Galerie 2
Tesla bojuje proti tunerům, kteří odemykají zamčené funkce
Aktualita Ostatní Elon Musk Tesla

Tesla bojuje proti tunerům, kteří odemykají zamčené funkce

Milan Šurkala

Milan Šurkala

129

Neoficiální úpravy produktů jsou trnem v oku mnoha společností. Jednou z nich je i Tesla, která začala jít proti tunerům, kteří odemykají softwarově zakázané funkce. Zákazníci díky nim mohou ušetřit nemalé částky.

Reklama

Je už dnes zvykem, že se v rámci šetření vyrábí menší množství produktů, které se pak marketingově odlišují svým softwarem. Je to v podstatě situace vhodná pro obě strany. Výrobce obvykle nemusí vyvíjet tolik produktů, jednodušší je i jejich výroba a zákazník dostane to, co si zaplatí, přestože by po HW stránce takový produkt zvládal více. U aut je to typické např. omezením výkonu motoru. Místo úplně jiného slabšího motoru např. s menším objemem se použije stejný motor, jen mu výrobce ve vyšších otáčkách uměle omezí výkon. Podobně tak omezuje funkce svých vozů i Tesla. Všechny vozy tak mají téměř shodnou výbavu, což paradoxně navzdory nevyužitému a nezaplacenému HW šetří náklady a umožňuje zisky do budoucna (z toho těží Tesla). Pokud se totiž zákazník rozhodne, že chce změnu, není potřeba náročný servisní zásah, jen zaplatí přes aplikaci a novou funkci má během pár sekund (z toho těží zákazník, protože dostane to, co si zaplatí a především mnohem jednodušeji). Může to být např. odemčení zbývající kapacity akumulátoru, zvýšení výkonu motoru nebo aktivace pokročilejšího autopilota.

Tesla bojuje proti tunerům, kteří odemykají zamčené funkce

Jenže jde o SW a v tom se dá trochu šťourat. Tak činila např. společnost Ingenext. Ta totiž byla schopna hacknout software Tesly Model 3 a např. pro verze se standardním dojezdem bylo možné odemknout zbývající zamčenou kapacitu akumulátoru. Všechny verze tak sice mají 75kWh akumulátor, ale standardní verze z něj využívají jen 60 kWh. Po zaplacení se tak dojezd vozu prodlouží o čtvrtinu. Podobně tak bylo možné odemknout Acceleration Boost. Za ten chce Tesla $2000, Ingenext ho ale nabídne za polovinu. V takovém případě se výkon zvýší zhruba o 50 koní a akcelerace z 0 na 60 mph (96 km/h) se zkrátí na 3,9 sekundy (standardem je u Long Range 4,4 sekundy).

Tesla pochopitelně něco takového nevidí ráda a od verze softwaru 2020.32.1 začala detekovat tyto neoficiální úpravy. Není ale vůbec divu, do vozu nainstalovala HW, který jí nikdo nezaplatil, ale za jeho aktivaci a možnost používání inkasuje peníze někdo jiný. Na obrazovce se pak objeví hláška o zjištění nepovolené úpravy a varování před možností poškození nebo vypnutí vozu (takové varování se sice dá čekat, na druhou stranu hack odemyká funkce, které nabízí sama Tesla a v jejím podání je za nebezpečně jistě nepovažuje). Guillaume André, zakladatel Ingenextu, tak už rozeslal zákazníkům varování, že nová aktualizace může způsobit tyto problémy a že se pracuje na nové verzi, která by měla fungovat i po aktualizaci.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama