Galerie 12
Novinky ve světě GPU: leden 2013
Článek Grafiky a hry NVIDIA AMD

Novinky ve světě GPU: leden 2013 | Kapitola 2

Petr Štefek

Petr Štefek

Seznam kapitol

1. Novinky ve světě GPU: leden 2013 2. AMD Radeon HD 8000M – nové mobilní grafiky 3. Nvidia GT 730M/710M – přeznačování v zeleném táboře mobilních GPU 4. Nvidia Tegra 4 GPU – lepší než grafika iPadu 4 5. AMD Catalyst 13.1 – evoluce a odstraňování chyb

V tomto článku si shrneme poslední zajímavé novinky ze světa grafických čipů za leden roku 2013, ať už se jedná o mobilní grafiku v tabletech, nebo tu desktopovou, kterou využíváme i pro akcelerování různých aplikací.

Reklama

Když už jsme si popsali přeznačení desktopových modelů, tak si musíme také představit nové mobilní GPU s označením HD 8000M. Tento nový model byl ohlášen již na konci minulého roku, ale AMD k tomuto samotnému faktu nedodalo příliš mnoho informací. Na letošním CES si ale už informace jen pro sebe AMD nenechalo, takže se podívejme pod pokličku.

Jako obvykle tu budeme mít několik odstupňovaných řešení. Nejvýkonnějším mobilním GPU je Radeon HD 8870M, který je opět přeznačeným mobilním Radeonem HD 7870. Tento model využívá GPU Heathrow na 28 nm, které známe i z desktopových protějšků, a sice pod názvem Cape Verde. Samozřejmě, zde musíme počítat s tím, že AMD sice značí svá mobilní GPU jako HD 8000, ale výkonnostně svým desktopových protějškům odpovídat nemohou. Cape Verde alias Heathrow má k dispozici 640 stream procesorů a také paměť o kapacitě 2 GB. 128bitová sběrnice nebude v případě využití GDDR5 paměťových čipů zásadním nedostatkem.

Novinky ve světě GPU: leden 2013
AMD Radeon HD 8870MAMD Radeon HD 8850MAMD Radeon HD 8830M
Přeznačený

HD 7800M

HD 7800M

HD 7800M

Použité GPU

Heathrow 28nm

Heathrow 28nm

Heathrow 28nm

Architektura

GCN

GCN

GCN

Počet stream procesorů

640

640

640

Takt jádra

725 MHz

575-725 MHz

575 MHz

Boost clock

775 MHz

625-775 MHz

625 MHz

ROPs/Texturovací jednotky

16/40

16/40

16/40

Šířka sběrnice

128-bit

128-bit

128-bit

Kapacita paměti

2 GB

2 GB

2 GB

Takt pamětí

4.5 GHz GDDR5 / 2GHz DDR3

4.5 GHz GDDR5 / 2GHz DDR3

2GHz DDR3

Počet tranzistorů

1.5 mld.

1.5 mld.

1.5 mld.

Spotřeba

<?

<?

<?

Další varianty Radeonů HD 8800 se liší především taktem jádra a také v případě nejlevnějšího Radeonu HD 8830 jiným typem paměti, kterou reprezentují levnější čipy GDDR3 na taktu 2 GHz. Mobilní verze budou také profitovat z AMD Boost Clock, což není nic jiného než dočasné zvýšení pracovních frekvencí v závislosti na provozních vlastnostech jádra (spotřeba, teplota). AMD tak může vymačkat z mobilních GPU maximum, než narazí na limit TDP nebo teploty.

Samozřejmě má AMD pro levnější notebooky také řešení, které sice přináší také dostatečný výkon ve 3D, ale počet výpočetních jednotek je oproti Radonům HD 8800 téměř poloviční. Použité jádro Mars je zřejmě posledním počinem založeným na první generaci architektury Graphics Core Next na 28nm. GPU má k dispozici 384 stream procesorů, 24 texturovacích jednotek a 8 rasterizačních enginů. Pokud se spojí papírové předpoklady jádra Mars se 128bitovou sběrnicí a rychlými GDDR5 paměťovými čipy, pak zde ve výsledku budeme mít dostatek výkonu také pro moderní hry. Nejlevnější modely Radeon HD 8750/8730 již budou alternativně mít pouze DDR3 paměti, což by ovšem mohl jejich výkon v nižších rozlišeních srazit na kolena.

Novinky ve světě GPU: leden 2013

AMD nezahálelo a pro nejlevnější notebooky bude nabízet také Radeony HD 8600/8500, které překvapivě budou využívat stejné jádro jako dražší řada Radeonů. AMD bude výkon jádra Mars korigovat především taktem samotného jádra a 64bitovou paměťovou sběrnicí. V kombinaci s čipy GDDR5 bude tento handicap samozřejmě logicky menší než v případě pomalejších čipů DDR3. Ještě není zřejmé, kde a u koho tato nová integrovaná řešení uvidíme, ale dá se sázet na většinu hlavních výrobců notebooků, jako je Acer, Asus nebo HP a Dell.

Nové Radeony jsou pro OEM důležité, neboť trh tlačí na tyto výrobce, aby osvěžovali nabídku podstatně častěji, než se děje v případě samostatných komponent. Obvyklý cyklus obměny je v posledních letech cca 1 rok, což znamená, že s podobnými kroky s mírnými úpravami stávajících technologií se budeme setkávat často, což je dáno také tím, že výrobci samotných GPU nejsou schopni obměňovat své architektury častěji než jednou za 18-24 měsíců. V roce 2013 se zřejmě nějakých zásadních změn na trhu zřejmě nedočkáme, ale těšit se můžeme na vypilované zástupce stávající nabídky.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama