Seznam kapitol
Úspěch PC dnes závisí především na výkonech třech společností, mezi něž patří AMD, Intel a NVIDIA. V příštím roce by se přitom měly objevit zásadní novinky, jež mají pořádně rozproudit stojaté vody. Na co se tedy můžeme těšit?
Ultra HD, VR a DirectX 12: motory budoucnosti
LCD monitory
se na dlouhou dobu zasekly na rozlišení Full HD, které dnes už nikoho nenadchne ani na maličkých displejích mobilních telefonů, natož na noteboocích či stolních LCD monitorech. Novým standardem se má stát čtyřnásobné Full HD, tedy Ultra HD s 3840 x 2160 px na velkých monitorech, ovšem moderní hry můžeme na takových panelech dobře rozběhat pouze s dnešním hi-endem. Např. na takového Zaklínače 3 při rozlišení Ultra HD a s vysokou kvalitou potřebujeme kartu výkonu GTX TITAN X, pokud se nechceme spokojit se snímkovací frekvencí pod 30 FPS. Pokud se tedy příští generace karet AMD a NVIDIA ukáže v dobrém světle, měla by nám na to stačit i mainstreamová karta, a právě to je cesta k tomu, aby se hraní v takovém rozlišení rozšířilo. Samozřejmě to a pokles cen příslušných monitorů, které můžeme dnes koupit za ceny mírně pod 10.000 Kč s DPH.
	Podobně by měly hlad po výkonnějších kartách a konečně i po lepších procesorech zajistit i chystané
VR headsety
, které si chystá
,
,
,
a další. Headsety Oculus Rift a HTC Vive by totiž měly mít na každé oko rozlišení 1080 x 1200, takže celkový displej bude mít 2160 x 1200, což je cca o čtvrtinu více než rozlišení Full HD. I dnešní hardware zvládne hry v takovém rozlišení, ale zde jde o stereoskopické 3D, čili dva obrazy renderované z různých úhlů a také jde o to, že hardware by měl být schopen dosáhnout alespoň 60 FPS a naprosto minimalizoval zpoždění obrazu a jeho zasekávání. Jinak by se zážitek hraní ve virtuální realitě mohl přeměnit v brzký bolehlav.
	O lepší zážitek z hraní by se mělo postarat také zbrusu nové API
DirectX 12
, které dnes ještě moc neužijeme. To je schopno efektivněji využít výkon grafické karty (dnes to platí především pro AMD) a také vícejádrových procesorů. Tématem posledních týdnů byla především hra
, která rozvířila diskuzi na téma "asynchronní shadery", čili cestu k lepšímu využití masivně multithreadových grafických čipů. Zrovna v případě této hry se ukázalo, že Radeony na rozdíl od karet NVIDIA v DirectX 12 poskytují značně vyšší výkon než v DirectX 11. Jenomže karty GeForce mají vysoký výkon už v DirectX 11, takže bychom to mohli i otočit: AMD v DirectX 11 je oproti NVIDII značně slabší.
Musíme si ale počkat na další hry, které ukáží, jak na tom karty Radeon v porovnání s GeForce v DirectX 12 jsou. Dnes se pro toto API vyvíjí jen asi 13 známých titulů, z nichž pouze čtyři přijdou na trh v tomto roce - vedle výše probíraného titulu také Ark: Survival Evolved, Caffeine a Fable Legends. A ty všechny nejsou zrovna nejočekávanější AAA tituly. Bohatější nabídka titulů pro DirectX 12 se objeví až v příštím roce a mezi první bude patřit Deus Ex: Mankind Divided chystaný na konec února, březnový Hitman, Arma 3 "Tanoa Expansion" (první polovina roku) a na podzim přijde také Star Citizen. To jsou teprve tituly, které by mohly opravdu ovlivnit výběr karty na základě jejího výkonu v DirectX 12, a půjde především o to, jak se v tomto ohledu předvedou zlomové generace AMD Arctic Islands a NVIDIA Pascal.
Dlouhé diskuze se ale budou určitě vést i o aktuálních generacích karet, však DX 12 podporuje (i když ne zcela) vedle Maxwellu také Kepler a Fermi na straně NVIDIE a série HD 8000 a HD 7000 na straně AMD. Lze totiž předpokládat, že nové generace výkonných karet pošlou ty dnešní do výprodeje. A na ten bude řada uživatelů čekat.