Zpět na článek

Diskuze: Porsche Cayenne Electric má 113 kWh baterií a až 1156 koní

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Pali P.
Pali P.
Level Level
23. 11. 2025 15:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To koľko váži tá nevýrazná opacha? 2645 až 3270 kg? To čo je na tom ekologické trepať toľko váhy so sebou?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 11. 2025 16:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. @Pali P. No je to ekologičtější než původně, ačkoli je ta hmotnost vysoká. Jde přece o snižování emisí. To ale neznamená, že kvůli tomu zakážeme luxusní "rozmařilé" věci. I ty jde ale udělat čistěji než ty stávající.

Jen tak pro zajímavost, standardní Cayenne má pohotovostní hmotnost 2130 kg až 2265 kg, pokud počítáme nehybridní verze. Hybrid je od 2485 do 2645 kg, elektro je od 2600 do 2720 kg. Elektro je nejtěžší, to je fakt, ale současně se netvařme, že ICE je lehké.

Pali P.
Pali P.
Level Level
23. 11. 2025 15:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Konečne niekto od fachu priznal na plnú hubu, že sa tieto vozidlá ponúkajú len preto, lebo to chcú politici a iný dôvod nie je:

When asked by Drive if the NVES pushed Mitsubishi Australia to take the Taiwanese-built Foxtron model, Hampel said: “Yes, would be the clear answer to that.”

- povedal Bruce Hampel, generálny riaediteľ produktovej stratégie Mitsubishi pre Austráliu.

Roob
Roob
Level Level
22. 11. 2025 20:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Spotřeba je 22,3-20,4 kWh/100 km a dojezd by měl činit 623 km" pri akej rychlosti? 90? Kolko to ma pri tych 260? alebo apson 130 dialnicnych..

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 11. 2025 14:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Roob @Roob Při normální normované jízdě. Každopádně takové SUV by při 90 km/h mohlo brát cca 17 kWh/100 km, takže 113kWh aku by k těm 650 km jít mohlo.

Co se týče dojezdu při 260 km/h, tak pokud by se takovou rychlost povedlo opravdu stabilně udržet (což je nemožné), tak mi vychází, že by to při dané aerodynamice mělo potřebovat cca 210 kW (podobná SUV s Cd=0,3 na to potřebují cca 250 kW). Takže 113/210 = 0,54 hodiny jízdy rychlostí 260 km/h = 140 km.

Každopádně průměrná rychlost bude výrazně nižší. I pokud se budete snažit jet pořád 260, v průměru se kvůli i slabému provozu moc nad 200 nedostanete. Obvykle je průměrná rychlost cca 15-25 % nižší než ta maximální, kterou se člověk snaží udržet. Optimisticky předpokládejme jen 15% pokles, takže 220 km/h. To už bychom průměrný výkon dostali někam ke 130-140 kW. Počítejme 135 kW. 113/135=0,84 hodiny jízdy rychlostí 220 km/h = 184 km.

A nedělejme si iluze, že spalovací auto bude mít nějaký extrémně dlouhý dojezd za podobné situace (https://www.youtube.com/watch?v=72dfOxZ7vNg, https://www.youtube.com/watch?v=dg-nYxG7QyA) Tady vidíme třeba naftové BMW X5 s výkone jen 210 kW. Vidíme, že při 240 km/h to bere okolo 25 litrů na 100 km (při 200 km/h okolo 15-16 litrů). Takže 80litrová nádrž by při snaze jet 240 vystačila na 320 km (a je hodně zajímavé sledovat, jak tam snad co 100 metrů klesne dojezd o kilometr, během 7 km jízdy ubylo přes 50 km dojezdu). Být to silnější nebo benzínové, je to ještě horší. Defender P300e (210kW) bere při 180 km/h 22 litrů, to je ale dost krabice, naftové Sorento se 150 kW má při 200 km/h 18 litrů...

Pali P.
Pali P.
Level Level
23. 11. 2025 15:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala Akurát že 80 litrov nafty dotankujem ako nič a môžem si užívať Autobahn pokojne ďalej :)

Stratos
Stratos
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
22. 11. 2025 14:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

a ted jeste naky poradny elektro auto pro normalni lidi za normalni cenu :)

Snajprik Snajprik
Snajprik Snajprik
Level Level
23. 11. 2025 14:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos @Stratos Prečo chceš auto na baterky? Kôli ekológii? Nemci či Poliaci vyrábajú 70% elektriny s uholných elektrarni. Samotná vyroba elektro auta znečisti prirodu mnoho nasobne viac ako klasického a v celkovej životnosti to robi len 50%, Hybrid 70% spaľovala. Cesta je zvyšenia učinnosti, dnes Japonci majú spaľoval s 2x vyššou učinosťou a palia len 3-4l/100km.

Ak cchu riešiť ekologiu tak nech tych 200 000 dopravnych lodi nejazdi na MAZUT, lebo 7 najväčšich lodi sveta vytvoria tolko znečistenia ako všetky auta na svete, tak že auta tvoria ani nie 0,1% celkoveho znečistenia a celkovo je uplne jedno či jazdia na plyn benzin naftu či elektrinu :D

Stratos
Stratos
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
23. 11. 2025 15:19 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Snajprik Snajprik @Snajprik Snajprik protoze mam na strese solary a jezdil bych vetsinu roku zadarmo.. taky je tam jednodusi servis, zadnej olej, brzdy nemenis vubec protoze to brzdi vetsinou motorem apod... proste je to mechanicky strasne jednoduchy.. a o baterkuuz vim jak se starat protoze ji mam doma v eletrarne a za 4 roky mam degradaci "mrzky" 2%, nehlede na to ze v praci nam zrejme brzy udelaji pomalou nabijecku na 220V zadarmo.. a za tech 8 hodin si uplne v klidu nabiju baterku na dojezd domů

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 11. 2025 15:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Snajprik Snajprik @Snajprik Snajprik Opět nesmysly.

Uhlíková stopa elektromobilu je menší než u spalovacích aut (v průměru). Těch studií jsou naprosté mraky a ani pro-ICE studie nebyly schopny to dostatečně ohnout tak, aby to vyšlo násobně hůře (jedna se o to pokoušela tak, že to schválně postavila do země, kde se vyrábí elektřina v podstatě jen z uhlí, jako ICE vzala pro jistotu o dvě třídy menší a mnohem slabší a úspornější auto, aby jim to vyšlo, a stejně to byl malý rozdíl). Uhlíkově je EV lepší (zaplatí se většinou za vyšší desítky tisíc km, na tom se shodují snad všichni), horší je to s chemikáliemi při výrobě aku, ale i tady se jde kupředu (více LFP, efektivnější recyklace,...).

Že máte spalovák s vyšší účinností, je sice pěkné, ale problémem je, že ICE ve většině jízdních režimů jede ve velmi neefektivním režimu, jeho účinnost je výrazně nižší (má-li ICE špičkově třeba 40% účinnost, v průměru bude někde tak na 25 %). Řešením je udělat ICE jako generátor pro EV (takto fungují "spalováky", které jsou vlastně elektromobily - např. Honda Civic).

A zase ty lodě. Proboha, přečtěte si už konečně ty studie (alespoň nadpis, když už ne celou, aby bylo aspoň jasné, o emise čeho tam šlo), než začnete šířit tyto bludy.

https://nclurbandesign.org/wp-content/uploads/2022/11/httpstransportgeography.orgwp-contentuploadsgreenhouse_transport_sector.png-1536x636.png

Doprava tvoří cca 22 % veškerých emisí, což není málo. Osobní a nákladní auta jsou z toho 74 %, tedy cca 16 % celosvětových emisí. Tak jak jste přišel na 0,1 %? Zase jste řádově vedle. Dokonce o dva řády.

https://www.svetmobilne.cz/opravdu-50-zaoceanskych-lodi-rocne-vyprodukuje-co2-emisi-jako-vsechna-eu-auta-za-10-let/8690

Problémem je, že slepě papouškujete nesmysly, které jste kdesi četl na internetu, a to bez toho, aniž byste byť jen trochu zauvažoval, co by ty pitomosti znamenaly, kdyby to byla pravda. Tak třeba s těmi loděmi. Jednou se tvrdí 7 lodí, jednou 20, jednou 50 lodí ekvivalentem všech EU aut za 10 let... Jak se to každému hodí...

No, víte co by to znamenalo? Ročně by ta loď musela spálit palivo o objemu krychle o straně přes 360 metrů. Tedy by ročně musela spálit cca 70krát tolik, co sama měří. Ještě jinak řečeno, za pouhých 5 dní plavby by musela spálit tolik paliva, kolik má sama objem (celá loď by musela být palivová nádrž - tanker by spotřeboval sám sebe za 5 dní a nedovezl by kapku ropy). Kde by se tam to palivo vzalo? Nádrž velké lodě má jednotky milionů litrů. Takže aby mohla spálit tolik paliva, musela by plnou nádrž tankovat ročně skoro 10 tisíc krát, tedy zhruba jednou za hodinu. Vám to opravdu nepřijde ani trochu divné? Opravdu ani trochu?

A tady nekončíme. Takže 7 lodí dle Vás vytvoří emise jako všechna auta dohromady, které ale tvoří jen 0,1 % emisí. A lodí je 200000. Takže tím říkáte, že lodě vyprodukují 200000/7 = 28600krát více emisí než auta. To ale nějak nesedí. Jestli jsou všechna auta 0,1% emisí a lodě udělají 28600krát více, tak by lodě musely vyprodukovat 2860 % celosvětových emisí. Jak je možné vyprodukovat více než 100 %? Dokonce více než 28,6krát tolik?

Že Vy vždycky všemu naletíte...

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
24. 11. 2025 14:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Snajprik Snajprik @Milan Šurkala odkdy jsou emise CO2 jedinými emisemi a navíc těmi, které reálně znečišťují. Takže ano z jiného úhlu pohledu mohou lodě znečišťovat násobně více. Samozřejmě to nebudou násobky desítky tisíc ;)

Jedno vozidlo jsem dával do šrotu, protože totálně selhala elektroinstalace. BEV by se zdaleka "nesplatilo". BTW plno lidí "to" najezdí sotva za celý život.

Mohu požádat o vysvěltení té průměrné efektivity? Chápal bych to ve městech, kde se pohybují neustále v zácpách, ale jak mám chápat to, že efektivita ICEV dle vašich čísel stagnuje a přitom významně narůstá jejich výkon/váha/cestovní rychlost a zároveň významně klesá jejich spotřeba. To mi hlava nebere, když je dle vás efektivita stále tak nízká. BTW měl jsem testovací protokol k mému bývalému vozidlu (diesel) a průměrnou efektivitu v testovací cyklu měl 41 %. Dnešní i benzínové motory mají nižší spotřebu..

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 11. 2025 18:16 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Snajprik Snajprik @asip80 "odkdy jsou emise CO2 jedinými emisemi a navíc těmi, které reálně znečišťují."

Emise CO2 nejsou jedinými emisemi, o tom píšu. Jde o to, o jakých emisích se bavíme, a také je potřeba brát to více celkově. Lodě mají v některých oblastech velmi vysoké emise (oxidy síry), v jiných je to naopak (oxidy uhlíku). Nicméně i ty oxidy síry se tam poslední dobou hodně řeší, není to jen o CO2

"Jedno vozidlo jsem dával do šrotu, protože totálně selhala elektroinstalace."

Na anekdotickém případu to nemůžete stavět. Že jedno auto nevydrželo, neznamená, že všechna nevydrží.

"Mohu požádat o vysvěltení té průměrné efektivity?"

Když se podíváte na mapy efektivity motorů, zjistíte, že té špičkové efektivity dosahují jen ve velmi úzkém rozsahu otáček ve velmi úzkém rozsahu zátěže (třeba mezi 2500-3000 otáčkami při potřebě 75-85 % maxima točivého momentu a podobně)

https://www.researchgate.net/publication/341769242/figure/fig4/AS:961065936515072@1606147383102/Efficiency-contours-of-Toyota-25-L-Atkinson-cycle-engine-when-tested-with-an-EPA-Tier-2.ppm

Toto je třeba mapa efektivity jednoho spalovacího motoru. 40 % ve špičce (39%+ to má od cca 1600-3200 otáček a od 150 do 190 Nm).

Řekněme, že jedete na dálnici 130 km/h. To můžete mít zpřevodováno třeba tak na 2500 otáček. Potřebujete tak 30 kW, takže 30/2500x9549 = 115 Nm. To jste na hodně pěkných 36,5 %. No, ale teď pojedete třeba jen 90 km/h. To jsme na 1700 otáčkách a asi 10 kW. 10/1700x9549 = 56 Nm. To nás dostává na 30 % účinnost.

Ve městě 60 km/h, to jsme nejspíš na pětce a třeba 1500 otáčkách, ještě menším výkonu a můžeme být tak na 6 kW. 6/1500x9549 = 38 Nm. To jsme někde na těch 25 %. Ale dejme to na čtyřku, třeba 2000 otáček. 6/2000x9549 = 28 Nm a už se potácíme na 20 %.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
25. 11. 2025 12:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Snajprik Snajprik @Stratos A tie solary ti niekto daroval? Že tvrdíš, že jazdíš zadarmo.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
25. 11. 2025 13:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Snajprik Snajprik @Milan Šurkala

"ICE ve většině jízdních režimů jede ve velmi neefektivním režimu, jeho účinnost je výrazně nižší (má-li ICE špičkově třeba 40% účinnost, v průměru bude někde tak na 25 %)."

A preto sú tu fullhybridy, ktoré posúvajú účinnosť hore tým, že motor nepotrebuje ísť do tých neefektívnych režimov.

"Řešením je udělat ICE jako generátor pro EV (takto fungují "spalováky", které jsou vlastně elektromobily - např. Honda Civic)."

Toto isté má Nissan Qasqai a myslím, že veľa vodič už ľutuje jeho kúpu, lebo po skončení záruky sa to kazí. A ísť čisto na pohon elektro a mať tam aj stále bežiaci spaľovák je dosť divné.

"krychle o straně přes 360 metrů. Tedy by ročně musela spálit cca 70krát tolik, co sama měří"

"Typický moderní supertanker může převážet asi 2 000 000 barelů ropy (to odpovídá krychli o hraně 68,25 metrů)." zdroj internet

Vychádzal som z tohto údaju a je to iba 14 násobok, nie 70.

Trošku ste sa sekli.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
25. 11. 2025 14:23 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Snajprik Snajprik @jt "preto sú tu fullhybridy, ktoré posúvajú účinnosť hore"

No však o tom mluvím v souvislosti s tou Hondou Civic. Bez elektřiny je ten ICE bohužel často dost neefektivní.

"Toto isté má Nissan Qasqai a myslím, že veľa vodič už ľutuje jeho kúpu, lebo po skončení záruky sa to kazí."

To je ale problém konkrétní implementace, ne podstaty systému. Hondě se to zatím nekazí, alespoň o tom nevím. A hybridy Toyoty takto umí fungovat taky (i když jen občas) a ani tam s tím není problém. Dieselové lokomotivy takto fungují už desítky let a ani tam s tím není nějak zásadní problém.

"A ísť čisto na pohon elektro a mať tam aj stále bežiaci spaľovák je dosť divné."

Divné to možná je, ale každopádně je to efektivnější, než nechávat ten spalovak motat se v těch neefektivním režimech. Což třeba ten Civic krásně ukazuje, že se všemi těmi ztrátami v tom baterkovém kolečku a elektromotoru je to ve výsledku výrazně efektivnější, než kdyby ten spalovák poháněl kola přímo a většinu času běžel na výrazně nižší efektivitě, než je jeho maximální. Baterkové kolečko je méně efektivní jen na dálnici (protože tam je motor blízko své max. efektivitě), a tak to tam funguje tak, že naprudko spojí ICE s koly přes jeden převod.

"Vychádzal som z tohto údaju a je to iba 14 násobok, nie 70."

Výpočet byl pro obří osobní turistickou loď. Nicméně, kde jste přišel na 14násobek? Krychle o hraně 360 metrů má 360360360 = 46,6 milionu m3. Krychle o hraně 68,25 metrů je 68,2568,2568,25 = 318 tisíc m3. 46.600.000 / 318.000 = 146,5krát tolik. Nějak Vám tam vypadla při tom výpočtu nula. Trošku jste se sekl. A nezapomínejte, že ten tanker není tvořen ze 100 % jen těmi barely (navíc jsou mezi nimi mezery).

Logicky, 360/68,25 = 5,27, a dokonce i bez kalkulačky poznáte, že ta strana je zhruba 5krát delší. Jestli je každá strana 5krát delší, tak u objemu, který roste s třetí mocninou (protože krychle má 3 strany), musí být opět i bez kalkulačky jasné, že 5^3 asi nebude 14... Jasně, špatně opsat číslo z kalkulačky, to se stane každému, ale takový nesoulad by Vás měl ihned prásknout do očí.

Už 5^3 je 125, takže 5,27^3 musí být zákonitě o trochu více a ne řádově méně.

jirka-77
jirka-77
Level Level
22. 11. 2025 12:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já mám baterku 3000 lm a v ní baterii 18 Wh.

Přimlouvám se za trochu lepší verzi češtiny, kde baterka je věc na svícení a věc v ní je baterie.

I když tam v běžnější ne dokonale odborné češtině zůstává chyba baterie / článek, ale i tak je to lepší.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
22. 11. 2025 13:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jirka-77 @jirka-77 😝 toto je technický web, tak naprosto nenávidím jak mi nebo i redaktorovi upomíná češtinu. Když tak správně je že máte akumulátor, když češtinu tak se na technickém webu vyjádřujte správně.

A taky správně je to co svítí=svítilna

baterie=chemický článek

upomenout se na češtinu, ale technicky mít všechno blbě

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
22. 11. 2025 18:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jirka-77 @jirka-77

Tak začněte používat českou ruční svítilnu a přestane se vám to plést.

PHiLiPZ
PHiLiPZ
Level Level
25. 11. 2025 06:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jirka-77 @jirka-77 baterie to asi nebude, ta nie je nabijatelna, je tam akumulator

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
25. 11. 2025 08:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PHiLiPZ @PHiLiPZ Některé baterie se nabíjet dají, akumulátor je to totiž akumulátorová baterie. Pořád to spadá do množiny baterií.

V nadpisech se snažím používat slovo baterie, protože akumulátor je děsně dlouhé slovo (více písmen a "m" je narozdíl od "i" hodně široké), takže to pak výrazně ovlivňuje, jak se to naformátuje, kde se to blbě zalomí, pak se kvůli nedostatku místa musí vynechávat jiná slova, která mohou udělat nadpis více zavádějící, což nechci...

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
25. 11. 2025 11:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PHiLiPZ @Milan Šurkala slovo baterie se u technicky méně znalých tak nějak vžilo, i když moc nepoznáte co má někdo na mysli a je třeba vydedukovat standardní.

Třeba u mobilu je naprosto běžné, "baterie má kapacitu", i když víme že v mobilu je akumulátor

Reklama
Reklama