Galerie 44
Radeon X700 AGP - konkurence pro GeForce 6600?
Recenze Grafiky a hry Radeony Radeony X700 až X850 (R400) Sapphire

Radeon X700 AGP - konkurence pro GeForce 6600?

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

19

Seznam kapitol

1. Radeon X700 AGP - konkurence pro GeForce 6600? 2. Sapphire Radeon X700 a X700Pro detailně 3. Teoretické testy - 3DMarky 4. Herní testy - Direct3D 5. Herní testy - OpenGL 6. Přetaktování, hluk a závěr

GeForce 6600 a 6600GT vycházely prozatím ve svém segmentu neporažené. Na sběrnici AGP proti nim do nedávné doby stál pouze Radeon 9800Pro od ATi, což není zrovna nejsilnější protivník. Nyní se ale díky můstku Rialto objevily i Radeony X700 a X700Pro na tutéž sběrnici a v dnešní recenzi se na ně podrobně podíváme.

Reklama

Ať si kdo chce co chce říká, nejživějším segmentem grafického trhu vždy byl a vždy bude mainstream. Je dostupný většině počítačových nadšenců a nabízí výkon dostačující na velmi slušné hraní současných titulů. Ostatně, když začíná vývoj nějaké hry, nemohou si programátoři dovolit příliš mnoho, protože kdo by si koupil hru, která na kartě za 6000Kč nepoběží plynule.

Mainstream - přes PCIe cesta nevede

Ani největší optimisté nemohli přepokládat, že přechod na novou grafickou sběrnici PCI Express bude hladký. Vezměte si typického hráče - má vcelku slušné PC postavené na přetaktovaném Pentiu 4 nebo Athlonu XP, někteří pak vsadili na Sempron pro s754. Za přijatelné peníze jakž takž výkonná sestava... se sběrnicí AGP. Pokud chce takový hráč investovat do lepšího herního výkonu, nezbývá mu, než si pořídit novou grafickou kartu. A protože by přechod na novou platformu stál přes 10 tisíc Kč, vsadí raději na "omůstkovanou" AGP kartu.

Radeon X700 AGP - konkurence pro GeForce 6600?

Po vypuštění rodiny GeForce 6 neměla nVidia s přechodem PCIe->AGP žádný problém, protože její HSI můstek existoval již od dob GeForce PCX (5300, 5750 a 5900). Proto stačilo navrhnout PCB pro opačné použití a GeForce 6600 AGP byly na světě. A je třeba říct, že se jednalo o jeden z nejlepších tahů nVidie vůbec, který si v úspěšnosti nezadá s legendární GeForce 4 Ti 4200. GeForce 6600 zabrala nižší mainstream, 6600GT pak o něco dražší cenový segment, stále ale kolem 6000Kč.

Zato ATi si v této oblasti vytrpělo problémů dost. Zákazníci začali velmi rychle zjišťovat, že starý dobrý Radeon 9800Pro je sice starý, ale není dobrý, takže AGP mainstream se stal pro tohoto kanadského výrobce ztracenou záležitostí. Nyní se snaží věc zachránit vypuštěním můstku Rialto, na kterém byly jako první postaveny Radeony série X800 a nyní nově i X700, na které se podíváme v následující recenzi.

Radeon X700(Pro) - architektura a specifikace

Základem Radeonu X700 AGP je jádro RV410, které je architektonicky odvozeno od hi-endové R423. Je vyráběno 110nm procesem, což znamená vyšší frekvence a méně tepla. Tedy, ono to s těmi frekvencemi není nakonec tak žhavé, ale oproti 0,11mikronovým X800 si vede X700 stále dobře. Jádro obsahuje celkem 120 milionů tranzistorů, což není málo, ale přesto o něco méně než má GeForce 6600GT.

Radeon X700 AGP - konkurence pro GeForce 6600?

Radeon X700 obsahuje celkem 6 vertex pipeline a 8 vertex pipeline. Znamená to dvojnásobný počet geometrických jednotek, než můžeme najít u GeForce 6600, ovšem dopad na výkon není znatelný. Podporována je DirectX 9.0b, tedy Pixel a Vertex Shader 2.0. Z technologií je dobré zmínit HyperZ HD (stará se o komprese barev a Z), 3Dc (komprese normálových map), SmartShader HD (zmíněné shadery), SmoothVision HD (FSAA a AF) či VideoShader HD.

Radeon X700 lze použít na sběrnici AGP díky můstku Rialto, který můžete nalézt na obrázku na další straně. Ovšem to není oproti PCIe jediný rozdíl. Zatímco Radeon X700Pro se frekvencemi neliší, tak do AGP nasadilo ATi ještě Radeon X700 non-Pro, který nejen že běží na frekvencích jen 400/250MHz, ale navíc obsahuje namísto pamětí GDDR3 jen DDR.

Podrobnosti naleznete v tabulce:

Radeon X700 AGP - konkurence pro GeForce 6600?

ATi Radeon 9800 Pro

ATi Radeon X700

ATi Radeon X700 Pro

GeForce 6600 GT

Grafické jádro

R350

RV410

RV410

NV43

Výrobní proces

0,15 mikronu

0,11 mikronu

0,11 mikronu

0,11 mikronu

Počet tranzistorů

107 milionů

120 milionů

120 milionů

146 milionů

Frekvence jádra

380MHz

400MHz

425MHz

500MHz

Frekvence paměti

340MHz (680MHz DDR)

250MHz (500MHz DDR)

432MHz (864MHz DDR)

450MHz (900MHz DDR)

Paměťová sběrnice

128-bit DDR

128-bit DDR

128-bit GDDR3

128-bit GDDR3

Propustnost pamětí

10,9 GB/s

8,0 GB/s

13,8 GB/s

14,4 GB/s

Pixel fillrate

3,04 Gpixel/s

3,2 Gpixel/s

3,4 Gpixel/s

4,0 Gpixel/s

Počet pixel pipeline

8

8

8

Počet vertex pipeline

4

6

3

Podpora DirectX

9.0b

9.0b

9.0c

Shader Model

2.0

2.0

3.0

Způsob FSAA

6x MultiSampling

6x MultiSampling

4xRGMS+2xSS

Úspora šířky pásma

HyperZ III+

HyperZ HD

LMA III

Barevná komprese

6:1

8:1

?

Z-komprese

4:1 (až 24:1)

8:1 (48:1 při 6x FSAA)

?

Optimalizace obrazu

SmoothVision 2.1

SmoothVision HD

IntelliSample 3.0

Nyní se již můžeme podívat na obě grafické karty, které nám zapůjčila společnost Sapphire.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama