Společnost Wattlab instalovala první velkou solární instalaci na pobřežní obchodní loď. MV Vertom Tula má nyní skládací solární střechu. Energie se ale nebude používat pro pohon.
Elektřina se dostává do všech oblastí dopravy. U vlaků je už hodně dlouho, poslední dvě desetiletí ve větším proniká na silniční dopravu, koketuje se s ní i u letecké a čím dál častěji také u vodní. Velké zaoceánské lodě ale elektřina nepohání a ačkoli se nyní objevuje velká solární instalace alespoň na pobřežní obchodní lodi MV Vertom Tula, ani v jejím případě se čistě elektrický pohon prozatím nekoná. Loď je diesel-elektrická, ale co ty solární panely?
Ty má na svědomí nizozemská společnost Wattlab a byla schopna je na loď umístit během jediného dne. Učinila tak po dvou úspěšných 3letých pilotních projektech a ačkoli posádka lodi byla nejprve skeptická, později zjistila, že s panely nejsou výraznější problémy. U nové instalace u Vertom Tula je 44 modulů se solárními panely, které se v případě nakládání dají snadno sklopit do velikosti jednoho 6metrového kontejneru, takže manipulace s nimi nevyžaduje mnoho práce. Už u pilotních projektů se ukázalo, že se na nich netvoří solná krusta.
To, proč tyto solární panely neslouží k pohonu lodi, je ale hned jasné, když se podíváme na instalovaný výkon solárních panelů. Ten totiž činí 79 kWp, což nestačí ani na pokrytí energetických požadavků ostatních s pohonem nesouvisejících systémů lodi. Ty plní jen z 20 %. Pokud jde o pohon, u lodí tohoto typu mají motory obvykle výkon v jednotkách MW, takže 79 kW za nejlepších podmínek opravdu nestačí.
Elektrické kontejnerové lodě tohoto typu už ale existují. Např. v roce 2023 byl zahájen provoz lodě Cosco 700TEU s 1800kW výkonem elektromotorů s 36 bateriemi, které zabírají zhruba 5 % prostoru pro náklad.