Fakt si nedokážu představit jak by tohle mohlo dávat ekonomický smysl ve větším měřítku, ta cena nutné infrastruktury by byla astronomická... ono teda i funkčně, protože buď to zastropujete počtem současně nabíjených aut a bude to něco, na co se nemůžou řidiči spolehnout a nebo to bude poměrně snižovat výkon a nebude to vůbec k ničemu... lose-lose
Pokud mám možnost si to zaplatit jako trvalý upgrade vázaný na vůz (tj přenositelný na nového majitele při prodeji), tak je to naprosto férový přístup a ve výsledku pro zákazníka vážně i výhodnější. Zrovna v automotive ta unifikace dílů dělá neskutečně mnoho a ti rozumbradové, co to tu rozporují si neuvědomí, že kdyby se to neřešilo podobným ořezáváním funkcionalit HW, který v autě ve skutečnosti mají, tak by je všechny varianty vyšly výrazně dráže... Prasárna to je ale v okamžiku, kdy jsou ty upgrady vázané na majitele nebo je možno je získat jen jako dočasný upgrade (to zkoušelo tuším BMW)
Takže výsledkem je vlastně to, že to sice opravdu kondici baterie pomáhá, ale vzhledem k používání to většině lidí nedává smysl :-))
pro vysvětlení - rozdíl mezi kondicí baterie po roce (btw tenhle časový údaj vám v článku chybí, našel jsem ho až ve zdroji) je cca 5%, takže i pokud budeme uvažovat lineární degradaci, tak k dosažení poklesu o 20% jsou třeba 4 roky a to už je doba, kdy drtivá většina lidí mobil mění tak jako tak. Ale hlavně tím se teprve dostaneme na tu kapacitu 80%, kterou si ti druzí nastavili hned ze začátku... Jediný benefit je ve vyšší ceně při dalším prodeji, ale jestli těch pár stovek stojí za několik let vlastního omezování to teda nevím...
Hmm, tamže ta slavná bohatě subvencovaná továrna na čipy, která má zajistit "nezávislost" Evropy na dodávkách z Taiwanu, bude ve výsledku produkovat čipy nižších kategorií a ještě dražší... no pane jo, taky si nevzpomínáte, že by se o tomhle mluvilo v těch PR žvástech, když se to ohlašovalo?
Tak hlavně, že smějeme Číně, že sami zvládají jen starší technologie, že? A my neumíme vlastně ani to
btw ohledně té statistiky hoření BEV vs ICE - je to obecná statistika nebo se tam řeší i příčina vzniku požáru? On je totiž sakra rozdíl jestli vám blafne ICE následkem havárie nebo BEV při prostém stání v garáži
Tak v první řadě by to chtělo srovnávat na stejných autech, aby to mělo smysl. Ale taky ona ta diskuze není o tom, že by u ICE nedocházelo ke snížení dojezdu při vyšším zatížení, tady jde o tom, že u ICE není dojezd většinou kritickým parametrem a i při tom zatížení prakticky každé auto těch 500km v pohodě dá, naproti u BEV je 500km často špičkový ideální dojezd v létě bez klimošky a z kopce, takže když se to v reálném provozu najednou díky různým vlivům sníží na polovinu, tak to už kritický parametr je... Navíc jak tu už zaznělo, do ICE si přidám pár kanystrů a rázem dojezd naopak prodlužuji, to u BEV neudělám (a zrovna u toho pickupu se to při nějakých výjezdech mimo civilizaci sakra využije)
Jinak samozřejmě ty čísla myslím pro srovnání s jistou nadsázkou, nehádám se o to zda pokles kapacity akumulátorů je při teplotě -11°C o 8 nebo 10% v závislosti na nadmořské výšce, bavím se o principu - to jen aby mne někdo nechytal za slovíčka
Tenhle koncept lodní baterky bych viděl funkční v rámci nějakých nouzových operací nebo velkých staveb na oceánech - tam kde, bude výpadek nebo nedostatek elektřiny si zákazník pronajme tuhle loď, ta tam zaparkuje a bude suplovat elektrárnu dokud to bude potřeba.
Použití prezentované v projektu je prostě divné, suplovat trvalé spojení takovýmto převážením nemůže být ve výsledku ekonomické a konkurenceschopné, o ekologickém aspektu ani nemluvě
To je teda praktický pokus jak Brno - na umělém okruhu a nereálnou rychlostí :-)) Osobně si myslím, že tahle forma bezdrátového nabíjení je slepá ulička, vybudovat a hlavně udržovat nějakou smysluplnou síť takových silnic je pro většinu zemí nereálné. Když už bezdrát, tak bych viděl jako mnohem použitelnější statickou variantu na parkovištích, tam by to ve výsledku možná mohlo být i cenově zajímavější než klasické dobíjecí stojany, ale zase je otázkou jak by to fungovalo v mokru a hlavně sněhu - navíc na parkovišti už hrozí vážné riziko pro drobné zvířectvo a asi nikdo nechce najít pod autem pečenou kočku :-D
Je kouzelné jak výraz "papírový výkon" získává s novými elektromobily opravdové grády :-))) Prezentovat výkon, který má auta jen po maximálně 30s, za ideálního rozsahu teplot a jen za předpokladu, že porušíte výrobcem doporučené nabíjení baterie - to prostě normální člověk nevymyslí...
Jako teorie s těma přestávkama je hezká, ale hlavně to předpokládá, že ta nabíječka bude při příjezdu neobsazená... což se při nějakým rozšíření docela obávám, že nebude tak často a při těhle výkonech si neumím moc hustou síť podobných nabíječek představit, natož pak nějaký huby s x stojany. Další věc je, že rychlonabíjení je ta nejdražší energie a to s kamionovou dopravou moc dokupy nejde...
Ta naivita investorů mne fascinuje :-) Tenhle koncept je při současném stavu technologií nesmysl, koneckonců to dokazuje i fakt, že na to absolutně nereaguje Musk - přitom má zmáklou jak technologii seriové vyroby BEV, tak i solárů a případná integrace by pro něj byla velice jednoduchá
Tahle věta z článku vy stačila: "faktem totiž je, že se sice dotace a úlevy snížily, pořád ale EV velmi výrazně zvýhodňují" - k tomu není co dodávat a tím pádem je situace na tamním trhu nevypovídající absolutně o ničem.
Tohle je ovšem masivní průser a měly by za to padat hlavy + pořádná pokuta pro Teslu, aby si na to příště (nejen oni) dali pozor. To, že s těmi záběry pracují živí lidé je samozřejmě v pořádku a v rámci logiky použití to ani jinak nejde, přesně tak je psáno v článku, ale to, že si z toho dělali interní memes nebo si to různě přeposílali a ukazovali, naznačuje velké selhání interních kontrolních mechanizmů - a zřejmě se to netýkalo jen několika málo lidí...
Poslední dobou mi vážně připadá, že tyhle eko startupy pořádají soutěž o nejpitomější nápad... A Čína mezitím zrychluje opravdový technologický vývoj, je smutné, kam jsme to dopracovali.
Ten článek je takové dlouhé povídání o ničem - samozřejmě, že propad o 96% byl nesmysl a autor to správně popsal, jak ono číslo vzniklo, bylo to takové klasické vytržení z kontextu a vhodná interpretace pro clickbait titulky. Ale na nějaké celkové objektivnější hodnocení dopadu to není ani tak, protože Norsko má trh extrémně deformovaný a tohle zvýhodnění bylo jedno z nejmenších. Hodnotit by se dalo jedině, kdyby odstranili všechna zvýhodnění i znevýhodnění z BEV i ICE a teprve pak by se vidělo, co by si lidé vybrali... celý článek se dal vlastně shrnout do posledního odstavce :-)
Ten Musk vážně čím dál tím víc propadá megalománii - předchozí plán z většiny nesplnil (a přitom to byly body, které defakto závisely jen na Tesle samotné), ale teď bezostychu představí plán mnohem ambicioznější - ale vyčůraně takový, na které se musí podílet celý svět, takže má vlastně alibi, když ho zase nesplní :-)
Mě spíš fascinuje, že na tohle pořád ti investoři skáčou - však lidé, kteří investují do startupů musí být už v principu lidé s nějakým vzděláním/zkušenostmi/inteligencí (negramotný blbec většinou peníze nemá a když už, tak určitě neřeší podobný styl investování) a tohle jakýkoliv technik se základní znalostí fyziky a elektriky okamžitě odhalí jako hrozně neefektivní. Tedy minimálně na osobních autech, na těch busech už to za určitých podmínek asi fungovat může i když to asi také hitparáda nebude. A to nejsou jen solární auta, stejná volovina jsou třeba ty gravitační baterie nebo výroba elektřiny bržděním naložených tahačů a podobné vylomeniny... všechno to je funkční jen principiálně, ale prakticky ani náhodou
Je zajímavé, že i tak zkušená automobilka jako je Ford má problémy s náběhem sériovky, zajímalo by mne v čem je kámen úrazu, procesy přece musí mít zvládnuté a nechce se mi věřit, že by se kompletace principiálně nějak výrazně lišila od klasiky
A nemůže být za tím to, že zjistili, že pro ně bude jednodušší používat jednotný čip i pro zařízení bez 5G a to tam jen deaktivovat, resp nepoužít? Nemluvě o tom, že si myslím, že zařízení bez 5G konektivity bude čím dál tím víc ubývat
Já jsem spíš zvědavý na to v jaké finální podobě o půjde do světa, protože tyhle ostrý hrany přece nemůžou v dnešní době, kdy se řeší i ochrana chodců, projít...
Tohle mi zavání spíš tunelem na státní subvence, protože přesně jak je psáno v článku, za tři roky spustit sériovku auta, který v tuhle chvíli mají jen prototypu (a to ještě možná) je hodně odvážný plán i přesto, že staví na již existující platformě. Ostatně právě ta platforma je ale může dostat zase do problémů, protože byla představena už v 2020 a Čínani nejsou zrovna proslulí tím, že by neinovovali, takže v tom roce 2026 už také můžou začít přemýšlet o jejím nahrazování :-)