Galerie 2
Studie MIT o vývoji akumulátorů Li-Ion: cena spadla za 25 let o 97 %
Aktualita Ostatní

Studie MIT o vývoji akumulátorů Li-Ion: cena spadla za 25 let o 97 %

Milan Šurkala

Milan Šurkala

11

MIT vydalo velkou studii o vývoji lithiových akumulátorů. Technologie Li-Ion se poprvé objevila na trhu v roce 1991 a od té doby ušla obrovský kus cesty. Cena padá dolů a za 25 let to bylo o výrazných 97 %.

Reklama

Na MIT se pustili do zajímavé studie, která ukazuje, jaký byl vývoj lithiových akumulátorů. Ty přišly na trh v roce 1991 a ve studii je vidět, jak se kdysi průlomová technologie postupně vylepšuje a především zlevňuje (což platí v podstatě pro všechny nové technologie, které při svém uvedení bývají příliš drahé a nevhodné pro mainstream). To, co bylo před 30 lety extrémně drahou záležitostí, má dnes naprosto zlomkovou cenu. Data totiž ukazují, že cena mezi lety 1991 a 2016 spadla o 97 %, což znamená v průměru 13 % ročně (což pochopitelně neznamená, že to každý rok bylo přesně tolik). Pokud bychom to extrapolovali do roku 2021 při předpokladu stále stejného 13% poklesu, došli bychom ke snížení dokonce o 98,5 %. Jedna kWh totiž před 30 lety stála zhruba 7500 USD, zatímco dnes jsme někde okolo 110 USD.

Studie MIT o vývoji akumulátorů Li-Ion: cena spadla za 25 let o 97 %

To také znamená, že magická hranice 100 USD za kWh, která je považována za stěžejní pro možnost masového rozšíření elektromobilů, by mohla padnout už v příštím roce. Ty ale budou potřebovat také další nárůst energetické hustoty, která v posledních 10 letech už zdaleka neroste tak rychle jako dříve. I tak se ale za těch 30 let změnilo hodně. Z původních 200 Wh/l jsme se dostali na zhruba 730-740 Wh/l a z pouhých 80 Wh/kg na 250 Wh/kg. I to jsou ale hodnoty, které stále znamenají, že jde o velké a především hodně těžké akumulátory. To se ale postupně mění a nové typy akumulátorů se už brzy dostanou na trh.

Např. v pondělí se má představit telefon Xiaomi Mi 11 Ultra s novým typem křemíko-kyslíkových akumulátorů. Mercedes-Benz připravuje elektrický autobus eCitaro, který má mít 441kWh solid-state akumulátory. Brémy dostanou první kusy počátkem roku 2022 a Métropole Rouen Normandie má už letos v létě dostat vedle 8 kusů s tradičními NMC články i 2 autobusy s výše zmíněnými solid-state variantami.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama