Krátký dojezd je velmi často zmiňován jako hlavní nevýhoda EV. Toyota ale chystá solid-state akumulátory pro 1000km dojezd. Naopak NIO velkou baterku ruší.
Proti elektromobilitě se vytahuje spousta argumentů a mnoho z nich oprávněně. Problémem mohou být pro mnoho lidí např. krátké dojezdy spousty elektrických vozů a věci jako více než 1000km dojezd považují za něco, co musí být splněno. Teoretické dojezdy totiž navíc v náročných podmínkách zpravidla klesají více než u spalovacích vozů. Na druhou stranu je otázkou, nakolik budou dlouhé dojezdy potřeba s tím, jak se rozšiřuje nabíjecí infrastruktura a zrychluje nabíjení (přičemž lepší infrastruktura umožní i častější nabíjení, kdy vůz parkuje, a tedy se na jeho nabíjení nečeká, přičemž vůz se tak častěji stává nabitým).
A tak nám tady vznikla zajímavá protichůdná situace. Společnost Toyota, která se zatím stavěla k elektromobilitě spíše chladně a její elektromobily rozhodně nepatří na špičku, chce za dva roky způsobit velkou revoluci. Už před nějakou dobou ohlásila, že v roce 2027 přinese solid-state akumulátory a dojezdy hodně přes 1000 km. Nedávno Keiji Kaita z Toyoty na Japan Mobility Show oznámil, že taková solid-state baterie s pevným elektrolytem je stále v plánu na rok 2027-2028 a očekávat máme dojezdy přes 1000 km.
Tyto akumulátory by měly být zajímavé ale především v životnosti. Zatímco dnešní nejlepší směsi dle něj dosahují 90 % původní kapacity po 10 letech, v případě těchto článků je cílem Toyoty dosáhnout 90 % po 40 letech. Jinak řečeno, když jde vůz do šrotu po 20-25 letech, dá se očekávat stále ještě hodně přes 90 %, tedy výrazněji nezměněný dojezd. Takový akumulátor by tedy ještě desítky let mohl vesele pracovat v úložištích. Zde ještě dodejme, že Toyota uzavřela partnerství se společnostmi Idemitsu Kosan na dodávky pevného elektrolytu a Metal Mining pro materiály na katodu.
Tímto se ale vracíme k tomu, zda jsou takto dlouhé dojezdy vlastně potřeba. Možná si vzpomínáte na to, že čínská automobilka NIO ve svých elektromobilech používá 75kWh, 100kWh a 150kWh semi-solid-state akumulátory, které už nabízí zhruba 1000km dojezd. Ty díky velmi vysoké hustotě váží víceméně tolik, kolik 100kWh varianty, nicméně jak se ukázalo, lidé o ně nemají vůbec zájem. Je to způsobeno několika faktory, v zásadě jsou dva.
Akumulátor je pekelně drahý, a to o svém připravovaném solid-state akumulátoru tvrdí i Toyota, která nicméně věří (a to asi i oprávněně), že postupem času s nárůstem produkce se tato cena sníží.
Druhým důvodem je to, že ho lidé v praxi opravdu nepotřebují. William Li z automobilky NIO totiž řekl, že v době, kdy měli málo stanic pro výměnu akumulátorů (Power Swap) si lidé půjčovali zejména 75kWh a 100kWh akumulátory, a to v poměru zhruba 50:50. Jenže nyní, když po celé Číně mají přes 3500 stanic, se tento poměr dostal na 97:3 ve prospěch menších 75kWh akumulátorů. Ukazuje se, že jakmile je možnost akumulátor rychle vyměnit, potřeba dlouhých dojezdů se snižuje a už i 100kWh baterie je pro mnohé zbytečně drahý luxus (nezapomínejme však, že vyměnitelný akumulátor je trochu jiným byznysem a jinak se k něm přistupuje, než k tomu plně vestavěnému). Je možné, že stejný efekt ohledně volby menších velikostí baterií budeme pozorovat, pokud se do podobných časových horizontů dostane i nabíjení.