Galerie 34
GeForce GTX660: nové mainstreamové GPU Nvidie
Recenze Grafiky a hry GeForce GeForce 600 Gigabyte

GeForce GTX660: nové mainstreamové GPU Nvidie

Petr Štefek

Petr Štefek

5

Seznam kapitol

1. GeForce GTX660: nové mainstreamové GPU Nvidie 2. Gigabyte GeForce GTX 660 OC - bližší pohled 3. Testovací sestava a testy 4. Anno 2070 5. Batman: Arkham City 6. Battlefield 3
7. Crysis 2 8. Civilization 5 9. Metro 2033 The Last Refuge 10. StarCraft 2 11. Spotřeba a teploty 12. Závěr

S uvedením GeForce GTX 660 nás tentokráte Nvidia nezklamala a připravila si pro nás zbrusu nové GPU GK106, které je tak už druhým zástupcem z řad nové architektury Kepler. GeForce GTX 660 bude konkurovat především Radeonům HD 7800.

Reklama

GeForce GTX 660 přichází jen několik málo týdnů po uvedení silnější verze GeForce GTX 660Ti, kterou jsme si již u nás otestovali. Zklamáním pro nás tehdy bylo, že Nvidia pro tuto mainstreamovou řadu nevymyslela žádné vlastní jádro a využila "uškrcené" GPU GK104, které známe z vyšších řad GeForce GTX 670/680. Tentokráte je tomu konečně jinak a spolu s GeForce GTX 660 přichází také jádro GK106, které také reprezentuje architekturu Kepler a její 28nm výrobní proces. GeForce GTX 660 je pozicována jako konkurence pro Radeony HD 7800 a Nvidia se v materiálech porovnává přímo s nižším Radeon HD 7850, který bude ovšem dle mého názoru cenově podstatně níže.

GeForce GTX660: nové mainstreamové GPU Nvidie


Nové GPU GK106 je vyráběno 28nm procesem a jedná se v podstatě o 2/3 jádra GK104. Nvidia pro GeForce GTX 660 uvádí, že jádro disponuje 960 CUDA Cores (stream procesory), 80 texturovacími jednotkami a 24 ROPs. S největší pravděpodobností to bude také maximum fyzických jednotek, které má toto GPU k dispozici. Když porovnáme velikosti GK104 (294 mm2) a GK106 (240 mm2) a také vezmeme v úvahu deklarovaný počet, tak zde prostor k diskuzím o jednom M.I.A. SMX bloku přeci jen je. Podle schématu vidíme, že jádro má 5 SMX bloků po 192 stream procesorech, což celkově dává deklarovaných 960 jednotek.

Takt tohoto jádra byl stanoven na 980 MHz pro referenční modely a samozřejmě takt je v tomto případě pevný pro všechny části čipu. Stejně jako v ostatních případech je k dispozici 192bitová paměťová sběrnice a paměťové čipy GDDR5 na taktu 1502 MHz (6008 MHz efektivně). Podobně jako u dražších kolegů je k dispozici 2 GB paměti. Nvidia našla tedy celkem rozumný kompromis, který by mohl ve všech rozlišeních fungovat, ale sama společnost tuto kartu pozicuje jako partnera k běžných monitorům s rozlišením do 1920x1200 (1080). Je známo, že díky poměrně úzké sběrnici v nejvyšších rozlišeních jako je 2560x1600 konkurenční Radeony mají poněkud výhodu díky podstatně vyšší propustnosti, ale v reálném světě, kde 30" monitory vlastní minimum hráčů, je toto skutečně marginální.

GeForce GTX660: nové mainstreamové GPU Nvidie


V našem testu nás bude zajímat, jak si povede GeForce GTX 660 proti Radeonu HD 7870, a také bude zajímavé srovnat si výkony s dražší GeForce GTX 660Ti, která disponuje podstatně větším počet stream procesorů. Radeon HD 7850, který je podle Nvidie a jejích materiálů podstatně slabší, ale v současné době stojí v případě levnějších modelů okolo 4 tisíc korun. To je cena, za kterou se ovšem nová GeForce GTX 660 určitě v našich končinách prodávat nebude.

Grafická karta

Radeon HD 7850

Radeon HD 7950

Radeon HD 7870

GPU

Pitcairn

Tahiti Pro

Pitcairn

Počet tranzistorů

2.8 mld.

4.31 mld.

2.8 mld.

Výrobní technologie

28 nm

28 nm

28 nm

Frekvence jádra

860 MHz

800 MHz

1000 MHz

Frekvence shaderů

860 MHz

800 MHz

1000 MHz

Počet shaderů

1024

1792

1280

Pixel fillrate

27 520 Mpix/s

25 600 Mpix/s

32 000 Mpix/s

Texel fillrate

55 040 Mtex/s

89 600 Mtex/s

80 000 Mtex/s

Počet RBE

32

32

32

Počet TMU

64

112

80

Velikost paměti

2048 MB GDDR5

3072 MB GDDR5

2048 MB GDDR5

Frekvence paměti

4 800 MHz

5 000 MHz

4 800 MHz

Šířka sběrnice

256-bit

384-bit

256-bit

Propustnost sběrnice

153 600 MB/s

240 000 MB/s

153 600 MB/s

Verze DirectX

DirectX 11.1

DirectX 11.1

DirectX 11.1

 
Grafická karta

Radeon HD 7970

GeForce GTX 660

GeForce GTX660Ti

GPU

Tahiti

GK106

GK104

Počet tranzistorů

4,31 mld.

2,54 mld.

3,54 mld.

Výrobní technologie

28 nm

28 nm

28 nm

Frekvence jádra

925 MHz

980 MHz

915 MHz

Frekvence shaderů

925 MHz

980 MHz

915 MHz

Počet shaderů

2048

960

1344

Pixel fillrate

29 600 Mpix/s

23 520 Mpix/s

21 960 Mpix/s

Texel fillrate

118 400 Mtex/s

78 400 Mtex/s

102 480Mtex/s

Počet RBE

32

24

24

Počet TMU

128

80

112

Velikost paměti

3072 MB GDDR5

2048 MB GDDR5

2048 MB GDDR5

Frekvence paměti

5500 MHz

6008 MHz

6008 MHz

Šířka sběrnice

384-bit

192-bit

192 -bit

Propustnost sběrnice

264 000 MB/s

144 200 MB/s

144 200 MB/s

Verze DirectX

DirectX 11.1

DirectX 11.1

DirectX 11.1

 
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama