Windows on ARM dostává nativní verzi Adobe Premiere Pro, betě ale pár věcí chybí
Aktualita Ostatní Software Adobe

Windows on ARM dostává nativní verzi Adobe Premiere Pro, betě ale pár věcí chybí

Milan Šurkala

Milan Šurkala

3

Platforma Windows on ARM dostává další nativní aplikaci. Jde o Adobe Premiere Pro pro střih a úpravu videa. Tato aplikace na sebe nechala dlouho čekat a nyní tu máme betaverzi.

Reklama

Windows on ARM to nemá jednoduché. Systém není moc rozšířený, takže softwarová podpora pro něj pokulhává (vývojářům se moc nechce vyvíjet pro málo rozšířenou platformu), a kvůli pokulhávající softwarové podpoře se tento systém (a HW s ním postavený) moc neprodává a není moc rozšířený. Tento začarovaný kruh nebude jednoduché rozseknout. Společnost Adobe nyní přidává další nativní aplikaci, kterou je Adobe Premiere Pro, a ta by mohla také trochu pomoci k většímu rozšíření, ale zázraky asi nečekejme. Prozatím jde ale o betaverzi, takže navíc ani nepodporuje vše, co klasická varianta. A to opětovně snižuje chuť tvůrců zvolit platformu Windows s počítačem na bázi ARM procesorů. Finální verze by nicméně měla mít většinu funkcí x86 varianty.

Adobe říká, že finální verzi budou přece jen chybět některé věci. Jmenovitě jde o efekt Loudness Radar, který bude i ve standardní verzi nahrazen funkcí Loudness Meter. Nebude tu export do Wraptor DCP i P2 Movie, chybět má i import a export do kodeku GoPro CineForm.

Seznam věcí, které se do finální verze dostanou, ale prozatím v betaverzi chybí, není úplně krátký. Aplikace vůbec nepodporuje rozšíření třetích stran včetně audio pluginů, chybí podpora pro ProRes video, což je poměrně zásadní problém pro profesionálnější nasazení. Spolu s tím nefunguje u funkcí Render a Replace formát QuickTime a nelze využít proxy ProRes QuickTime Proxy nemluvě o několika nepodporovaných funkcích v dialogu New Sequence. Dále není podporován import a export do JPEG2000 v MXF, není zde import MotionJPEG a MKV, aplikace také neumí HW akceleraci přehrávání a exportu X.264 a H.265/HEVC v MP4. Dále také nejsou podporovány RAW formáty Apple ProRes RAW, ARRI ARRIRAW, Canon Cinema RAW Light a Sony X-OCN a Sony RAW. Jak ale již bylo řečeno, všechny tyto funkce, kterou jsou v tomto odstavci zmíněné, se časem objeví.

Nyní je otázkou, nakolik se varianta pro ARM rozšíří. Zde je možnost, že by významnou vzpruhou mohly být profesionální notebooky založené na ARMové platformě Nvidia N1 a N1x, které budou mít až 20jádrové CPU na architektuře ARM a GPU s čipem z GeForce RTX 5070. Ta by se totiž mohla stát základem nejen herních, ale i pracovních notebooků pro tvůrce podobně jako MacBook Pro. To ale bude muset být nejprve pořádná SW podpora. A to se vracíme k začarovanému kruhu. Budou vývojáři vyvíjet SW pro takové notebooky, když se prvně nebudou moc prodávat? Budou si tvůrci takové notebooky kupovat, když pro ně prvně nebude dostatečná SW podpora? Kdo ten začarovaný kruh rozsekne jako první?

Zdroj: theverge.com, adobe.com


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama