Intel říká, že potíže 18A byly i v komunikaci se zákazníky, 14A je na tom lépe
i Zdroj: Intel (pozadí i logo)
Aktualita Procesory Intel Intel

Intel říká, že potíže 18A byly i v komunikaci se zákazníky, 14A je na tom lépe

Milan Šurkala

Milan Šurkala

18

Výrobní proces Intel 14A by měl být dle Intelu mnohem lepší pro externí zákazníky než 18A. Tam totiž udělal chybu v komunikaci se zákazníky.

Reklama

Intel jde s procesem 14A all-in. Řekl tak John Pitzer, viceprezident Intelu pro plánování a vztahy s investory. Je dobře známo, že zatímco proces Intel 18A je především interním procesem, Intel 14A je mířen zejména na externí zákazníky. A výrobce nyní i zmiňuje, kde v případě 18A udělal chybu, a proč to dopadlo tak neslavně, jak to dopadlo. Když totiž v Intelu definovali vlastnosti procesu 18A, udělali to jen s ohledem na své vlastní čipy. S externími zákazníky začali jednat až ve fázi vývoje, což, jak se ukázalo, bylo už pozdě.

Spoustu kroků, které Intel v návrzích tranzistorů udělal, tak vedly k optimalizacím pro jeho vlastní produkty a nebyly snadno přenositelné na produkty jiných firem. Tomu odpovídaly i problémy s PDK, které nebyly na úrovni obvyklého průmyslového standardu.

V případě procesu Intel 14A je to ale z perspektivy jednání s externími partnery významně jiné, protože ti byli přizváni už i k fázi definování procesu. Ti tak dávají Intelu zpětnou vazbu mnohem dříve, a ten je tak schopen vytvořit i mnohem dospělejší PDK, se kterým se všem lépe a snáze pracuje.  

Ještě připomeňme, že Intel 18A přináší přechod z technologie FinFET na Gate-All-Around (GAA) a napájení PowerVia (ze zadní strany). Intel 14A by pak měl přinést druhou generaci obou těchto nových technologií. Dále ještě dodejme, že podle Intelu je proces 14A v otázce výtěžnosti a výkonu mnohem dále, než kde byl 18A ve stejné fázi vývoje.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama