MSI GeForce 6800LE: odemykáme pipelines
23.11.2004, Zdeněk Kabát, návod
S menším zpožděním oproti trendu Vám přinášíme recenzi nejlevnějšího člena rodiny GeForce 6800, karty MSI NX6800LE-TD128. Tato verze se vyznačuje především tím, že má vypnutých 8 pixel pipeline a 2 vertex shadery. Díky RivaTuneru jdou ale znovu aktivovat a my Vám přinášíme výsledky mnoha testů s různými kombinacemi.
Kapitoly článku:
Nedávno zveřejněný test GeForce 6800GT nás přesvědčil o velké popularitě nové série grafických procesorů NV4x od nVidie a sledovanost recenze GeForce 6600GT pro AGP ji ještě potvrdila. Proto jsme se rozhodli pro Vás připravit ještě jeden zajímavý test. Zapůjčili jsme si grafickou kartu MSI NX6800LE-TD128, která je horkým adeptem na odemknutí pipelines.
Pozn.: Pokud Vám přijdou následující odstavce povědomé, tak právem - byly totiž zveřejněny v mém dřívějším článku, který se zabýval odemykáním pipelines jen teoreticky.
Trocha "potrubní" teorie
Už vypuštění Radeonu 9500 předznamenalo v grafickém světě velkou výzvu - u některých verzí tohoto čipu (konkrétně Radeon 9500 non-Pro) bylo možné aktivovat všech 8 renderovacích pipeline, čímž se radikálně zvýšil grafický výkon čipu a ten se stal mezi overclockery velmi oblíbeným.
Na jaře letošního roku byly vypuštěny dva grafické čipy nové generace - ATi Radeon X800 a nVidia GeForce 6800 - oba v několika variantách. Organizace pixel pipeline do čtyř tzv. quad-pipelines (celkem 16 jednotek) znamenala jediné - čipy, které se 100% nepodaří, budou degradovány na nižší verzi s menším počtem pipeline, a to jednoduchým zásahem, vypnutím jedné nebo dvou quad-pipelines.
Aby toho nebylo málo, nVidia se rozhodla ještě k jednomu tahu. Z šestice vertex pipeline (viz diagram) vypnula u některých modelů jednu či dvě jednotky, čímž opět o něco zvýšila výtěžnost výroby - relativně nepovedené NV40 se totiž mohly prodávat jako GeForce 6800LE nebo GeForce 6800 a bylo po problému.
V tuto chvíli nám vstupují do hry overclockeři a jejich "Co kdyby to šlo nějak obejít?". A taky že jde. Co se týče Radeonu X800, tak tam existují dvě cesty - buď drsná cesta škrábání a lakování spojů přímo na čipu (viz postup v článku Martina Štěpánka) anebo flashování BIOSu u Radeonu X800Pro VIVO (viz recenze Sapphire Toxic). Na GeForce 6800 byla také možná aktivace pipeline naflashováním jiného BIOSu, ale nyní se objevila mnohem efektivnější metoda.
Další specifikace GeForce 6800
Jak už jsme omílali mnohokrát, série GeForce 6800 je postavena na 0,13mikronovém jádře NV40, které obsahuje úctyhodných 222 milionů tranzistorů. Tento obrovský počet je dán nejen masivním paralelismem v podobě 16 pixel pipeline a 6 vertex pipeline, ale také 256-bitovým paměťovým řadičem, podporou DirectX 9.0c (Shader Model 3) a např. integrovaným videoprocesorem.
GeForce 6800LE sama o sobě běží na 300MHz, což zajišťuje díky 8 aktivním pipelines teoretický fillrate až 2,4 Gpixel/s (resp. 2,4 Gtexel/s). Kombinace 256-bitových pamětí DDR s frekvencí 350MHz nám pro změnu dává propustnost až 22,4 GB/s. Zde je zbytek specifikací ve srovnání s konkurencí:
Radeon X800SE se u nás začíná postupně objevovat a papírově je přímým konkurentem GeForce 6800LE, ovšem jeho cena se pohybuje o několik tisíc výše. Radeony 9800Pro a XT již na novou generaci nestačí, jak uvidíte mimo jiné v následujících testech.
Nyní se již podívejme na samotnou grafickou kartu od MSI.
Pozn.: Pokud Vám přijdou následující odstavce povědomé, tak právem - byly totiž zveřejněny v mém dřívějším článku, který se zabýval odemykáním pipelines jen teoreticky.
Trocha "potrubní" teorie
Už vypuštění Radeonu 9500 předznamenalo v grafickém světě velkou výzvu - u některých verzí tohoto čipu (konkrétně Radeon 9500 non-Pro) bylo možné aktivovat všech 8 renderovacích pipeline, čímž se radikálně zvýšil grafický výkon čipu a ten se stal mezi overclockery velmi oblíbeným.
Na jaře letošního roku byly vypuštěny dva grafické čipy nové generace - ATi Radeon X800 a nVidia GeForce 6800 - oba v několika variantách. Organizace pixel pipeline do čtyř tzv. quad-pipelines (celkem 16 jednotek) znamenala jediné - čipy, které se 100% nepodaří, budou degradovány na nižší verzi s menším počtem pipeline, a to jednoduchým zásahem, vypnutím jedné nebo dvou quad-pipelines.
Aby toho nebylo málo, nVidia se rozhodla ještě k jednomu tahu. Z šestice vertex pipeline (viz diagram) vypnula u některých modelů jednu či dvě jednotky, čímž opět o něco zvýšila výtěžnost výroby - relativně nepovedené NV40 se totiž mohly prodávat jako GeForce 6800LE nebo GeForce 6800 a bylo po problému.
V tuto chvíli nám vstupují do hry overclockeři a jejich "Co kdyby to šlo nějak obejít?". A taky že jde. Co se týče Radeonu X800, tak tam existují dvě cesty - buď drsná cesta škrábání a lakování spojů přímo na čipu (viz postup v článku Martina Štěpánka) anebo flashování BIOSu u Radeonu X800Pro VIVO (viz recenze Sapphire Toxic). Na GeForce 6800 byla také možná aktivace pipeline naflashováním jiného BIOSu, ale nyní se objevila mnohem efektivnější metoda.
Grafická karta | pixel pipeline | vertex pipeline | Velikost a typ pamětí | Frekvence GPU | Frekvence paměti |
GeForce 6800 Ultra | 16 | 6 | 256MB GDDR3 | 400MHz | 1100MHz |
GeForce 6800 GT | 16 | 6 | 256MB GDDR3 | 350MHz | 1000MHz |
GeForce 6800 | 12 | 5 | 128MB DDR | 325MHz | 700MHz |
GeForce 6800 LE | 8 | 4 | 128MB DDR | 320MHz | 700MHz |
Tab. 1 - Jednotlivé verze GeForce 6800
Další specifikace GeForce 6800
Jak už jsme omílali mnohokrát, série GeForce 6800 je postavena na 0,13mikronovém jádře NV40, které obsahuje úctyhodných 222 milionů tranzistorů. Tento obrovský počet je dán nejen masivním paralelismem v podobě 16 pixel pipeline a 6 vertex pipeline, ale také 256-bitovým paměťovým řadičem, podporou DirectX 9.0c (Shader Model 3) a např. integrovaným videoprocesorem.
GeForce 6800LE sama o sobě běží na 300MHz, což zajišťuje díky 8 aktivním pipelines teoretický fillrate až 2,4 Gpixel/s (resp. 2,4 Gtexel/s). Kombinace 256-bitových pamětí DDR s frekvencí 350MHz nám pro změnu dává propustnost až 22,4 GB/s. Zde je zbytek specifikací ve srovnání s konkurencí:
ATi Radeon X800SE | nVidia GeForce 6800LE | nVidia GeForce 6600GT | |
Grafické jádro | R420 | NV40 | NV43 |
Výrobní proces | 130nm | 130nm IBM | 110nm TSMC |
Počet tranzistorů | 160 milionů | 222 milionů | 147 milionů |
Frekvence jádra | 425MHz | 300MHz | 500MHz |
Frekvence paměti | 400MHz (800MHz DDR) | 350MHz (700MHz DDR) | 450MHz (900MHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 256-bit DDR | 128-bit DDR3 |
Propustnost pamětí | 25,6 GB/s | 22,4 GB/s | 14,4 GB/s |
Pixel fillrate | 3,4 Gpixel/s | 2,4 Gpixel/s | 4,0 Gpixel/s |
Počet pixel pipeline | 8 | 8 | 8 |
Počet vertex pipeline | 6 | 4 | 3 |
Podpora DirectX | 9.0b SM2 | 9.0c SM3 | 9.0c SM3 |
Způsob FSAA | 6x RGMS | 4xRGMS+2xSS | 4xRGMS+2xSS |
Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | LMA III |
Barevná komprese | 6:1 | ? | ? |
Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | ? |
Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 | IntelliSample 3.0 |
Tab. 2 - Specifikace GeForce 6800LE a spol.
Radeon X800SE se u nás začíná postupně objevovat a papírově je přímým konkurentem GeForce 6800LE, ovšem jeho cena se pohybuje o několik tisíc výše. Radeony 9800Pro a XT již na novou generaci nestačí, jak uvidíte mimo jiné v následujících testech.
Nyní se již podívejme na samotnou grafickou kartu od MSI.