Recenze Ostatní Mobilní zařízení Notebooky Asus

Asus-Lamborghini VX5: pouze pro majetné | Kapitola 5

Jan Vítek

Jan Vítek

4

Seznam kapitol

1. Asus-Lamborghini VX5: pouze pro majetné 2. Pohled na notebook a jeho zpracování 3. Použitý hardware a software 4. LCD displej, webkamera, zvuk a ergonomie 5. Testy - výkon, teploty, hlučnost, spotřeba a výdrž na baterie 6. Závěrečné hodnocení

Dnes se zaměříme na jednu notebookovou specialitku v podobě Asus-Lamborghini VX5, jenž plní úlohu top třídy pro fajnšmekry, kteří chtějí mít něco exkluzivního. Asus se tedy snažil tento notebook vyšperkovat, aby si značku Lamborghini zasloužil, takže se podívejme, jak se mu to povedlo.

Reklama

Inovovaná metodika

S příchodem nového roku jsme se rozhodli oživit metodiku testování notebooků:

  • nové testy pro zjištění výkonu a teplot komponent
  • infračervený teploměr Fluke 62 Mini s fixně nastavenou emisivitou na 0,95
  • digitální váha American Weigh Scales AMW-13

Zjistíme tedy i informace o povrchových teplotách různých částí těla notebooku a jeho přesnou hmotnost včetně samotné baterie a napájecího adaptéru.

Hmotnost
Notebook s baterií

3,38 kg

Baterie

0,33 kg

Adaptér bez přívodní sňůry

0,57 kg

Notebook se nám tedy se svými 4 kg (pokud s sebou potáhneme i adaptér) pěkně pronese.

A nyní k výkonnostním testům. Do nich se zařadily moderní benchmarky 3DMark Vantage a PCMark Vantage, pak Fritz Chess Mark schopný velmi těžit z vícejádrových procesorů, zůstal Sciencemark, Everest i Cinebench R10 a pak přibyly tři herní tituly - Company of Heroes, S.T.A.L.K.E.R. a zástupcem nových her je ArmA 2 (dokáže dobře zužitkovat vícejádrové procesory, a je tak velmi aktuální).

Co se týče měřených teplot pomocí Fluke 62 Mini, podíváme se na celkem sedm údajů - teplotu klávesnice, pravé i levé části na odkládání zápěstí, displeje, výdechu chlazení a pak levé a pravé spodní části notebooku. To jednak v klidu po dlouhodobé běžné práci a pak po delší době zátěžových testů, kde si grafickou kartu s jedním procesorovým jádrem vezme na starost Furmark a zbytek jader vytíží Prime95.

Výkonnostní testy

Nyní k výkonnostním testům, kde můžeme díky čtyřjádrovému Intel Core 2 Quad Q9000 přetaktovaném na 2194 MHz, 4 GB paměti DDR3 RAM a grafické kartě NVIDIA GeForce GT 130 M na rovněž zvýšených frekvencích 625 / 1563 MHz (původně 600 / 1500 MHz) očekávat velmi slušný výkon. Ovšem s ohledem na hry to nebude nic výjimečného, protože použitá grafická karta se neřadí mezi hi-endové modely.

Kvůli nově použitým testům také začneme odznova i se srovnáváním, takže dnes to bude ještě prostá tabulka a až v příštím testu notebooku začneme opět s grafy:

Testy procesoru:
Asus-Lamborghini VX5: pouze pro majetné
Asus-Lamborghini VX5: pouze pro majetné
Cinebench R10 - 1 CPU

2658

body

Cinebench R10 - X CPU

8371

body

3DMark Vantage - CPU

6095

body

PCMark Vantage - celkové skóre

4988

body

Fritz Chess Benchmark - 1 CPU

1805

body

Fritz Chess Benchmark - X CPU

6177

body

Testy paměti:
Asus-Lamborghini VX5: pouze pro majetné
Asus-Lamborghini VX5: pouze pro majetné
Sciencemark

6009

MB/s

PCMark Vantage - Memory

3443

body

Testy grafické karty:
Asus-Lamborghini VX5: pouze pro majetné
Asus-Lamborghini VX5: pouze pro majetné
3DMark Vantage - celkové skóre

2125

body

3DMark Vantage - GPU

1648

body

PCMark Vantage - Gaming

3872

body

Arma2 (800 x 600, střední detaily, viditelnost 1600)

25

FPS

Company of Heroes (1024 x 768, vysoké detaily)

82,5

FPS

S.T.A.L.K.E.R. (1024 x 768, max. detaily, Full Dynamic Lighting)

72,7

FPS

Cinebench R10 - OpenGL

4140

body

Testy pevného disku:
Asus-Lamborghini VX5: pouze pro majetné
Asus-Lamborghini VX5: pouze pro majetné
3dMark Vantage - HDD

2864

body

Everest - Čtení - zač.

79,6

MB/s

Everest - Čtení - prostř.

64,2

MB/s

Everest - Čtení - kon.

35,4

MB/s

Everest - Čtení z bufferu

205

MB/s

Everest - Průměrný seek

17,65

ms

Čtyřjádrový procesor nám tedy podává velmi slušný výkon a velmi dobře škáluje při použítí více svých jader, což je znát především u testů Cinebench R10 a Fritz Chess Benchmark. Výtečný je i výkon pamětí a je zřejmé, že si bez problémů zahrajeme i 3D hry, i když na ty nejmodernější s nejnáročnějšími požadavky můžeme asi zapomenout, nebo se spokojit jen s nízkými detaily. A nakonec, co se týče pevného disku a jeho výkonu, ten je rovněž uspokojivý. Komu by však nestačil, může si dva instalované disky nakonfigurovat do pole RAID 0, tedy Stripping.

To je zatím k výkonu vše a na srovnání s dalšími modely se budete moci podívat v některé z dalších recenzí.

Teploty a hlučnost

Nyní se podrobněji zaměříme na teploty různých částí notebooku a jeho hlučnost. O té si můžeme říci už rovnou, že není zrovna nízká, a to zvláště v zátěži. Vhodnější by byl větší pasiv, jenž by zajistil kvalitnější odvod tepla, protože takto se notebook dokáže hlasitě rozhučet a přitom ani nezajistí zrovna nízké teploty. Při běhu v klidu ale nebyla hlučnost ani teploty nijak závratné. Ty byly měřeny ve

22°C

okolním prostředí s použitím aplikací Core Temp, Speedfan a GPU-Z pro měření a Prime95, Furmark a PCMark pro zajištění zátěže.

A zvláště při zátěži procesoru a grafiky jsme tento notebook nešetřili, protože tehdy jedno procesorové jádro a GPU vytížil Furmark a o zbytek jader se postaral Prime95, přičemž byly obě tyto komponenty přetaktované pomocí funkce TwinTurbo.

Asus-Lamborghini VX5: pouze pro majetné
IDLELOAD

CPU

40 °C

93 °C

GPU

62 °C

103 °C

HDD

36 °C

45 °C

Podívejme se nyní tedy na dva obrázky znázorňující povrchové teploty v klidu (modře) a v zátěži (červeně). Ty byly měřeny jednak na displeji, klávesnici, vedle touchpadu v místech pro položení zápěstí, u výdechu chlazení...

Asus-Lamborghini VX5: pouze pro majetné


Modrá = v klidu, červená = při zátěži

...a nakonec na spodní straně notebooku. Jak je znát z výsledků, výrazně se při zátěži zahřívá především levá strana přístroje, což je pochopitelné, protože právě v ní jsou umístěny veškeré výkonné součástky kromě pevného disku. Notebook tedy není zrovna vhodný k tomu, abyste si jej při hraní své oblíbené hry položili na klín, protože 50stupňový plast je už velmi znát.

Asus-Lamborghini VX5: pouze pro majetné


Modrá = v klidu, červená = při zátěži

Spotřeba a výdrž na baterie

Nakonec se zaměříme na to, kolik si notebook při různém zatížení vezme šťávy a také jak dlouho nám vydrží na šestičlánkovou baterii Li-Ion s kapacitou 4800 mAh při 11,1 V. Už zde je jasné, že baterie by rozhodně mohla a měla mít vyšší kapacitu a že dlouhou výdrž od ní očekávat nelze.

Asus-Lamborghini VX5: pouze pro majetné
IDLELOAD

Výdrž

1:35

0:38

Spotřeba

36 W

81 W

Výdrž v klidu (IDLE) byla měřena s notebookem, který nedělal vůbec nic, pouze byl zapnutý i s rozhraním Wi-Fi. Zátěž pak zajistil test Furmark, jenž plně vytíží grafické jádro a jedno procesorové jádro. Systém byl přitom nepřetaktovaný, takže lze říci, že své zcela maximální spotřeby nedosáhl ani omylem. Přesto systém takto nedokázal běžet ani 40 minut, než se mu zcela vybila baterie. Zde se ale na notebooku už mohlo podepsat několikaměsíční využívání běhěm jeho dosavadního testování.

Displej a jeho podsvícení dokázalo upravit spotřebu v rozmezí 6 W, což je celkem dost, ale ve světle celkové spotřeby to dokáže zaniknout. Pokud jsme totiž vytížili procesor i grafickou kartu na 100 %, zvedla se spotřeba dokonce z 81 W na 115 W. S takovou by počítač na baterii nevydržel ani půl hodiny. A nakonec přetaktování. To kupodivu téměř vůbec nebolelo, protože se podíleno na zvýšení spotřeby pouze o cca 3 W.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama