Galerie 4
Zdroje pro zpracování videa - televizní normy
Článek Ostatní Foto a video

Zdroje pro zpracování videa - televizní normy

Emil Pavelka

Nejfrekventovanější zařízení, na němž se v dnešních dnech video zobrazuje je televizní přijímač. Hodně standardů má původ v televizní technice. Spousta karet pro zachytávání videa má televizní tuner integrován, ale ani jeho samostatné dodatečné pořízení není dnes nákladnou záležitostí.

Reklama

Zdroje pro zpracování videa - televizní normy

Nejfrekventovanější zařízení, na němž se v dnešních dnech video zobrazuje je televizní přijímač. Hodně standardů má původ v televizní technice. Spousta karet pro zachytávání videa má televizní tuner integrován, ale ani jeho samostatné dodatečné pořízení není dnes nákladnou záležitostí. Začneme tedy u klasické televize.

Podíváme se, co by se nám mohlo hodit vědět.

Bohužel, jako u všeho s sebou vývoj nese nekompatibilitu. Standard není jen jeden. Takže se můžeme setkat s následujícím:


NTSC

-

National Television Standards Committee

se ve svých variantách používá v Severní a Jižní Americe a v Japonsku. Obraz se zde skládá z 525 řádků, na nichž je zobrazováno 60 půlsnímků za sekundu (29,97 prokládaných snímků) obrazový signál je rozdělen na jasovou složku a dva rozdílové signály barvy a jasu

(YIQ model)

.


SECAM

-

Sequential Couleur Avec Memoire

ten je nám blíže. Kdysi se u nás používal. Dodnes tomu tak je ve Francii a Rusku. Obraz se skládá z 625 řádků, na nichž je zobrazováno 50 půlsnímků

(25 prokládaných snímků)

. Obrazový signál je rozdělen na jasovou složku a rozdílové barvonosné signály

(YCBCR model)

.


PAL

-

Phase Alternative Line

je používán v naší zemi. Stejně jako u SECAMu je obraz tvořen 625 řádky, na nichž je zobrazováno 50 půlsnímků

(25 prokládaných snímků)

. Ještě si povíme, že úplný obrazový signál je rozdělen na jasovou složku a dva rozdílové signály barvy a jasu

(YUV model)

.

I v těchto třech normách, které se nás nejvíce dotýkají, existují podskupiny, takže dochází k dalšímu členění. Tím se ale nebudeme zabývat, protože to nepotřebujeme. Dále budeme předpokládat, že máme náš současný PAL.

Video je samozřejmě nejen obraz, ale i zvuk. Takže zabrousíme i sem. Zde můžeme narazit na následující normy:

CCIR-B/G

- takzvaná západní norma, u níž je odstup mezi nosnou frekvencí obrazu a jednotlivými kanály zvuku 5,5 a 5,73 MHz.

CCIR-D/K

- takzvaná východní norma. Je používána u nás. Z minulosti ji možná znáte pod označením OIRT

(Organisation internationale de radiodiffusion-television)

. Odstup mezi nosnou frekvencí obrazu a jednotlivými kanály zvuku je zde 6,5 a 6,25 MHz. Zařízení konstruovaná pro CCIR-B/G je většinou možno na naši normu upravit, což se také často děje. Příklad takové úpravy můžete vidět na následujícím obrázku.

Zdroje pro zpracování videa - televizní normy

Rozhodně je ovšem dobré, pokud tuto úpravu zajistí dovozce a poskytne na takto pozměněný výrobek záruku (

jedná-li se o novou komponentu

). Nosná frekvence o níž jsme se zde zmínili, je frekvence používaná jako transportní, pro umožnění přenosu v určitém prostředí.

Zvuková norma nás bude zajímat jen tehdy, pořizujeme-li si tuner. Z kamery, televize i videa už nám jde zvuk ve formě stravitelné pro zvukovou kartu, takže si s tím nemusíme lámat hlavu.

Takhle vypadá frekvenční spektrum televizního signálu.

Zdroje pro zpracování videa - televizní normy

O

HDTV(high-definition television)

se jen zmíníme, ale v žádné z podob se jí zabývat nebudeme

(mívají poměr stran 5:3 nebo 1.67:1, obrovské rozlišení a tomu odpovídající šířku pásma. Vyskytuje se i v neprokládané podobě.)


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama