Nové elektrické SUV BMW iX3 vypadá hodně slibně. Jeho WLTP dojezd je 805 km, podporuje velmi rychlé nabíjení. BMW s ním zkusilo ujet přes 1000 km.
V září bylo představeno nové elektrické BMW iX3. To sice se základní cenou přes 1,7 milionu Kč není vůbec pro každého, nezřídka je ale považováno za jedno z prvních pořádných EV, která jsou už dost blízkou alternativou spalovacích variant. Má velký 109kWh akumulátor, který v normě WLTP nabízí až 805km dojezd, také se rychle nabíjí až se 400 kW, což za 10 minut nabije dojezd na 309-372 km další jízdy. Pár dní zpět vyhrálo i titul auta roku 2026 Top Gearu. Automobilka BMW se nedávno rozhodla, že vůz podrobí testu, zda dokáže ujet 1000 km na jedno nabití v běžném provozu.
Vůz vyjel z Debrecínu v Maďarsku, kde se vyrábí, do Mnichova, sídla automobilky. Cestou to vzal i přes továrny, které pro něj vyrábí díly. Cílem tak bylo ujet mírně přes 1000 km. Poněvadž na dálnici stoupá spotřeba každému autu a elektrickým obzvlášť, BMW se rozhodlo jet po okreskách. Po dálnicích by to byla cesta cca 900 km dlouhá na zhruba 9 hodin jízdy, to by ale vůz na jedno nabití nezvládl. Po okreskách to navigace počítá na cca 14-14,5 hodin a necelých 950 km, se “zajížďkami” přes továrny BMW by se tak dalo předpokládat 15-15,5 hodin a oněch 1000 km.
Nicméně zatímco běžná okresková jízda by měla zhruba odpovídat WLTP spotřebě, tady bylo potřeba získat někde 200 km navíc. Snažili se tedy jet co nejplynuleji, současně jeli bez klimatizace a topení, vypnuli i rádio. Problém při výpočtech jim dokonce udělala taková “blbost”, jakou je svícení. To přidalo 60 W, se kterými původně nepočítali. Lidé si v diskuzích dělali legraci z toho, že realitě testu přidali alespoň tím, že jako “správní řidiči BMW” nepoužívali blinkry, což by spotřebovalo energii navíc, a neblikání tak pomohlo k delšímu dojezdu.
Na videu to sice nejde až tak moc dobře vidět, ale pokud se dívám dobře, tak vůz na trati spotřeboval 105,2 kWh a ujel 1007,7 km, na konci mu zbývalo 2 % energie. To dává spotřebu 10,44 kWh/100 km (palubní počítač ukazoval trochu více), což je velmi pěkný výsledek. To je ale dáno tím, že se jelo ne zrovna moc rychle.
Normálně by se na takové trase dala předpokládat průměrná rychlost okolo 65 km/h (což je takový standard při okreskové jízdě a snaze jet cca 90-100 mimo obec) a čas zhruba 15-15,5 hodin, BMW nicméně výlet zabral těsně pod 22 hodin, což nás dostává na průměrných 46 km/h (PP ukazoval 46,4 km/h). To odpovídá spíše snaze jet mimo obec tak do 70 km/h.