Německá automobilka Porsche představila nový elektromobil Cayenne Electric a schopnosti svých EV posouvá zase o kousek dál. Výkon verze Turbo je opravdu extrémní.
I když většina automobilek včetně Porsche ze svých příliš optimistických elektrických plánů ustoupila, to neznamená, že by ve vývoji EV ustaly. Porsche s elektřinou směle pokračuje a představuje Cayenne Electric. A jde o opravdu dost extrémní SUV. K dispozici bude ve dvou variantách, základní Cayenne a Cayenne Turbo. Varianta Turbo sice navzdory svému názvu žádné turbodmychadlo nemá, hodně rychlá ale je.
Tato verze má totiž maximální výkon 850 kW, což je 1156 koní. To je více, než kolik mělo Bugatti Veyron. Díky tomuto zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy a na rychlosti 200 km/h je za 7,4 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 260 km/h. Pokud jde o točivý moment, ten je maximálně 1500 Nm, za což by se nemusel stydět ani linkový autobus. V normálním režimu je k dispozici “jen” 630 kW (857 koní), ale díky funkci Push-to-Pass lze stiskem tlačítka výkon navýšit o dalších 130 kW na dobu 10 sekund. Spotřeba je 22,3-20,4 kWh/100 km a dojezd by měl činit 623 km.
Základní verze je výrazně slabší, ale i tak dost dynamická. Její výkon vrcholí hodnotou 300 kW (408 koní), nicméně při aktivaci Launch Control se navýší na 325 kW (442 koní) a točivý moment dosáhne až 835 Nm. Na stovku se vůz dostane za 4,8 sekundy a rozjede se max. na 230 km/h. Tady je spotřeba trochu nižší s 21,8-19,7 kWh/100 km a dojezd se má vyšplhat až na 642 km. Pro snížení spotřeby na dálnicích tu máme aktivní aerodynamické prvky, viz tmavé klapky na zadním nárazníku. Koeficient aerodynamického odporu má hodnotu Cd=0,25, což je na SUV fantastická hodnota.
Oba modely mají velkou 113kWh baterii a rekuperaci s až 600 kW. Dle Porsche se totiž 97 % veškerého brždění dá obstarat pomocí rekuperace, aniž by byly aktivovány klasické brzdy vozu (u verze Turbo mohou být za příplatek keramické). Baterie využívá 800V architekturu a podporuje DC nabíjení s výkonem 390 kW (za splnění některých podmínek i 400 kW). To znamená, že se z 10 na 80 % nabije za 16 minut. Přeložit se to dle Porsche dá i tak, že za 10 minut se nabije dojezd na dalších 325 km (Cayenne) nebo 315 km jízdy (Cayenne Turbo). A aby toho nebylo málo, zvládá také 11kW bezdrátové indukční nabíjení.
Novinka je o 55 mm delší než předchůdce a má rozměry 4985 mm na délku, 1980 mm na šířku a 1674 mm na výšku. Rozvor se prodloužil o skoro 13 cm na výsledných 3023 mm. Zavazadlový prostor má velkorysou kapacitu 781 litrů, sklopit se dá až na 1588 litrů, a kdyby ani to nestačilo, vepředu je 90litrový frunk. Cayenne tedy umí být i hodně praktický. Navíc zvládne táhnout až 3,5tunový přívěs.
Vevnitř najdeme Flow Display, zakřivenou OLED obrazovku. Přístrojový štít je 14,25" OLED, na straně spolujezdce může být na přání 14,9" obrazovka. Head-up displej s AR vytváří virtuální 87" (221cm) obrazovku 10 metrů před autem. Porsche App Centre dovoluje využívat streamovací služby a hrát hry. Voice Pilot je systémem umělé inteligence schopným rozpoznat komplexní příkazy a i konverzovat s řidičem. V neposlední řadě je podporována funkce digitálního klíče, takže ho můžete nahrát do telefonu nebo chytrých hodinek a sdílet s až 7 dalšími lidmi.