Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Čínské ponorky by díky elektromobilům mohly přejít na akumulátory LFP

5.11.2022, Milan Šurkala, aktualita
Čínské ponorky by díky elektromobilům mohly přejít na akumulátory LFP
Většina nových technologií se dostává spíše z armádních projektů do těch spotřebních. Technologie vyvinuté pro klasické elektromobily by se ale naopak mohly dostat do armády. Jde o lithiové akumulátory, které by mohly nahradit dnešní olověné.
Lithiové akumulátory jsou známé tím, že nejsou perfektně bezpečné, což jim komplikuje cestu do armádního nasazení. Ukazuje se nicméně, že ne všechny Li-Ion akumulátory trpí tím samým problémem a akumulátory typu LFP (LiFePO) by náročné požadavky mohly splňovat. Tvrdí to alespoň studie čínského námořnictva, kterou napsal Wang Feng. Čína má k dnešnímu dni odhadem okolo 60-70 ponorek a přechod na lithiové baterie by mohl mnohým z nich značně vylepšit vlastnosti. Nyní se v ponorkách používají olověné akumulátory, které nepojmou moc energie (třetinová hustota proti Li-Ion NMC, zhruba poloviční proti Li-Ion LFP, což ale není úplně jen nevýhoda, protože takto slouží částečně i jako balast). Kvůli malému množství energie ale nevydrží dlouho a mají také komplikovanou údržbu, nemluvě o vypouštění nebezpečných plynů, pomalu se nabíjí, dávají malý výkon a také mají nízkou životnost.
 
Čínská ponorka
ilustrační obrázek, autor: Tiger@西北, CC BY-SA 3.0, přes Wikimedia Commons
 
Lithiové akumulátory (zejména ty na bázi železa a fosfátů než niklu a kobaltu) by mohly i více než zdvojnásobit čistě elektrický provoz ponorky (kdy jsou pak hůře odhalitelné) při současně dostatečné dobré bezpečnosti, což by se Číně stejně jako každému jinému státu s ponorkami hodilo. LFP články jsou také známy velmi vysokou životností a relativně nízkou cenou, díky čemuž dnes na množství kWh v čínských elektromobilech překonávají ternární články (což také znamená, že jsou díky těmto vlastnostem odhadem tak ve 2/3 čínských EV, ne-li více).
 
Wang Feng dále tvrdí, že články Li-Ion armáda už dnes používá v letectví, pozemních vozidlech, mini-ponorkách a různých dronech, takže se další případ užití přímo nabízí. Čína ale není jediná, která uvažuje nad ponorkami s lithiovými akumulátory. Japonsko to zkouší od roku 2018, Jižní Korea vypustila lithiovou ponorku v loňském roce. Německo a Francie mají prozatím prototypy.