Galerie 24
Průvodce: Odemykání pipelines grafických karet
Článek Grafiky a hry ATI

Průvodce: Odemykání pipelines grafických karet

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

5

Seznam kapitol

1. Průvodce: Odemykání pipelines grafických karet 2. Odemykání pipelines u ATi 3. Odemykání pipelines u nVidie 4. Ověření funkčnosti, artefakty a výkon

Protože se na trhu nachází poměrně hodně grafických karet, u kterých je možné odemknout vypnuté pipelines, rozhodl jsem se popsat postup pro jejich odemknutí komplexně v jednom článku. V následujících odstavcích naleznete detailní popis odemknutí pipelines na všech grafikách, kde je to možné.

Reklama

V dnešní době se málokterý uživatel spokojí jen s tím, co si v obchodě koupí. Aby ne, když moderní hardware dovoluje opravdu mnoho - od přetaktování, přes úpravy BIOSu až po všemožný tweaking. V následujícím článku se budeme zabývat grafickými kartami a možností odemčení jejich pipelines.



Upozornění!

Všechny následující úpravy děláte na vlastní nebezpečí a Svět Hardware nenese žádnou zodpovědnost za způsobené škody včetně možného neuznání reklamace! Změny v BIOSu a fyzické zásahy na čip mohou grafickou kartu poškodit a prodejce samozřejmě vás zásah pozná. Některé úpravy doporučuji jen expertům.


Čachry s pipeline


Při výrobě grafických čipů se kromě testu frekvencí provádí i test funkčnosti pipeline, a to jak geometrických, tak renderovacích (vertex i pixel pipelines). Dříve byla tato kontrola jen doménou ATi, jehož Radeon 9700 s 8 pixel pipeline byl v případě nepovedené výroby prodáván jako Radeon 9500 se 4 jednotkami. Dnes, když se objevily na trhu velké čipy až s 16 renderovacími jednotkami, je tato metoda využívána hojně oběma výrobci.



Průvodce: Odemykání pipelines grafických karet




Grafická pipeline čipu ATi R420


Pipeline (v překladu "potrubí"), je základem každého 3D grafického čipu a jedná se v podstatě o souslednost po sobě jdoucích funkcí GPU. Na začátku do pipeline vstupují data, na konci jsou v dané formě posílána na monitor. Pro nás jsou klíčové pojmy "vertex pipeline", což označuje část čipu starající se o geometrii scény, a "pixel pipeline", jež se stará o nanášení textur, vyplňování a výpočty s pixely - prostě vykreslení finální scény. Díky velkému paralelismu je dnes možné, aby pracovalo až 6 vertex jednotek a 16 pixel jednotek zároveň vedle sebe.

O co přesně jde. Vezměte si, že v současnosti obsahují hi-endové čipy (Radeony série X800 a rodina GeForce 6800) celkem cca 160-220 milionů tranzistorů, z nichž většina připadá právě na pixel pipeline. Když se tedy při výrobě něco pokazí, je velmi pravděpodobné, že se defekt nachází právě v některém "potrubí". Zmíněné Radeony X800 a GeForce 6800 mají svých 16 pipeline organizovaných do čtyř tzv.

quad-pipelines

po 4 jednotkách. Architektura je postavená tak, že je možné bez větších okolků danou čtveřici vypnout.


Průvodce: Odemykání pipelines grafických karet





Grafická pipeline čipu nVidia NV40


To je také důvod, proč se na trhu setkáváme se stejným jádrem prodávaným v různých verzích - např. NV40 ve formě GeForce 6800LE s osmi pipeline, GeForce 6800 s dvanácti a GeForce 6800GT a Ultra s plnými 16 jednotkami. NVidia takto nemusí defektní čipy vyhodit, ale může je levněji prodat. Tato praktika byla použita např. i u mainstreamové NV43, která se posléze objevila na trhu jako GeForce 6200, o tom ale až v samostatné kapitole.


Které grafické karty


Samozřejmě ne u všech grafických karet používají výrobci deaktivaci pipelines. Obecně lze říct, že je to u všech hi-endových karet (16->12->8 pipelines) a u některých mainstreamových (8->4 pipelines). Zde je tabulka všech GPU, u kterých se vypínání praktikuje:



Grafická karta

Jádro

Počet pipelines (pixel/vertex)

Možnost odemčení

GeForce 6200 (PCIe)

NV43

4 px / 3 vp

RivaTuner; +4 px

GeForce 6800LE

NV40

8 px / 4 vp

RT; +8 px / +2 vp

GeForce 6800 (AGP)

NV40

12 px / 5 vp

RT; +4 px / +1 vp

Radeon 9500

R300

4 px / 4 vp

RivaTuner; +4 px

Radeon 9800SE

R300

4 px / 4 vp

RivaTuner; +4 px

Radeon X800Pro

R420

12 px / 6 vp

můstky; +4 px

Radeon X800Pro VIVO

R420

12 px / 6 vp

flash BIOSu; +4 px

Radeon X800 (?)

R430

12 px / 6 vp

zatím neznámá


Jak vidíte, ATi má v přehledu podstatně více čipů. U nVidie lze odemknout jen verze GeForce 6200 pro PCIe (bez TurboCache), zatímco většina 6200 na AGP přechází k jádru NV44a. Pro GeForce 6800 platí opak a aktivovat pipelines jde jen u verzí na AGP. U ATi lze odemknout staré Radeony 9500 (non-Pro) a 9800SE přes RivaTuner, u zbytku je třeba hrubších prostředků. Podívejme se na to tedy postupně.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama