Galerie 50
MSI GeForce 6200: nejlepší PCI Express pod 3000 Kč
Recenze Grafiky a hry GeForce GeForce 6 (NV40) MSI

MSI GeForce 6200: nejlepší PCI Express pod 3000 Kč | Kapitola 10

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

18

Seznam kapitol

1. MSI GeForce 6200: nejlepší PCI Express pod 3000 Kč 2. Grafika MSI NX6200-TD128E detailně 3. Přetaktování a odemknutí pipelines 4. Teoretické testy - 3DMarky 5. Direct3D - Far Cry 6. Direct3D - Half-Life 2
7. Direct3D - UT2004 a Splinter Cell 8. OpenGL - Doom 3 9. OpenGL - Wolfenstein ET, Call of Duty, Serious Sam SE 10. Tváří v tvář GF6600, vliv OC a pipelines na výkon 11. Závěr

Recenzi grafického čipu GeForce 6200 jsem plánoval již dlouho. Jedná se totiž o velmi levnou kartu, ze které ovšem můžete získat o desítky procent vyšší výkon - nejen že lze aktivovat všech 8 pipeline, ale navíc je tento GPU skvostem pro přetaktování. Nejlevnějším výrobcem těchto karet je MSI, a tak se na NX6200-TD128E podívejme zblízka.

Reklama

Vliv odemknutých pipelines na výkon

Protože z grafů nevyplyne všechno zajímavé, rozhodl jsem se ještě shrnout vliv různých faktorů na výkon GeForce 6200. U odemčených pipelines by se dalo odhadovat, že při dvojnásobném výkonu ve vykreslování by mohl jít výkon v hrách prudce nahoru. Ovšem nic není tak jednoznačné, podívejte se na tabulku:

Odemknutí pipes 4x1 -> 8x1

bez FSAA, AF

4x FSAA, 8x AF

Průměr

10x7

12x10

16x12

10x7

12x10

16x12

Doom 3 (default)

+17,6%

+19,4%

+19,7%

+2,9%

+2,3%

+3,3%

+10,9%

Doom 3 (trdm1)

+15,7%

+16,8%

+17,1%

+2,1%

+2,3%

+1,6%

+9,3%

Far Cry (default)

+25,4%

+25,9%

+25,0%

+10,6%

+8,8%

+7,0%

+17,1%

Far Cry (cooler01)

+42,4%

+46,0%

+46,1%

+15,7%

+14,5%

+13,3%

+29,7%

Half-Life 2 (canals01)

+32,3%

+37,0%

+37,9%

+13,9%

+12,4%

+11,6%

+24,2%

Half-Life 2 (coast03)

+39,6%

+45,7%

+46,9%

+20,9%

+18,7%

+17,2%

+31,5%

UT2004 (default)

+28,2%

+32,2%

+33,4%

+7,3%

+4,6%

+4,5%

+18,4%

UT2004 (Primeval)

+25,6%

+30,4%

+34,8%

+14,7%

+12,2%

+12,5%

+21,7%

Splinter Cell

+5,2%

+4,4%

+7,3%

x

x

x

+5,6%

Wolfenstein ET

+2,1%

+0,3%

-1,7%

x

x

x

+0,2%

Call of Duty

x

x

x

+2,1%

+1,7%

+1,5%

+1,8%

Serious Sam SE

x

x

x

-7,8%

-9,3%

-13,5%

-10,2%

Průměr

+23,4%

+25,8%

+26,7%

+8,2%

+6,8%

+5,9%

+16,1%

Výsledek je velmi zajímavý. Zatímco ve Far Cry, Half-Life 2 a UT2004 se nárůst výkonu pohybuje kolem 20-30%, jsou i hry, kterých se odemknutí prakticky nedotkne. Zde je vše závislé na náročnosti a na tom, kolik práce s pixel shadery daná hra potřebuje. Nicméně v nastavení bez FSAA je nárůst výrazně vyšší a místy se blíží hodnotě +50%. Celkových +16% je slušných, ovšem pokud bychom brali jen modernější hry, bylo by číslo vyšší.

Vliv přetaktování na výkon

Mnohem zajímavější je vliv přetaktování, protože zvýšit frekvence o +80% a +47%, to se jen tak nepovede. Tato čísla dávají příslib hodně slušnému navýšení, takže se podívejte na tabulku:

Přetakt. 300/225 -> 540/330

bez FSAA, AF

4x FSAA, 8x AF

Průměr

10x7

12x10

16x12

10x7

12x10

16x12

Doom 3 (default)

+72,2%

+75,5%

+75,8%

+71,7%

+72,4%

+75,0%

+73,8%

Doom 3 (trdm1)

+71,4%

+74,8%

+77,1%

+71,8%

+75,0%

+73,8%

+74,0%

Far Cry (default)

+73,5%

+77,2%

+78,0%

+73,8%

+76,5%

+73,2%

+75,4%

Far Cry (cooler01)

+74,9%

+78,9%

+80,0%

+73,1%

+78,3%

+70,0%

+75,9%

Half-Life 2 (canals01)

+51,9%

+63,6%

+71,4%

+74,4%

+76,9%

+74,4%

+68,8%

Half-Life 2 (coast03)

+71,1%

+91,1%

+79,7%

+75,7%

+77,1%

+73,8%

+78,1%

UT2004 (default)

+53,5%

+70,7%

+78,9%

+74,0%

+77,2%

+78,9%

+72,2%

UT2004 (Primeval)

+51,2%

+67,8%

+74,3%

+71,2%

+74,8%

+76,1%

+69,2%

Splinter Cell

+74,6%

+77,5%

+79,3%

x

x

x

+77,1%

Wolfenstein ET

+54,0%

+58,9%

+60,5%

x

x

x

+57,8%

Call of Duty

x

x

x

+66,2%

+69,5%

+73,0%

+69,6%

Serious Sam SE

x

x

x

+43,6%

+46,8%

+54,6%

+48,3%

Průměr

+64,8%

+73,6%

+75,5%

+69,6%

+72,5%

+72,3%

+71,4%

A tomuto říkám zrychlení! Prakticky ve všech přesáhl nárůst výkon 50% a spíše se pohyboval kolem 70%, což je opravdu síla. V tomto přehledu nenajdete hru, která by byla overclockingem netknuta a záleží jen na tom, jestli hra potřebuje spíše GPU nebo paměti. Průměrný nárůst +71,4% mě ale také částečně rozesmutnil, že nešlo kartu zároveň odemknout.

Tváří v tvář GeForce 6600

MSI GeForce 6200: nejlepší PCI Express pod 3000 Kč

A ještě se podíváme na jednu tabulku, ve které jsme srovnal výkon přetaktované GeForce 6200 s klasickou GeForce 6600. Ta jde samozřejmě také přetaktovat, ale přesto jsem se k tomuto srovnání uchýlil.

GeForce 6200 OC vs. GeForce 6600

bez FSAA, AF

4x FSAA, 8x AF

Průměr

10x7

12x10

16x12

10x7

12x10

16x12

Doom 3 (default)

+14,1%

+12,8%

+12,2%

-1,3%

-1,3%

+1,9%

+6,4%

Doom 3 (trdm1)

+12,8%

+12,1%

+11,9%

-6,2%

-6,1%

-2,8%

+3,6%

Far Cry (default)

+11,8%

+10,7%

+10,6%

+3,3%

+4,7%

+2,5%

+7,3%

Far Cry (cooler01)

+0,9%

-1,0%

0,0%

-6,1%

-6,3%

-8,9%

-3,6%

Half-Life 2 (canals01)

-8,4%

-11,6%

-10,5%

-21,6%

-25,3%

-19,8%

-16,2%

Half-Life 2 (coast03)

+5,2%

+2,1%

-6,9%

-19,2%

-22,4%

-16,9%

-9,7%

UT2004 (default)

-9,4%

-5,9%

-7,3%

-30,3%

-37,2%

-27,7%

-19,6%

UT2004 (Primeval)

+3,9%

+3,3%

+1,7%

-10,4%

-17,6%

-17,6%

-6,1%

Splinter Cell

+21,3%

+19,1%

+15,3%

x

x

x

+18,6%

Wolfenstein ET

+16,7%

+18,2%

+19,0%

x

x

x

+18,0%

Call of Duty

x

x

x

-17,8%

-21,1%

-19,5%

-19,5%

Serious Sam SE

x

x

x

-29,8%

-34,0%

-24,3%

-29,4%

Průměr

+6,9%

+6,0%

+4,6%

-13,9%

-16,7%

-13,3%

-4,4%

Z této tabulky vyplývá jedna hlavní věc - vypnutí kompresních algoritmů má na výkon mohutný dopad. Jedině tak lze vysvětlit rozdíl mezi GeForce 6200 OC a GeForce 6600 v testech s FSAA. Zatímco bez vyhlazování je přetaktovaná GF6200 průměrně o nějakých 6% rychlejší, po zapnutí FSAA a AF je o 14% pomalejší, což je velký skok. Ale např. v Half-Life 2 nebo UT2004 se hrám vůbec nelíbí chybějící komprese ani bez anti-aliasingu.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama