Zpět na článek

Diskuze: Ve Francii spustili provoz autonomního autobusu 4. úrovně

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

doriel
doriel
Level Level
2. 12. 2021 13:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pánové prosím co to znamená "lidar"? Slyším poprvé

wrah666
wrah666
Level Level
2. 12. 2021 13:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@doriel Laserový "radar". Prostě to skenuje prostor laserovým paprskem a měří, kde a jak se odráží.

doriel
doriel
Level Level
2. 12. 2021 14:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Ah tak, díky. Takže chcete-li zhavarovat autonomní automobil, stačí pár zrcátek :D

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
2. 12. 2021 16:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Jakože 360° bublina okolo toho vozidla, to mi přijde jako jako dost na hlavu řešení kvůli tomu aby jsi vyřadil z provozu to vozidlo
Nebo jak jsi to myslel?? Protože obyčejné malé zrcátko do ruky případně zpětné zrcátka na autech to neovlivní.

LIDAR mapuje okolní svět v rozlišení 1x1mm (možná i menší a detailnější rozlišení, viz FOTOGRAMETRIE ) .....v 360° okruhu do výšky minimálně několika metrů, takže i kdyby jsi se před to vozidlo postavil se zrcátkem v ruce tak se od toho ty paprsky odrazí a vytvoří chybu ve snímání prostředí, ale pořád to nasnímá tvoji postavu a vyhodnotí ji jako překážku

doriel
doriel
Level Level
3. 12. 2021 07:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Ne, myslel jsem to tak, že když například před zeď opřu nějaké zrcadlo, aby se paprsky odráželi nahoru do vzduchu, lidar uvidí ve zdi "díru" protože se k němu nevrátí paprsky. A nedělejte si s tím hlavu, je to spíš blbost, než skutečnost ;)

kelley
kelley
Level Level
1. 12. 2021 09:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako jo, vývoj, pokrok, technologie... Ale vysvětlí mi někdo, proč se nejdřív neobjevily autonomní vlaky, když je implementace "AI" do vlaku podstatně jednoduší než na silnici? (jo, vím že někde už takhle funguje metro).

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
1. 12. 2021 10:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kelley Nejen metra, ale i vlaky. Ono je také otázkou, co považujete za metro a co už za vlak (v některých případech se to v podstatě nedá rozlišit). Velmi časté jsou např. autonomní vlakové systémy z letišť na nějakou železniční/metro stanici ve městě. Je to vlak nebo metro?

V Austrálii už tři roky autonomně vozí železnou rudu. https://www.svethardware.cz/nejvetsim-robotem-na-svete-je-2-4km-vlak-od-rio-tinto/47093

wrah666
wrah666
Level Level
1. 12. 2021 11:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Na železnici se to hodí. Protože tam fíra jen sleduje rychlost a návěstidla. A u vlaku popsaného v článku, kde veze desítky tisíc tun ani nic jiného dělat nemůže. I kdyby viděl auto na přejezdu. i kdyby viděl, že mu dispečer postavil cestu na slepou kolej.. Zatáhne za brzdu a... A NIC. Už "malý" 600m dlouhý vlak začíná brzdit tak za 30s. 2,4 km dlouhé monstrum o váze 30 tisíc tun podle mě brzdí nejdřív za minutu a zastavuje alespoň 10 minut.. A jediné, co by mohl tou dobou dělat člověk v kabině je křičet a modlit se.

zzw30
zzw30
Level Level
1. 12. 2021 12:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Kámoš něco takového dělá v práci, ve vlaku je kamera, a pomocí analýzy obrazu se detekuje kam jede, jestli tam může, hledají se překážky na trati apod.
Takhle vím z první ruky, že všechny ty plně autonomní systémy jsou stále ještě dnes utopie, protože to všechno dohromady ještě pořádně nefunguje ani na těch jednoduchých vlacích.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
1. 12. 2021 13:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tady pozor. Že to nefunguje v jednom případě, nemusí znamenat, že to nebude fungovat jinde. My na univerzitě také vyvíjeli autonomní řízení a nebudu říkat, že když jsme měli problémy, tak to stejně nebude fungovat i jiným týmům, obzvlášť těm, které to trénují na stovkách milionů či miliardách najetých km a jejich týmy jsou početně o řády větší. Člověk může mít lepší povědomí o problémech, které tam jsou, ale tohle prostě nelze házet do jednoho pytle. Tam můžete mít jiné algoritmy pro trénování a samotné vyhodnocování, jiné typy senzorů, jiné modely senzorů, jiný počet,...

Reklama
Reklama