Zpět na článek

Diskuze: Solární auta asi končí: Sono to vzdává se Sionem, Lightyear zakládá novou firmu

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

cechuldo
cechuldo
Level Level
28. 2. 2023 10:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

solarne experimentalne lietadla sú, ale nikdy nebudu nič prevažat maju problem same zo sebou, auto by mohlo byt len vaha by musela nie stovkach kg, len par kg.

nephilim
nephilim
Level Level
28. 2. 2023 09:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tzv. Solární konstanta (cca 1,4kW/m2) ukazuje, že pokud by se podařilo přeměnit 100ˇ% této energie na elektrickou, začal by pohon na solární energii dostávat šanci. Neříkám, že smysl, pouze šanci.
Toto je samozřejmě teorie, která platí pouze v laboratních podmíkách, na papíře. Skutečnost je nepřekvapivě zcela jiná, mnohem méné optimistická a svými parametry jasně ukazuje, že spoléhat na tento způsob získání el.energie je zcela mimo realitu. Dokonce i v případě, že by šlo o kombinaci nabíjení z rozvodné sítě a solárními panely na automobilu, protože solární panely dodají zanedbatelné množství el.energie. Výjimkou mohou být místa jako Californie, Austrálie apod., kde je mimořádně velký počet slunečných dnů a solární panely by dokázaly dodat významnější množství el.energie.
Záměrně nezmiňuji známé nevýhody ponechání vozu na slunci, např. auto si majitel obvykle nabíjí přes noc, aby jej měl ráno připravené k cestě, auto na slunci sice má potenciál k produkci el.energii, současně se také významně ohřeje, takže část el.energie padne na chlazení akumulátorů a klimatizaci kabiny atd.
Zkrátka, auta poháněná zcela solární energií jsou za daných technických, technologických a meteorologických podmínek nerealizovatelná. Ovšem za specifických podmínek, např. solární panely by byly doplňkovým zdrojem el.energie a vůz by byl provozován v oblasti s extrémně velkým počtem slunečných dnů by solární panely na voze dávaly smysl coby doplňkový zdroj el.energie.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 2. 2023 10:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nephilim "by solární panely na voze dávaly smysl coby doplňkový zdroj el.energie"

Tak ono to tak také u všech těchto solárních aut bylo myšleno. Ještě nikdo nevymýšlel relativně normální solární auto, které by mělo jezdit výhradně na solární energii. Ani to Sono, ani ten Lightyear nebyl koncipován a propagován tak, že to bude jezdit jen a pouze na slunce.

"Dokonce i v případě, že by šlo o kombinaci nabíjení z rozvodné sítě a solárními panely na automobilu, protože solární panely dodají zanedbatelné množství el.energie"

Opět, to byl také koncept těchto dvou aut, že to bude kombinace těchto dvou zdrojů. Toto "zanedbatelné" množství energie pochopitelně závisí na tom, kde je to auto provozováno, jak správně říkáte. Třeba u Sona to mělo činit 5800km ročně v oblasti Mnichova (takže cca 50 % ročního nájezdu, což mi moc "zanedbatelné" nepřijde, na druhou stranu v praxi by to bylo z různých důvodů jistě o dost méně - stíny budov, jiných aut,...). Tady se můžete podívat i na test https://sonomotors.com/site/assets/files/10315/221222_solar_charging_svc3-01_on_13_12_2022.pdf

U Lightyearu to mělo být 6-11 tisíc km ročně podle polohy (tzn. 50-90% ročního nájezdu typického evropského auta).

"současně se také významně ohřeje, takže část el.energie padne na chlazení akumulátorů a klimatizaci kabiny atd."

To je pravda, pokud to auto budete schválně parkovat na slunci. Zapomínáte ale na to, že ne vždy si můžete vybrat, kde zaparkujete, a pak se Vám na sluníčku standardní auto ohřeje taky, ale už si nenasbírá energii k tomu, aby se tohoto ohřátí zbavilo. Solární auto ano.

Je zajímavé, že když se lidé baví o elektromobilech, tak každý zmiňuje to, že to nebude mít kde zaparkovat a dostat se k místu s nabíječkou, ale jak je řeč o solárním elektromobilu, najednou je míst všude dostatek a každý si může vybírat, zda bude parkovat na sluníčku nebo ve stínu.

Budman
Budman
Level Level
27. 2. 2023 19:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mě spíš fascinuje, že na tohle pořád ti investoři skáčou - však lidé, kteří investují do startupů musí být už v principu lidé s nějakým vzděláním/zkušenostmi/inteligencí (negramotný blbec většinou peníze nemá a když už, tak určitě neřeší podobný styl investování) a tohle jakýkoliv technik se základní znalostí fyziky a elektriky okamžitě odhalí jako hrozně neefektivní. Tedy minimálně na osobních autech, na těch busech už to za určitých podmínek asi fungovat může i když to asi také hitparáda nebude.
A to nejsou jen solární auta, stejná volovina jsou třeba ty gravitační baterie nebo výroba elektřiny bržděním naložených tahačů a podobné vylomeniny... všechno to je funkční jen principiálně, ale prakticky ani náhodou

Eskymak
Eskymak
Level Level
27. 2. 2023 16:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To je ale překvapení... Prachy v čudu, a slíbený zázrak nikde. Založí se nová firma firma na zázraky a jede se dál. :-)

Reklama
Reklama