Zpět na článek

Diskuze: WD zatajoval technologii SMR v discích řady Red

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

MrQuick
MrQuick
Level Level
16. 4. 2020 11:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak já si neštěstí koupil 8TB, ale vzít menší, cítil bych se teď podvedený.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
15. 4. 2020 21:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Neexistuje nejaký web, ktorý by vierohodne mal zoznam, ktoré disky aký záznam používajú?

George2005
George2005
Level Level
15. 4. 2020 23:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Dá se to poznat docela jednoduše, a to podle velikosti cache - jakmile to používá "šindele" (SMR), tak to musí mít mnohem větší cache (256 MB a víc).

Např WD RED 2TB se dělá ve dvou verzích: WD20EFRX (64 MB cache) a WD20EFAX (256 MB cache). Takže z toho je naprosto jasné, že WD20EFAX je "šindel" ...

crx
crx
Level Level
16. 4. 2020 07:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@George2005 tak to su lucky man! mam WD30EFRX a WD40EFRX :)

Simik
Simik
Level Level
16. 4. 2020 08:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@George2005 S tou cache to platí pouze jednosměrně. Některé nové disky mají 256MB i s klasickým zápisem čili nelze podle toho vybrat nový disk(např. v článku zmiňovaný 8TB RED).

Dobré vodítko se zdají být seznamy kompatibilních HDD pro různé NASy. Výrobci disky testují a SMR odhalí.

P.S. Není divné to vyjádření WD, že zatímco malé kapacity mají SMR, ty velké(kde je předpoklad, že bude SMR potřeba) jej nemají?

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
16. 4. 2020 10:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@George2005 Na to som sa ale nepýtal.
Okrem toho mám síce WD40EFRX, ale existuje okrem EFAX ašte aj EARX, ktorý bol medzi nimi a už ten mal tuším SMR.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
16. 4. 2020 11:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@George2005 No napríklad na Synology zistíte, že aj disky SMR sú kompatibilné. Pretože na ukladanie a čítanie dát v bežných podmienkach to skoro nespoznáte.
Okrem toho 256 MB cache je smiešny prd, keď ukladáte gigabajty. To nemá nič spoločné s SMR. Drive managed disky si to najskôr ukladajú do časti, kde je klasický záznam a po skončení aktivity, keď už nemusia nič zapisovať a čítať, si to prepíšu do časti s SMR. A to je potom to, čo sa dá vypozorovať. Z disku sa nečíta, ani nezapisuje, ale zrazu ten disk začne hrabať, lebo si to prepisuje do SMR. Takže za určitých okolností (pokiaľ nezaplní PMR časť) sú tie disky rýchle. Sranda ale je, že nikto netuší, aká veľká je tá oblasť PMR a napríklad pri strihaní videa a sa môže dosť rýchlo zaplniť a potom výkon disku ide brutálne dole.

Hnizdo
Hnizdo
Level Level
16. 4. 2020 12:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@George2005 Jen upresnim ze ta velka cache je tam proto, ze pri zapisu jednoho logickeho sektoru se musi precist, modifikovat, a pak postupne pres sebe ulozit nekolik celych fyzickych osove sousednich sektoru (ktere jsou podstatne vetsi) , coz je dost dat, ktere je potreba nekam ulozit - do cache.

juras_7811
juras_7811
Level Level
16. 4. 2020 12:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@George2005 Přesně tak. Navíc třeba cena u verze WD20EFRX je - byla (již se prakticky neprodává) vyšší než u WD20EFAX, který má 256 MB cache. Objednával jsem si verzi EFRX u 3 e-shopů a dva mi poslali verzi EFAX za cenu EFRX! Vše vráceno. Teprve ten třetí e-shop mi poslal správný disk.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
16. 4. 2020 12:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@George2005 S tým súhlasím. Ale v minulosti boli aj klasické PMR disky, ktoré mali 256 MB cache a výrobca takto trochu dvíhal rýchlosť, aby v porovnaní v tabuľkách mal lepšie hodnotenie. A za tých smiešnych niekoľko sto MB si potom popýtal vyššiu cenu.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
16. 4. 2020 12:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@George2005 Sorry, máte pravdu, pomýlil som sa.

sroobik
sroobik
Level Level
24. 4. 2020 21:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk to je jednoduche. Kupis Seagate Ironwolf a mas vybavene.

Xspy
Xspy
Level Level
15. 4. 2020 18:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pěkná prasárnička :/ . Obecně RED i když měly být designované na 7/24 tak docela zklamaly . Koupil jsem ještě jedny z prvních 1TB REDů a koukám že jsem udělal dobře , že jsem nechtěl vyšší kapacitu ( i když ani tyhle nebyly zrovna trhači asfaltu ani náhodou) . Od WD tenhle přístup zamrzí dvojnásob .Myslel jsem až doteď ,že problémy s SMR jsou až od 4TB :/

wrah666
wrah666
Level Level
15. 4. 2020 19:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Xspy Počítám, že když do disků menší kapacity narvou půlku ploetn, tak se ušetří. Jelikož reálná nutnost to očividně není, to by to bylo obráceně.. Prostě hraby, hraby..

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
15. 4. 2020 21:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 jediné co může v dlouhodobém časovém horizontu zachránit HDD i ve spotřebitelském segmentu je tlak na spolehlivost .. už teď si HDD většinou stahují nadšenci kvůli zálohám a chroničtí stahovači pouze jako data storage :) ..

George2005
George2005
Level Level
15. 4. 2020 23:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Xspy Ono to chce ty REDy chladit, i když je to "jen" 5400 rpm, pak mohou jet v pohodě 7/24 (samozřejmě v NASech je to docela problém, já je mám v několika "normálních" PC v RAID1 vždy se Scythe SCIT-1000 Ita Kaze HDD coolery).

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
16. 4. 2020 11:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@George2005 Totálne bludy tu píšeš. Mám v NAS Synology 4x 4 TB a majú teplotu cca od 35 do 38 °C, čo je normálna prevádzková teplota pri 7/24 prevádzke a nastavenom režime na ticho (čiže ventilátory idú pomalšie). Doba prevádzky cca 53 tisíc hodín (6 rokov). Všety štyri kusy bez jediného chybného sektora. Sú to tie prvé modely s PMR.

George2005
George2005
Level Level
16. 4. 2020 11:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@George2005 Klidně si tomu říkej bludy, ale poté co mi 2 různé REDy (2TB a 3TB) v různých PC odešly (jejich teplota byla přes 45 stupňů), tak jsem je začal chladit (dostávám se na teploty kolem 30 stupňů) a od té doby mám klid.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
16. 4. 2020 12:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@George2005 Zlatý môj, chybu hľadaj u seba. Teraz som sa pozrel na ďalšie NAS Synology u zákazníka, kde má 4 x 3 TB WD RED. Teploty má 29, 30, 30, 30 °C na diskoch (takže menej hrejú ako moje 4 TB). Kto ti za to môže, že si blbý.
Išiel som si testovať v PC freenas, nas4fre, openmediavault a iné a dal som tam 4 x 160 GB Hitachi, aby som pretestoval výkony aj v RAID6 pod rôznymi súborovými systémami (EXT4, BTRFS, ...). Na začiatku som si skontroloval teploty cez SMART. Tri kusy mali 32 °C a jeden cez 40 °C. Ten som vyhodil a dal ďalší kus (mal som ich viacej, nevedel som aké sú, len že som ich mazal cez ActiveKillDisk. Samozrejme, aj ten ďalší mal 32°C. Takže ak má nejaký disk príliš vysokú teplotu bez dôvodu, tak čakaj problémy.
To ale neznamená, že tie REDy extrémne hrejú ako píšeš. Zvyšok si už musíš prebrať vo vlastnej hlave.

George2005
George2005
Level Level
16. 4. 2020 13:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@George2005 OK, já netvrdím, že ty disky nemohly být vadné. Jen říkám, že po těchto zkušenostech ostatní chladím a od té doby mám klid.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
16. 4. 2020 14:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@George2005 V NASe sú uložené zvisle a vzduch okolo nich prúdi a zozadu je vyťahovaný. V PC štandardne sú umiestnené v klietke nad sebou, teplo sa kumuluje a tie hore sú viacej zahrievané, často sú blbé skrinky bez potrebného airflow. Aj keď vzadu je 12 cm ventilátor, vpredu na tie disky nejde chladný vzduch a do skrinky je vzduch naťahovaný cez rôzne otvory na boku skrinky, zospodu, ale nie vpredu pred diskami. Česť výnimkám. Za vhodných podmienok tie disky nepotrebujú také aktívne chladenie ako si spomenul a do 38°C je teplota úplne v pohode. Skôr by ma trápili skokové zmeny teploty (napríklad v zime sa otvorí okno, kde mrazivý vzduch zrazu má prístup na disky. Ono v datasheetoch sa uvádzajú aj zmeny teploty za jednotku času.

mittar
mittar
Level Level
20. 4. 2020 12:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@George2005 V NASu ty disky jsou uplne v pohode, daleko vic nez v nekterych pocitacich ... NAS mam nastaven na tichy chlazeni a maji 37 stupnu ... v pocitaci kdyz se zapne grafarna tak tam ten disk se pece, ale v NASu ani nahodou. Ted jsem menil 4TB EFRX REDy za 10TB EFAX Helium REDy a ty s heliem jsou chladnejsi a tissi.

Reklama
Reklama