Galerie 9
Ian Buck z Nvidie o budoucnosti GPGPU
Článek Grafiky a hry Hry a technologie NVIDIA

Ian Buck z Nvidie o budoucnosti GPGPU

Petr Štefek

Petr Štefek

5

Seznam kapitol

1. Ian Buck z Nvidie o budoucnosti GPGPU 2. Evoluce v GPGPU 3. Aplikace pro GPGPU

Dnešní článek bude poněkud netradiční, jelikož se jedná o rozhovor, který se šéfem vývoje platformy CUDA provedl redaktor světoznámého magazínu Tom's Hardware. Obsahem je budoucnost i současnost GPGPU v oblasti spotřebních i vědeckých aplikací.

Reklama

Originální znění rozhovoru naleznete na

Tom´s Hardware

.

THG: Děkuji vám, že jste si dnes na nás udělal čas a poskytl nám rozhovor. Začněme se základními informacemi. Můžete říci našim čtenářům něco málo o sobě a co konkrétně ve společnosti Nvidia děláte?


IB

: Pracuji jako softwarový ředitel pro GPU Computing zde v Nvidii. Zaměřuji se hlavně na vývoj kompletní platformy pro výpočty za pomocí

GPU

, což zahrnuje systémový software, vývojářské nástroje, jazyk a kompilátor, knihovny a cílové aplikace a algoritmy. S pomocí skvělého týmu jsme v Nvidii vytvořili jak software pro koncové uživatele, tak i soubor nařízení pro výpočty za pomocí GPU.

Ian Buck z Nvidie o budoucnosti GPGPU


Ian Buck - Nvidia

THG: Proč nezačneme od začátku? Předpokládám, že váš zájem o GPGPU nezačal, když jste měl 5 let – jaké byly události, které vás na Princetonu nebo Stanfordu opravdu vedly k tomu, že jste se začal o GPGPU zajímat?


IB

: Trošku jsem začal fušovat do GPU výpočtů už za časů na Princetonu, kde jsem experimentoval se simulacemi kapalin a tepelných jevů a ke všemu využíval SGI O2 (pozn. Redakce – základní pracovní stanice Unix od Silicon Graphics v roce 1996). Bohužel byly možnosti velmi omezené a bylo samozřejmě velmi těžké vytvořit rámec pro jednotlivé případy.

Ian Buck z Nvidie o budoucnosti GPGPU


SGI O2

Seriózně jsem se začal zajímat o GPU výpočty až za mého doktorského studia (PhD) na Stanfordu. Na univerzitě jsem spolu s ostatními z výzkumné komunity přišel na to, že přirozený vývoj programovatelné grafiky byla evoluce GPU do tzv. „general purpose“ procesoru. Napsali jsme v té době jeden z prvních SIGGRAPH manuálů pro „ray tracing“ pro

DirectX

9 kompatibilní GPU, abychom dokázali naši domněnku.

Bylo velmi motivující pracovat s procesorem, který měl každý v počítači běžně k dispozici a zároveň byl podstatně výkonnější než tehdejší procesory x86 v patici základní desky. To vše navodilo otázku: Co by se stalo v případě, že by PC umělo zpracovávat mnohonásobně více příkazů a mělo zároveň mnohem vyšší výpočetní výkon? Pravděpodobně by to totálně změnilo náhled a možnosti v současné počítačové vědě.

THG: Jaká byla vaše role v projektu Brook?

IB

: Po práci na způsobu akcelerace „ray trace“ metody skrze GPU se moje soustředění na Stanfordu upnulo na porozumění správného programovacího modelu pro GPU výpočty. V tom samém čase již mnoho dalších ukazovalo, že GPU je velmi dobrý akcelerátor pro mnoho rozličných aplikací. Zatím ale nebyl k dispozici dobrý rámec nebo programovací model, na jehož základech by se dalo o GPU uvažovat jako o výpočetním akcelerátoru.

Tehdy jsem začal s projektem Brook s cílem definovat programovací jazyk pro GPU výpočty, který by změnil použití GPU z čistě grafického procesoru na více obecně programovatelné zařízení. Základní programovací koncept Brooku byl „stream“, který byl kolekcí datových elementů s podobnou funkcí. Brook se také nakonec stal mou doktorskou prací na Stanfordu.

THG: Vaše práce začala na pojektu Merrimac, který pod sebou skrýval „Stanford Streaming Super Computer“. Jak odlišný byl právě tento projekt od něčeho takového jako je Nvidia Tesla?


IB:

Programovací model Brooku byl aplikovatelný nejen pro GPU. Na Stanfordu jsme pracovali na dvou různých implementacích tohoto programovacího modelu. Jeden byl vyvíjen pro GPU a druhý pro Merrimac, který byl výzkumnou architekturou vyvinutou právě pro účely Stanfordu. Mnoho nápadů vzniklo jako součást projektu Merrimacu, který byl asi tou hlavní věcí, proč se začalo uvažovat o tom, že by GPU mohlo nahrazovat při výpočtech klasický procesor (general purpose procesor). Také bych chtěl jako perličku říci, že Bill Dally, jenž pracoval na Merrimacu jako jeden z hlavních výzkumníků, dnes pracuje jako hlavní vědecký pracovník v Nvidii.

Ian Buck z Nvidie o budoucnosti GPGPU


Nvidia Tesla

THG: Má CUDA nějaké kořeny v projektu Gelato? Jaké bylo první akademické objevování GPGPU? Jaké bylo její první komerční využití?


IB:

Začal jsem pracovat na platformě

CUDA

, když jsem dokončil svůj výzkum na Stanfordu (Brook). Nvidia velmi podporovala můj výzkum a viděla velmi jasně, jaký má potenciál využití GPU v obecných výpočtech, kde se doposud využívá běžného CPU. Do Nvidie jsem přišel v roce 2005 a hned začal pracovat na projektu CUDA. V začátcích jsem to byl ovšem jen já a další inženýr, kdo tvořil tým tohoto projektu. Časem jsme se rozrostli a dnes už tvoříme jednu ze základních technologií pro grafická jádra Nvidia.

www.gpgpu.org

nabízí náhled do historie GPGPU od roku 2002


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama