Teprve nedávno uvedl technologický leader ve výrobě grafických čipů, společnost NVIDIA, novou řadu svých GeForce GPU s názvem Titanium. Jde o pouhý marketingový trik, nebo skutečně o novinku zasluhující si dané pojmenování? Více se dozvíte v dnešním článku.
Titanium? Co je to vůbec zač?
Hned na začátku odpovím na řečnickou otázku vznesenou již v úvodu: Je Titanium opravdu něčím novým a převratným - nebo pouze chytrým marketingovým tahem ? A hned si na ni i odpovím: Půl na půl. Proč ? Podívejme se na jednotlivé příslušníky této mladé rodiny kritickým okem.
	
Obr. 1 - Logo GeForce 2 Ti
Prvním a zároveň morálně nejstarším členem je GeForce2 Ti jako (snad) už poslední reinkarnace modelu GeForce2. Pohlédneme-li kousek zpátky do historie, tento typ prošel cestu od varianty GTS přes Pro až po dnes nejvýkonnější Ultra. Bližší technické specifikace (tak jak je uvádí výrobce), jsou ve srovnávací tabulce:
GeForce2 GTS  | GeForce2 Pro  | GeForce2 Ti  | GeForce2 Ultra  | |
| Paměťový interface | 128-bit DDR | 128-bit DDR | 128-bit DDR | 128-bit DDR | 
| Polygonů/s | 25 milionů | 25 milionů | 31 milionů | 31 milionů | 
| Fill rate | 800 Mpixelů/s | 800 Mpixelů/s | 1 Gpixel/s | 1 Gpixel/s | 
| Propustnost paměti | 5.3 GB/s | 6.4 GB/s | 6.4 GB/s | 7.36 GB/s | 
Tab. 1 - Přehled parametrů grafických čipů řady GeForce 2
Z porovnání je vidět, že v případě GeForce2 Ti není přídomek
Titanium
zárukou nejvyššího výkonu. Starší
Ultra
mladičkou
Ti
překonává v paměťové propustnosti, lze tedy předpokládat, že bude mít především ve vyšších rozlišeních navrch. nVIDIA vidí smysl uvedení tohoto čipu především v útoku na "průměrného uživatele", který pro ni představuje hlavní odbytiště.
	
Obr. 2 - Logo GeForce 3 Ti500 a Ti200
Dalšími dvěma sourozenci jsou již skuteční "Titánové", plně hodní svého jména, patřící v současnosti mezi nejvýkonnější grafické čipy (míněno
dostupné grafické čipy
). Jejich občanská jména jsou
GeForce3 Ti 200
a
GeForce3 Ti 500
a jsou založeny na stejném jádře jako původní GeForce3. GPU stále obsahuje kolem 57 milionů tranzistorů, je ale vyráběno vylepšenou 0,15 mikronovou technologií, snižující (při stejné rychlosti) příkon a tím i provozní teplotu čipu. Tento výrobní proces umožňuje zároveň čipy taktovat na vyšší frekvenci a - díky vyspělejší technologii - zvyšuje výnosy při výrobě. Pro zákazníky by z toho mohl vyplynout příjemný závěr v podobě levnějších grafických karet s těmito čipy (a snad i s menšími chladiči - při pohledu na novější grafické karty mě napadá, že je neuvěřitelné že už někdo nevyrábí kapalinové chlazení pro jednotlivé komponenty počítače - rozměry chladičů začínají připomínat zesilovače z hifivěží z doby před zhruba desítkou let).
Pro snadnější porovnání opět uvádím tabulku se základními technickými daty:
GeForce3 Ti 200  | GeForce3  | GeForce3 Ti 500  | |
| Paměťový interface | 128-bit DDR | 128-bit DDR | 128-bit DDR | 
| Operací/s | 700 miliard | 800 miliard | 960 miliard | 
| Fill rate | 2.8 AA Gpixelu/s | 3.2 AA Gpixelu/s | 3.84 AA Gpixelu/s | 
| Propustnost paměti | 6.4 GB/s | 7.36 GB/s | 8 GB/s | 
Tab. 1 - Přehled parametrů grafických čipů řady GeForce 3
Varianta
Ti 200
podle horších parametrů připomíná jakousi "MX" verzi GeForce3, jedná se však o stejný čip pouze taktovaný na nižší pracovní frekvenci. S uvedením Titania NVIDIA zároveň ohlásila dvě nová vylepšení, která by měla trojková
Ti
dostat do vínku. Bohužel - jak se později ukázalo - tyto "novinky" již podporuje i původní GeForce3 a marketingové oddělení si pouze jejich ohlášení celou dobu nechávalo jako zálohu do budoucna.
První "novinkou" je
Shadow Buffers
- stínové buffery, umožňující vytvářet v reálném čase skutečné stíny. Stínování bude prý opravdu "skutečné", konečně jsou podporovány měkké stíny a zaručena vyšší realističnost. Důsledkem toho jsou například možné úžasné volumetrické efekty. Jeden z nich si můžete prohlédnout na následujícím obrázku.
	
Obr. 3 - Shadow Buffers u GeForce 3
Dalším vylepšením jsou
3D textury
, které objektům přiřadí vlastnosti trojrozměrného materiálu. Objekty nyní už nebudou duté a jednoduše potažené "kůží" tak jak doposud, budou plné a budou mít definovanou svou vnitřní strukturu. Jako příklad si můžeme představit letokruhy u dřeva, které teď bude velmi snadné namodelovat. 3D texturing je implementován jako součást původního
nfiniteFX Engine
.
Teď vás určitě bude zajímat, jakpak si asi vedou nováčkové v praxi. Můžete se těšit, právě dokončujeme testy dvou GeForce3 Ti (Ti 200 a Ti 500) od výrobců ASUS a Leadtek a recenzi již v brzké době uvedeme.
Zdroj: