dvou částí:

Lokalizací ovladačů – u všech inkoustových i laserových tiskáren a mfp zařízení aktuálně dodávaných na český trh je hotova plná lokalizace. Stejnou cestou budeme postupovat i dále včetně lokalizace také do všech ostatních východoevropských jazyků (většina bude hotovo již u nové řady tiskáren, které přijdou na trh v průběhu června/července).

Lokalizace displejů – u inkoustových multifunkčních zařízení je mimo jednoho modelu hotová v českém i slovenském jazyce (od června bude u všech inkoustových multifunkčních zařízení), u laserových tiskáren a business inkoustových tiskáren je postupně doplňována u nových produktů přicházejících na trh. V případě větších dodávek jsme schopni lokalizaci doplnit i u starších zařízení.

Lokalizace obslužného software – jako obslužný software vnímáme tiskový ovladač, případně skenovací software u multifunkčních zařízení, které lokalizované jsou. Další software dodávaný s tiskárnou je z části dodáván v anglické verzi a z části v západoevropské verzi tedy bez lokalizace. O lokalizaci se uvažuje, většinou ale nejde o software společnosti Epson a problém je získat od výrobce software speciální východoevropskou verzi, protože tato varianta je cenově nepřijatelná. Proto se aktuálně software dodává v nelokalizované verzi. Pokud vím u většiny ostatních výrobců je postup podobný – hlavní software je plně lokalizovaný, OEM produkty spíše lokalizovány nejsou. Přesto na lokalizacích pracujeme a do budoucna plánujeme plnou českou i slovenskou lokalizaci kompletního software u produktů.


8. otázka od: trodas


Proč se doporučuje nechávat inkoustové tiskárny zapnuté? Většinou se uvádí spotřeba inkoustu - no ale přeci by snad šlo udělat tak, aby ty tiskárny nespotřebovávaly tolik inkoustu při zapnutí, ne? Nebo je třeba uživatelům za každou cenu zvyšovat spotřebu inkoustu?

Marcel Divín: Už více než 2,5 roky není funkce čištění navázána na zapínání a vypínání tiskárny = nedochází k žádné spotřebě inkoustu navíc! Čistící proces si zapíná uživatel podle svého uvážení přímo v ovladači tiskárny. Doporučení proč nechat tiskárnu zapnutou souvisí s rychlostí náběhu zařízení. Z našeho pohledu je zbytečné, aby uživatel čekal po zapnutí tiskárny a náběhu funkcí a až následně mohl tisknout. Spotřeba při odpojení všech komponent včetně displeje je velmi, velmi nízká (řádově nižší než spotřeba běžné LCD televize ve stand-by) a po spuštění tisku reaguje tiskárna během pár vteřin a začíná tisknout.


9. otázka od: trodas


Proč tiskárny Epson nepovolí tisk černé (běžný textový dokument) pokud dojde třeba žlutá cartridge inkoustu?

Marcel Divín: Na tuto otázku jsou dvě odpovědi :

1) Stále pracujeme na možnosti tuto funkčnost uživatelům umožnit. Bohužel stále narážíme na zásadní problém, kterým je možné poškození tiskové hlavy v případě, že jedna z náplní prázdná a tiskárna stále tiskne. U nové řady tiskáren by měla být tato funkčnost umožněna po omezenou dobu tak, aby měl uživatel možnost si náplň dokoupit.
2) Systém nepovolení tisku umožňuje v případě, že Vám dojde v průběhu tisku inkoust v náplní náplň vyměnit a vše dotisknout bez problémů a bez viditelného místa, kde se tiskárna zastavila. Toto nenabízí žádný z našich konkurentů – dokument se dotiskne v jiné barvě a je nepoužitelný

Na systému se bude i dále pracovat tak, abychom zákazníkům nabídli maximální komfort při použití našich tiskáren.


10. otázka od: kevin00


Proč jsou ceny inkoustových cartridgí tak vysoké a množství inkoustu v samotných cartridgích je malé?

Doplňující komentář:
Jak je možné, že alternativní výrobci mohou stejnou cartridge naplnit "více" a cena je nižší?

Marcel Divín: Je velmi ošidné tvrdit, že ceny inkoustových náplní jsou příliš vysoké. V posledních letech došlo k výrazné úpravě směrem k dolů jak u inkoustových náplní tak u inkoustových tiskáren a multifunkčních zařízení. Zároveň proběhla úprava tiskových technologií, velikostí kapky – vše směřovalo k tomu, aby tiskárny byly šetrnější a dokázaly využít maximum z jednotlivých náplní. Současné tiskárny jsou výrazně efektivnější než starší technologie, a proto jsou schopny pracovat i menším obsahem náplně a přesto dosahovat rozumných výtěžností a tím i nákladů na tisk. Navíc u většiny tiskáren existuje minimálně u černé náplně (u produktů směřovaných do kanceláří je toto možné i u barevných náplní) možnost variantně použít náplně s vyšší kapacitou a tím ještě výtěžnost zvýšit a tiskové náklady snížit.

Spotřebního materiálu je nedílnou součástí při vývoji nových tiskových technologií. Vývoj jako takový stojí mnoho finančních prostředků, které se hradí i z prodeje spotřebního materiálu. I samotný vývoj inkoustových náplní stojí Epson ročně částku v řádech desítek / stovek milionů €. Výrobci alternativních inkoustových náplní neinvestují nic do vývoje tiskáren a pouze vyvíjejí kompatibilní inkoustové náplně, čímž ušetří značnou část financí. I přes tuto skutečnost investují méně než 5% z částky, kterou ročně proinvestuje Epson do vývoje nových náplní. Nezaměřují se na kvalitu, ale pouze a jen na kvantitu, napodobení tvaru náplně a uzpůsobeni náplně tak, aby fungovala. To, co negarantují, je:

  • kvalita inkoustu a jeho plnění do náplní – v případě Epsonu vše řešeno v plně čistém prostředí, u kompatibilních výrobců v drtivě většině polomechanická práce ve znečištěném prostředí
  • zda je inkoust plněný do jedné značky náplní pořád od stejného výrobce inkoustů – negarantují barevnou věrnost, stálost, vlastnosti
  • negarantují, že Vám náplně neucpou trysky v tiskárně nebo Vám nevytečou do tiskárny a tím nedojde k poškození tiskárny
  • negarantují efektivnost náplně – i když jí naplní 2x více nemáte jistotu, že z ní vytisknete více, než z originálu z důvodu nutnosti častějšího čistění hlavy, která bude ucpávána nekvalitním inkoustem


Prakticky negarantují nic. Vzhledem k tomu si mohou dovolit plnit náplně více nekvalitním inkoustem, nabízet srovnatelné náplně za velmi nízké ceny – vše ovšem na úkor kvality a s možností poškození tiskárny používáním těchto náplní. Naši servisní partneři řeší týdně několik problémů / desítek problémů spojených s použitím kompatibilních náplní, které v mnoha případech končí nutnosti zaplatit celou opravu uživatelem v případě, že závada je způsobena použitím neoriginální spotřebního materiálu nebo reffilů. Je pouze na uživateli, zda chce riskovat nebo zda voli rozumnou formu a bude používat originální spotřební materiál, který vždy garantuje maximální kvalitu a bezproblémový provoz. Z dlouhodobého hlediska dokáže ušetřit i peníze a hlavně čas spojený s řešením možných reklamací a nemožnosti využívat tiskárnu tehdy, když jí potřebujete.


Závěrem


Tímto za redakci a čtenáře SHW děkuji panu Divínovi za zodpovězení všech otázek.

Karel Polívka,
šéfredaktor Světa hardware


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama