Zpět na článek

Diskuze: Stellantis úspěšně validoval solid-state baterie od Factorialu s hustotou 375 Wh/kg

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Pali P.
Pali P.
Level Level
1. 5. 2025 20:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Výpočty sú fajn a tu je trošku smutnej praxe:
https://tvnoviny.sk/domace/clanok/965609-bateria-dosluzila-a-vymena-by-stala-takmer-tolko-co-nove-auto-levicki-mestski-policajti-prisli-o-elektromobil
https://mylevice.sme.sk/c/23481999/cena-vymeny-baterie-v-elektromobile-prekvapila-mestska-policia-sa-auta-radsej-vzda.html
PS: nechcem porovnávať najnovšie technológie s tým, čo bolo v tomto Leafe, len chcem poukázať na reálnu skúsenosť z blízkej minulosti so 6 rokov používaným baterkovým autom, ktoré ani nenajazdilo extrémne veľa kilometrov.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
1. 5. 2025 23:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. "ktoré ani nenajazdilo extrémne veľa kilometrov."

No já nevím, ale 190 tkm za 6 let je už docela velká porce km (pro zajímavost, průměrné evropské auto se šrotuje při cca 200-220 tkm). Navíc, tohle má jeden zásadní nedostatek.

Elektromobilů jezdí po celém světě několik desítek milionů a Vy jste si vybral jeden případ na Leafu s menší baterkou (nechápu, co tam v tom článku píšou o větší, tahle generace měla 40kWh jako základ, větší byla ta s 62 kWh), což je rozhodně velmi podprůměrný elektromobil, co se baterky týče.

40kWh akumulátor v takovém autě ucyklujete raz dva. Průměrná spotřeba Leafu je 16,5 kWh/100km, to je dojezd 235 km. Kdyby to mělo životnost 1000 cyklů, tak se bavíme o nějakých 210 tkm. Naštěstí tam patrně už nejsou ty kombinované LMO-NMC baterky jako v předchůdci, což byla ještě chemie kombinovaná s tou z elektrického nářadí (LMO jsou baterie s nejhoršími vlastnostmi, co se týče výdrže, proto také první Leafy moc nevydrží, kombinace nejhorší chemie a krátkého dojezdu je smrtící). Pokud má auto rozumný dojezd, tak to nemá zásadnější problém, ostatně mnoho Tesel s více než 10+ lety na hrbu stále jezdí s původními baterkami (výměna obvykle na defektních kusech nebo taxi vozech, většinou po 400+ tkm).

Na Leafu bych raději nic neukazoval, to auto je spíše ostudou elektromobility. Aby mohlo být relativně levné, tak mělo příliš malou baterii, navíc s ne moc dobře propracovaným managementem, což se projevilo v krátkém dojezdu, tzn. i rychle nasbíraném vysokém počtu cyklů, tedy i krátké životnosti.

Pali P.
Pali P.
Level Level
2. 5. 2025 05:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ďakujem za odpoveď. Problematike sa venujete a máte ju naštudovanú, to vidno na vašom každom článku venujúcemu sa tejto problematike.
Ja som chcel len poukázať aj na to, že aj vyššie uvedené "nepríjemnosti" sa stávajú. A práve preto správny výber konkrétneho vozidla je veľmi dôležitý. No v prípade mesta Levice pri kúpe vozidla zrejme postupovali "hurá" systémom. Nehovoriac o tom že nejeden policajný zbor (v rámci celého sveta) už doplatil na nesprávny výber vozidiel podobnou skúsenosťou.
Aj preto oceňujem váš web, že sa snaží danej problematike seriózne venovať, hoci nie je primárne zameraný na automobilovú tému.
Kuriozitka na záver - "docela velká porce": https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Skoda-Superb-2.0-TDI-Lim.Leder-DSG-Virtual/vhc:car,pgn:1,pgs:10,srt:mileage,sro:desc,ms1:22900_12_,frn:2021,frx:2021,ful:diesel,ger:automatic_gear/pg:vipcar/418288733.html

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
2. 5. 2025 09:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ano, i takové nájezdy můžete najít. Jde ale o výjimečné hodnoty. Když se podíváme na medián ze stejného roku pro naftový Super, jde o 90 tkm. 10% percentil je na 165 tkm (takže to je více než 3násobek toho, kam se dostane jen 10% nejvíce olítaných aut). To se ale díváme na auta, která jsou určena k tomu, aby lítala šílené kilometry.

Např. už u benzínové verze Superbu je to 60 tkm v mediánu a 90 tkm v 10% percentilu. U Fabie se bavíme o necelých 50 tkm v mediánu a 85-90 tkm v 10% percentilu. (tzn. benzínová auta pod 20 tkm ročně v mediánu a jen 10 % dává nad 30 tkm ročně).

Když ale mrknete na 10 let stará auta, mediánový Superb má 210 tkm (spadl z 30 na 21 tkm ročně) a 10% percentil je na 280 tkm (z 55 na 28 tkm). 10letá benzinová Fabie má medián 120 tkm (z 20 na 12 tkm ročně) a 10% percentil má 160 tkm (z 30 tkm na 16 tkm).

Co dělali v Levicích, to nevím, každopádně Leaf byl vždycky velkým rizikem. Tam bych do méně než té 62kWh verze nešel. Dneska sice máte také EV s relativně malými baterkami okolo 40-50 kWh, ale většinou jde o LFP, takže to je řádově vyšší životnost na cykly. A když už je tam NMC s horší životností, tak ta má zase více kWh, tedy i větší dojezd, takže tam ty cykly ubývají pomaleji z toho důvodu, že ten cyklus samotný je mnohem delší.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
2. 5. 2025 12:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala To je v podstatě nové auto, z toho bude krásný veterán. Např. moje 18 let staré auto má 114 tkm, to je 6300 km ročně.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
5. 5. 2025 08:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala 19 rokov a 123 tisíc km. To sú v podstate bežné autá, ktorými sa nejazdí do práce a neslúžia ako služobné, či pracovné, ale výlučne pre rodinné potreby.

Reklama
Reklama