Galerie 6
nVidia Titanium? Co je to vůbec zač?
Článek Grafiky a hry NVIDIA

nVidia Titanium? Co je to vůbec zač?

Pavel Švéda

Teprve nedávno uvedl technologický leader ve výrobě grafických čipů, společnost NVIDIA, novou řadu svých GeForce GPU s názvem Titanium. Jde o pouhý marketingový trik, nebo skutečně o novinku zasluhující si dané pojmenování? Více se dozvíte v dnešním článku.

Reklama

Titanium? Co je to vůbec zač?

Hned na začátku odpovím na řečnickou otázku vznesenou již v úvodu: Je Titanium opravdu něčím novým a převratným - nebo pouze chytrým marketingovým tahem ? A hned si na ni i odpovím: Půl na půl. Proč ? Podívejme se na jednotlivé příslušníky této mladé rodiny kritickým okem.

nVidia Titanium? Co je to vůbec zač?


Obr. 1 - Logo GeForce 2 Ti

Prvním a zároveň morálně nejstarším členem je GeForce2 Ti jako (snad) už poslední reinkarnace modelu GeForce2. Pohlédneme-li kousek zpátky do historie, tento typ prošel cestu od varianty GTS přes Pro až po dnes nejvýkonnější Ultra. Bližší technické specifikace (tak jak je uvádí výrobce), jsou ve srovnávací tabulce:

nVidia Titanium? Co je to vůbec zač?

GeForce2 GTS

GeForce2 Pro

GeForce2 Ti

GeForce2 Ultra

Paměťový interface128-bit DDR128-bit DDR128-bit DDR128-bit DDR
Polygonů/s25 milionů25 milionů31 milionů31 milionů
Fill rate800 Mpixelů/s800 Mpixelů/s1 Gpixel/s1 Gpixel/s
Propustnost paměti5.3 GB/s6.4 GB/s6.4 GB/s7.36 GB/s

Tab. 1 - Přehled parametrů grafických čipů řady GeForce 2

Z porovnání je vidět, že v případě GeForce2 Ti není přídomek

Titanium

zárukou nejvyššího výkonu. Starší

Ultra

mladičkou

Ti

překonává v paměťové propustnosti, lze tedy předpokládat, že bude mít především ve vyšších rozlišeních navrch. nVIDIA vidí smysl uvedení tohoto čipu především v útoku na "průměrného uživatele", který pro ni představuje hlavní odbytiště.

nVidia Titanium? Co je to vůbec zač?


Obr. 2 - Logo GeForce 3 Ti500 a Ti200

Dalšími dvěma sourozenci jsou již skuteční "Titánové", plně hodní svého jména, patřící v současnosti mezi nejvýkonnější grafické čipy (míněno

dostupné grafické čipy

). Jejich občanská jména jsou

GeForce3 Ti 200

a

GeForce3 Ti 500

a jsou založeny na stejném jádře jako původní GeForce3. GPU stále obsahuje kolem 57 milionů tranzistorů, je ale vyráběno vylepšenou 0,15 mikronovou technologií, snižující (při stejné rychlosti) příkon a tím i provozní teplotu čipu. Tento výrobní proces umožňuje zároveň čipy taktovat na vyšší frekvenci a - díky vyspělejší technologii - zvyšuje výnosy při výrobě. Pro zákazníky by z toho mohl vyplynout příjemný závěr v podobě levnějších grafických karet s těmito čipy (a snad i s menšími chladiči - při pohledu na novější grafické karty mě napadá, že je neuvěřitelné že už někdo nevyrábí kapalinové chlazení pro jednotlivé komponenty počítače - rozměry chladičů začínají připomínat zesilovače z hifivěží z doby před zhruba desítkou let).

Pro snadnější porovnání opět uvádím tabulku se základními technickými daty:

nVidia Titanium? Co je to vůbec zač?

GeForce3 Ti 200

GeForce3

GeForce3 Ti 500

Paměťový interface128-bit DDR128-bit DDR128-bit DDR
Operací/s700 miliard800 miliard960 miliard
Fill rate2.8 AA Gpixelu/s3.2 AA Gpixelu/s3.84 AA Gpixelu/s
Propustnost paměti6.4 GB/s7.36 GB/s8 GB/s

Tab. 1 - Přehled parametrů grafických čipů řady GeForce 3

Varianta

Ti 200

podle horších parametrů připomíná jakousi "MX" verzi GeForce3, jedná se však o stejný čip pouze taktovaný na nižší pracovní frekvenci. S uvedením Titania NVIDIA zároveň ohlásila dvě nová vylepšení, která by měla trojková

Ti

dostat do vínku. Bohužel - jak se později ukázalo - tyto "novinky" již podporuje i původní GeForce3 a marketingové oddělení si pouze jejich ohlášení celou dobu nechávalo jako zálohu do budoucna.

První "novinkou" je

Shadow Buffers

- stínové buffery, umožňující vytvářet v reálném čase skutečné stíny. Stínování bude prý opravdu "skutečné", konečně jsou podporovány měkké stíny a zaručena vyšší realističnost. Důsledkem toho jsou například možné úžasné volumetrické efekty. Jeden z nich si můžete prohlédnout na následujícím obrázku.

nVidia Titanium? Co je to vůbec zač?


Obr. 3 - Shadow Buffers u GeForce 3

Dalším vylepšením jsou

3D textury

, které objektům přiřadí vlastnosti trojrozměrného materiálu. Objekty nyní už nebudou duté a jednoduše potažené "kůží" tak jak doposud, budou plné a budou mít definovanou svou vnitřní strukturu. Jako příklad si můžeme představit letokruhy u dřeva, které teď bude velmi snadné namodelovat. 3D texturing je implementován jako součást původního

nfiniteFX Engine

.

Teď vás určitě bude zajímat, jakpak si asi vedou nováčkové v praxi. Můžete se těšit, právě dokončujeme testy dvou GeForce3 Ti (Ti 200 a Ti 500) od výrobců ASUS a Leadtek a recenzi již v brzké době uvedeme.

Zdroj:

nVidia


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama