Galerie 2
Sion Power už rozesílá vzorky Li-Ion akumulátorů s hustotou 400 Wh/kg
Aktualita Akumulátory, EV

Sion Power už rozesílá vzorky Li-Ion akumulátorů s hustotou 400 Wh/kg

Milan Šurkala

Milan Šurkala

4

Americká společnost Sion Power je další, která se snaží vyvinout lepší akumulátory pro budoucnost. V jejím případě zkouší (jako mnoho jiných) anodu z kovového lithia, což by mělo značně zvýšit energetickou hustotu. U dodávaných vzorků už dosahuje 400 Wh/kg.

Reklama

Projektů, které se snaží vylepšit vlastnosti stávajících lithiových akumulátorů, je spousta. Jedním z nich je i americká společnost Sion Power. Ta má v nabídce několik testovacích vzorků vícevrstvých akumulátorů s kapacitami od 6 do 20 Ah, přičemž některé z nich už dodává automobilkám pro otestování. V nabídce má akumulátory Licieron EV (elektromobily) a Licieron HE (letectví). Využívá anodu z kovového lithia, což umožňuje znatelně navýšit energetickou hustotu. Výrobce tento princip nazývá PLA (Protected Lithium Anode).

Sion Power už rozesílá vzorky Li-Ion akumulátorů s hustotou 400 Wh/kg

V roce 2020 představil akumulátor Licieron EV, který měl hmotnostní energetickou hustotu 420 Wh/kg (asi o polovinu více než dnešní lepší Li-Ion NCM akumulátory) a objemovou 700 Wh/l (na úrovni dnešních Li-Ion NCM článků). Model s kapacitou 1,8 Ah dosáhly životnosti na cca 850 cyklů, kdy dosáhly 70% kapacity. To už totiž kapacita klesala poměrně rychle, takže 80 % původní hodnoty měly po cca 700 cyklech. V případě elektromobilu se 400km dojezdem by to znamenalo životnost asi na 250 tisíc km (do 80 %).

Firma ale také ve stejném roce demonstrovala články Licieron HE (High Energy), které míří do letectví. Tam se už počítá s hustotami 500 Wh/kg a 1000 Wh/l. Prodělaly 1000 cyklů, což dle výrobce znamená, že by byly schopny 2 roků létání (čistého času). Pojďme ale k aktuální situaci.

Licieron EV v 6Ah variantě dosáhla životnosti přes 800 cyklů a společnost ukázala i články, které 70 % původní kapacity dosáhly až po 2500 cyklech. Nás ale bude spíše zajímat 17Ah varianta, která byla nezávisle otestována s výslednými hustotami 400 Wh/kg a 780 Wh/l. Hmotnostně si tak proti článkům z roku 2020 trochu pohoršily, ale objemově naopak polepšily. Ať tak či onak, zejména hmotnostně jsou na tom velmi dobře. 100kWh akumulátor by tak v článcích měl 250 kg místo dnešních cca 330-420 kg, nepočítáme-li semi-solid-state akumulátory ve vozech NIO.

Tyto články už dodává automobilkám pro otestování a celkově bylo v různých variantách vyrobeno přes 18 tisíc článků. Hovoří se o tom, že jedním ze zákazníků by měl být i Cummins (známý výrobce naftových motorů např. pro nákladní vozy). Výrobce už také bere předobjednávky na 56Ah varianty, které by měly být dostupné od konce roku 2024.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama