profile-image

jt

Registrace 18. 9. 2023
ID 2254587891
Level
401 bodů
Zbývá 49 bodů do dalšího levelu
400 450
odznak
Procesor: AMD
odznak
Grafická karta: AMD
odznak
Operační systém: PC

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
30. 4. 2026 11:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja "milujem" reklamštinu. Nič proti Vám pán Šurkala. VW na rôznych stránkach spomína "prináša extra praktickosť" a Vy zase "bude i praktičtější než doposud". Viete zmysluplne vysvetliť, v čom spočíva, okrem trošku zväčšeného kufra? Lebo ja keď toto počujem, tak mi skôr prichádza na rozum, že hlavne použili lacnejšie materiály a šetrili na cene, kde sa dalo (napríklad aj veľmi malou batériou v najnižšej výbave, čo teda spomínate a oceňujem, že na to zvlášť upozorňujete).

Na VW stránkach "S cenou od približne 25 000 eur, dojazdom až 455 km"... akože dať do jednej vety cenu za najnižší model s najmenšou batériou (z troch kapacít) a dojazd s najväčšou batériou je už ultra reklamština. V zásade neklamú, ale podprahovo vám podsúvajú informáciu, že za cenu 25k to auto má dojazd až 455 km. Vedia, že to uhrajú, lebo keby tam bola spojka "a", tak by sa tie dva parametre už spájali dokopy, ale čiarkou sú oddelené a tým pádom nemusia súvisieť, ale tak nejako to dať do jednej rozvinutej vety je fakt na facku.

Taktiež sa mi nepáči, ako ste popísali výbavu.

"Standardně je tu Side Assist a Lane Assist, a to už v základní variantě Polo Trend. Má také LED světla v základní výbavě.

Polo Life dostává adaptivní tempomat, zadní kameru, ..."

Ja Vám teda neviem, ale v dnešnej dobe by som to za tú cenu považoval za štandard a tie dve verzie zlúčil do jednej. A ak by som išiel porovnávať (chápem, že každá automobilka má iné priority a nastavenie voči zákazníkom), tak napríklad Toyota C-HR (na pohľad plus mínus autobus "podobné" autá a porovnávam autá, nie že jedno je hybrid a druhé EV alebo iné škatuľkovanie, obe ma vezú z bodu A do bodu B a porovnávam výbavy) má základnú verziu Style za 30k (má aj Comfort za 26k, ale tam pár drobností chýba), ale má v sebe to čo Polo Life (adaptívny tempomat, Lane Assist a iné asistenty, zadnú kameru, bezdrôtovú nabíjačku mobilov, dvojzónovú klimatizáciu, full LED svetlá, mŕtvy uhol, ...). Proste výbavou základ ako vyššia výbava Polo Life, ktoré má cenu cez 33k. Chcem tým povedať, že chválite niečo, čo fakt netreba chváliť, lebo je to dnes štandard. A keď si zoberiete verziu Executive CH-R za 32,5k, tak už máte napríklad aj elektricky ovládané sedadlo vodiča v 8-mych smeroch, pamäťová funkcia sedadla vodiča, technológia Nanoe-X® na čistenie a zvlhčovanie vzduchu v kabíne, elektrické otváranie dverí batožinového priestoru, ambientné osvetlenie.

Keby ste radšej spomenuli, že to má haptické tlačidlá, to by bola super informácia, alebo, že majú textílie sedadiel, stropu a koberčekov vyrobené z VÝLUČNE z recyklovaného PET. Vtedy by ste si odviedol dobrú robotu ako redaktor/novinár.

Pre Nemcov ID.Polo za 25k je fajn auto do mesta, trochu aj mimo mesta. Tam si to aj kúpia ako druhé auto. Pre nás je to cena, ktorá nezodpovedá úžitnej hodnote (parametrom(dojazd)/výbave).

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
28. 4. 2026 12:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Token je viacvýznamový pojem označujúci digitálne aktívum na blockchaine, bezpečnostný prvok, alebo jednotku textu pri spracovaní dát. V IT ide o kód na autentifikáciu, v kryptomenách o programovateľný token, a v lingvistike/AI o základný prvok (slovo, znak), ktorý modely spracovávajú.

Informatika a AI (Tokenizácia): Základná jednotka dát, ktorú modely umelej inteligencie (LLM) používajú pri trénovaní a generovaní textu. Ide o rozdelenie textu na slová, časti slov alebo znaky.

Toto si prečíta každý, ale nie každý si dokáže predstaviť/uvedomiť, čo to znamená. Podľa tých parametrov je to približne na vstupe 500 tokenov/s a na výstupe 50 tokenov/s. Pochopte, že toto nikomu nič nepovie. Ak sa začnem baviť s AI, tak ako jej dokážem poskytnúť 500 tokenov za sekundu? Ja si myslím, že toto sa trochu vymyká chápaniu a predstavivosti bežného užívateľa.

Ja som nechcel, aby ste vysvetľovali pojem slova token. Ani som sa na to nepýtal. To ste ma fakt tak zle pochopili? Alebo ste už vydali článok, kde sa popisuje, ako sa s tokenmi pracuje, čo je ich úlohou, ako sa spracovávajú, akým spôsobom sa dá dostať k výsledku?

Tu sa stále len dá článok, kde sa ohuruje počtom tokenov a čo z toho, keď ešte sú aj rôzne modely, ktoré to rôzne spracovávajú, majú iné požiadavky na tokeny a výstup ani nie je textový, či rečový, ale nejaký obrázok.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
28. 4. 2026 12:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@player3580 Definíciu si zase len niekto vymyslel (asi nebolo na ňu usporiadané referendum, alebo medzinárodný konsenzus). A vaša veta "Stejně jako knihy, i komiksy mohou mít vysokou uměleckou úroveň" mi príde z pohľadu definície KOMIKS ako vtip v tom, že to má vysokú umeleckú úroveň. Pri knihe posudzujeme ten príbeh, text. Pri komikse už zrazu aj obrázky a tam sú rôzne štýly. Skúste mi povedať, akú vysokú umeleckú úroveň by mal komiks, keby bol nakreslený v štýle Viktora Kubalu?

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
28. 4. 2026 12:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak cena nebude pri týchto NB zrovna ľudová. Ale je uvedené, že sú to prémiové manažérske, takže tí s cenou nebudú mať problém, zvlášť ak im to uhradí zamestnávateľ. Ako parametrovo SUPER, ale bežný užívateľ, ktorý na tom NB nezarobí na neho, si to asi ťažko kúpi.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
28. 4. 2026 12:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@akulacz Dal som ti mínus, lebo nedokážeš čítať s porozumením.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
16. 4. 2026 07:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pán Šurkala, nepomýlili ste sa? To posledné je stále ešte elektro bicykel? S tou max. rýchlosťou, by som to už zaradil skôr k motorkám.

Kľúčové pravidlá pre elektrobicykle v ČR:

Rýchlosť asistencie: Motor prestane pomáhať pri dosiahnutí 25 km/h.

Výkon motora: Maximálny trvalý výkon motora nesmie presiahnuť 250 W.

Šliapanie: Pohon musí byť aktivovaný šliapaním (pedal-assist). Motor nesmie ísť sám o sebe nad 6 km/h (napr. pri rozjazde).

Vyššia rýchlosť: Bicykel môže ísť aj rýchlejšie (napr. z kopca alebo vlastnou silou), ale motor vtedy už nepomáha. 

EKOLO.cz +5

Pozor na silnejšie stroje (S-Pedelec):
Ak elektrobicykel prekračuje rýchlosť 25 km/h alebo výkon 250 W, z pohľadu zákona sa mení na moped. Takéto vozidlo vyžaduje technický preukaz, povinné poistenie a vodičské oprávnenie.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
2. 4. 2026 12:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zaujíma ma, prečo sa toto už nenazýva MPV.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
2. 4. 2026 12:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xls Profesionál by sa mal vedieť uživiť. Bude ich menej, ale budú a uživia sa veľmi slušne. Viete koľko treba overených prekladov? AI asi nemá pečiatku a štátnu skúšku. A čo tlmočenie? Mi nechcite nahovoriť, že príde delegácia (či už politická, pracovná do firmy, ...) a pustíte tlmočenie cez mobil. Asi ste sa zbláznili.

Známi z prekladov a tlmočenia (poznám dvoch a obaja robia preklady a tlmočenie z viacerých jazykov) veľmi slušne žijú. Netvrdím, že si teraz nepomáhajú s AI, ale to robili aj pred tým, bez AI, kde majú prekladateľský SW (v nich odborné oborové knižnice zamerané napríklad na lekárstvo, chémiu a podobne), po ktorom to skontrolujú, či to sedí (gramaticky, syntaxou, sémanticky, ..). Snáď si nemyslíte, že ten preklad prepisovali ručne. AI im to len zrýchli. Ale výstup z AI veľakrát nestačí.

Ja si myslím, že urobili chybu, že vyhodili toho človeka. Akože AI im to preloží, ale asi sa tomu bude musieť nemalý čas povenovať iný pracovník a aj tak asi nezaručí, že to bude dobre preložené. Však toho prekladateľa asi nepotrebujú na celý čas vývoja hry.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
24. 3. 2026 08:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Nemajte strach, im nevadí, že s nimi rozviažete obchodné styky a že skončia. Sú to nastrčené firmy. Otvoria novú firmu, ktorá bude robiť to isté. Sú to firmy, ktoré nič nevyrábajú, len kupujú tovar vo veľkom a potom ho "pašujú" do zakázanej krajiny. Také firmy nemajú problém zatvoriť a otvoriť biznis pod novým menom. Kým vy to zistíte, tak na uvedenej adrese už ani neexistujú. Sú to firmy, ktoré idú primárne za ziskom a nejaké porušovanie zákonov ich netrápi. Idú vo veľkom a z veľkých ziskov korumpujú celý reťazec (dokonca aj firmu, ktorá im predáva, ale zvyčajne pracovníkov colnice, políciu, sudcov, ..., proste každého, kto by im mohol prekaziť obchod). Zvyčajne na to stačia tisíce až desattisíce, pretože ich zisky sú v miliónoch až desiatkach miliónov.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
23. 3. 2026 10:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rpajik De jure nebolo to nelegálne pre Nvidiu. Ona to legálne dodala Supermicru. Aj tá to legálne dodala do iného povoleného štátu nejakej prekupníckej firme, ktorá to následne nelegálne poslala do Číny. Ešte je tu otázka, či Supermikro vedome predalo tovar s tým, že vedeli, že pôjde do Číny.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
23. 3. 2026 10:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Problém je posledný člen v reťazi. Ak sa nejaká firma rozhodne, že to urobí kvôli zisku, tak tomu nezabránite. Jedine dôsledné kontroly na colnici pri preprave pri vstupe do zakázanej krajiny. Lenže poznáte to, ľudský faktor. Aj colník je len človek a dá sa podplatiť.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
20. 3. 2026 07:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"S procesorem Ryzen AI Max+ 395, který může být doplněn až o 128 GB RAM s paměťovou propustností 256 GB/s a 16 jádry je dle AMD možné v Qwen 3.5 35B A3B zpracovat 10.000 vstupních tokenů za 19,5 sekundy, přičemž výstupem může být 45 tokenů za sekundu. Díky velké paměti RAM (až 96GB může být vyhrazeno pro AI) je možné mít kontextové okno až 260 tisíc tokenů u jednoho agenta, případně rozběhnout max. 6 agentů s kontextovým oknem 95 tisíc tokenů."

A čo si má normálny človek predstaviť, že to vypočíta? Prepočíta to za 5 sekúnd dráhu rakety Tomahawk? Alebo čo si máme predstaviť pod tým množstvom tokenov? Pán Šurkala, vaša "novinárčina" sa obmedzila na suché prepisovanie údajov. Kde je edukatívna zložka?

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
6. 3. 2026 14:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jivy V poriadku, ale nevyvrátili ste to, čo som pred tým napísal.

Predsa je jasné, že aby ste odviedli pri väčšom počte jadier rovnaké teplo, treba znížiť frekvencie.

Však sa bavíme stále o rovnakom množstve odvádzaného tepla. Ako ináč by ste to chceli porovnávať? A pokiaľ je väčšia plocha, tak ho predsa ľahšie odvediete a vy tvrdíte opak.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
6. 3. 2026 14:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala OK, prehliadol som.

Ale to sa zase idete hrať na slovíčka???

"obsahují novou generaci architektury"

Ja chápem novú generáciu architektúry, ako novú architektúru.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
6. 3. 2026 10:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jirka-77 Nemusí, ale môže.

Správne mal napísať, že organické zlúčeniny sú na báze uhlíka a iných prvkov, medzi ktorými kyslík môže byť.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
6. 3. 2026 10:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jivy To nedá rozum. Lebo pri väčšom množstve jadier sa nebavíme o frekvencii ale o spotrebe. Takže ak budú mať rovnakú spotrebu, je logické, že dvojnásobok jadier bude mať menšiu frekvenciu. Predsa z procesora neodvádzame frekvenciu ale teplo. Takže musíme brať TDP a nie frekvenciu, lebo teplo odvádzame a chceme porovnať účinnosť chladenia. Dosahované frekvencie s tým nič nemajú.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
6. 3. 2026 10:26 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Máte aj nemáte pravdu.

V prípade hlavných typov procesorových architektúr máte pravdu (RISC, CISC, WLIW, ...) Tu by som len poznamenal, že ARM patrí pod RISC.

No a potom tu máme architektúry jednotlivých procesorov výrobcov. Intel má svoje architektúry, AMD má svoje architektúry procesorov. A Apple má tiež architektúry procesorov.

A minimálne ma prekvapilo, keď ste v článku o M5 Pro a M5 Max vôbec nespomenuli informáciu, že oproti klasickému M procesoru tieto nové majú už čipletovú architektúru. Po prvý krát Apple nabehol na takúto architektúru, s ktorou získa variabilitu.

A v súvislosti s poznámkou jjanosik, kde jasne porovnáva A a M a na to ste mu aj odpovedali, tak áno z definície architektúry procesora je A a M iná architektúra.

Medzi Apple A‑čipmi (iPhone/iPad) a M‑čipmi (Mac) sú zásadné architektonické rozdiely, aj keď vychádzajú z rovnakej ARM filozofie. Najväčší rozdiel je v tom, že M‑čipy BOLI navrhnuté ako plnohodnotné počítačové SoC s vyšším počtom jadier, väčšou pamäťovou priepustnosťou a podporou veľkých GPU konfigurácií, zatiaľ čo A‑čipy sú optimalizované pre mobilné zariadenia a energetickú efektivitu.

A slovo BOLI je tam práve preto veľkým, že M5 Pro a Max sú už čipletové.

Však aj o Intel procesoroch sa píše, že majú rôzne architektúry.

Edit: Joj a zabudol som dodať, že existuje aj architektúra jadra procesoru, ktorú v Apple tiež menia.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
2. 3. 2026 11:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Takže je to ako som písal ja 27.2. a nie vy 18.2. A nakoniec tých pár dní je deväť. Tak aspoň to im vyšlo.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
2. 3. 2026 11:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jivy "Pokud jedna firma vyrábí na jedné technologii současně dva čipy, tak ten větší obsahuje více výpočetních jader a tedy i produkuje více tepla."

Myslím, že objem do toho ťahať nemusíte.

A pokiaľ je viacej jadier s rovnakou technológiou, je aj plocha väčšia, zväčšuje sa aj cache. Ale zaznamenali ste, že s počtom jadier klesajú frekvencie? Takže aj teplo ide dole. To čo píšete, že na menšom čipe sa obecne lepšie chladí je proste blbosť.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
2. 3. 2026 11:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner Tak to má prvú generáciu Toyota C-HR. Druhá generácia C-HR s 5. gen hybridu je o kus lepšia a v základe 1.8 to má 140 koní. Pred rokom som ju novú kupoval. Veľa ľudí píše, že to je slabé (asi sedeli v omnoho silnejších autách a sú rozmaznaní), ale nikdy som nemal problém s výkonom. V pohode do kopca zrýchlenie a obiehanie. A pri normálnej jazde (50/50 okresky/diaľnica) mávam spotrebu 4.1 L.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
27. 2. 2026 11:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q Nielen kapacita, ale aj rýchlosť je úbohá. To akože disk s M.2 NVMe má iba 5000/3700 MB/s čítanie/zápis? To si snáď Asus robí srandu.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
25. 2. 2026 13:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jivy Zjavne ste ma nepochopil. V jednom kremíku s rovnakým počtom jadier predsa musí sa ľahšie odviesť teplo, ak je plocha väčšia.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
25. 2. 2026 13:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner Tak ja som si vybral. Hybrid, ale všetko ovládanie klasické. Toyota.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
23. 2. 2026 14:06 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala 😀Ide mi o vetu ""Bezpečnostní řidič ale neřídí." Reálne nie je pravdivá. Vysvetlil som prečo.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
23. 2. 2026 14:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@GaGy Nebude sa z veľkého jadra ľahšie odvádzať teplo?

Reklama
Reklama