Zpět na článek

Diskuze: V Tokiu vyvinuli nehořlavý elektrolyt pro Li-Ion baterie s vyšším napětím

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

wrah666
wrah666
Level Level
28. 3. 2020 07:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Rozhodně pěkné. Až na jediný drobný detail: Hořlavé je samo lithium. Velmi hořlavé, v podstatě spíš samozápalné. (stačí trocha vlhkosti a vzduch) V akumulátoru elektromobilu je ho pár desítek kilo. Plus co udělá "sloučenina" v ohni? Nemusí hořet sám elektromobil, stačí když chytne druhé auto. Fluorované uhlovodíky možná nehoří, ale když se v ohni rozpadnou, jde z nich moc fajn jedovatý čmoud.

Duncan66
Duncan66
Level Level
29. 3. 2020 06:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Prave proto se vymysli latky jako je tahle, aby to nechytlo tak snadno. Navic akumulatory v autech maji radove vetsi odolnost, nez obycejne baterky. Rocne shori statisice normalnich aut, ale kdyz jednou za uhersky rok chytne elektromobil, tak jste z toho celi poblazneni ...

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
29. 3. 2020 10:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 1. fosilů je o "trošičku" víc v provozu a najezdí mnohem více km + tráví více času v horších podmínkách ..
2. v 99% hoří jen opravdu vylítané, neservisované střepy (nebo díky konstrukční vadě), havarované a nebo díky idiocii uživatele
3. v naprosté většině případů hoří i ten fosil kvůli závadě na elektroinstalaci :) !!!
4. fosil se lépe hasí (trochu jiný princip uvolňování energie)
5. když jeden fosil zapálí více vozidel započte se to do statistiky , když to samé udělá EV, tak s velkou pravděpodobností budou okolní auta na fosilní pohon a rázem bude statistika v prospěch EV, i když prvotní příčinou bylo právě EV :)

Duncan66
Duncan66
Level Level
29. 3. 2020 11:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 1. ano je jich vice, ale kdyz nejaky shori, tak se o tom pise maximalne kdyz jsou nepokoje ve Francii atp., zatimco o kdejake lapalii elektromobilu pise cely svet mesic.
2. nepravda
3. casto ano, ale jestli to je "naprosta vetsina pripadu" jste vyvodil na zaklade jakych statistik?
4. ano
5. :D
6. Ja netvrdim, ze EV nemaji prozatim v teto oblasti vetsi uskali, nez klasicke vozy, ale ta hysterie kolem toho mi na druhou stranu pripada hloupa, ale chapu, ze lide neprejici teto technologii si radi kopnou vzdy, kdyz se jim nabidne sebemensi duvod a budou ignorovat problemy technologie soucasne...

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
29. 3. 2020 13:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 1. jak často se píše o dělníkovi, uklízečce atd. a jak často se píše o prezidentovi, celebritě, královně atd. ? :) kdo by si platil reklamu v plátku, kde bude i kdyby jen 100x článků denně o každém dělníkovi jak si třeba koupil svačinu v kantýně :D
2. v čem ?
3. všeobecně známý fakt, který zmiňují i samotní profesionálové a je to zmíněno v mnoha článcích, studiích, puplikacích, statistikách >> btw požár zaviněný nehodou se pohybuje kolem 1-2% max z celkového počtu požárů vozidel
6. když je to v masovém měřítku totalní hovadina, tak bych si troufl říct, že pro jedince se zdravým rozumem je doslova povinnost si kopnout ;)

nevím co závadného je na tvrzení Wratha, že nedojde k samotnému hoření článku(nebo je velmi obtížné toho dosáhnout), neznamená, že nedojde k masivnímu uvolňování energie a nárustu teploty + uvolňování silně toxických sloučenin do vzduchu + možnost vznícení okolních komponentů !!

btw zázračných nových technologií okolo baterií je tu do roka nespočet a kde jsou ? :) (každá má své "ALE", ale to už se nějak v promo-materiálech nezmiňuje, aby snáze dosáhli na "dotace"/granty )

samotný koncept nacpat co nejvíce energie na co nejhmenší prostor je roven pokusu vyrobit granát ;) (další šílenost kterou málokdo zmiňuje >> rychlé dobiíjení alias nabijem náklaďák do 30 minut na 80%, ale nikdo už neřekne kolik MW je potřeba ;) )..pouze pro jeden vůz ..

Duncan66
Duncan66
Level Level
29. 3. 2020 15:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 1. Elektromobil neni prezident ani celebrita. Technologie je starsi, nez spalovaci motory a po svete jich jezdi miliony desitky let. Jen zavistivci a celozivotni nuly maji radost, kdyz se nekomu jako je Musk neco nedari a radi do toho kopou, protoze sami nemaji koule na to se pustit do neceho ani z miliontiny promile odvazneho a riskantniho.
2 a 3. Cucate si to z prstu a nemat zadna relevantni data.
6. Neni to hovadina, hovadina to je tlacit politicky na silu, kdyz neni pripravena rada jinych veci. Drive ci pozdeji si lidstvo poradi se zdroji enegrie a navic ropa a plyn budou dochazet a navic diky geopoliticke situaci se muze rychle stat, ze to bude velice nedostatkove zbozi atp. a elektroauta muzou byt casem byt docasne jedinou alternativou pro reseni nejake krize. Jedinec se zdravym rozumem hleda zpusoby jak neco dokazat a vyresit, hlupak a omezenec hleda duvody proc neco nedelat.
7. Prave proto dnes ty clanky tolik vazi, protoze jsou mimo jine pomerne slusne zabezpeceny nekolika silnymi ochrannymi vrstvami.
8. ruznych technologii se objevuje opravdu rada a aplikace do praxe je pomalejsi nez by si mnozi prali, ale to jenom skacete na spek mediim, ktere to radove nafukuji.
9. "granat" vybuchuje ve spalovaku nekoliksetkrat za vterinu a zvladli jsme to ukocirovat pomerne slusne, takze proc takova skepse vuci budoucnosti? A jinak pokud zijete v iluzi, ze pro nabiti baterie jednoho elektroauta na 80% potrebujete prikon v radech megawattu, tak se nedivim, ze jste z tech baterek takovy hysterik. Nosite mobil v nejakem bezpecnem pouzdre odolnem proti vybuchu? :D

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
29. 3. 2020 15:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Přiznejme si, že dnešní akumulátory v EV nejsou zrovna skvělou ukázkou bezpečnosti. Nicméně faktem je, že překvapivě velká část EV, která kdy shořela, shořela od elektroinstalace stejně jako spalovací auta a nikoli od toho, že šlo o EV. Bylo by zajímavé sledovat statistiky, které by odstranily požáry od elektroinstalace, které jsou pro obě koncepce společné, a ukázaly jen ty, které vznikly od "pohonné látky".

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
29. 3. 2020 15:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Hlavní výhodou elektromobilu je to, že se dá nabíjet mnoha různými způsoby a tím snižovat počet těch rychlých nabíjení. Náklaďák se musí čas od času odstavit (povinné přestávky), ty nejsou zas tak krátké a není potřeba nabíjet celý akumulátor, pokud ho mezi zastávkami řidič celý nespotřeboval. Může mít soláry na střeše návěsu a opět o pár procent snížit potřebu rychlého nabíjení... Kdo ví, některé hlavní dálniční tahy mohou být za pár desítek let vybaveny indukčním nabíjením, které dá třeba jen 10 kW na auto, ale i to opět posune potřebu nabíjet tak rychle tak velké množství energie. Těch způsobů, které pomáhají o pár procent, je spousta, a když se dají dokupy, tak to může udělat poměrně solidní změnu. Žádné není spásou, ale spolu dokáží docela dost.

Navíc jde o technologie, které se začínají používat už dnes a teď si představ, na jaké úrovni budou za 50 let, až tu budeme mít 100% elektromobilitu. 50 let je sakra dlouhá doba. Srovnej Škodu 100 z roku 1970 a Škodu Octavia z 2020. Srovnej počítače z roku 1970 (jedno jádro, ani 1 MHz, 640 B RAM) a dnešní (standardem 8 jádro, 4000 MHz, 8 GB RAM = 8 000 000 000 B RAM). Srovnej telefony v roce 1970 (ti šťastnější měli pevnou linku) a dnešní mobilní telefony. Srovnej televize v roce 1970 (mnohdy jen ČB CRT televize) a dnešní (tenoučké LCD, ohebné OLED,...).

Duncan66
Duncan66
Level Level
29. 3. 2020 16:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Ja nikde netvrdim, ze nejsou zadne problemy a mouchy a ze je vse dokonale. Mi jde jenom o to, ze tech EV shorely v podstate jednotky a jeste jak pisete to nebylo tou baterii, ale proste vadnou, nebo porouchanou elektroinstalaci a v technickych magazinech, ale i v mainestreamu se po takove udalosti tydny neli mesice resi, jestli jsou EV bezpecna a nikdo neuvede nejake relevantni statistiky a srovnani s normalnimi vozy, vcetne umrti z technickych pricin atp.
Nafoukla hysterie.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
29. 3. 2020 18:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 1. když chytně nějaké lambo apod., tak jsou toho plná média a EV bylo překonáno stejně jako zvířecí pohon nebo pára ;) >> Celoživotní "nuly" propagují současný nesmyslný koncept elektromobility ze dvou důvodů a) mají z toho profit a z b) tomu slepě věří a nemají potřebné znalosti
2-3. v tomto bodě věřím odborníkům a když to tvrdí více nezávislých zdrojů a statistiky záchraných sborů, tak si tomu dovolím věřit ..
6. je to hovadina a tlačí se to na sílu (takže dvojitá hovadina) ..ano dříve či později a až to nastane, tak současný koncept bude dávno přežitý. Samé kdyby kdyby a co když nastane blackout, tak nebude jezdit skoro nikdo ;) každé řešení má své slabiny .. jen omezenec nechce vidět do hloubky
7. to se v podstatě výrazně nezmění (při současném konceptu a se současnými technologiemi to není možné) >> jestli něco přijde za 30,50,100 let tak ok, ale do té doby je to jen zbytečné plýtvání zdroji :)(kdyby se stejné prostředky co se do teď promrhali na současný nesmyslný koncept EM, tak už jsme mohli být o 15-30 let blíž něčemu co bude mít smysl i v masovém měřítku.. )
8. protože když se jde do hloubky, tak se zjistí, že ty různé technologie nejsou zas tak zázračné a mají své mouchy + jsou ještě nákladnější na výrobu ..
9. tak mi ukaž jak snadno uvolníš veškerou energii z paliva co máš v nádrží v nějakém kratším časovém intervalu ;) >> jestli někdo žije v iluzi, tak ať se nejdřív podívá na megacharger (v budoucnu chtějí ještě zrychlovat nabíjení ) a až takových Etrucků bude jezdit všude plno ....
- zrovna mobil je krásný příklad >> naprosto směšné množství energie a co to dokáže udělat za paseku ;)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
29. 3. 2020 18:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 7, Do té doby je to zbytečné plýtvání? Tomu moc nerozumím. To jako chceš říci, že když teď 50 let nebudeme nic dělat, tak za 50 let zničehonic spadne řešení z nebe? Kdybychom od dob Fordu T nic nedělali, teď bychom jen tak dnes udělali auto na úrovni dnešních aut? Není právě vývoj to, že se postupně od nedokonalých řešení dostáváš k lepším? Bez toho vývoje se tam nedostaneš. Jasně, že teď musí být EV nedokonalé, abychom za těch 50 let mohli mít EV bez dnešních problémů (nebo se sníženými problémy). Bez toho, abychom do toho dnes investovali, vyvíjeli, prokopávali se přes stále zlepšující se řešení, se tam nedostaneme. On dokonalý EV s bezpečnou baterkou za 50 let sám z nebe fakt nespadne.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
29. 3. 2020 18:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 1. řeším hlavně EV v masovém měřítku, ale stačí se podívat na sídliště a ani to nemusím řešit i přes dotace vysokou cenu vozidla a komfort, který nabídne
2. kamion a soláry :D obzvlášť v noci atd. >> jestli budu vycházet ze SEMI, tak jsme na nějakých papírových cca 400km dojezd (plně naložený v ideálních podmínkách - terén, venkovní teplota) a jak dobít skoro plnou kapacitu za cca 45 minut ? To chce sakra silnou nabíječku a jak to udělat, když už teď je nedostatek odstavných ploch pro kamiony ? Všude nacpat megachargery ("zabetonovat" a rozkopat celou zem kvuli EV) a dobíjet tolik kamionů současně ?
3. ano indukční nabíjení - kolik energie by to mělo vyzařovat do okolí a s jakou efektitou to bude fungovat ? No to musí být sakra nákladná infrastruktura (nejsou schopni postavit a udržet obyč silnice, které se pod kamiony kroutí a propadají) :)
4. až tam budou, tak budu první kdo bude křičet prosaďte je v masovém měřítku ..

srovnám to tedy se Škodou 100 nebo se starým počítačem, telefonem atd.>> proč bych měl udělat krok zpět a jěště za mnohem vyšší cenu .. které EV mi nabídne takový komfort ? To mám vyměnit svůj 4k HDR panel za 20" TNko HD ready, abych byl in ?

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
29. 3. 2020 18:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 - vývoj a výroba EV nezaplatí sama sebe
- teď se berou peníze z našich kapes na prosazování a dotování elektromobility >> proč je rovnou nedat na výzkum , vesmírné programy atd. >> to vše by nás posunulo rychleji k cíli
- výrobci dotují vývoj, produkci a prodej EV (i tak jsou o hodně dražší než fosilní alternativa), protože musí
- kdyby to FORD dělal dnešním stylem, tak už dávno krachnul .. a FORD by neexistoval

kdyby se veškeré zdroje(peníze, materiál, mozky, čas ..) přestali plýtvat na něco co nemá budoucnost mohlo se to věnovat na vývoj lepšího řešení ..

wrah666
wrah666
Level Level
29. 3. 2020 18:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Pokud někdo VELMI RYCHLE nevymyslí baterii nevyužívající lithium, tak tu za 50 let plná elektromobilita fakt nebude. Za 15-20 přijde kolaps a nejenže nebude z čeho vyrobit nový elektromobil, ale ani tablet, ,mobil, ntb.. (vzhledem k tomu, jak dlouho trvá rozjet výrobu, tak je nutné fakt rychle, za 10 let už bude pozdě)

Duncan66
Duncan66
Level Level
29. 3. 2020 19:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 jsi zcela neobjektivne zaujaty, takze jen k poslednimu odstavci:

- nove elektromobily nabizi prave vychytavky a komfort, ktere klasicke spalovaky nemaji a nemely a teprve se podle toho adaptuji.
- EV nemaji jenom negativa jako dojezd, ale radu pozitiv jako napr. zrychleni, max. tocivy moment kdykoli atp., neznecistuji lokalne, coz se opet hodi do huste zabydlene lokality, nehrozi, ze bude nejake prase jezdit bez fa filtru a rada dalsich veci.
- v neposledni rade kdo jezdi vyhradne z prace do prace, sem tam do obchodu atp., tak ani nemusi jezdit na benzinku a bude dobijet doma, takze usetri cas a penize jezdenim na benziku.
Takze tvoje srovnani 4k HDR vs TNko HD je zcela mimo. Tedy ono prumerny spalovak je ve srovnani s tim modernim EV to HD TNko a EV je to 4K HDR, takze ono to plati, jen opacne, nez si ty myslis ;-)

Duncan66
Duncan66
Level Level
29. 3. 2020 19:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Vsak se muze vymyslet neco jineho, co bude ty elektromotory pohanet, napr. vodikovy clanek a kdo vi co v budoucnu prijde. ;-)

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
29. 3. 2020 21:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 takže si se deklasoval do kategorie fanatiků

1. v čem jsou EV komfortnější ve stejné cenové kategorii a v čem se tedy musí spalovák adaptovat ?
- kratší dojezd
- horší výbava
- menší rozměry
- mnohonásobně delší doplňování energie pro další jízdu
atd. atd.(jeden týpek byl tak mimo, že mi argumentoval tímto "když pojedeš s vlekem do kopce 250km/h, tak ti taky rychle dojde palivo :D :D ... tak jsem jen dodal "i kdyby tak ho za 5minut doplním na max." :D )
2. takže zátěž přesuneme jinam + do budoucnosti a tím zmizí :)... ano to je jediný argument >> zrychlení za které si člověk tvrdě připlatí a nevím jestli ve městě potřebuji být z 0 na 100 cca 5 sec :) a nevím jestli je to potřeba i mimo město :D, ale jestli by takto člověk jezdil pořád, tak brutálně zkrátí životnost komponentů (přeci jen takové toky energie dávají pěkne zabrat stejně jako dávají zabrat fosilu, který se bude vytáčet neustále na max.) >>>>> jakoby současný koncept elektromobility v masovém měřítku neměl žádná negativa a dopady na přírodu :D
- kde budou stát všechny ty dobíjecí stojany ?
- kolik materiálu na budování infrastruktury bude potřeba ?
- kde budou na delších trasách dobíjet, když už teď je problém najít volnou nabíječku a kolik ploch se bude muset navíc "vybetonovat" pro osobní a nákladní dopravu ?
- kolik toho sežere následná udržba tak masivní infrastruktury ?
- kde vememe tu energii, když se z nás po plánovaném odstavení uhelných elektráren stanou importéři energie a jaderky se blokují?
3. ano pořád řeším nesmyslnost tohoto konceptu v masovém měřítku a když pominu vysoké pořizovací náklady, tak v momentě když má kde člověk dobíjet, tak proti EV v podstatě nic nemám >> ale ať zruší veškeré dotace, pobídky, úlevy atd. a uvidíme konkurenceschopnost ;) (btw ve firmě máme několik EV a po pár prvních měsících nadšení se "fasují" už jen na přejíždění mezi vrátnicemi nebo k focení promo materiálů a jinak jsme se zase vrátili k oktávkám a superbům :) )
4. jak může být mé srovnání mimo, když je EV ve všech možných parametrech horší ..ano na TNku si taky pustím večerní zprávy, ale když si budu chtít pustit celovečerák v HDR, tak s HD TNkem pohořím a kdybych do toho přeci šel, tak to bude hnus :D vývoj má jít dopředu >> EV je krok zpět (horší dojezd, pomalejší doplnění energie, za vyšší cenu mi nabídne horší komfort...kdyby to bylo naopak i kdyby jen o pár procent bylo EV lepší, tak vysoká cena má své opodstatnění, taky si nekoupíš horší za víc... a víš co je ještě úsměvné, že hodně lidí ten vysoký komfort EV doplňuje nezávislým topením na naftu :D :D

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
29. 3. 2020 21:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 vodíkový článek je nesmysl .. ale samotný princip palivových článků je asi nej co se vymyslelo

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
29. 3. 2020 22:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 2, To je právě ono. EV není vhodné pro dlouhé trasy, tudíž se dá předpokládat, že ti, kteří jezdí dlouhé trasy, budou na EV přecházet spíše mezi posledními, tedy tehdy, kdy už tato omezení mít nebudou mít v takové míře jako dnes. Kde budou stát stojany? No za 50 let skoro všude. Když už dnes stojí všude možně. Stačí vystrčit hlavu do zahraničí a podívat se, jak to funguje jinde. Auto parkuje 95 % času, to je dost času na to, aby se nabíjelo každou chvíli pomalu do plného nabití a to rychlé nabíjení budeš potřebovat především jen tehdy, když opravdu pojedeš dlouhou trasu. Třeba u mně by to znamenalo snížit počet tankování asi na 1/10-1/15 dnešního stavu. Nenajdeš místo? To zas není takový problém. průměrně za den najede auto asi 40 km, takže i kdyby našlo na sídlišti místo jen jednou týdně, tak to přes noc stihne dobít. Nárazové špičky? Jsme v roce 2020, vše se řídí elektronicky pomocí telefonů. Nepřijde mi nereálné, že auto připojené k nabíječce se nenabíjí, když je velký odběr, a že se to nebude samo nějak inteligentně řídit. Potřebuješ nabít hned a rychleji, připlať si.

Kde vezmeme tu energii? No, to je dobrá otázka. Ale opět se dostáváme k tomu, že elektřina se narozdíl od benzínu a nafty dá docela dobře vyrábět i lokálně. Obchoďák hodí soláry na střechu a nabije trochu energie autům, která o to méně budou muset využívat běžnou elektrickou síť. Tohle mohou udělat i paneláky. Jasně, takhle dostaneš možná tak do 10 % potřebné energie, ale i to se počítá. Už dnes existují perovskity a hybridní solární panely, jejichž účinnost o polovinu překonává ty dnešní. Takže za 10 let to možná nebude 10 % navíc, ale 15 %. Tytéž solární panely (folie) mohou jít i na střechy aut. Dalších 5 %. Jsme na 20 %. Už dnes existují poloprůhledné solární panely, proč by za pár desítek let nemohly být součástí tónování skel? Dalších 5 %, máme 25 % energie, kterou nemusíme odebírat z centrální sítě. A to jsem hovořil jen o jedné z technologií.

4, Ty monitory to právě parádně ukazují. Když jsme tu měli CRT, tak příchod LCD přinesl výhodu v šířce a hmotnosti, možná tak spotřebě, ale to bylo asi tak všecko. Bylo to drahé, mělo to mizerné pozorovací úhly, šílené odezvy, mizerný kontrast a věrnost barev, spoustu mrtvých pixelů. Takže tím chceš říci, že jsme se měli na ploché monitory vykašlat, protože to tehdy stálo za prd? Sám říkáš, že vývoj má jít kupředu. Tak proč teda ten vývoj nechceš?

Znovu říkám, EV lepší než spalovací auto samo z nebe nespadne stejně, jako sám z nebe nespadl LCD/OLED monitor lepší než tehdejší CRT. Je potřeba se k tomu nějak dostat. Nikdo neříká, že dnešní EV je lepší auto než dnešní spalovací. Ale pokud to EV nebudeme vyvíjet a nebudeme řešit problémy s ním spojené (stejně jako jsme řešili problémy tenkých displejů), tak to lepší EV mít nebudeme. Samo se neobjeví. Je potřeba jít od těch produktů, které budou horší než ty stávající (a lepší jen v určitých parametrech, kvůli kterým si to bude kupovat jen vybraná skupinka lidí, pro které jsou tyto parametry důležité) a postupným vývojem to vše překonat.

Co se týče dotací na EV, s nimi rovněž nesouhlasím. Ta technologie by se měla sama prosazovat tím, jak se bude sama zlepšovat.

Duncan66
Duncan66
Level Level
29. 3. 2020 22:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Jestli se tady nekdo chova jako fanatik, tak jsi to v prvni rade ty....
1. Nasobne vetsi jednoduchost = nasobne snadnejsi a mene nakladna udrzba. Muzes dobijet doma v garazi a nemusis se obtezovat jezdit na benzinku. Ale nema cenu mluvit s clovekem, ktery si udelal radikalni zaver a odmita cokoli jineho pripustit.
2. Benzinky se taky nepostavily jen tak z niceho nic a nebylo to zadarmo clovece ;-) Kdyzx bude poptavka, bude i nabidka, vzdy tomu tak bylo, tak proc by to v pripade vetsiho rozvoje EV melo byt jinak?!??!?
3. ten koncept neni nesmyslny, ne kazdy zije na sidlisti a i tam se to da casem vyresit, staci jenom chtit clovece. Hazet klacky pod nohy a rikat ze neco nejde je ta nejsnadnejsi vec na svete a proto ji ovlada kdejaky jouda.
4. EV neni horsi ve vsech parametrech, to je jenom tvoje falesna iluze. To ze ty nejak pouzivas auto a mas nejake potreby, ktere musi splnovat automaticky neznamena, ze se vsichni na svete musime ridit podle tebe a mit stejne pozadavky a potreby na auto. U nas ve meste napr. zakupuji elektorauta ruzne rozvazkove obchody atp., ktere jezdi pouze po tom meste a muzou dobijet pred provozovnou. Majitele jedne takove firmy znam a velice si to chvali a zpatky ke spalovakum se nechteji vracet ani ti, kteri s temi auty jezdi. Ja osobne bych dnes do elektroauta zatim nesel, ale to neznamena, ze je budou pomlouvat kudy chodim ....

wrah666
wrah666
Level Level
30. 3. 2020 00:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Ano, někdo může něco vymyslet. Ale také nemusí. Dílčí vylepšování je předpovídatelné. Průlomový objev nikoliv. Může být za rok, dva, 20, nebo také nikdy. Přitom státy už hrdě vyhlašují, kdy se zakáže výroba spalovacích motorů. Prostě mi přijde šílené, že se s nejistým přelomovým objevem (spíš dvěma, protože zdroj elektřiny má také být "new tech" co zatím nefunguje ani v laboratoři) počítá jako s jistotou a staví se na tom doslova budoucnost celého lidstva.

PS: plus ten humbuk, kdy je elektromobil líčený jako úsporný a zelený. Protože až do vynálezu zmíněných technologií není ani jedno. A kdo ví, jestli s nimi takový bude. Namísto tlaku na používání co nejúspornějšího a nejlehčího auta je tu absurdní situace, kdy si většinou jeden člověk vozí zadek ve stále větší (a těžší) mašině. Tesla, 2 tuny. Nissan leaf, 2 tuny. Nějak nevidím, kolik váží Kia, ale asi to také nebude o moc méně.

Duncan66
Duncan66
Level Level
30. 3. 2020 00:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Jasny, ja bych oddeloval v teto debate technologii a politiku. Technologii fandim a doufam, ze to bude cim dal lepsi, ale to politicke tlaceni mi nejde do hlavy a leze mi to na nervy jako jinym. Stejne jako ta propaganda, ze elektroauto je zelene, ikdyz jezdi na elektrinu z uhelek atp.....
Co se te hmotnosti aut tyce ano, je to zajimavy paradox.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 3. 2020 00:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Jenže když si vezmeš, kam se dostaneš i tím dílčím vylepšováním bez revoluce, tak to není málo. I kdyby se např. hustota energie zvýšila každý rok jen o 1 % (přičemž se posledních 100 let pravidelně zvyšuje asi o nějakých 3-5 % ročně, někde jsem slyšel, že dokonce o 8 %), tak za 50 let, když tu bude plná elektromobilita, tak to máš 50 % k dobru. S velkou pravděpodobností ta hustota bude ale asi tak o 200 % lepší (i v roce 1970 jim dnešní hustoty akumulátorů přišly jako fyzikálně nemožné a světe div se, jsou tu). Takže ty baterky nemusí vážit půl tuny, ale třeba jen 150 kg. Což vzhledem k tomu, kolik váží elektromotor, znamená, že to nebude o moc těžší než dneění auta a ve srovnání s naftou to bude možná i lehčí. Nevím kde jsi přišel na to, že Leaf váží 2 tuny. Tolik neváží, ani když do něj narveš 200 kilo navíc nad povolenou celkovou hmotnost.

Každopádně to, že se dnes až příliš agresivně protlačují elektromobily, aniž by na to byly připraveny technologie, s tím naprosto souhlasím a také se mi to nelíbí. Jen když se podíváme, kde byly technologie před 50 lety (a to ať už se bavíme o autech, displejích, mobilních zařízeních,...) a kde jsou dnes, tak nemám důvod nevěřit, že se to v roce 2020 zastaví nějakou náhodou zrovna u všech technologií, které souvisí s elektromobilitou. Přitom spousta zajímavých technologií už dnes existuje a pomalu se dostává na trh. Prostě nelze hodnotit elektromobilitu z roku 2070 optikou technologií z roku 2020. Pochopitelně, mít plnou elektromobilitu dnes s technologiemi roku 2020, je naprosto nemyslitelné. Pokud jde o výrobu elektřiny, jaderné elektrárny pracující s ochuzeným uranem už také nejsou úplně nereálná věc a nebýt obchodní války USA s Čínou, tak jedna taková by se už vesele stavěla. Přitom na takových technologiích pracuje více firem.

Opět nemám důvod nevěřit, že do doby, než se elektromobily naplno rozjedou, nebude něco takového existovat. Už jen to, že kdybychom ode dneška začali kupovat EV v takové míře jako spalovací auta, tak bychom tu plnou elektromobilitu měli nejprve v roce 2050, mě naplňuje nadějí, že se toho za tu dobu podaří hodně vyřešit. Přitom reálně to u nás nebudeme mít dříve než tak v roce 2070, a to jsem asi ještě optimista.

wrah666
wrah666
Level Level
30. 3. 2020 01:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Pardon ten leaf. Teď koukám na stránku Nissanu a nejlehčí verze má bez řidiče "jen" něco přes 1500 kg. Stále je to na tak maličké auto opravdu hodně. O kolik úspornější by bylo něco jako lehce zvětšené japonské KEI? Váha řekněme do 700 kg VČETNĚ řidiče.

A za druhé: píšete, že jim v sedmdesátých letehc přišly dnešní baterie jako fyzikálně nemožné. Což je přesně ten přelomový objev. Najednou někdo zkusil jiný přístup a zcela jiný materiál a ono to funguje jinak. Jenže tohle se prostě znovu povést může ale nemusí.

PS: Stále krásně argumentujete rokem 2070 což by dávalo na vývpj technologií roky. Akorát, že známé zdroje lithia a kobaltu podle mě nestačí na baterie ani pro 100 milionů elektromobilů. A tohle číslo se čeká kolem roku 2030. Tudíž kolik času zbývá na vvýoj technologie, pokud se to celé nemá za 10-15 let složit jak domeček z karet? Kolik let od objevu principu trvá, než je doladěn do podoby použitelné pro sériovou výrobu? Principu, který zatím objeven nebyl..

A ohledně elektráren: Zelení lobují za elektromobilitu, ale jádro odmítají. (ano, i já ho vidím jako potřebné, či spíše zcela nezbytné)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 3. 2020 02:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Nissan Leaf je maličké auto? Vždyť má na délku bez pár 2 centimetrů 4,5 metru. Lehké není, to je fakt, ale třeba Focus, který má necelých 4,4 metru, váží 1370-1400 kg ve 110kW verzi, Mazda 3 podobné délky (4,46m) okolo 1360kg... V dieselové 110kW verzi váží Focus dokonce přes 1490 kg. Je opravdu těch 1535 kg u Leafu se 110kW motorem až tak hodně? Jasně, jeho dojezd je mizerný (s pořádnou baterkou by byl těžší), užitečná hmotnost skoro nulová... ale je to až tak drastický rozdíl?

Baterie... No, stát se to nemusí... nicméně za poslední rok se objevilo snad 20 revolučních typů baterií. Nechce se mi věřit, že by se alespoň jednu z nich nepovedlo do 20 let přivést k životu.

Lithium a kobalt. A jsme zase u toho. Podle čeho soudíš, že baterie budou za 50 let používat lithium a kobalt v takovém množství jako dnes? Třeba jen Tesla už dnes v praxi využívá ve svých článcích asi jen čtvrtinové množství kobaltu proti ostatním. Opravdu na to ostatní do několika desítek let nepřijdou? Hned máš při stejném množství lithia 4krát více elektromobilů. Navíc Tesla už dělá na bateriích bez kobaltu. Takže... kobalt je problém dnes. Ale bude opravdu problémem za 20... 50 let? Lithium je na tom podobně. Zkouší se akumulátory na úplně jiných principech, třeba s draslíkem. Ten má sice spoustu nevýhod, ale zdá se, že se mnoho z nich začíná odstraňovat. Tam ale vidím problém podobně jako ty, do 10 let lithium asi nenahradí. Kobalt by neměl být problémem.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
30. 3. 2020 08:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 2. když pominu vysokou cenu i přes veškeré dotace, tak nikde nerozporuji EV pro jízdu kolem komína a když nebude masově rozšířeno (myslíš to zahraničí, kde zrušili skoro 200 stojanů u dálnic, protože se to nevyplatilo a aby se to vyplatilo musela by být cena 15,- korun a víc ..) >>>
- je vám všem doufám jasné, že současný koncept elektomobility zdraží plošně elektřinu úplně všem ?
- Hele od člověka co má rád technologie a má víc rozumu jak většina populace bych čekal trochu víc než operování s dlouhodobými průměry atd.
- čekat nebo si připlatit a stejně čekat >>> to je ten pokrok ? hmm :/ no nevím nevím ...
- např. obchoďáky vs elektřina mám současný EV s dojezdem 80-120 km webastem (ano takových je poměrně dost) udělám si výlet do vedlejšího města nákup, kino, večeře dost času na dobití...ale ty garáže budou plné EV, které budou chtít taky dobíjet (tisíce aut) >> kolik je potřeba solárů, aby to vše utáhlo a dojel jsem s takovým autem v pohodě domů ? >>> tak enormí se přizpůsobení technologii, která ma hlavně sloužit >> opět nepovažuji za krok kupředu ..jízda od nabíječky k nabíječce není to pravé ořechové a pořád zapojovat odpojovat jak tatar dokola ... >>> tyhle všechny pseudo "pomůcky" jak přispět k dobíjení EV budou likvidovat přírodu ještě víc a navíc jsou silně závislé na počasí atd. >> co když bude půlku léta zataženo ? oops máme problém .
- mohou, možná, bude atd., tak proč ty zdroje plýtvat na něco co teď nedává smysl a dají se využít smysluplně ?

4. kolik se dalo dotací do LCD? prošlo si to přirozeným vývojem nejprve hlavně přes "mobilní" přístroje a pak až když to mělo smysl se to šířilo i jinde, ale nikdo to nedotoval a byla možnost volby .. + LCD zabere méně místa a EV je přesným opakem

dotace a nařízení to vše je špatně >> doplácí na to všichni i ti co na EV nemají

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
30. 3. 2020 08:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 1. kolik lidí má garáž >>> je ti doufám jasné, že řeším direktivní masové rozšíření EV >> už je to trapné mohou, možná, bude atd. >> každodenní dobíjení, jízda od nabíječky k naíbječce vs jednou za čas se stavit po cestě na "pumpě" což zabere 5 minut :) ..no nevím co je pohodlnější a bez čekání v případě, že budu potřebovat nárazově ujet víc km .. fosil je prostě víceúčelovka a vyjde mnohem levněji
- méně nákladná údržba kolik stojí ofiko výměna článků a samotné EV? (nebavme se o bazarech a pokoutních prodejcích z polska ;) )
2. na jednom stojanu jsem schopen obsloužit za stejný čas o cca 1000% více fosilů, které nemusí doplňovat palivo tak často jako EV (snad se chápeme s tou zastavěnou plochou) >> to vám chybí mozek a nebo jen fanaticky obhajujete EV ? Podívej se na dálnice jaký je tam reálný provoz a kolik tisíc aut potřebuje doplnit palivo ...osobáky, kamiony, dodávky, motorky >> to vše chtějí mít pouze na elektřinu ... a spočítej si kolik energie a jaký kabel bude potřeba, aby se čas dobíjení přiblížil k rychlosti doplnění paliva u fosilu .. z toho vše mi vychází, že současný koncept je nesmysl i po stránce ekologie .. (ano značná část zátěže se přesune do místa produkce, ale nezmizí !!)
3. dobrá Praha má cca milion obyvatel někdo má i více vozidel >> vyřeš to .. levně a bezúdržbově >> neříkám, že to nejde, ale tvrdím, že je to nesmysl, neskutečné plýttvání zdroji a doslova pohroma .. a zaplatí to všichni i ta příroda ...
4. dobrá, když budu chtít malé vozidlo, tak co mě vyjde o hodně levněji ? samozřejmě fosil a to jsou EV silně dotované :) jasně rozvoz, který se nezastaví ... to by těch aut museli mít víc a střídat je :) jestli ujede "pár" km denně, tak ok ...podnikatel, který si to může odepisovat a moc toho nenajezdí to vidí samozřejmě jinak, ale opět to neřeší otázku masového rozšíření

Reklama
Reklama