Zpět na článek

Diskuze: CATL uvádí baterie LFP pro Evropu, ty rychlonabíjecí mají záruku na 10 let a 240 tisíc km

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

oldri8k
oldri8k
Level Level
21. 9. 2025 18:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

10 let než začne degradovat. Je zajímavý , že když začli dělat lithiovy, tak dali 8 let. Pár let a je to zas dál. Čína do toho šlápla hodně, tak až ukážou ty solný v provozu sem zvědav, za 10 let :)

huby99
huby99
Level Level
16. 9. 2025 19:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

to vypadá jako revoluce, to pak nemá smysl kupovat auto na benzin.

Pali P.
Pali P.
Level Level
16. 9. 2025 21:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@huby99 Podľa toho, čo od auta očakávaš. Niektorí to vidia inak. A kúpa auta je pre mnohých hlavne emotívna záležitosť a racionalita je až na druhom mieste. Načo by potom v Japonsku zavádzali do výroby napríklad toto: https://www.autoforum.cz/technika/japonci-tesi-staromilce-do-vyroby-vraci-jiz-23-let-nevyrabeny-legendarni-motor-dokonce-ve-vylepsene-podobe/
Inde zase niekto dal za pôvodne lacnú konkurenciu ferrari zo začiatku milénia na aukcii 934 375 €: https://www.autoforum.cz/fascinace/z-ferrari-pro-chude-se-stal-sen-skutecnych-majitelu-ferrari-na-nejlepsi-dnesni-kusy-ani-nemaji/
Koľko ľudí, toľko chutí. Pre niektorých "baterkové vysávače" nemajú ten správny zvuk, tie správne vibrácie.
Ja napríklad osobne považujem vynález známeho chlapíka menom Nikola Tesla - 3-fázový motor na striedavý prúd za super vynález, ktorý významne pomohol rozbehnúť industrializáciu, no k dnes predávaným baterkovým autám dodám len - ach tie baterky. Je to veľké, ťažké a 20 rokov to nevydrží. Je rozdiel mať auto čo váži 1,5 tony a auto čo váži 2,3 tony. Každé riešenie má svoje výhody a aj nevýhody a u každého človeka sú priority niekde inde.
Nech sa nekriví trh kadejakými umelými manipuláciami a lepšie riešenie sa presadí samo. Nakoniec to nebude možno ani baterkové auto, ani naftové auto, ani benzínové auto ale niečo celkom iné alebo aj z každého rožka troška.

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
17. 9. 2025 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Tu uplne suhlasim, priemerny vek je u nas 14,3 roka co je viac ako garantuje vyrobca baterie. Asi preto nechceme kupovat auto na baterky, nakolko memam na to kupovat kazdych 10 - 15 rokov new auto.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
17. 9. 2025 09:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Jen pozor, záruka, udávaná životnost a skutečná životnost jsou rozdílné věci. Tesla na baterky nedávala 10+letou záruku a přesto většina 10+ let starých Modelů S stále jezdí s původní baterkou.

Jay8
Jay8
Level Level
17. 9. 2025 10:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. tebou uvedene priklady su len pre hrstku nadsencov. obycajny ludia kupuju podla rozpoctu, parametrov a designu.

hmotnost : 2.3t vs 1.5t - porovnavaj ten isty model na baterka a spalovak. tam urcite rozdiel 0.8t nieje.

zaruka : telefon ci notebook ma zaruku 2 roky, to ale neznamena, ze baterka nevydrzi 4 s mierne kratsou zivotnostou..

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
17. 9. 2025 10:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Ja suhlasim, ze zivotnost moze byt vyssia. Otazka je, ci tam nebude kurvitko, ktore po dosiahnuti 12,5 roka povie smola, aby sa krutila ekonomika.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
17. 9. 2025 11:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Vyloučit to sice nelze, ale tady by si výrobci hodně nebezpečně hráli s důvěrou zákazníků. Automobilový trh je v tomto dost citlivý a je tu hodně velká konkurence, přičemž ta baterka není vůbec levná sranda (a životnost ovlivňuje prodejní cenu ojetiny). Myslím, že něčím takovým by spíše ztratili než získali. Tady spíše získají tím, jak se budou chlubit, že jim to jezdí ještě po 20 letech, po milionu km,...

Tohle nejsou tiskárny, kde po negativní zkušenosti máte nějak moc možností změnit značku (protože Vás zklame i ta další a za pár let jste chtě nechtě u výrobce, který Vás už zklamal, protože to dříve nebo později udělali všichni) a se sekundárním trhem se v podstatě nepočítá - ten je naopak u aut zásadní.

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
17. 9. 2025 11:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Ano ten je zasadny, nik nevie predikovat ako sa podpise obcasne pouzivanie elektroauta na zivotnosti akumulatoru. Mam auto od novoty ma 7 rokov a najazdenych 60 000. Jazdi sa kratke trasy hlavne deti na kruzky a s5. Max 3 x do roka dlhsia cesta ako 200 km. Obavam sa skor ze modul umrie, nakolko nejazdi sa kazdy den (ale aspon 2 x do tyzdna). Na cestu do prace autom som rezignoval uz davno. Vlakom 1 hod, autom pod 1:20 sa nedostanes (iba ak su prazdniny, aj to nam osolia rekonstrukciou). Preto sa prave nepredavaju elektro dobre na SVK, lebo ludia malo jazdia. Ty co jazdia vela, menia aj vela auta a auto ktore ma 10 rokov si nekupi. Toto vsak nieje specifikum SVK nemci su na to podobne (samozrejme u nich je to 2 auto v rodine) , ktore maju taketo najazdy.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
17. 9. 2025 11:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. "Ty co jazdia vela, menia aj vela auta a auto ktore ma 10 rokov si nekupi. "

No a pak je právě otázkou, komu ho prodají. Pokud bude známo, že to po 12 letech nefunguje, ta cena ojetin poletí dolů. Takže zákazníci kupující nový vůz půjdou tam, kde tento problém nenastává (ne kvůli tomu, že by se s tím problémem setkali, ale protože se s tím setká ten, komu to prodají, jenže kvůli tomu moc takových lidí nebude, cena spadne, což je pro ně první majitele bolestivé).

Takový výrobce, který by to udělal v zájmu, aby se jeho auta "točila", bude mít brzy problém prodávat nová auta, protože nikdo nebude chtít kupovat nové auto, když ví, že ho neprodá. A ovlivní to v zásadě i operáky, protože co s vracenými auty, které ze stejných důvodů nikdo nebude chtít? Cena vráceného auta klesne, tedy bude vyšší rozdíl mezi cenami, operák to prodraží, opět konkurenční nevýhoda pro toho výrobce, který to kurvítko zavedl.

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
17. 9. 2025 12:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Zle som to sformuloval. Uz teraz mam kamaratov znamich, ktory takto ziju = natocia bezproblemov za 6 rokov 250 - 300 tisic. Ty si nebudu kuipovat jazdene 10 rocne elektroauto. Problem vidim stale v cene. Ale euro 7 s nami zatoci a budeme vsetci chodit peso, takze je to aj tak jedno.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
17. 9. 2025 12:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. "natocia bezproblemov za 6 rokov 250 ​- 300 tisic. Ty si nebudu kuipovat jazdene 10 rocne elektroauto"

To nebudou, ale bude je zajímat, za kolik to 6leté elektroauto prodají. Mimochodem, lidí, kteří natočí 40-50 tisíc km ročně, je v rámci populace velmi málo.

Pali P.
Pali P.
Level Level
17. 9. 2025 18:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Ja osobne som kupil auto v 2018 (Toyota), jazdim malo takze sa mi ho ani neoplati menit. No pozri si aky je priemerny vek osobnych vozidiel v SK, CZ, zaujimave to zacina byt uz aj NL - 11,4, cela EU - 12,3. To fakt nie je ani 4, ani 8 rokov.
A priemerny neznamena ze niektori nejazdia aj na ovela starsich. Tak to fakt neviem ci jedna baterka vydrzi aj napriklad 20 rokov. Myslime na vsetkych, nie len niekoho. A bohuzial zivotna uroven v EU mierne povedane zacina stagnovat, uz to aj vrapce cvirikaju.

Pali P.
Pali P.
Level Level
17. 9. 2025 18:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. A ano, moje priklady su nadsenci. Ved som pisal ze kazdy jeden clovek moze mat ine potreby, ine priority. Tak som uviedol priklad, ktory sa vymika oficialnemu narativu pokroku, ktory hlasa Brusel.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
17. 9. 2025 19:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Průměrný věk výrazně natahují dvě věci. Alespoň v ČR je to bordel v registru, tedy špatné záznamy (našel jsem tam např. VW Golf snad z 50. let, což je dvě dekády předtím, než se to začalo vyrábět) a prostě a jednoduše hodně stará auta. Jedno auto z roku 1960 musí být vyváženo 4 zbrusu novými auty, abychom se dostali např. na průměr 13 let.

Když se člověk podívá na statistiky, tak ty říkají, že průměrně jde auto do šrotu ve 21-22 letech (v ČR). Což tak zhruba odpovídá, když se podívá na šrotiště, ta jsou nyní plná Fabií Mk1. Není to 30+ let, jak by člověk možná intuitivně čekal při pohledu na průměrný věk 16,4 roku. Kdyby to bylo 30+, tak by teď mizela auta 30+ let stará, tedy z roku 1995 a starší. Jenže ta už ze silnic ve velkém zmizela před 10 lety (Fiaty Tipo, poslední Escorty, Ford Mondeo Mk1 Favority/Formany/Felicie, poslední Audi 80/100, BMW E36, Primery P10, Opel Vectra A, Peugeoty 106/306/405,...). Tohle jsou auta, která vidíme už jen v naprostých zbytcích proti tomu, co jsme vídávali kdysi. Pokud baterka vydrží 20 let, tak pokryje většinu reálných životností aut. Např. moje první benzínové auto šlo do šrotu v cca 17 letech, především kvůli rzi. Nicméně druhé bude mít za chvíli 19 let a je téměř ve stavu nového auta. To je zase přesný opak.

Tady (https://eu.zonerama.com/MilanSurkala/Photo/7256319/420078310) jsem dělal graf před dvěma lety, na kterém jde krásně vidět, jak je to rozvrstvené. Při cca 21 letech začíná strmý pád a od cca 27-28 let je to už v podstatě skoro všechno pryč ze silnic.

Jay8
Jay8
Level Level
17. 9. 2025 21:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. omg! pisal som 4 roky u NOTEBOOKU ci TELEFONU ako priklad, ze baterka bez problemov dava nasobky zaruky. v clanku sa pise, ze vyrobca dava zaruku 10 rokov. takze baterka vydrzi ovela viac, inak by skrachoval kvoli vymenam v zaruke. takze nie, naozaj si nemyslim, ze priemerny vek aut je 4, ci 8 rokov. tych 15 by to malo dat uplne v pohode.

mierne povedane stagnovať to zacina hlavne na slovensku, ale to nie je chyba eu, ale hlupich ludi

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
18. 9. 2025 10:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Este by som pridal dost podstatnu vec. Cena poistky a pocetnost skod bezne auto VS elektroauto. Niektore skudie vykazuju o 17% viac udalostio pri EV ako pri beznom aute (zdroj https://www.perplexity.ai/search/porovnanie-totalych-skod-elekt-UMbLys.GSTCbgQG9TihzZw). Prave tam mozeme narazit na problem. Najcastejsi vazny problem u EV je bocni naraz. Tam sa aj pri malom ale dobre mierenom naraze moze vraviet o totalnej skode, zatrial co pri normal aute a sa to vyklepe a ide sa dalej. Prave to, ze bateria je dole aj ked dobre chranena, vyrobca pri takomto naraze odporuca menit bateriu = nerentabilna oprava.

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
18. 9. 2025 11:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Tu si dovolim nesuhlasit. Kamos ma apple hodinky, bateria je nepouzitelne po 2,5 roku. Telefon apple 13 mini bateria ma 72 % (sam telefon ziada vymenu) vek telefonu cca 3,5 roku. Baterku mal uz menit po 3 ch rokoch. Vek neokasleme. Nevieme ako sa to bude spravat, ked bude bateria trapena pocasim. To vsetko nema vyrobca overene, taktiez nevieme podmienky zaruky napriklad, bateria bude mat senzor. Vyrobca uvedie, ze ak bateria bude vystavena vonkajsiej teplote nizsiej ako -10 stupnov zaruka pada.Senzor zaznamenal nizsiu teplotu. Chod na lyzovacu a mas po zaruke. Taketo svinstva som uz zazil.

PS: Kupovali sme original baterie do notebookov DELL Latitude 7900. Z 10 kusom 4 sa odporucali behom 1/2 roka. Pri jednom dokonca bateriu prestal detekovat. Podotykam ze to bola original dell baterka od DELL-u kupena za tazke prachy. Vyjadrenie dell Zaruka na bateriu ako diel 1/2 roka, takze smola.

Jay8
Jay8
Level Level
18. 9. 2025 12:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. no tak tu nemas zaruku pol roka, ale 10 rokov. a ak by to tolko nevydrzalo, tak by to ten vyrobca neposkytoval pokial nechce zbankrotovat. nad podmienkami mozes sice fantazirovat, ale asi bude lepsie si pockat na realne info.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
18. 9. 2025 14:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Tohle nejsou úplně správné závěry. Každé zařízení je jiné a hlavně každá baterie je jiná, a to jak typ, tak i kus. Ostatně to sám zmiňujete v těch Dellech. Všechny mají stejné baterie, ale neodešlo všech 10, ale "jen" 4. Třeba žena má iPhone 13 mini také zhruba tu dobu a je někde okolo 85 %. Takže já u stejného zařízení a doby mohu přijít k úplně jinému závěru než Vy, a to jen proto, že si vyzobnu jiné jedno dobré/špatné zařízení z milionů, desítek milionů, stovek milionů. Takhle to nefunguje. Můj iPhone má třeba po roce stále 100 %. Ale nebudu z toho dělat závěr, že se Li-Ion vůbec nedegraduje. Na jednotkách vzorků nedokážete nic.

Navíc nevím, jak souvisí baterie v Apple Watch, iPhonu nebo nějakém Dellu s baterií LFP v autě, proč se to sem vůbec dává jako argument, když to s tím v podstatě nesouvisí? To jsou chemicky výrazně odlišné články s velmi výrazně odlišnými vlastnostmi, a to právě zejména ve výdrži (tam je to skoro řádový rozdíl).

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
18. 9. 2025 15:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Tu Jay8 vytiahol mobili a NTB. Zalezi na tom ako pouzivate dane zariadenie. On pouziva telefen poriadne = pomaly nahradza PC, takze je ho schopny vybit za 1/2 dna. Baterie su ine, to suhlasim, ale neverim, ze 10 rocna bateria, ktora bude mat nalietane 180 000 vydrzi dalsich 100 000. Neverim, ze elektronika bude v stave new auta, ano aj na to sa zabudlo. Vascinou sa nedava zaruka na elektroniku baterie ale na clanky. Tie baterie odysli prave preto, ze ich ludia riadne pouzivali. Ja jednoducho neverim ze 10 rocne auto EV bude super. Mal som znameho v denine mal E-UP, zrazu po 4 rokoch auto prec, tak som ho spovedal, ze preco. Povedal ze dojazd sa da, ze stratil asi 20 % za tie roky, ale 3-ti motor z vlastneho platit nechce, tak to dal prec. Len tak som si hodil kolko stoji new motor na teslu a vyplulo mi, ze cca 6000 eur. Tak neviem ci ste ochotny platit na 10 rocnom aute taku opravu ? Vsade praskaju EV ako buducnost, ja chcem spolahlivost a zatial EV moc nepresvedcili.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
18. 9. 2025 17:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. "Baterie su ine, to suhlasim, ale neverim, ze 10 rocna bateria, ktora bude mat nalietane 180 000 vydrzi dalsich 100 000. "

Záleží jaké auto, jaká baterie. Je prostě něco jiného tam mít nějaký pochybný mix založený ještě na směsích z elektroniky a mít tam moderní NMC nebo LFP, které je řádově jinde. Ony i ty Tesly s NCA, které jsou na tom s životností podprůměrně, v Teslách běžně dávají 400-450 tisíc km. Tak proč by baterie se 180 tisíci neměla dát dalších 100? Jo, pokud to máte v nějakém EV s dojezdem 200 km, kde 1000 cyklů nacyklujete za méně než 200 tisíc km, tak to problém být může, ale u solidního EV s rozumným dojezdem? Vždyť tady není nic, čemu by se nemělo věřit, tohle už máte na některých typech ověřené, že se to dá bez problémů. Nejhorší ročníky 2012 mají vyměněnou baterku v 15 % případů, tzn. 85 % má stále původní, ale 2013 je už na 92,5 %, 2014 na 93 % a 2015 po dalších úpravách baterie na 96,5%. Znovu podotýkám, bavíme se o NCA, které jsou jedny z těch slabších co do výdrže a skoro nikdo je nepoužívá.

"Mal som znameho v denine mal E​-UP, zrazu po 4 rokoch auto prec, tak som ho spovedal, ze preco. Povedal ze dojazd sa da, ze stratil asi 20 % za tie roky, ale 3​-ti motor z vlastneho platit nechce, tak to dal prec."

No to je právě příklad elektromobilu s mizerným dojezdem, kde to ucyklujete hodně rychle. On je dost velký rozdíl mít papírový dojezd 260 km (reálně 200 km) a třeba 500 km. To je dvojnásobná životnost na km. Navíc, e-up má jen pasivně chlazené baterie, což je další hřebíček do rakve. Vyberte si nějaký normální moderní elektromobil, ne něco, co má všechno špatně (+první generace Zoe, Leaf,...). To je jak argumentovat, že LCD je k ničemu a vytahovat jako argument TN panely s 10 vadnými pixely z doby před 20 lety.

Nemůžete to stavět na autě s blbě chlazenou baterkou, malým dojezdem na nějaké starší technologii, když dnes už asi do větší poloviny aut strkají LFP, které jsou s výdrží mnohonásobně výše, má to pořádný teplotní management...

"Tak neviem ci ste ochotny platit na 10 rocnom aute taku opravu ? "

Proto jezdím v japonských atmosférách, protože nejsem ochotný platit ani stovky eur, natož tisíce (na motoru jsem porouchaného neměnil ještě nic a nejdražší opravou, nepočítám-li standardní údržbu, byl zaseklý mechanismus kufru).

Nicméně pokud se podíváte na typické poruchy na dieselových motorech, tak od těchto částek nebudete vůbec daleko. Pěticifernou částku v korunách Vám snadno vykouzlí turbo, DPF filtr, vstřiky, a když se to nakombinuje, klidně se dostanete i na tu šestimístnou (když už vytahujeme ty známé, tak jen pár dieselů z okolí a ceny oprav motorů - 40, 40, 70, 120 tisíc Kč).

Pali P.
Pali P.
Level Level
18. 9. 2025 17:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Toto sa píše v manuáli od Porsche k batérii (jedná sa síce o hybrid, ale to je asi jedno):
Všeobecné pokyny k ošetřování
Vysokonapěťový akumulátor baterie podléhá fyzikálně a chemicky podmíněnému procesu stárnutí a opotřebení. Tím se snižuje kapacita vysokonapěťového akumulátoru během životního cyklu v závislosti na způsobu použití a podmínkách prostředí.
Dodržováním následujících opatření lze intenzitu stárnutí a opotřebení vysokonapěťového akumulátoru omezit:
Dbejte, aby se vozidlo pokud možno nacházelo v prostředí o teplotě od asi 20 °C do asi +30 °C.
Pokud je to možné, nevystavujte vozidlo trvale teplotám vyšším než 30 °C, např. při delším parkování na přímém slunečním světle.
Upozornění při odstavení vozidla na delší dobu
V případě odstavení vozidla na dobu delší než dva týdny:
Neodstavujte vozidlo s vybitým vysokonapěťovým akumulátorem.
Dbejte, aby vozidlo nebylo dlouhodobě vystaveno přímému slunečnímu světlu. Doporučujeme parkovat vozidlo v kryté garáži.
Dbejte na to, aby vozidlo bylo v prostředí s teplotou v rozsahu 0 °C až 20 °C.
Pokud je to možné, pravidelně kontrolujte, zda nabíjení baterie neklesne pod 30 %. Pokud úroveň nabití vysokonapěťového akumulátoru klesne pod definovanou prahovou hodnotu, může startování s pomocným zdrojem provádět pouze specializovaný servis.
Pro odstávky delší než dva měsíce:
Před zaparkováním vozidla nechte vysokonapěťový akumulátor několik minut běžet v režimu SPORT PLUS, aby se nabil na více než 80 %.
Zdroj: https://manual.porsche.com/#/wpi/992-2026-20250616-3D-RDW-1.0.5/cs_CZ/topic/id/9b9d04da16c3436d8d24c0b31d27bb77

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
19. 9. 2025 10:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. To Pali P. Dakujem, toto je presne o com hovorim. Uz len to, ze nemam garaz a teda nemam moznost splnit zarucne podmienky + toto je auto, ktore sa realne predava.
To Milan Šurkala asi neviete citat, on nemal problem s dojazdom = bateriou. On mal problem, ze mu zase umrel motor.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 9. 2025 12:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. "To Milan Šurkala asi neviete citat, on nemal problem s dojazdom = bateriou. "

Psal jste o 20% poklesu baterie, takže nějaký ten problém s baterií měl, a já jsem Vám vysvětlil také to, proč tak brzy. E-Up je jako elektromobil technologicky tak trochu pravěk.

"On mal problem, ze mu zase umrel motor. "

Tak jestli neumím číst, dokážete mi říci, na co reaguje celé dva má poslední odstavce? Nereaguju tam náhodou na... motor? ;-)

Vy tu argumentujete nějakým Upem s rozbitým motorem, a že se ho Váš známý zbavil. A na základě toho říkáte, že je elektromobilita na nic. OK, řekněme že ano.

Takže když vezmu příklad známého, který do naftového motoru nasypal 70 tisíc na bezpodmínečně nutné opravy, přičemž to chtělo dalších 50 tisíc (ale ty nebyly bezpodmínečně nutné, aby se to vůbec rozjelo), taky se toho nakonec zbavil, tak co mám na základě toho vyvodit? Že jsou naftová auta k ničemu? Nebo jaký závěr z toho dle Vás plyne?

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
19. 9. 2025 14:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Co z toho pre mna plynie.
Jednoduche, ako ste napisali, ked chcete spolahnivost kupujete podla toho. Ked si vas znami kupy kibel vydojeny ktory ma stocene km aspon o 200 tis tak sa nemoze cudovat, ze do toho auta musi nasipat kopu prachov, alebo aj ked su KM original ale 1 majitel sa spraval k autu ako prasa tak sa tiez netreba cudovat. Dolezite je ale povedat, ze ten e-up kupil novy nie po niekom. Dalsia vec neviete ako sa spraval 1 majitel k svojmu EV. Mozno ho nechal stat stale na slnku (ako sme videli vyrobca neodporuca) a podobne. Vzhladom na cenu opravy cohokolvek (nakolko sa normaly automechanik nemoze hrabat v EV silovej casti) tak sa dostavavame do stadia, ze tu jedoducho budu stale jazdit stare sroty. Ja som mal tiez stastie a kupil som si "spolahliveho" ford fokus 1 generacie so spolahlivym 1,8 TDDi motorom a stale som musel nieco riesit. Pokial som nenasiel sikovne schovanu francuzku servisnu knizku a nezistil, ze ma auto namiesto 185 000 -> 385 000 tak som sa potom mohol cudovat, ze preco sa mi sipu veci ako vodna pupma, vsteky a podobne.
Vzhladom na moje stastie s jazdenkami som si kupil new auto. Ked toto skonci (napriklad nehoda) tak mam smolu seriozne EV zacinaju od 55 000 ecok, ja som dal za moje 21 000 nemam a nechcem davat tolke prachy za auto. Je to aj o prioritach auto je pre mna priblyzovadlo, ale nechem zazit co vidim stale na cestach, ze ta to niekde necha.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
21. 9. 2025 08:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Ono je to vždy o konkrétním typu auta i konkrétním kusu. Spousta problémů plyne z předchozí údržby konkrétního kusu stejně jako výroby konkrétního kusu, současně ale spousta problémů plyne k konstrukčních chyb konkrétních motorů. To může být problém třeba toho e-Upu, nevím. Nelze z toho však vyvozovat všeobecnou nespolehlivost elektromobilů stejně jako z 1.8 TDDi se nedá vyvozovat všeobecná nespolehlivost dieselů nebo z jednoho dalšího případu známého, který rozbitý naftový motor řešil po cca 5 tkm od novoty (kusová chyba). Takhle to prostě nefunguje. Tyhle "anectodal evidence" se v podstatě k žádnému podobnému dokazování nedají používat.

Dokonce třeba z průšvihu první generace 1.2 TSI s napínákem řetězu nemůžeme mluvit o všeobecné nespolehlivosti benzínových motorů, ačkoli jde dokonce o statisíce případů. Jde o jeden nepovedený typ benzínového motoru, to neznamená, že všechny benzínové motory jsou špatné. Ať už jste měl jedno takové TSI, tak to nemůžete říci, dokonce i když vezmeme statisíce takových TSI, tak na základě toho to o benzínových motorech nemůžeme říci.

"Vzhladom na cenu opravy cohokolvek ​(nakolko sa normaly automechanik nemoze hrabat v EV silovej casti​) tak sa dostavavame do stadia, ze tu jedoducho budu stale jazdit stare sroty."

Na druhou stranu by ta EV část měla být spolehlivější a méně náročná na údržbu. Každopádně automobilky zde teprve sbírají zkušenosti, takže se dá předpokládat, že první generace na tom budou špatně (např. prvním generacím Tesel odcházely motory podobně jako odcházely řetězy na 1.2 TSI). Já bych do nového EV osobně asi nešel dříve než někdy ve 30. letech.

"tak mam smolu seriozne EV zacinaju od 55 000 ecok"

Co je pro Vás seriózní EV?

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
22. 9. 2025 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. "Co je pro Vás seriózní EV? "
Mam 3 deti. Kupili sme Daciu Lodgy 1,6 MPi 7 miestnu verziu (max vybave za 18000) . Dojazd mame cca 750 km, realne potrebujeme dojazd min 300 tam aj S5 nakolko obcas jazdime na kemp, ale tam nieje moznost nabit auto.
Z tohoto vychadza napriklad:
Kia EV9 GT na slovenskom trhu začína na 92 190 € - to je viac ako som zaplatil za roddinny dom v ktorom teraz byvam.
Hyundai Ioniq 9 za 68 450 €
Tesla Model Y - 42 990 € bez DPH a ďalších poplatkov (52 644 € s DPH a poplatkami). A k tomu treba pripočítať 2 100 € bez DPH (cca 2 520 € s DPH) za 3. rad sedadiel.
Tak neviem, ale tie ceny su pre mna total mimo. Pri 3-ch detoch a priemernom plate, na to nikdy nenasporim, pripadne nasporim, ale uz mi to treba nebude.

Reklama
Reklama