Zpět na článek

Diskuze: Superkapacitory Allotrope zdvojnásobují hustotu na 14-15 Wh/kg

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
21. 11. 2025 14:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Už tak 10 let zpět experimentovala jedna nejmenovaná německá automobilka s kombinací H2 pomalý palivový článek + malá baterie + superkapacitor.
Palivový článek jede na konstantním výkonu, dobíjí relativně malou baterii, kapacitor řeší akceleraci/brzdění (malá baterie obtížně vykrývá velké proudy rekuperace).

Od té doby ticho po pěšině.

Tom Radon
Tom Radon
Level Level
21. 11. 2025 12:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

jako buffer by to nebylo špatný, ale cena a kapacita je fakt mimo ...snad kdyby to toho vstoupily jednou nanotechnologie.

Břetislav Černík
Břetislav Černík
Level Level
21. 11. 2025 09:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak pouziti by bylo na snade spise u nabijecich stanic, kde par desitek tun ulozenych v zemi vedle stojanu nicemu nevadi. Otazkou je ale predevsim cena za kwh.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
21. 11. 2025 10:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Břetislav Černík @Břetislav Černík To si naopak nemyslím. Pro takové využití to nemá žádnou znatelnou výhodu. 50C u nabíjecí stanice nepotřebujete, potřebujete vykrýt to, co chybí nebo co je navíc, a už není tak moc. Máte-li 1MWh baterku u velké stanice s mnoha stojany, nepotřebujete do toho ládovat 50 MW. Jestli máte třeba deset 500kW stojanů (max. potřebujete 5 MW), tak si vystačíte třeba s připojením na 3 MW a necháte ty zbývající 2 MW čerpat z 1MWh baterky (ta 2C dá). Nepotřebujete 50 MW.

Hustota také není ideální. Tady na ní sice moc nezáleží, ale třeba ten 1 MWh bude vážit 70 tun, kolik to bude kontejnerů? Jednoduchá Li-Ion/Na-Ion to zvládne s 8 tunami a jednom krátkém kontejneru.

Cena. Ta je údajně nízká na poměry těch kondenzátorů, pravděpodobně to ale budou násobky baterek. Superkapacitory jsou ve vyšších tisících USD/kWh, takže i kdyby to byla desetina (což určitě nebude), stále budeme o řád výše než za Li-Ion. Nejspíš ten "zlomek" bude v lepším případě polovina, třetina, takže se stále budeme pohybovat v tisících USD/kWh, zatímco Li-Ion bude ve vyšších desítkách. Za MWh baterku nechcete dávat miliony USD, když můžete dávat desetitisíce.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
21. 11. 2025 07:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Další nevýhodou kondenzátorů je samovybíjení, nejdéle do druhého dne je superkondenzátor prázdný. Ke skladování energie se tedy nehodí.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
21. 11. 2025 09:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka @Pavel Matějka tak tohle je spíš řešení do mild HEV.

Nebo možná do městského BEV, kde se hodně brzdí a hodně akceleruje jako druhá baterie, která bude vykrývat špičky a mohla by tak "šetřit cykly" hlavní li-x baterie a tím prodlužovat její životnost.

Hlavně je otázka, jestli ten zlomek ceny není násobek li-x baterky. Co jsem před nějakou dobou koukal, tak v maloobchodě ty ceny super kondenzátorů byly dost mimo. Sice se to používá v různých hračkách za pár korun, kde to pohání pár sekund motorek, ale tam bude mnohdy spíš polosuper, nebo obyčejný kondenzátor...

Jiri Jelinek
Jiri Jelinek
Level Level
25. 11. 2025 18:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka @Pavel Matějka Což je samozřejmě nesmysl, superkapacitory se používají i jako krátkodobé záložní zdroje. Například Maxwell BCAP0150 o kapacitě 150F má udávaný typický svod 0.2mA, takže vybitý není druhý den, ale až za dnů 26 ;-)

jirka-77
jirka-77
Level Level
21. 11. 2025 06:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Myslím že Česky je správně název kondenzátor a ne kapacitor.

I když maj malou hustotu proti Li-ion, mimo auta to může být hodně užitečná součástka.

Reklama
Reklama