Zpět na článek

Diskuze: Musk věří, že ve 2024 bude Tesla v USA 2. na trhu s trucky, chce prodat 50 tisíc kusů

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

neverminde
neverminde
Level Level
11. 12. 2022 10:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hlavne ta kvalita toho vozu bude asi uzasna jak u Tesly :D

wrah666
wrah666
Level Level
10. 12. 2022 07:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Počet elektrických náklaďáků je malý, ale ehm, neodpovídá to tak nějak tomu, že se s bídou začaly vyrábět? A pokud se situace v USa poslední dobou hodně nezměnila, bude to mít elektrobazmek docela těžké. Strašná spopusta truckerů jsou vlastními pány a v autě prakticky žijí. A zakázky na nejdivnější dodávky do nejodlehlejších řití světa je živí. (logika, když chcete, aby někdo jel do totoální díry, tak mu musíte řádně zaplatit) Dost těžko se jim bude chtít koupit za veškeré své těžce vydělané peníze něco, co se musí nabíjet i v půlce denní jízdy a mimo dosah civilizace to prostě nesmí. Ale uvidíme, jak moc se nakonec pokřiví trh nejrůznějšími dotacemi, zákazy a například zmanipulovanou veřejností. Amíci jsou blázni a jsou schopní si bojkoty firem (a případně i žalobami) vynutit totální kraviny.

bespi
bespi
Level Level
10. 12. 2022 08:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Boze to jsou zas kraviny .... . Vetsina preprav je nasmlouvana z pravidelneho bohu A do bodu B a na pomerne kratke vzdalenosti.

Proste chces se za kazdou cenu drzet NEJDE TO a basta.

cernakus
cernakus
Level Level
10. 12. 2022 12:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi Ne to opravdu není. Většina přepravy jsou sběr/schoz po cestě. Menší část jsou unikátní zakázky. Ještě menší část jsou nepravidelné nárazovky. Pravidelné přesuny z bodu A do bodu B jsou prakticky zanedbatelné, protože se to dá aplikovat pouze na provozy typu uhelná elektrárna, stavební materiál, doly a mimofabrikový JIT mezisklad. V těchto případech se jedná o opravdu o krátké vzdálenosti a pokud to není rovnou řešeno přisunovací železnicí (kvůli obrovským objemům), tak už dávno to jede na elektřinu (respektive diesel bateriovou elektřinu).

Dojímá mně, když internetové tele, co o problematice nic neví, protože v oboru, ani blízkém, nikdy nedělal a na internetu se tyhle informace nedají najít na první stránce googla, vydává své domněnky za nezpochybnitelnou pravdu.

V Americe pak platí co napsal Wrah dvojnásob, protože jejich vzdálenosti jsou mnohem větší než v Evropě, ze které mám zkušenosti. Stejně tak platí, že v Americe je většina tahačů soukromých řidiče (což v EU je naopak) a přískoky dělají jen velmi neradi z vícero důvodů, ne jen z toho, že to je málo ziskové.

Jinak ano, elektrická doprava nejde a desítky let nepůjde (pokud nedojde k průlomu v supravodičích). A to nemluvím o té nákladní, která je požadavky na energetickou kapacitu a tok o řád jinde, nežli ta osobní. Fyzika to nepustí. I přes zbožná přání telat.

wrah666
wrah666
Level Level
10. 12. 2022 12:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi Akorát k tomu závěru: Vážně bych nezapomínal na to, že smíci jsou schopní neuvěřitelných sebedestrukčních hovadin. Vz třeba nedávno vytvořené BLM, nebo jen nepatrně starší Me too. Pokud nějaká pošahaná parta začne prosazovat elektromobily podobně militantně, tak to "půjde". (Ostatně, tihle blázni už jsou, pošahanci, co pro vlastní ego v noci projdou a vypustí pneumatiky. Například i sanitce.)

bespi
bespi
Level Level
10. 12. 2022 15:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi Proste u nekterych NIC NEJDE. Znam spoustu odborniku, kteri i v jinych oborech se zakopou tricet let zpatky a ani za nic s nima nehne. Proste z principu nejde a taky milion argumentu proc to nejde, i kdyz vsude kolem to ve stejnych pripadech funguje :-) .

Opravdu vetsina preprav neni na dlouhe vzdalenosti. A jak uz bylo mnohokrat receno existuji povinne prestavky a behem tech je cas na doplneni energie.

wrah666
wrah666
Level Level
10. 12. 2022 16:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi Jasně. A nádrže se kterými ujedou 2000+ kilometrů na auta dávají montovat proto, že jim v pohodě stačí dojezd 500. Amerika je "trochu" jinak členěná než Evropa. S trochou nadsázky se tam nic neveze přes méně než alespoň dva státy.

bespi
bespi
Level Level
10. 12. 2022 17:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi Plati presne co jsem napsal, a tve odpovedi to akorat dokazuji. Proste svet je nemeny a nahrada je vzdy 1:1 ... zvlastni ze na tom lide trvaji, kdyz to tak nikdy v historii nefungovalo :-) .

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 12. 2022 17:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi A proto jsou dvě třetiny dopravy nákladu v USA na vzdálenost kratší než 250 mil (400 km)? Do 500 mil, což je dojezd Tesly Semi, je to 84 %.
Vždy je potřeba ptát se, jak velký je to problém. Jasně, že pro velmi dlouhé trasy je elektrika ne zrovna ideální a tam to nějakou dobu potrvá, než se tam uchytí a bude smysluplná. Ale nemůžete na něčem, co tvoří jen menší část dopravy, shodit všechno. Pokud to vezmete v celostátním měřítku, taková doprava není zas stěžejním objemem, jak by se to mohlo zdát. Nad 1000 mil (1600 km) putuje jen 7 % nákladu v USA.

cernakus
cernakus
Level Level
10. 12. 2022 17:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi Ano povinnost odborníků je zavčasu říci, že něco nejde. Bohužel, odborníkům se přestalo dávat sluchu cca před 30 lety a dnes už je situace tak děsivá, že je po odborníkovi vyžadováno, aby mu to nejprve politicky myslelo a až pak se podíval, co si o problému myslí fyzika s matematikou.
Proto jsme kde jsme.

Argument proč to nejde naznačil Wrah, kdyby nebylo třeba, aby kamióny měly dlouhý dosah, tak by neměly nádrže na vyšší stovky litrů, protože to je zbytečná zátěž.

Ale je tu důležitější argument a tím je, že to nejde prostě proto, že tekutá paliva mají gigantickou energetickou kapacitu ve srovnání s chemickou baterií a když se dostaneme k přenosu energie, tak to je jak z jiného světa. Hlavice pumpy pro nákladní vozidla má obvykle kolem 2l/s. To je, i po přepočtu efektivity cca 40 MWe. To je zcela mimo jakoukoliv realitu aktuálních vodičů, proto jsem psal o průlomu v supravodičích. Nejde jen o samotný průtok (ten ve finále může být i desetkrát nižší a ještě by to šlo bez významných stavebních úprav odpočívadel a pump), ale o celou infrastrukturu.
Už když u osobních vozidel se uvažuje, že "pumpa" bude mít desítky autobaterií jako buffer, tak si tajtrlící neuvědomují o čem to blábolí, ale v případě kapacit pro kamióny to vzrůstá na tisíce baterií na pumpu.
Trafačky, rozvody, vyrovnávačky... to všechno je zcela mimo reál. Například klíčovým prvkem elektrifikované železnice je předvídatelnost, od spojů je vyžadováno ježdění na čas, s předem domluveným nákladem. Proč asi?! A když mají mimořádku, tak bez mrknutí oka nechají na elektrifikovaném koridoru táhnout nákladní vlak dieselovými mašinami. Právě proto, že těch 10-20 MWe, se kterými síť nepočítá je už trochu problém a tak za to ČEPS SŽDC bez mrknutí oka pokutuje.
Dalším problémem je páteřní infrasturktura. Pro "všechnojde" hňupy se prostě jen nakreslí vedle stávajících VVN drátů další VVN dráty. Jenže to není tak jednoduché, je ro zábor půdy širší nežli je koridorový železnice. Vyžaduje se stabilní podloží, bezpečné vzdálenosti zemědělských a lesních porostů. Navíc stejně jako u jaderného uložiště, skoro nikdo ty dráty nechce, pokud by měly jít nad jejich pozemkem, jejich domovem. O faktu, že to hyzdí krajinu ani nemluvě.
Dalším problémem jsou zdroje energie. Ano, "všechnojde" hňup si spočítá plochu nezastavěných pozemků a vyjde mu obrovská plocha pro soláry. Už neřeší, že solár je jeden z nejdražších a nejméně ekologických zdrojů, už neřeší, že už nyní se zemědělci hrozí, že nebudou mít kde pěstovat potraviny (zrovna včera na idnesu). Už neřeší, že tyhle nestabilní zdroje potřebují mít stabilní zálohu (které právě dělají z FVE a VeE ty nejdražší zdroje). A občas když jsou v delíriu, tak blouzní o jaderkách, o těch jaderkách, které v podstatě stejní "všechnojde" hňupové před 30 lety prakticky zařízli.

Ano, stačí jedna jediná technologie a ze dne na dne půjde všechno. Supravodiče. Náramně totiž řeší všechny výše uvedené problémy. Přenos a uložení energie a v podstatě i výrobu (pokud se supravodivý MHD generátor připojí jako kogenerační ke klasickému kotli tepelné elektrárny, zvedne se účinnost z 25-33% na 50-70%, tedy zdvojnásobíme výrobu ze stejného množství paliva).

Jenže do doby, než k průlomu dojde je to technicky neřešitelné. Pokud nezačneme likvidovat lidi. To je příklad elektromobility, zlikvidujeme mobilitu nízké a střední vrstvy a pak to samozřejmě půjde i na BEV. Dtto se dá s nákladní dopravou, Za komančů se taky nedopravovalo mléko z jednoho konce republiky na druhý, jako je tomu dnes a jogurty byly. Problém je, že komanči to měli naplánované a prostě v místě postavili mlékárnu. Moderní Bruselští bolševici prostě jen zakážou (zdraží) dopravu a kde sebere obyvatelstvo okresního města prachy na jogurty není jejich problém. Bohatí si je koupit budou moci i za transportní příplatek a chudina ať je o rohlíku a vodě.

A když se bude obyvatelstvo bouřit? No od toho si přece vychováváme fízly a jiné pohůnky režimu, pro jejichž výběr u psychotestů je klíčová ochota jít mlátit lidi na povel. (proto jsou dnešní fízlové všude tak utržení se řetězu, je to už příprava na brzkou všeobčanskou válku). A robotizace armády a jiných represivních složek jim dává do rukou dříve netušený populačně-regulační nástroj.

Tak asi tak neodborníku.

cernakus
cernakus
Level Level
10. 12. 2022 17:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi tohle jsou blbosti. Nejspíše zase nějaká cinknutá elektrostudie. Ale realita bude prostší, půjde o kilometry nákladní dopravy, do které je vyjma kamionové napočtená veškerá. Takže například dodávky, menší náklaďáky, doly, stavby atd...

Jenže tesla semi patří do kamiónové dopravy. Ta například v ČR v rámci JIT tvoří v průměru 700 km a to i přes to, že spousta koncových fabrik nutí své dodavatele, aby JIT sklady/fabriky byly kolem nich (například Škoda). A to je ČR s obrovskou hustotou a relativní soběstačností.

Amerika je podstatně větší a vzdálenosti jsou tam podstatně větší. Ano, výhodou je, že se Amerika v podstatě dělí na tři státy, z nichž dva jsou výrazně menší a přitom drží většinu obyvatel (Východní a Západní pobřeží), ovšem i tato pobřeží jsou dlouhá a tudíž lze očekávat, že pokud se nejedná o transport zboží z moře, kde se to samozřejmě vyloží na nejbližším přístavu, tak to fakt nebude do 800 km, když tak málo to je u nás.

Samozřejmě bych tu tvou "studii" musel vidět, aby se to dalo rozporovat regulérněji.

bespi
bespi
Level Level
10. 12. 2022 18:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi Bozee ... . Tobe to fakt nedojde, ze?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 12. 2022 18:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi "Nejspíše zase nějaká cinknutá elektrostudie."

A nejspíše ne (Freight Facts and Figures 2017 od Bureau of Transportation Statistics)

"Ale realita bude prostší, půjde o kilometry nákladní dopravy, do které je vyjma kamionové napočtená veškerá."

No ale o to přece jde, ty elektrotrucky se tlačí především do těch nasazení, kde ten dojezd stačí (od dodávek přes Class 6 až po Class 8, kde se nejezdí vyšší stovky km denně snad s výjimkou Semi - a tady je na místě ptát se, kolik jich je). I ten 40tunový kamion může jezdit na relativně krátké vzdálenosti.

V Class 8, co se dívám na jinou statistiku od 10 různých nasazení, většina byla mezi cca 550 až 900 km za den, nad touto hranicí (900 km) se v podstatě už nikdo nepohyboval (3 %), pod 550 km bylo okolo 15 % z nich. Pod 800 km (dojezd Semi) byla drtivá většina jízd Class 8 (asi 87 %). V Class 6 je to zlomek, tam je největší odhad 280 km, většina pak spíše pod 200 km za den.

wrah666
wrah666
Level Level
10. 12. 2022 19:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi Náhrada nikdy nebyla 1:1. Vždy se pořecházelo na nové proto, že to bylo lepší, silnější, výhodnější. Jenže teď se lidstvo zbláznilo a přechází se na horší a nevýhodnější. Sice přiznávám, že ne o moc horší a že to má potenciál být lepší, ale rozhodně to není lepší teď, tak proč to prosazovat? A ještě to prosazovat zákazy, dotacemi a podobně. Řekněme si to na férovku, kdyby to byl volný trh, koupí to možná desetina dnešních kupců.

bespi
bespi
Level Level
10. 12. 2022 19:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi Ne nove veci nebyvaji jen lepsi, vetsinou prinesou vyhody i nevyhody, ale v souctu jsou prinosne (vyjimky existuji).

wrah666
wrah666
Level Level
10. 12. 2022 20:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi Vyšší cena, vyšší váha, nižší užitečné zatížení, nižší dojezd, víc než jejn trochu problémové nabíjení... Životnost též očekávána menší. Kde jsou prosím alespoň nějaké výhody? (komín přemístěný za kopec, nebo v případě "eko zelené elektřiny z obnovitelného zdroje" co Číny neberu, to není výhoda. Akorát močíme do pitné vody těm po proudu a ještě do nich rýápeme, že pijí moč. A vyřváváme, jak jsme eko a že nás mají následovat.

bespi
bespi
Level Level
11. 12. 2022 19:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi Hezke, ale v tom co tvrdis jsou z velke casti lzi, a protoze si odmitas pripustit realitu, tak neni o cem diskutovat.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 12. 2022 13:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Tady se nedá předpokládat, že do elektriky půjdou jednotlivci, ale spíše firemní flotily. Otázkou je, jak velký je tento trh a nakolik je trh s novými vozy tvořen těmito dvěma skupinami (dá se asi předpokládat, že firmy mění auta častěji než jednotlivci, tedy že se na trhu s novými vozy podílí větším procentem, než co je pak na silnici).

Co se týče peněz, ono jestli se na to dá dotace 40 tisíc USD (v Kalifornii dokonce 120 tisíc) a zjistí se v praxi, že to na "pohonných hmotách" ušetří polovinu (což při dnešních cenách nafty a elektřiny vypadá, že ano), tak je dost dobře možné, že po ověření provozních nákladů na nynějších "ověřovacích" sériích do toho půjdou hodně tvrdě. Prozatím víme např. o následujících objednávkách:

Volvo: 20 kusů (Amazon), 110 (Maersk, po loňské objednávce), 60 (NFI), 30 (QSD, opět opakovaně)
Tesla: 40 (Anheuser-Busch), 150 (PGE), 100 (Pepsi), 50 (Sysco), 10 (DHL)
Kenworth: 15 (AJR Trucking), 20 (4GL)
Freightliner: 80 (NFI), 250 (PGE), 800 (Sysco)

A zdá se, že firmy, které to zkusily, nyní navyšují objednávky. Jestli to takto bude pokračovat a v roce 2023 si elektrotrucky vyzkouší firmy v počtech menších tisíců, a spočítají si náklady (+dotace), moc bych se nedivil, kdyby byly objednávky pro rok 2024 pětimístné. Nezdá se, že by s elektrikou byly nespokojené, spíše naopak. O co se obávám, je to, že bude problém s infrastrukturou. Na druhou stranu si musíme uvědomit, jaký je poměr objemu přepravy opravdu dálkové a té kratší. Co jsem se díval, tak 67 % přepravy v USA je na vzdálenost kratší než 250 mil. Jen se mi zdá, že 50 tisíc pro Teslu je docela dost nadsazené. No, uvidíme. Příští rok více napoví.

jardadoma
jardadoma
Level Level
10. 12. 2022 01:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Aha. To bude to slavné tržní hospodářství a neviditelná ruka trhu. Jak jsme jim vždycky záviděli.

Reklama
Reklama