Galerie 38
Tváří v tvář: Radeon 9800XT a GeForceFX 5950Ultra
Recenze Grafiky a hry NVIDIA

Tváří v tvář: Radeon 9800XT a GeForceFX 5950Ultra

Martin Štěpánek

17

Seznam kapitol

1. Tváří v tvář: Radeon 9800XT a GeForceFX 5950Ultra 2. Leadtek A380 Ultra THD 3. Popis pokračuje 4. Přetaktování 5. Testy - 1.část
6. Testy - 2.část 7. Testy - 3.část (UT2003) 8. Testy - závěr 9. Závěr

4.11.2003, 8:00: Takto nějak by se dal charakterizovat souboj mezi GeForceFX 5950Ultra a Radeonem 9800XT. Je mi velmi líto, že jsem nemohl přinést vám čtenářům tuto recenzi již včera. Tato karta dostala velmi stručný, ale o to náročnější úkol. A to odrazit nástup nové vlajkové lodi firmy ATI. Pojdme se podívat jak si proti ní stojí.

Reklama

Nová NV38 (takové je kódové číslo GeForceFX 5950Ultra) přichází právě v čas, aby odrazila hlavní nápor, který v poslední době ATI stupňuje.

Hlavní očekávání, které asi většina lidí do této karty vkládala, je lepší implementace DirectX 9 a především pak zlepšení výkonu Pixel shaderů, který jak jsme si včera ukázali, byl velice nízký.

Tváří v tvář: Radeon 9800XT a GeForceFX 5950Ultra
ATi Radeon 9800XTnVidia GeForce FX 5900 UltranVidia GeForce FX 5950 Ultra
Grafické jádro

R360

NV35

NV38

Výrobní proces

0,15 mikronu

0,13 mikronu

0,13 mikronu

Počet tranzistorů

107 milionů

125 milionů

125 milionů

Frekvence jádra

412MHz

450MHz

475MHz

Velikost paměti

256MB

256MB

256MB

Frekvence paměti

365MHz (730MHz DDR)

425MHz (850MHz DDR)

475MHz (950MHz DDR)

Paměťová sběrnice

256-bit DDR-I/II

256-bit DDR

256-bit DDR

Propustnost pamětí

23,4 GB/s

27,2 GB/s

30,4 GB/s

Pixel fillrate

3,04 Gpixel/sek.

1,8Gpixel/s 3,6Gpixel/s*

1,9Gpixel/s 3,8Gpixel/s*

Transformace trojúhelníků

412 MT/sek.

315 MT/sek.

356 MT/sek.

Počet pixel pipeline

8

8

8

TMU na pipeline

1

1

1

Textur na TMU

8

16

16

Podpora DirectX

9.0

9.0+

9.0+

Pixel shader

2.0

2.0+

2.0+

Pixel instrukce

nekonečno

1024

1024

Vertex enginy

4

FP Array

FP Array

Vertex shader

2.0

2.0+

2.0+

Způsob FSAA

6x MultiSampling

8x MultiSampling

8x MultiSampling

Úspora šířky pásma

HyperZ III+

LMA II Optimized

LMA II Optimized

Barevná komprese

6:1

4:1

4:1

Z-komprese

4:1 (24:1 při 6x FSAA)

4:1

4:1

Optimalizace obrazu

SmoothVision 2.1

IntelliSample HCT

IntelliSample HCT

Hlavním rysem nové GeForceFX 5950Ultra má být zvýšená paměťová propustnost (bandwitch) na 30,4GB/s (oproti GeForceFX 5900Ultra, která měla pouze 27,2GB/s). Také ve srovnání s radonem 9800XT je tato hodnota obrovská (propustnost u Radeonu je téměř o 30% nižší). A samozřejmě, vyšší bandwitch byl dán zvýšením frekvence jádra i pamětí.

Při porovnání frekvencí s Radeonem 9800XT, GeForceFX 5950Ultra působí jako Formule 1. Ale jak se již několikrát dříve ukázalo, frekvence není vše, benchmarky nám ukáží pravou tvář.

Co do vlastností je GeForceFX 5950Ultra identická se starší GeForceFX 5900Ultra, proto pokud máte zájem o bližší popis technologií, najdete jej

ZDE

.

Kvalita zobrazení - ForceWare 52.16

Kvalita obrazu je u dnešních, supervýkonných karet stejně důležitá jako výkon. Proto se na GeForceFX podíváme trochu blíže. Aby jsme mohli detailně porovnat GeForce s Radeonem, použijeme utilitu D3D AF tester.

Tváří v tvář: Radeon 9800XT a GeForceFX 5950Ultra



(klikněte pro zvětšení)

Prakticky se jedná o tunel se zvýrazněnými mip-mapami, tak aby byl patrný rozdíl mezi typy filtrování.

Pokud si obrázek otevřete, na první pohled je vidět rozdíl mezi oběmi kartami. U Radeonu 9800XT můžeme vidět klasický příklad trilineárního filtrování. U nVidie tomu je jinak. To vysvětlují následující obrázky:

Tváří v tvář: Radeon 9800XT a GeForceFX 5950Ultra


U bilinearního filtrování jsou ostré hrany


Tváří v tvář: Radeon 9800XT a GeForceFX 5950Ultra


Naopak trilinearní filtrování se snaží vytvářet plynulé přechody


Tváří v tvář: Radeon 9800XT a GeForceFX 5950Ultra

zde je takzvané "brilinearní" filtrování, které využívá plynulých přechodů pouze na některých místech, ostatní jsou bilinearní.

Právě "brilineární" filtrování je případ karet nVidia GeForceFX. Nejedná se o vlastnost pouze té nejnovější, ale je to charakteristické pro karty NV3x. Tento problém je nejvíce viditelný pokud použije nastavení "aplication preference". S použitím anisotropního filtrování tento fakt přestává být tolik markantní.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama