KIA "vede" žebříček životnosti Li-Ion akumulátorů
i Zdroj: pixarno (Adobe Stock)
Aktualita Akumulátory, EV Tesla

KIA "vede" žebříček životnosti Li-Ion akumulátorů

Milan Šurkala

Milan Šurkala

Další studie životnosti lithiových akumulátorů ukazují, že je mnohem lepší, než se většina lidí obávala. Vede zejména Hyundai a Kia, nicméně je to trochu s otazníkem.

Reklama

Spousta lidí očekávala, že akumulátory elektromobilů budou po 3-5 letech na vyhození podobně, jako je tomu u elektroniky. To se ale dlouhodobě ukazuje jako neopodstatněná obava. V zásadě jsou pro to dva hlavní důvody. Zatímco většina elektroniky využívala (a mnohdy stále ještě využívá) docela hořlavé chemické složení LCO, u elektromobilů se v podstatě nepoužívá a najdeme zde o něco bezpečnější a trvanlivější NMC, nebo v těchto ohledech ještě lepší LFP (ty ale mají nízkou energetickou hustotu). 

Druhým důvodem je to, že zatímco v případě telefonů projde baterie nabíjecím cyklem obvykle jednou za 1-2 dny, v případě elektromobilů to je za násobně delší dobu (kdyby EV procházelo jedním cyklem denně jako telefon, muselo by najet denně svůj dojezd, tedy 300-500 km, což by ročně dávalo 110-180 tisíc km, a to nenajede). Není divu, že baterie i po několika letech dosahují slušných výsledků.

Jedna švédská statistika (od Kvdbil) se podívala na více než 700 elektromobilů a přes 600 plug-in hybridů. Podle dat 80 % z testovaných aut mělo v průměru více než 90 % původní kapacity baterie. Také zjistila, že více než značka se projevuje zacházení s baterií, tedy způsoby nabíjení a jízdní styl.

PoziceZnačkaEVPHEV
1.KiaKia EV6Kia Sportage
2.AudiKia e-NiroKia Optima
3.OpelTesla Model YVolvo XC60
4.TeslaOpel Mokka-eKia Ceed
5.MercedesMazda MX-30Volvo V60
6.PeugeotAudi Q4 e-tronPeugeot 3008
7.VolvoFiat 500eBMW 530e
8.BMWVolvo XC40 RechargeVW Passat GTE
9.VolkswagenCitroen e-C4BMW X1
10.BMWVolkwagen ID.4BMW 330e

Když už jsme u té životnosti, byla by škoda nezmínit další studii z počátku letošního roku. Ta je z Británie a týká se především aut z operativního leasingu s velkými nájezdy. Podle ní mají vozy po 30 tisících mil (cca 50 tisíc km) v průměru okolo 95 % SoH. 

Ukazuje se ale, že pokles není lineární. A tak zatímco prvních 5 % spadlo po 50 tisících km, na pokles o dalších 5 % bylo třeba počkat až do cca 90 tisíc mil (do cca 145 tisíc km), tedy zhruba dvakrát tak delší vzdálenost. Křivka trendu ukazuje, že při 125 tisících mil (200 tisíc km) můžeme v průměru očekávat 88-89 % původní kapacity. A to není až tak špatné, uvážíme-li, že evropská auta se obvykle šrotují mezi 200-250 tisíc km. Na co ale studie nedává odpověď, je vliv času, který byl u těchto vozů zanedbatelný (většinou šlo o 3-4 roky staré vozy). 

To budeme vědět až za pár let, nicméně i to bude mít háček. Budeme totiž znát data akumulátorů s technologiemi, které už nebudou v těch nových, a tedy získané poznatky nebudou plně přenositelné na nové elektromobily. Jinak řečeno, výsledky 15 let starého EV z roku 2015 budou pro nové EV z roku 2030 poněkud irelevantní. 

Pojďme se podívat na SoH u jednotlivých automobilek. V případě Tesly máme po 100 tisících mil (cca 160 tisíc km) v průměru cca 88 %. Polestar je na 92 %, Jaguar je naopak u svého i-Pace podprůměrným a je na 85 %. Mercedes má jen málo vozů a trend míří na zhruba 95 %, Audi míří na cca 90 %. Vozy Hyundai a KIA nicméně i při hodně velkých nájezdech nemají problém tvrdit, že jsou na 100 %. To je nejspíš dáno tím, že do toho započítávají buffer, díky kterému mají i po poklesu kapacity stále k dispozici více, než byla původní využitelná hodnota. To také může vysvětlovat vítězství ve švédské statistice.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama