Zpět na článek

Diskuze: The Planetary Society na orbitě rozvinula svou solární plachtu

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Dochy
Dochy
Level Level
24. 7. 2019 17:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Chtělo by to zjistit něco o plachtění. Samozřejmě, že lze letět ke Slunci. Ono to letí dokonce skoro samo. Stačí jen přibrzdit (dopředný pohyb kolem slunce, primárně kopírující pohyb Země) a to ta plachta dokáže. Pak už se o snížení oběžné dráhy kolem Slunce postará Slunce samo.

Jan Vítek
Jan Vítek
Level Level
25. 7. 2019 08:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dochy Z čeho vycházíte? Jsou k tomu nějaké materiály? Přibrzdit znamená vyvinout tah kolmo na tok fotonů od Slunce a to se dělá pomocí takového pohonu těžko. Možná by ale šlo upravit oběžnou dráhu tak, aby byla vysoce excentrická a pak by mohla ve svém přísluní zavést tu loď blízko ke Slunci.

Dochy
Dochy
Level Level
25. 7. 2019 11:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Vítek Předpokládám, že plachtu je možné libovolně natočit, že většina světelného toku se bude odrážet podle zákonu odrazu (toky souměrně podle kolmice k plachtě) pak by neměl být problém nastavit plachtu tak aby tak byl třeba z 90% proti směru pohybu lodi a z 10% od Slunce (samozřejmě celkový tah bude výrazně nižší - třeba 10% nebudu teď počítat - kvůli natočení plachty a tím snížené účinné ploše) Po dostatečném zpomalení by mělo být možné plachtu natočit ke Slunci hranou aby se ještě více minimalizoval tlak slunečního záření a loď mohla rychleji "padat".

wrah666
wrah666
Level Level
25. 7. 2019 09:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dochy Teoreticky by to mohlo jít jako manévry v protivětru, ale tam docela nutně potřebujete kýl. Na zemi jaksi využívá toho, že je voda hustá, tak stačí poměrně malý. Ve vesmíru, by teoreticky posloužila další (a pěkně velká) plachta, vyztužená tak, aby nemohla vlát a natočená ke slunci bokem. ale.. Uvidíme, jak se osvědčí holá plachta, jestli vůbec.

Dochy
Dochy
Level Level
25. 7. 2019 11:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Ano, kdyby bylo možné se o něco "opřít" kýlem, dalo by se "křižovat" ke Slunci aktivně. Takhle lze jen přibrzdit a nechat se spadnout :-)

DarkRichelieu
DarkRichelieu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
24. 7. 2019 17:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak zrychlení bude asi dost nuda a ve vzdáleném vesmíru trefovat něco laserem 80 světelných minut bude taky trochu oříšek.

Dochy
Dochy
Level Level
24. 7. 2019 17:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DarkRichelieu Jo, to zrychlení je sice na první pohled "o ničem", ale na rozdíl od chemických motorů co maj palivo na pár minut běhu tohle může "pracovat" celé hodiny/dny/roky... A tahle plachta je jen malá testovací pro ověření funkčnosti, reálná funkční by samozřejmě musela být větší... Tahle jestli dobře počítám za den zrychlí až o 5m/s což opravdu není zrovna příliš... ale za rok už by měla rychlost skoro 2km/s a takovou rychlostí se dá urazit vzdálenost Země Mars za rok... (neberte to prosím úplně vážně, oni by ty výpočty museli být o hodně složitější... jde o průběžné změny tedy ne že rok bude zrychlovat, rok poletí a rok brzdit, také gravitace Slunce bude trochu protestovat.... jen že ta plachta zkrátka v dlouhodobějších projektech smysl má)

DarkRichelieu
DarkRichelieu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
25. 7. 2019 07:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dochy Tak já bych to nejprve urychlil klasickým motorem a pak začal zrychlovat plachtou nebo iontovým motorem. Samozřejmě plachta je levnější a lehčí než iontový motor. Uměl bych si představit tisíce dronů s plachtou mířící k Marsu, což by bylo celkem "levné" které by po přistání začali něco budovat na základě sdílené UI (asi jako mravenci) a tradá, základ pro přistání lidí je na světě.

Dochy
Dochy
Level Level
25. 7. 2019 11:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dochy Tak jistě, pokud to palivo máš, proč jej nevyužít. Problém je ale že musíš u Země rozpohybovat i to palivo, které s sebou táhneš jen proto abys u Marsu zastavil a pak byl schopen manévrovat a případně se i vydat na cestu zpět. A to je právě problém všech kosmických letů. Čím víc toho vezeš, tím víc potřebuješ paliva, čím víc máš paliva, tím míň toho uvezeš (anebo potřebuješ paliva ještě více a více a více...)

DarkRichelieu
DarkRichelieu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
25. 7. 2019 15:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dochy To by částečně mohl vyřešit měsíc, pokud by tam byly nějaké možnosti výroby paliva pro rakety. Takhle cesta na Mars s posádkou bude vyžadovat opravdu velkou raketu, ale spíš tak tři. Jedna co tam poveze zásoby, druhá co tam poveze modul pro cestu zpět na zem. Třetí co poveze posádku se zásobami na cestu tam a zpět, pokud by se něco cestou podělalo. S plachtou by se tam taky dalo doletět, ale ta by musela být opravdu monstrózních rozměrů. Neumím si představit "plachetnici" pro velké lodě.

Reklama
Reklama