Seznam kapitol
Recenzi grafického čipu GeForce 6200 jsem plánoval již dlouho. Jedná se totiž o velmi levnou kartu, ze které ovšem můžete získat o desítky procent vyšší výkon - nejen že lze aktivovat všech 8 pipeline, ale navíc je tento GPU skvostem pro přetaktování. Nejlevnějším výrobcem těchto karet je MSI, a tak se na NX6200-TD128E podívejme zblízka.
Vliv odemknutých pipelines na výkon
Protože z grafů nevyplyne všechno zajímavé, rozhodl jsem se ještě shrnout vliv různých faktorů na výkon GeForce 6200. U odemčených pipelines by se dalo odhadovat, že při dvojnásobném výkonu ve vykreslování by mohl jít výkon v hrách prudce nahoru. Ovšem nic není tak jednoznačné, podívejte se na tabulku:
| Odemknutí pipes 4x1 -> 8x1 | bez FSAA, AF  | 4x FSAA, 8x AF  | Průměr  | ||||
10x7  | 12x10  | 16x12  | 10x7  | 12x10  | 16x12  | ||
| Doom 3 (default) | +17,6%  | +19,4%  | +19,7%  | +2,9%  | +2,3%  | +3,3%  | +10,9%  | 
| Doom 3 (trdm1) | +15,7%  | +16,8%  | +17,1%  | +2,1%  | +2,3%  | +1,6%  | +9,3%  | 
| Far Cry (default) | +25,4%  | +25,9%  | +25,0%  | +10,6%  | +8,8%  | +7,0%  | +17,1%  | 
| Far Cry (cooler01) | +42,4%  | +46,0%  | +46,1%  | +15,7%  | +14,5%  | +13,3%  | +29,7%  | 
| Half-Life 2 (canals01) | +32,3%  | +37,0%  | +37,9%  | +13,9%  | +12,4%  | +11,6%  | +24,2%  | 
| Half-Life 2 (coast03) | +39,6%  | +45,7%  | +46,9%  | +20,9%  | +18,7%  | +17,2%  | +31,5%  | 
| UT2004 (default) | +28,2%  | +32,2%  | +33,4%  | +7,3%  | +4,6%  | +4,5%  | +18,4%  | 
| UT2004 (Primeval) | +25,6%  | +30,4%  | +34,8%  | +14,7%  | +12,2%  | +12,5%  | +21,7%  | 
| Splinter Cell | +5,2%  | +4,4%  | +7,3%  | x  | x  | x  | +5,6%  | 
| Wolfenstein ET | +2,1%  | +0,3%  | -1,7%  | x  | x  | x  | +0,2%  | 
| Call of Duty | x  | x  | x  | +2,1%  | +1,7%  | +1,5%  | +1,8%  | 
| Serious Sam SE | x  | x  | x  | -7,8%  | -9,3%  | -13,5%  | -10,2%  | 
| Průměr | +23,4%  | +25,8%  | +26,7%  | +8,2%  | +6,8%  | +5,9%  | +16,1%  | 
Výsledek je velmi zajímavý. Zatímco ve Far Cry, Half-Life 2 a UT2004 se nárůst výkonu pohybuje kolem 20-30%, jsou i hry, kterých se odemknutí prakticky nedotkne. Zde je vše závislé na náročnosti a na tom, kolik práce s pixel shadery daná hra potřebuje. Nicméně v nastavení bez FSAA je nárůst výrazně vyšší a místy se blíží hodnotě +50%. Celkových +16% je slušných, ovšem pokud bychom brali jen modernější hry, bylo by číslo vyšší.
Vliv přetaktování na výkon
Mnohem zajímavější je vliv přetaktování, protože zvýšit frekvence o +80% a +47%, to se jen tak nepovede. Tato čísla dávají příslib hodně slušnému navýšení, takže se podívejte na tabulku:
| Přetakt. 300/225 -> 540/330 | bez FSAA, AF  | 4x FSAA, 8x AF  | Průměr  | ||||
10x7  | 12x10  | 16x12  | 10x7  | 12x10  | 16x12  | ||
| Doom 3 (default) | +72,2%  | +75,5%  | +75,8%  | +71,7%  | +72,4%  | +75,0%  | +73,8%  | 
| Doom 3 (trdm1) | +71,4%  | +74,8%  | +77,1%  | +71,8%  | +75,0%  | +73,8%  | +74,0%  | 
| Far Cry (default) | +73,5%  | +77,2%  | +78,0%  | +73,8%  | +76,5%  | +73,2%  | +75,4%  | 
| Far Cry (cooler01) | +74,9%  | +78,9%  | +80,0%  | +73,1%  | +78,3%  | +70,0%  | +75,9%  | 
| Half-Life 2 (canals01) | +51,9%  | +63,6%  | +71,4%  | +74,4%  | +76,9%  | +74,4%  | +68,8%  | 
| Half-Life 2 (coast03) | +71,1%  | +91,1%  | +79,7%  | +75,7%  | +77,1%  | +73,8%  | +78,1%  | 
| UT2004 (default) | +53,5%  | +70,7%  | +78,9%  | +74,0%  | +77,2%  | +78,9%  | +72,2%  | 
| UT2004 (Primeval) | +51,2%  | +67,8%  | +74,3%  | +71,2%  | +74,8%  | +76,1%  | +69,2%  | 
| Splinter Cell | +74,6%  | +77,5%  | +79,3%  | x  | x  | x  | +77,1%  | 
| Wolfenstein ET | +54,0%  | +58,9%  | +60,5%  | x  | x  | x  | +57,8%  | 
| Call of Duty | x  | x  | x  | +66,2%  | +69,5%  | +73,0%  | +69,6%  | 
| Serious Sam SE | x  | x  | x  | +43,6%  | +46,8%  | +54,6%  | +48,3%  | 
| Průměr | +64,8%  | +73,6%  | +75,5%  | +69,6%  | +72,5%  | +72,3%  | +71,4%  | 
A tomuto říkám zrychlení! Prakticky ve všech přesáhl nárůst výkon 50% a spíše se pohyboval kolem 70%, což je opravdu síla. V tomto přehledu nenajdete hru, která by byla overclockingem netknuta a záleží jen na tom, jestli hra potřebuje spíše GPU nebo paměti. Průměrný nárůst +71,4% mě ale také částečně rozesmutnil, že nešlo kartu zároveň odemknout.
Tváří v tvář GeForce 6600
	A ještě se podíváme na jednu tabulku, ve které jsme srovnal výkon přetaktované GeForce 6200 s klasickou GeForce 6600. Ta jde samozřejmě také přetaktovat, ale přesto jsem se k tomuto srovnání uchýlil.
| GeForce 6200 OC vs. GeForce 6600 | bez FSAA, AF  | 4x FSAA, 8x AF  | Průměr  | ||||
10x7  | 12x10  | 16x12  | 10x7  | 12x10  | 16x12  | ||
| Doom 3 (default) | +14,1%  | +12,8%  | +12,2%  | -1,3%  | -1,3%  | +1,9%  | +6,4%  | 
| Doom 3 (trdm1) | +12,8%  | +12,1%  | +11,9%  | -6,2%  | -6,1%  | -2,8%  | +3,6%  | 
| Far Cry (default) | +11,8%  | +10,7%  | +10,6%  | +3,3%  | +4,7%  | +2,5%  | +7,3%  | 
| Far Cry (cooler01) | +0,9%  | -1,0%  | 0,0%  | -6,1%  | -6,3%  | -8,9%  | -3,6%  | 
| Half-Life 2 (canals01) | -8,4%  | -11,6%  | -10,5%  | -21,6%  | -25,3%  | -19,8%  | -16,2%  | 
| Half-Life 2 (coast03) | +5,2%  | +2,1%  | -6,9%  | -19,2%  | -22,4%  | -16,9%  | -9,7%  | 
| UT2004 (default) | -9,4%  | -5,9%  | -7,3%  | -30,3%  | -37,2%  | -27,7%  | -19,6%  | 
| UT2004 (Primeval) | +3,9%  | +3,3%  | +1,7%  | -10,4%  | -17,6%  | -17,6%  | -6,1%  | 
| Splinter Cell | +21,3%  | +19,1%  | +15,3%  | x  | x  | x  | +18,6%  | 
| Wolfenstein ET | +16,7%  | +18,2%  | +19,0%  | x  | x  | x  | +18,0%  | 
| Call of Duty | x  | x  | x  | -17,8%  | -21,1%  | -19,5%  | -19,5%  | 
| Serious Sam SE | x  | x  | x  | -29,8%  | -34,0%  | -24,3%  | -29,4%  | 
| Průměr | +6,9%  | +6,0%  | +4,6%  | -13,9%  | -16,7%  | -13,3%  | -4,4%  | 
Z této tabulky vyplývá jedna hlavní věc - vypnutí kompresních algoritmů má na výkon mohutný dopad. Jedině tak lze vysvětlit rozdíl mezi GeForce 6200 OC a GeForce 6600 v testech s FSAA. Zatímco bez vyhlazování je přetaktovaná GF6200 průměrně o nějakých 6% rychlejší, po zapnutí FSAA a AF je o 14% pomalejší, což je velký skok. Ale např. v Half-Life 2 nebo UT2004 se hrám vůbec nelíbí chybějící komprese ani bez anti-aliasingu.