EU dostala rozum, zrušila zákaz spalovacích aut od roku 2035
i Zdroj: Zoner AI Image Creator
Aktualita

EU dostala rozum, zrušila zákaz spalovacích aut od roku 2035

Milan Šurkala

Milan Šurkala

1

Kontroverzní nařízení, které zakazovalo prodej vozů se spalovacím motorem v EU od roku 2035, bylo zrušeno. Budou více podporována malá auta, limity ale budou stále dost striktní.

Reklama

Už roky se kritizuje záměr Evropské unie zakázat prodej vozů se spalovacími motory od roku 2035. To mělo být dosaženo tím, že vozy prodávané v EU měly mít o 100 % nižší emise CO2 ve srovnání s rokem 2021, což v podstatě znamená, že se měly prodávat jen ty vozy, které měly papírově nulové emise. A to v podstatě platí jen pro elektromobily a vodíkové vozy.

EU v tomto nicméně není sama, zemí, které mají něco podobného v plánu (a to někdy i dříve), je po celém světě povícero. Konečně ale i evropským politikům došlo, že tento plán byl až příliš ambiciózní a stav technologií a infrastruktury něčemu takovému neodpovídá. Baterie zatím nedokážou nahradit veškerá použití spalovacích motorů, a to nemluvíme o tom, že hrozí narůstající nedostatek elektřiny.

Plán sice nebyl ze stolu smeten úplně, byl ale trochu umírněn. V roce 2035 tak nemusíme jít o 100 % dolů, ale “jen” o 90 %. Nicméně i to je vítězství, neboť to umožní existenci spalovacích motorů např. v plug-in hybridech. Hodně se nicméně počítá s hybridy, kde spalovací motor bude fungovat jako extender (nebo primární zdroj energie, což je v poslední době populární v Číně, už dnes to mají např. vozy Nissanu nebo Hondy, hodně s tím počítají i evropští výrobci jako např. VW). Tam pochopitelně nemůžeme čekat tak výrazný pokles emisí (v případě, že nebude podporovat i nabíjení), každopádně zkušenosti ukazují, že spalovací motor pracující v efektivních otáčkách dokáže být i přes ztrátové akumulátorové kolečko mnohem efektivnější než spalovací motor v běžném provozu, kdy se většinu doby pohybuje ve velmi neefektivním režimu.

Elektromobilové fiasko Fordu: odepíše 19,5 mld. USD
i Zdroj: Ford

Elektromobilové fiasko Fordu: odepíše 19,5 mld. USD

Automobilka Ford výrazně přibrzdila ve své elektromobilové expanzi. Odepíše ztrátu 19,5 mld. USD a F-150 Lightning dostane spalovací motor.

Ve hře tak zůstanou emisní kredity, takže automobilky budou muset stále hodně tlačit EV nebo ony plug-in hybridy, které jsou papírově hodně čisté (v praxi už obvykle méně, extrémně závisí na tom, jak moc je člověk nabíjí). EU chce nicméně podpořit lidovou elektromobilitu, a tak zavede novou kategorii malých elektrických vozů M1E. Půjde o elektromobily s délkou do 4,2 metru, které se budou počítat za 1,3 prodaného elektromobilu (půjde o jakési superkredity). To by mělo přitlačit automobilky k tomu, aby vyvíjely malé levné elektrické vozy tak, aby byly mezi veřejností populární a pomohly jim snáze dosáhnout 90% limitu. Tuto kategorii si protlačovala zejména Francie a Španělsko.

Kontroverzním krokem je nicméně podpora biopaliv a různých syntetických paliv. Už dnes je docela pravděpodobné, že půjde jen o drahou legraci pro sportovní vozy a veterány. Jejich problémem je totiž téměř řádově větší potřeba energie ve srovnání s energií pro elektromobily, takže jde o něco, co může fungovat jen v omezeném měřítku. Podporována je např. i zelená ocel vyráběná s pomocí vodíku. 


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama