Zpět na článek

Diskuze: Sen o cestování Hyperloopem dostává trhliny, Virgin chce přepravovat náklad

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

jirka-77
jirka-77
Level Level
24. 2. 2022 10:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hyperloop má problémy, ale nevidím tam žádný neřešitelný a nevidím důvod že by to nemohlo existovat. Představuju si desítky let vývoje a vození nákladu s budoucím plánem využití pro lidi. Vození nákladu ukáže statistiku bezpečnosti, která se pak může porovnat s vlakama, autama, letadlama. Zároveň se to rozjede ekonomicky když to bude mezi bližšími velkými městy v bohatším státě, pak pomalu nastoupí přeprava lidí a ti si připlatí za rychlou pohodlnou přepravu. Běžný člověk za to utrácet nebude, maximálně na dovolenou. Bezpečnost řešit jde, jak už tady máme popsaný od víc lidí. Běžnou závadu si představuju že kapsle zůstane stát, jsou možnosti, třeba že vysune kolečka s elektromotorem a dojede pomalu do stanice, nebo se do trubky pustí vzduch, lidi vystoupí třeba v předu do potrubí a půjdou k nejbližšímu unikovému východu, unikové dveře na potrubí nejsou problém, nebo pro ně přijede osobní auto aby nemuseli pěšky. Vše je řešitelný o moc líp než u letadel. To ale nezaručí že do toho každý vleze. Stejně jako do letadla do toho část lidí nevleze. Začínat to bude mezi blízkými velkými městy, kde se najde dost lidí, aby se to využilo. Nevidím problém, že by tím na některých místech nemohli lidi jezdit třeba za 50 let, jen si nemůžem představovat, že to bude za 20 let mezi Prahou a Brnem.

cernakus
cernakus
Level Level
24. 2. 2022 11:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jirka-77 Neřešitelný problém tam je. Celý koncept vyžaduje podtlak v trubce. Ideálně blízký tlaku v 30km a výše. Protože v takovém tlaku lze dosáhnout velmi nízkého odporu a tím i velmi vysokých rychlostí (nadzvukových), které vykompenzují náklady na výstavbu trubky.

Jenže takový podtlak znamená, že na m2 trubky tlačí 10 tun. A to je mnoho na to, aby to byla nějaká tenkostěnná trubka. Tím se to řádně prodraží, zároveň je problém to vůbec postavit (vyžaduje to jinou techniku pylonů atd). Ten problém se totiž zdůrazní, když zvětšíme průměr na použitelné hodnoty. Aktuálně mají ty pokusné trubky velmi malý průměr, ale pro seriózní nákladní dopravu potřebuješ průměr, aby se na vlak v trubce vešel standardní kontejner, což znamená průměr nejméně 3 metry (ale reálně spíše 4 metry kvůli zatáčkám). Což je 3 násobek dnešních pokusů.

Dalším velkým průserem je křehkost. Systém nemůže mít pružné spoje, protože ty ten tlak nevydrží. A pevné spoje znamená, nulová tolerance na pohyb země. Ano, průžné uchycení na pylonech to sice částečně řeší (ovšem u zlomu San Andreas bych to si to postavit rozhodně netroufl), ale u pružného uchycení nastane problém s větrem, který takovou soustavu snadno rozkmitá.

Dalším problémem je pak obecná bezpečnost proti debilitě lidí. Stačí vyšinutý dement s puškou s AP municí a je vymalováno. Udělat tunel tak masivní, aby mu průstřel nevadil a nezhroutil se sice je teoreticky možné, ale ekonomicky už zcela nereálné. A v momentě kdy dojde ke zhroucení části trubky, vytvoří se implozně-explozivní vlna, která se požene tunelem a bude drtit všechno v cestě. A i kdyby se to pomocí takticky rozmístěných ventilů pomocí řízené explozivní dekomprese zastavilo, tak pán bůh s tím vlakem, kterej v trubce frčí 2-3 machy.

Zjednodušeně - Koncept, kterej největší podvodník dneška pojmenoval Hyperloop, není vůbec nový. inženýři si s ním opakovaně lámou hlavu už více jak 100 let. Ale vždycky to těm inženýrům technicky a ekonomicky selže už na papíře. Ostatně to je také důvod, proč žádná firma nepokročila z demonstrátoru ve formě rovné trubky o délce pár set metrů (Virgin sice oznámil, že postaví v Saudské Arábii 35km dlouhý prototyp, ale od oznámení je ticho po pěšině). Technicky a ekonomicky je to nesmysl a i když by se ekonomická část dala kompenzovat dotacemi, ty technické problémy ani dotace nevyřeší.

jirka-77
jirka-77
Level Level
24. 2. 2022 22:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus Tak seriózní nákladní dopravu v podobě lodních kontejnerů si tam nepředstavuju. Predstavuju si velikost jaká se planuje pro lidi, kde byli 2 nebo 3 lidi vedle sebe a úzká ulička přibližně uprostřed a jen tam se člověk dobře postavil, takže takový malý letadlo. Prvotní nákladní využití si predstavuju jako zjednodusenou tuhle verzi pro lidi, jen ze tam ještě nebudou sedacky a navozi se tam palety s krabicema zboží. Stejne tak hodne dalsich veci nutnych pro lidi tam zatim nebude a cela bezpecnost zatim staci mnohokrat nizsi nez pro lidi. Spíš bych ten naklad zatim videl jako nahradu dodavek co vozi zásilky. Jakoze rychlejsi drazsi a jen tam kde jsou pobliz velky mesta jako mozna nekde v USA nebo hlavne Číně.

wrah666
wrah666
Level Level
24. 2. 2022 17:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jirka-77 Technické problémy se samozřejmě dají řešit, ale obávám se, že největším problémem bude ekonomika. Už jen vybudovat normální koleje je dost drahá sranda. Vysokorychlostní stojí patřičně víc. Ale tohle bude ještě o hodně dražší legrace. Plus to nemá smysl dělat jednokolejné,čekáním na protisměrný vlak by se výhoda rychlosti ztratila, takže nutno dvě trubky. Z dost jakostní oceli, velmi zabezpečené proti nějakým ohybúm, prohybům, netěsnostem.... A energetické náklady na prvotní vysání trubek budou dost šílené. Řekněme "blbých" 100 km, krát dvě trubky, krát cca 5 metrů průměru. Aby to nakonec nebylo dražěí, než letadlo.

cernakus
cernakus
Level Level
24. 2. 2022 18:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Cenově to bude výše (tebou popsaná dvojdráha), nežli tunel v těžkém terénu. To znamená něco kolem 10 miliard korun za km (kvalifikovaný odhad). V horizontu návratnosti co uvažují soukromé firmy se bavíme o 40-50 letech, pokud elektřinu budu vyrábět extra levně a to soukromé firmy neakceptují (dnes už akcionáři odmítají schválit i střednědobý výhled na 10 let a jede se maximálně na pětiletky). Naprosto šílené dotace by to mohly posunout do akceptovatelné hladiny, ale fakt je, že s letadlem se v tomto soupeří těžko. To totiž prakticky nepotřebuje infrastrukturu a není nijak zásadně drahé. Například boeing 737 Max vyjde na 100 mil. dolarů. Souprava ICE s dvojnásobkem sedadel, ale čtvrtinovou rychlostí stojí 20 mil. Eur. A to je jen vlak. A zatímco letiště je v podstatě jen betonem vylité pole a dá se udělat u libovolného města, koleje se musí prokousat terénem. Který mnohdy může být hodně nepropustný.

wrah666
wrah666
Level Level
24. 2. 2022 01:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Inu, maglev je zlý. Fujky fuj. Čínský.. Co na tom, že jde o odzkoušenou a zcela univerzální technologii. Co na tom, že se tím dají vozit lidi i náklady. Co na tom, že v podmínkách měst v USA by to klidně mohlo svištět bohatě přes 500 km/h.. Národní hrdost nedovolí si ho licencovat a vybudovat.

cernakus
cernakus
Level Level
24. 2. 2022 04:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Maglev není čínský a svištění přes 500 km/h je vcelku ekonomický opruz, když je to v plně natlakované atmosféře. Ostatně, TGV umí jet takhle rychle taky a žadnou magnetickou levitaci nepotřebuje. Hlavní nepřítel je totiž při těchto rychlstech odpor vzduchu, ne valivý odpor kol.

Proto se ti podvodníci kolem hyperloopu snaží laborovat s vakuovou trubkou, jenže ta má ještě více problémů a nákladů, nežli vysokorychlostní maglev.

jirka-77
jirka-77
Level Level
23. 2. 2022 23:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To mě přijde u nové nebezpečné technologie úplně samozřejmý, že vývoj bude nejdřív probíhat bez přepravy lidí stejně jako třeba u nových raket. Minimálně musí přeprava nejdřív nasbírat statistický data o dostatečný spolehlivosti a bylo by drahý a neefektivní provozovat to naprázdno a vozit umělou zátěž. Takhle se to dřív dostane do zisku a je čas na různý záložní systémy podpory života, když kapsle na trase při poruše zastaví. Jako záložní pohon do nejbližší stanice, nebo naplnění potrubí vzduchem a otevření nouzového východu na předku nebo zadku kapsle a pak můžou lidi dojít k nouzovému východu když nejbližší stanice bude daleko.

jardadoma
jardadoma
Level Level
23. 2. 2022 23:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jirka-77 Ano tohle vsechno jsem jim tam psal. Zálozní vzduch mouzove vychody z roury a tak. Ale kdo jim tam dobrovolne vleze s vedomim, ze kdyz se neco pokazi, tak se zasekne v roure, bez vzduchu a bez moznosti uteku?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 2. 2022 07:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma "Ale kdo jim tam dobrovolne vleze s vedomim, ze kdyz se neco pokazi, tak se zasekne v roure, bez vzduchu a bez moznosti uteku?"

Liší se to příliš od možností záchrany, když se něco pokazí v letadle? Tam také nemáte moc optimistické vyhlídky a možnosti útěku, když dojde na velký problém, a lidé tím cestují běžně.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
24. 2. 2022 08:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma Štatisticky je letecká preprava najbezpečnejšia. Toto nikto nemá preverené. Z auta máte možnosť uniknúť, nezadusíte sa (okrem špeciálnych prípadov) a ľudia tam dobrovoľne sadajú.

wrah666
wrah666
Level Level
24. 2. 2022 08:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma Zato tady je v případě rupnutí trubky jistota. Smrti. Skvělé vyhlídky.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 2. 2022 08:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma "Štatisticky je letecká preprava najbezpečnejšia."

To ale vůbec nikdo nerozporuje. Jde mi jen o to, že z letadla máte v případě problémů podobně tak mizernou šanci uniknout jako z toho Hyperloopu. Nezastávám se tady Hyperloopu, podle mého názoru je to technologie, která asi bude příšerně drahá se spoustou specifických problémů (pokud se vůbec kdy dostane do stádia, že to bude existovat a prakticky fungovat, čemuž moc šancí nedávám). Prostě chci jen říci, abychom se netvářili, že jiné stávající technologie (letecká doprava) nemají podobný problém.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
24. 2. 2022 08:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma Či rupne v trubke, alebo lietadle je skoro istota. Dôležité je ale, ako často to rupne. Preto mi to Šurkalove prirovnanie prišlo blbé.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
24. 2. 2022 09:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma "Prostě chci jen říci, abychom se netvářili, že jiné stávající technologie ​(letecká doprava​) nemají podobný problém."
Ale zabúdate, že letecká preprava má desiatky rokov vývoja a zvyšovania bezpečnosti. Tá trubka nie je poriadne ani vyskúšaná (čo sa týka počtu prevádzkových hodín). Alebo by ste v súčasnom stave začali tou trubkou jazdiť do práce? S lietadalmi ľudia problém nemajú.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 2. 2022 09:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma "Tá trubka nie je poriadne ani vyskúšaná ​(čo sa týka počtu prevádzkových hodín​)"

Znova, ani toto přece nikdo nerozporuje, v tom máte naprostou pravdu. Vyjadřoval jsem se ale jen k tomu, že podobný problém s nemožností úniku v případě problému máte i v letadle, kterým létáme běžně. Prostě, abychom se netvářili, že všechny běžné způsoby dopravy tento problém s únikem nemají. To, jak často dojde k problému, je předmětem jiné diskuze (a rozhodně oprávněné, s tím s Vámi naprosto souhlasím, ale na to jsem poukazovat nechtěl, chtěl jsem upozornit na tu nemožnost úniku).

"S lietadalmi ľudia problém nemajú."

Spousta lidí tento problém má, letadla se bojí, i když je to statisticky nejbezpečnější způsob dopravy.

jardadoma
jardadoma
Level Level
23. 2. 2022 22:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Už si precetli moje posty na Youtube, ze se jim tam pri poruse budou dusit lidi?
Jsou tam nejmene rok.

Reklama
Reklama