Zpět na článek

Diskuze: Ohlédnutí za vývojem LCD monitorů

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

fanab
fanab
Level Level
15. 8. 2007 23:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

... ale přece bych se chtěl zeptat vás co máte nějaké zkušenosti s LCD jestli vůbec a jak velký je problém stále svítících pixelů (bodů). Kdysi jsem o tom něco četl ale ještě jsem se s tím nesetkal. Existuje tahle vada LCD? A pokud mohu přidat něco ze svého mála zkušeností s LCD tak u LCD vidím jeden zásadní problém. Serou mi na něj mouchy! A to mnohem víc než jsem pozoroval u CRT. :-)

tief
tief
Level Level
6. 8. 2007 07:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Děkuji za upozornění, nějak jsem propásl dobu HDMI 1.3. Doplněno do článku.

Reiko
Reiko
Level Level
5. 8. 2007 15:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja z LCD taky nejsem prilis nadsenej, vlastne ani nechapu, proc zcela vytlacily CRT monitory. V cem jsou vlastne LCD lepsi? Jediny plus vidim v hmotnosti a rozmerech. CRT ma jiste svy problemy, soudkovitost, moire, rozjizdeni barev (RGB paprsku). Ale myslim, ze to jsou mnohem mensi chyby nez podani barev a pozorovaci uhly u TN nebo odezva u PVA panelu, protoze zdaleka nejsou tak patrne. Dnes neni na trhu LCD panel, ktery by uspokojil vsechny uzivatele. Bud jsou mizerny barvy nebo odezva. Tak proboha proc? Mam ted na stole HP LP2465, lepsi S-PVA obrazovka snad neni. Recenze odezvu vychvaluji, mne prijde desna, jak se ve filmech neco rychleji pohne, je zretelne skokove prekreslovani nebo vertikalni linie rozdvojeni. O FPS radeji nemluvim. A obecne zname chybne podsviceni. Mate nekdo zajem? Za 15 500,- jej necham, jinak pujde zpatky, odkud prisel.

Mechanus
Mechanus
Level Level
5. 8. 2007 17:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Reiko To je vtip? Lepší S-PVA snad ani není?
Nejen hmotnost a odezva - jsou lepší v geometrii, zátěži na oči, větší (tj. lepší) pracovní plocha et cetera.
Až na pár notorických stěžovatelů kteří by chtěli všechno, tak většina ocení hlavní výhody LCD panelů. CRT se dnes odpouští nostalgicky věci, které jsou problémové víc než dost. Kdokoliv kdo pracuje na počítači víc než 2 hodiny denně by měl být schopen ocenit právě LCD před CRT.
Jinak osobně mám Eizo L578 BK (PVA) a problémy s rozdvojováním obrazu ve filmech nemám. A to je odezva 16(12)ms.
A co se týče plochých CRT (Trinitron tuším) - ty dva dráty mne tak... A jinak CRT přicházím o část zobrazovací plochy. A ty problémy patrné jsou, ale lidé si jich za ty roky zvykli nevšímat a ignorovat. U LCD (zatím) nikoliv.
A kdyby "profesionálové" chtěli špičková CRT, tak by se, sice za nehorázné prachy, ale vyráběli. Nevyrábějí. Hádejte proč páni notoričtí stěžovatelé.

k.karel
k.karel
Level Level
4. 8. 2007 21:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Požadavky
- rozlišení 1920x1200
- vstupy pro dva PC, přepinatelný na monitoru
- použití
40% grafika
20% hry
10% video
20% programování
10% word a Adobe Acrobat

Reiko
Reiko
Level Level
5. 8. 2007 15:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@k.karel HP LP2465, dokonce vam ho mohu i prodat... mne nevyhovuje. Ja ho chci na 50% hry, 35% video a 15% win. Na to to moc neni. ICQ 86309733

tief
tief
Level Level
4. 8. 2007 14:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Prosím zdržte se osobních urážek.
Jinak to co popisujete s měněním barev je vlastnost TN panelů. Mě přijde, že vytahujete vždy nějakou vlastnost LCD z rukávu jak se Vám to hodí. Nejste schopen konstruktivně diskutovat.

Mechanus
Mechanus
Level Level
4. 8. 2007 14:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vskutku vhodný argument. Co ti asi mám odpovědět. LCD jsem viděl spousty TN, MVA i IPS. Problémy s barvou byli jen u nejlevnějších TN šmejdů a pak min. před 5ti lety. Už se svými názory žiješ v minulosti a ve své pravdě. Pravda to bývala, dnes je to jinak. Buď to akceptuješ nebo ne.
A z bazaru skvělé profi CRT bez chyby - oči si kazíš ty, ne já.
Snažíš se (viz i to výše ohledně spotřeby) obhajovat CRT. Neříkám že LCD jsou bez chyb, ale CRT má much mnohem víc. Jenom je nechcete vidět.

Mechanus
Mechanus
Level Level
4. 8. 2007 10:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Před 5 lety nebo nekvalitní TN panel. A jestli přelaďuješ barvy každou minutu, tak se nedivím. Ale pak si nemáš kupovat nejlevnější šmejd a čekat zázraky.

Mechanus
Mechanus
Level Level
4. 8. 2007 10:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To sice ano, ale reálnou spotřebu taky neznáš, taky nebude těch 110W. A jak velké CRT máš. Dej mi odkaz na 26"CRT (tj. odpovídající 24" LCD). Jsem zvědav jestli takové najdeš. Televize neber do úvahy. Jen monitor. Anebo porovnávej 19"CRT s 17"LCD. LCD technologie nezparchantěla - spotřeba roste prostě úměrně úhlopříčce. Na druhou stranu CRT takovou úhlopříčku nemá (monitory).

Mechanus
Mechanus
Level Level
4. 8. 2007 09:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

120W+ nemá ani žádná 24", natož pak 20". 24" mají typicky přes 100W, ale to má každé 19" CRTčko a 24" palcové "kvalitní" CRTčko je spíše z říše snů než z reality.

wrah
wrah
Level Level
3. 8. 2007 18:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Přesně tak, zažil jsem alespoň 10 LCD a z toho minimálně 9 mi přišlo že oslepnu již po pár hodinách. A to poslední, kdo ví jestli náhodou fungovalo jak má, nebo jestli jsem se od něj zvedl dost rychle. Výrobci ignorují fakt, že existují lidé na než má LCD horší efekt jak ta stará 14"..

Mechanus
Mechanus
Level Level
4. 8. 2007 09:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah Takové lidi jsem ještě neviděl - že by to bylo psychické. I "profesionální" CRT poškozuje zrak více než obyčejné LCD, navíc nevím jaký by byl princip a proč by LCD mělo a CRT nemělo vadit tomu samému člověku. Z biologického hlediska. Aby LCD škodilo a CRT nikoli tak mne napadá jen jediné - somatopsychické. Ale napadne-li vás něco jiného, tak bych to rád věděl.

juras_7811
juras_7811
Level Level
3. 8. 2007 13:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nejsem žádný odborník na LCD-čka, ale za 2 roky už jsem nakoupil celkem 4 různé LCD monitory z různou technologii i cenou. Všechny bych raději nikdy nepoznal. Přišel jsem totiž málem o oči. Po půl dne práce u LCD mě pálí oči jako čert. Jas jsem snížil na minimum, a stejně to nepomohlo. Rychle jsem nakoupil CRT pokud ještě šlo sehnat a je to balzám na můj zrak! LCD je podle mě technický omyl. Dokonce jsem zjistil, že se při hrách LCD monitor se špičkovou odezvou chová velmi špatně. Při rychlém pohybu scény jsem zaznamenal jakési deformace šikmých ploch v grafice (schodiště) a plynulost scény je také o mnoho horší než na CRT monitoru. Takže sbohem LCD a nikdy více!!

-p-
-p-
Level Level
24. 8. 2007 11:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@juras_7811 Mám stejnou zkušenost. Z některých LCD mě pálí (řezají) oči (hlavně těch levnějších). Možná je to tím, že LCD mají jako podsvětlení zářivkové trubice nebo třeba tím, že frekvence obnovování krystalů je menší než 100Hz. Dohromady to třeba může vytvořit nestálý obraz, kde se nepatrně mění jeho parametry. U TN panelů je problém hlavně v měnících se barvách a v tom že černá není černá (přes krystaly prosvítá světlo zářivkové trubice). V noci je to hrůza. Lidi mají obecně představu, že CRT zraku "škodí" a LCD "ne", což je podle mě hloupost, záleží na typu a parametrech obrazovky (elektroniky).

tief
tief
Level Level
3. 8. 2007 12:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

TN panely od EIZO jste viděl? Víte že mají jako jedny z mála také 8-bit barvy? No nebudu se hádat, Váš názor Vám neberu.

tief
tief
Level Level
3. 8. 2007 11:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak to bych rozhodně netvrdil. Dnešní LCD EIZO jsou již s odezvou velice dobré a na video to bohatě stačí. Pravda, že pro hardcore hráče to není, ale těm zase nevadí horší barevné podání u TN. Zkrátka je to otázka toho co od monitoru požadujeme.
<k celému tématu>
Tvrdit, že CRT byla lepší technologie než LCD je dost odvážné. Je spousta neduhů CRT s kterými se zkrátka lidé smířili a dnes je přehlížejí. LCD má jen pár nevýhod v podobě horší odezvy a špatné interpolace. Ostatní vlastnosti jsou již daleko lepší než u CRT. Samozřejmě záleží hodně na ceně a pokud uživatel očekává od monitoru za 8000,- Kč naprostou špičku, tak je naivní. Toto beru jako hlavní nevýhodu LCD... vysoká cena.
</k celému tématu>

xixaoxaoxi
xixaoxaoxi
Level Level
3. 8. 2007 08:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

OMG co to je za OLDSCHOOL nazor!? on jeste nekdo ma CRT monitor? a jeste navic s temahle nazorama? Ja osobne proti CRT vyslovene nic nemam, sam jsem na nich vyrustal a prosel jsem si od zezloutlych 14" ktery skoro vypalujou i vlasy po delsi praci jak 2 hodiny az po velice kvalitni 21". Kazdopadne prichod LCD pro me znamel vysvobozeni! Konecne muzu pracovat a koukat do Monitoru cely den bez jedineho neprijemneho pocitu (paleni oci, boleni hlavy z CRT pritomnosti).

CRT uz jsou proste MRTVY! Doufam ze s tim CRT od nejmenovane znacky sedite aspon 20 pater pod zemi kde vase nazory na LCD nikdo neslysi!

LCD jsou proste pecka vec! Velikost, Design, Barvy? Ano muzete si koupit chudinku ktera ma spatny pozorovaci uhly a vubec neni kvalitni, ale existujou i LCD na ktery CRT nema!

Nevim presne jakou delate praci, ale zkuste si ve photoshopu na CRT monitoru udelat teckovanou caru ob-jeden pixel a pri 100% velikosti zobrazeni je na CRT teckovana cara zobrazena v podstate jako rovna cara, kdezto na LCD je videt prazdny pixel mezi teckama, takze na CRT musite dat 2 prazdne pixely mezi tecku aby to vypadalo jako teckovana cara! Prikladu bych mohl uvest spousty, delam webovou grafiku kde se to musi dotahnout az do posledniho pixelu ale CRT me bohuzel o Pixely pripravuje a uz bych ho mohl vyuzit tak maximalne na chate jako Obrazovku k hlidani vstupni brany!

CRT is DEAD!

ptipi
ptipi
Level Level
2. 8. 2007 22:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

S tou "pohádkou" souhlasí drtivá většina lidí, co znají LCD. To o čem mluvíte ABSOLUTNĚ NESOUVISÍ s obnovovací frekvencí. Je to přímý důsledek odezvy monitoru. Velice trefně váš mýtus o obnovovací frekvenci popsali na WideScreenGamingForum.com. Obnovovací frekvence u LCD je jen pro oblbnutí zbytku počítače(zejména grafiky), které byly přizpůsobeny pro CRT. Jinak není vůbec problém sestrojit LCD, které by obnovilo svůj obsah nikoliv pravidelně, ale třeba na požádání(tzn by se o obnovovací frekvenci nemohlo ani mluvit).
Co se týká odezvy - mám na to jednoduchý test, který se dá vyzkoušet třeba i v obchodu, pokud je obchodník trochu ochotný. Stačí na to mřížka jednobodových linek cca 20 bodů od sebe(pěkně je vidět třeba zelené linky na černém podkladu). Pokud při posouvání kolmo na směr linek tyto viditelně nevyblednou, je odezva dostatečná(nedostane se přesné číslo, jako z recenze, ale dostane se jasná odpověď, jestli danému člověku daný monitor vyhovuje po stránce odezvy). A takových VA/IPS panelů je spousta(třeba 30" hp3065, před kterým právě sedím; naproti tomu na stařičkém 14" EIZO L23 linky skoro zmizí).
To mě přivádí na teorii, proč jste tak proti LCD. Pokud jste získal svůj dojem na EIZO LCD, tak je jasné, že se jednalo o monitor určený k práci a skoro určitě s hodně mizernou odezvou. Potom se nedivím, vašemu pohledu(i když nesouhlasím).

Ad vaše reakce:
blikání - i 85Hz jde poznat od 100Hz. ale je pravda že 85Hz stačí.
neostrost - nejedná se jen o staré monitory, ale i to, že si často nesedne s danou grafikou, případně neostrost v rozích monitoru byl problém poloviny všech CRT.
hala(nevím jak přeložit anglické halo) - něco jako záře. při zobrazení jasného objektu na jednolitém tmavém pozadí je okolo objektu vidět aura(pozoroval jsem ve větší nebo menší míře na všech monitorech CRT, co jsem měl).
změna tvaru a velikosti - ne, nemluvím o počátečním nastavení. mluvím o tom, že se měnil tvar obrazu podle toho, co na něm bylo. takže poměrně tmavý obraz byl měnší, než když se zobrazila přes monitor bílá plocha; když se horní strana zobrazila světle a dolní tmavě, horní byla rozšířenější apod.
soudkovitost - maličkost možná pro vás. mě třeba vadí(a hodně pochybuji, že jsem sám).
poblikávání - souvisí s moiré(samo o sobě další nechutný neduh CRT).
duchy - nejen otázka životnosti, ale zase otázka jak si která grafika s jakým kabelem sedla k jakému monitoru.
Ničím z toho dnešní LCD netrpí(ty připojené přes VGA můžou některé chyby mít).

VA/IPS monitory s nízkou odezvou existují. ne s papírově nízkou, ale s reálně nižší než většina TN - viz zmiňovaný hp3065.

K čemu větší, než 20" monitory? Filmy, hry, programování, fotky, práce(např. 2xA4 vedle sebe)...všechno to využije velkou plochu. 30" je pro někoho možná už příliš, ale 24" už by bral snad každý(a 24" LCD má o 50% větší plochu, než 20" CRT).
Je možné, že vy to třeba nevyužijete, ale hodně lidí alespoň jednu ze zmiňovaných věcí uvítají. Spíše bych ale řekl, že jste ještě nevyzkoušel dělat na velké ploše - potom by byl návrat k 19"CRT jako používání tankového průzoru k běžnému životu.

Boguš
Boguš
Level Level
3. 8. 2007 07:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ptipi ... souhlas a jen doplní, ...

- Osobně jsem neviděl CRT co by mělo funkci PIVOT. Pro mě třeba velmi důležitá vlastnost, hlavně v práci.
- Špičkové grafické monitory pokrývají celý barevný prostor AdobeRGB!
- a co se týče hraní .... nevím k čemu mi bude obnovovací frekvence 100Hz, když grafika uděla třeba 30 nebo 60fps ....

Boguš
Boguš
Level Level
3. 8. 2007 07:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Boguš špičkové grafické LCD Eizo .... AdobeRGB

hibernaculum
hibernaculum
Level Level
2. 8. 2007 22:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pane Kovač, nepamatujete se náhodou jak, alespoň subjektivně, byl na tom s inputlagem monitor Philips 200P7ES? Například při porovnání s HP LP2065. Díky moc, jsou to horcí kandidáti na koupi.

tief
tief
Level Level
3. 8. 2007 10:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hibernaculum Co si pamatuji, tak na tom byl podobně jako HP LP2065, tedy inputlag tam byl, nijak strašný, ale byl. Bohužel jsem ho v té době ještě neměřil, takže víc posloužit nemohu.

ptipi
ptipi
Level Level
2. 8. 2007 19:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Je evidentní(zvláště po přečtení pasáže o obnovovací frekvenci), že o principu fungování LCD nevíte skoro nic.

Ale když už chcete porovnávat kvality těchto technologií, tak co přineslo CRT?
Krom denního ozařování slabou radiací tu máme blikání obrazu, neostrost, hala, změna velikosti a tvaru obrazu, soudkovitost, zkosení, poblikávání(jiný efekt než blikání), duchy,...
Jen tak z legrace jsem se teď podíval na "velký test monitorů" z PC Magezine z roku 1999 a musel jsem se smát, jak si dnes někteří lidé idealizují tuto technologii.

A co se barev týká - proč si myslíš, že takvé eizo už nevyrábí jediný CRT monitor? Jinými slovy - prakticky všechny VA/IPS monitory mají velice kvalitní barvy a stačí si přečíst pár recenzí a vybrat si z nich ten s nízkou odezvou.

A jinak - ty "nepodstatné kraviny" jako váha a spotřeba umožníli vyrábět LCD monitory o úhlopříčkách, o kterých se CRT monitorům ani nezdálo ZA CENY o kterých se jim ani nezdálo(teď mám na mysli úhlopříčky >=20" - tzn CRT >=22").

test5
test5
Level Level
2. 8. 2007 17:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jedná se přece o rozlišení, nikoli o fyzické rozměry (zde do hry vstupuje velikost bodu).

RainMakeR
RainMakeR
Level Level
2. 8. 2007 11:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

bezva članek.díky za něj.něco takovy si vždy rad přečtu

Boguš
Boguš
Level Level
2. 8. 2007 11:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

.. jo taky dík, takové pškné obecnější zhrnutí ...

.. jen trochu nechápu, že se autor tak rozepíše o kontrastech o závratných číslech a přitom sám proměřil desítky monitorů a ví moc dobře že výrobcem udávané kontrasty májí s reálným kontrastem jen pramálo společného .... nejem že jsou třeba 10× vyšší, ale i dva různé monitory se steným výrobcem udaným kontrastem jsou v reálu úplně jinde .......

Jinak dynamický kontrast si třeba zapnu někdy u her, zejména 1st per. stříleček, kde třeba při tmavých scénách toho normálně moc nejde vidět ... s "dynamikou" pohoda, ale barvy veznou za své ...

Tomcat2
Tomcat2
Level Level
2. 8. 2007 19:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Boguš s tim kontrastem je to stejne jako s odezvama...nikde neni definovano, jak se to ma merit a tak si to kazdej meri, jak chce...mam pocit, ze jsem to tu cetl, mozna na jinym serveru, ze se to meri tak, ze se rozsviti pouze jeden bod a to snad vic, nez je standartni provozni maximum, a potom se zhasne a meri se to v laboratornich podminkach snad nejak primo na tom bodu, pak jsou ty kontrasty tak obrovsky...kdezto tady to tusim meri z jednoho metru sondou a simuluji tim standartni provozni podminky a pak je ta hodnota mensi...

Boguš
Boguš
Level Level
3. 8. 2007 07:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 no právě .... proto se divím že autor po tom všem měření se ani jedním slovem nezmíní jak se věci maj ......

Reklama
Reklama