Superkapacitory mají proti Li-Ion akumulátorům spoustu výhod, energetická hustota ale mezi ně nepatří. V Allotrope Energy ji nyní zdvojnásobili na 14-15 Wh/kg
Způsobů, jak ukládat energii, je hodně. V případě elektromobilů a hybridů to jsou zpravidla lithiové články Li-Ion, nicméně některá auta si vypomáhají i superkapacitoty (superkondenzátory). Známe to např. v podobě systému KERS ve Formuli 1, něco podobného mají i Mazdy v podobě systému i-ELOOP. Výhodou těchto řešení je možnost bleskurychlého ukládání energie i jeho získávání, skvělá je také životnost. Nevýhodou je naprosto mizerná energetická hustota, která to předurčuje jen do role pomocných úložišť v hybridech, a to ještě výjimečně. Pro elektromobil je to nepoužitelné.
Společnost Allotrope Energy letos představila nový superkapacitor Lignavolt, který standardní hustotu okolo pouhopouhých 7-8 Wh/kg zdvojnásobuje na 14-15 Wh/kg. Pro zajímavost, dnešní nejlepší Li-Ion jsou někde okolo 350 Wh/kg, LFP jsou už na dohled hranici 200 Wh/kg a nehořlavé LTO s životností na desítky tisíc cyklů mají 60-90 Wh/kg. Je vidět, že i přes zdvojnásobení jde o naprostý zlomek toho, co je běžné (zhruba desetina LFP).
Allotrope pochopitelně vychvaluje své řešení a říká, že lithiové baterky schopné zachytávat veškerou energii z brždění by u hybridů byly příliš velké a drahé. Výrobce tvrdí, že 1 kg superkapacitoru Lignavolt je schopno dodat výkon 55 kW, což je 50krát tolik, co by ze stejné hmotnosti uměl Li-Ion akumulátor (no, jak který, to platí pro 1C odběr, dnešní akumulátory zvládají ale mnohem více). Když začneme trochu počítat, dojdeme z zajímavým výsledkům. 1 kg superkapacitoru pojme 15 Wh energie, což je zhruba jako 4000mAh baterie v telefonu. Žádný zázrak. A na jak dlouho by to s těmi 55 kW vydrželo? (15Wh/55000W)*3600 = 0,000273 hodiny = 0,98 sekundy.
Není Li-Ion jako Li-Ion: co má společného baterka v telefonu a elektromobilu?
Akumulátory jsou obestřeny mnoha polopravdami a mýty. Většina lidí má za to, že Li-Ion je prostě Li-Ion a jak je v baterii lithium, má vždy stejné vlastnosti. Je tomu ale skutečně tak? Jak moc se jednotlivé typy liší?
Dále přidává, že běžné rodinné SUV by nemělo potřebovat superkapacitor o hmotnosti více než 4 kg, tedy nějakých 56-60 Wh. To je jak 16000mAh powerbanka pro nabíjení telefonu. Je pravda, že to stačí na zhruba 4 sekundy výpomoci s výkonem 55 kW, což je u auta použitelné pro akutní potřebu zrychlení (např. připojení do pruhu nebo navýšení rychlosti při zahájení předjíždění), není to ale opakovatelné a výpadek výkonu po oněch pár sekundách bude v těchto situacích dost nepříjemný. Udržení 90km/h rychlosti s cca 10kW odběrem (nebo 10kW výpomoc) by to zvládlo tak na 22 sekund.
Pokud jde o cenu, ta by měla být zlomkem dnešních cen superkapacitorů.