profile-image

akulacz

Registrace 7. 3. 2019
ID 1677069120
Level
1 160 bodů
Zbývá 340 bodů do dalšího levelu
1 000 1 500
odznak
Procesor: AMD
odznak
Grafická karta: AMD
odznak
Operační systém: Linux

Komentáře

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
20. 12. 2025 10:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Ono i dle ujetých km některé statistiky uvádějí že ICE hoří 10-50x častěji, ale za tím bych viděl ten věk a s ním související stav vozidla. Takže bych si dovolil to poupravit... Až bude průměrný věk (a tím i stav) BEV srovnatelný s ICE, tak budou nejspíše hořet podobně často.

Dle starších statistik asi 10% požárů je v rámci dopravní nehody, asi 10% žhářství a zbytek bude převážně technická závada na stojícím vozidle, buď nějaká konstrukční vada, ale většinou spíše degradace nebo zanedbaná/amatérská údržba u starších vozů.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
20. 12. 2025 08:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ještě by to chtělo chtělo zahrnout do té statistiky stáří vozu, třeba v tom Norsku bych čekal že EV byla převážně zánovní, ICE v celém spektru stáří -těch nových se tam zase tak moc neprodává. Pak bych si tipl, že ve stejném věku, by ta čísla mohla být hodně podobná.

V tom Polsku je sice struktura prodejů hodně odlišná, ale pokud budeme předpokládat že většinou zahoří spíše starší auto, tak vzhledem k převaze, či spíše většině ICE, v této škatulce a možná i horší údržbě než v tom Norsku, na tom poměru opět nemusí být nic divného. Takže i tam v jednotlivých věkových kategoriích bych čekal podobná čísla.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
18. 12. 2025 12:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner Tak kolemjdoucí jsou dnes strašení tím že auta jsou cesta do pekla dnes znovu a mnozí mnohem mladší věří tomu že způsobí jejich uhoření...

Trochu bych souhlasil, že tím že se to bude používat všude a hlavně bez rozmyslu, to cesta do pekla může být. Tak jako oheň může to být dobrý sluha ale i zlý pán, pokud uživatelé budou vše přejímat automaticky a neověřovat si zdroje ze kterých to čerpalo.

Nedávno jsem koukal na rozhovor s jedním neurologem a ten třeba tvrdil, že díky některým technologiím lidé přestávají myslet a už pouze provádějí jen primitivní reakci na to co jim je předáno za informaci.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
16. 12. 2025 10:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala No reagoval jsem na Techboye ale nevím proč, mi to hodilo reakci na příspěvek výše, ale koukám že i ten váš příspěvek reaguje na ten samý, nějaký limit systému nebo chyba?

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
15. 12. 2025 21:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snejdy Ale ono se to netýká pouze EU, stejná omezení pro leteckou přepravu platí i v USA a většině ostatních států, některé přepravní společnosti mají ten limit i nižší, třeba jen 10Wh/článek, některé dokáží zajistit převoz i mimo tento rozsah ale je to prostě dražší - musí být speciální balení a třeba to nesmí letět s jinými nebezpečnými materiály?

Pro pozemní dopravu USA třeba povoluje 60Wh/článek, kolik povoluje EU po zemi jsem teď nenašel. V námořní přepravě platí standardně také 20Wh, za speciálních podmínek by mělo být povoleno až 100Wh/článek.

Když se podíváš do obchodů, tak více než těch 5400mAh najdeš i u modelů v normálním tenkém těle (cihly mají i čtyřnásobek, ale tam těch článku více bude stoprocentně), některé to asi řeší tou vícečlánkovou baterií, některé speciálními transporty, takže nějakým způsobem se to zřejmě děje.

A ti velcí výrobci se s tím prostě babrat nechtějí a snaží se vejít do limitu, případně to nabídnou jen na lokálním trhu (což taky může znamenat vyšší náklady, vyrábět dvě varianty šasí pro různé trhy)...

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
15. 12. 2025 19:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ruku v ruce jde spíš to, co si tam firma objedná a co dostane. Číňan pokud je k tomu prostor, dovede vyrobit i kvalitní výrobek, jen nesmí chtít perpetuum mobile ten zadavatel - vyrobit kvalitu za pár drobných...

Jak se říká, můžeme vám to vyrobit rychle, levně, kvalitně... Jen si můžete zvolit maximálně dva parametry najednou.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
15. 12. 2025 19:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rizecek No bohužel si spočítali že za pomoci těch E-core jsou schopni z určité plochy dostat více výkonu než ze samotných P. Že to je jen v aplikacích, kde funguje perfektně paralelizace a ještě za předpokladu, že to nepodělá sheduler je věc druhá. Za mě nejhorší to je ale u notesů v konfiguraci 2+smetí... Tomu říkat i7 chce hodně fantazie...

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
15. 12. 2025 18:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thegrid89 Tak na druhou stranu zase stoupají nároky. Třeba vyšší rozlišení při stejné technologií=větší spotřeba displeje i vyšší nároky na výkon. Nebo náročnost webů, aplikací... To všechno stále stoupá a v lepším případě se to s těmi lepšími procesy výroby APU, displejů, různých koprocesorů které zlepšují efektivitu, tak nějak vyrovná a průměrný odběr zůstává podobný i při tom méně náročném použití. Výdrž by tak mohla být dvojnásobná, ale jelikož dnes spousta lidí ten telefon dá z ruky leda když spí a nahrazuje jím spoustu jiných zařízení, tak se i ta dvojnásobná baterka, dá vyplácat i bez toho hraní, za méně než den.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
15. 12. 2025 18:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thegrid89 Buď nebo to poslat lodí a připlatit si za dopravu "nebezpečného" nákladu z přístavu, obaly/speciální přepravní bedny, certifikáty. A někteří se na to pak radši vybodnou.

Ono by to neměla být záležitost pouze EU ale celkově pravidel mezinárodní přepravy, hlavně té letecké.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
15. 12. 2025 08:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cemada No většinou přebral i funkce mnoha dalších zařízení... Foťák, MP3, videopřehrávač, noviny, knížky, mapy... Desktop už tak zapínám jen když něco potřebuju udělat v cadu, nebo zpracovat nějaké video, pokud pominu práci. Což bohužel znamená výdrž necelý den s 5Ah baterií. Dříve když byly ty kapacity poloviční, tak mi možná vydržel i déle, ale je to spíše tou četnosti užívání.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
10. 12. 2025 09:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Budman @Budman no mnohde najdeš informace, že by jsme museli těch bloků postavit několik desítek, někde zase že vlastně nepotřebujeme žádné, tak se snažím dojít k číslům, která by tak nějak mohla odpovídat realitě.

Realizace a cena je druhá věc, stabilní zdroje určitě potřebujeme a v našich podmínkách zatím nic lepšího než JE asi nemáme. Postavit všude soláry a úložiště taky nebude asi nic levného (ani ekologického), plány tahat dráty z Afriky mi taky přijdou trochu mimo Míšu... Třeba na tu osobní dopravu by ale měly stačit přebytky které zatím máme, pokud by se je dařilo akumulovat. Až vypneme uhlí, tak už nebude vycházet asi vůbec nic...

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
9. 12. 2025 21:53 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@congi @congi tak to nemusí být špatná věc, pokud to bude monitorovat mimo jiné komunikaci politiků ve všech patrech a nahlašovat jakékoliv protiprávní jednání... Samozřejmě bych zavedení podmínil i tím že se Uršule podaří najít její ztracené SMS... Však se jistě nemá čeho bát. Politikos jsou vlastně věci veřejné, takže by nad nimi měla ta veřejnost mít kontrolu... A pokud je jejich rozhodnutím Polites poškozen, neměl by mít třeba také právo udělit jim nějakou tu pokutu?

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
9. 12. 2025 21:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Lukáš Meistner oni ten průměrný nájezd nemají zase o tolik vyšší, než u nás. Jen tam asi budou větší extrémy, ale zase je tam třeba obvyklejší zvolit jiný způsob dopravy a pak si auto půjčit na místě.

Tam to šlo automaticky, tady je letenka, na letišti máš rezervované auto na ježdění kolem komína, zmínit tam že bych jel těch 750mil autem, tak mě asi postaví rovnou ke zdi. Ve finále ta letenka byla i levnější než cesta autem, o čase nemluvě. Jen jednou jsem tam musel v absolvovat 18h cestu busem, který ve finále nějak extrémně levnější nebyl...

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
9. 12. 2025 18:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dilinozravec @Dilinozravec já jsem našel čísla 72% nebo 80-90% při nízkých rychlostech (MHD) v jiném testu, případně až 94% v jiném zdroji.

Všechny nejspíše jen pokud se daří držet vůz ve stopě - což by předpokládalo nejspíše "nutnost předat volant silnici" Bez této ideální stopy pokles přeneseného výkonu až 25% s "trojkou v žíle" pak i 50% - tady si nejsem jist jestli by i úměrně klesla účinnost. Sníh na silnici pak dokázal ubrat ještě asi 4%

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
8. 12. 2025 22:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No v reálném provozu by to mohlo stačit, nejen na pohyb vozejčků, ale i na nějaké to nabíjení, pokud tam nebude čistě štrůdl kamionů. V hustším provozu na dálnici mi vychází 264kW/km (v absolutním extrému 570-800 - jeden pruh plný kamionů, druhý osobáků jedoucí max povolenou rychlosti, pouze dodržující bezpečné rozestupy) takže by kilometr na takové dálnici mohl znamenat 600-700m následně mimo...

V absolutních číslech by tak na takový trolejbusový provoz na dálnici stačil jeden blok z Dukovan (320-400MW), na komplet silniční dopravu lehce přes 3 bloky Temelína?

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
8. 12. 2025 21:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Pali P. No z toho průměru plyne, že řekněme 80% lidí by stačil dojezd do 300km (a spoustě i 100), dalším 10% také, pokud by dalších 300km natankovali do 30min, pak třeba 5% co by potřebovali 500km a dalších 500km třeba také za 30min a zbytku by nestačilo ani těch milion km jak to nedávno někdo psal.

Proto já třeba jsem proti zákazu ICE v rok xy, ale v extrémním případě až ve chvíli, kdy to pokryje 99.9% potřeby, v ideálním ať to zařídí trh s mírnou regulací... Ale ne takovou, jak někteří tvrdí že to musí zákazníky bolet, to pak evokuje to, že ti zákazníci mohou také konat tak, aby to bolelo ty co ty regulace zavádějí...

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
8. 12. 2025 19:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @maraou tak za těch pár hodin na obhlídku by v čím dál více firmách nějaký ten kilometr dotankoval. A hlavně normální zaměstnavatel by mu nic takového ani neměl dovolit a nějaké to rozjímání (během kterého by zase něco dobil) dokonce i nařídit.

Dříve jsem taky takové kraviny zkoušel, třeba 7h práce a pak 800km domů s jednou zastávkou na pumpě... Teď už jsem na to asi starej tak do hrobu tolik nespěchám a radši si udělám více pauz... A když by chtěli 500km a tam ještě něco dělat, tak ať zaplatí Hotel a domu jedu druhý den...

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
8. 12. 2025 19:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala no nějaké typy sodíkových jsou možná úplně "čisté", některé jen s poměrně nízkým obsahem. LFP ale úplně ne, sice se také snížila potřeba lithia, ale i to je dnes považováno za "vzácné". (vyloženě vzácné v NMC je jen to cadmium, ostatní se spíše hůř získávají nebo jsou toxické) Li u nás je sice hodně, ale v Evropě budeme mít problém i s tím koncem, který je taky ve "špatných rukách" a většina metod výroby není taky moc ekologická. Zvláště když jsme si zlikvidovali ten přirozený koloběh a i na výrobu potravin ho musíme dovážet.

Proti tomu pálení čehokoliv to bude mnohem čistší, ale z pohledu závislostí žádná sláva.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
8. 12. 2025 12:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala no je otázka jestli jsme schopni vyrábět takové množství akumulátorů když stále ještě obsahují dost vzácných surovin. Sice se to lepší - klesá jejich potřeba na článek, znovupoužití, recyklace. Ale ten počet potřebných článků i v rámci jednoho samohybu mám stoupá a teoreticky jich potřebujeme tak 1,5 miliardy. K tomu pár miliard k domům a obrovské pro vyrovnávání OZE, k rychlonabíječkám...

On ten vodík v určitých aplikacích špatný být nemusí, zejména tam kde jde využít i tepelná energie, tam se to může blížit efektivitou starým přečerpávacím elektrárnám. Což nebude nejspíše případ auta, zvláště v létě... Možná nějaké provozy s pecemi se středními teplotami, které by takto mohly užívat přebytky z FVE i sítě za nízké ceny k akumulací a vykrývání noční spotřeby. Otázka je jestli by to bylo aspoň o řád úspornější na ty vzácné prvky a jak by taková jednotka vycházela cenově proti bateriovému úložišti...

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
8. 12. 2025 11:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Iperitas @Lukáš Meistner když se bavíme o dGPU tak šli z 0 před několika lety, pak chvíli tuším zavadili o 2% a pak padli na pár desetin a teď opět nějaké vzepětí.

Šance by tu asi byla, kdyby vydali celestial na začátku roku, když ostatní odkládají... Ale i jich se bude týkat problém s cenou/nedostatkem pamětí a je otázka zda to nový šéf povolí. Na battlemage mi vychází marže blízká nule, pokud má něco vydělat AIB a prodejní řetězec...

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
8. 12. 2025 07:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos @Lukáš Meistner no i s tím AMD je tak trochu v nepořádku že žádný node nenabízí. Ono i to GF to "vzdalo" trochu dříve. Proces na kterém se vyráběl Zen, Zen+, IOD a který je vrchol toho co dodnes nabízí, je původem licence od Samsungu. Pak přišly problémy a investor už moc nechtěl investovat, tak 7nm radši zrušili. Až teď přicházejí velké investice, ale spíše jen do rozšíření kapacit...

Intel nám usnul na vavřínech a vedení se staralo spíš o marketing, než řešení reálných problémů - takový ten klasický korporát...

Ze špičky pak máme už jen takový lepší nadprůměr v rybníčku kde už moc hráčů nezbylo. Spoustu peněz utopili v projektech, které zrušili, nebo se jen tak plácají na hladině. Uvidíme to nové vedení. Já s nimi spolupracoval na projektu, kde utopili raketu a stihli ho i zrušit, ale teď se to zase vytáhlo ze skladu, oprášilo a začíná se zase něco dít.

TSMC si drží špičku asi díky tomu, že to jsou asiaté, ti mají trochu jinou mentalitu a to se dost promítá do vedení i plánování a i v jiných oborech vidíme že jim to funguje hodně dobře...

Zajímavé dnes bude sledovat Rapidus, sice v době spuštění výroby to nebude úplná špička - 2nm node asi za 2 roky, ale snaží se hodně.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 12. 2025 11:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rpajik @Milan Šurkala mimo Steam by to údajně mělo být kolem dvojnásobku ve prospěch mobilních dgpu, je ale otázka kolik z toho budou mobilní WS a kolik herní mašinky. Během covidu to bylo ještě mnohem více ve prospěch mobilních dgpu, ale tam je možné že firmy ve velkém kupovali právě ty WS aby i ti konstruktéři mohli makat z domu a hráči na tom nemuseli mít až takový podíl.

Trochu zvláštní je že většina zdrojů udává stejný podíl jak pro dodávky dgpu, tak pro vyrobené karty. Pokud by to byla chyba, pak by mi vycházelo že karty po vyloučení ntb budou v poměru ~80:20 OEM+retail desktop. Pak už najít poměr OEM (kde stejně bude mít dost podstatná část jen iGPU) vs retail... Tam se mi zatím žádný spolehlivý zdroj najít nepodařilo.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 12. 2025 09:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos @Milan Šurkala tak tady v ntb beru, že to RS mám už v názvu stroje - gaming ultra hyper, 5060Ti mi řekne že to je 1,5TSI a M, maxQ mi řekne jestli to bude mít spíš 150 než 100k.

GB20X výrobce nikde ani moc psát nebude a většina lidí stejně nebude tušit co to znamená stejně jako EA211...

Dobře mi to přijde třeba u strix halo, kde top model taky není R8090, ale jen 8060 což i méně znalému řekne kam to výkonem asi tak zařadit. Hodně špatně pak U řada Intelu, kde i ta i7 bude pěkná sračka díky jen 2P core - naši ajtaci se strašně diví že jim nechci vrátit stroj co jsem dostal během opravy, který měl 4P a stejně smetí k tomu... Přitom se tam liší jen jedno písmeno, šasi je stejné ale výkon o řád jinde :/

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 12. 2025 00:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos @Milan Šurkala tak já třeba vidím logiku v tom, že stejný křemík by se měl jmenovat stejně bez ohledu na to v čem je a ten dodatek (m, max-Q nebo u cpu U, H, HX...) pak ukazovat že jsou jinak nastaveny limity a tím i odlišné výkony.

A naopak žádnou míchat do toho jiné generace...

Ono 1,5TSi když se dá do fabie (kde bude mít lepší "FPS" díky menšímu omezení váhou auta) místo do oktávky taky nebudu říkat dvoulitr, protože to je nejlepší motor v dané řadě...

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
2. 12. 2025 00:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ludek_jelinek @Milan Šurkala tak těch 4,1 bylo na kratším úseku, ale těch 5,1 je na 21kkm(5 nejlepší výsledek na SM s danou motorizací, pak už jsem byl línej to psát), kde je i dost velká špička kolem 5,5l poté co mi po 4m vrátili auto ze servisu a mezitím jsem jezdil tou Fabií a než jsem si zase zvykl. Nedávno jsem nuloval po ~3kkm s průměrem 4,7 (dle počítače, ale ten ukazuje hodně přesně - podle tankování mám stejná čísla, jen tam byl podíl dálnice nízký jako dnes ráno, asi 20%) těch 5,1 je včetně cest kdy podíl dálnice byl i více než 50% a občas mi do cesty postavili třeba Taury a podobné kopečky...

Nejsem si úplně jistý jestli bych si s FullHEV proti tomu co mám teď polepšil, ono i kdyby to jelo za čtyři (což když tam zamícháme tu dálnici nebude) tak budu mít návratnost přibližně nikdy (když si to hodlám nechat ~100kkm) rozumně by vycházel tak leda ten nový spring, ale ten má na mě příliš nízký dojezd, aktuálně bych pod 350-400 nešel...

Accorda jsem měl asi o deset let staršího a ten baštil spíš 12-15l, když jsem byl "mladý, rychlý a zběsilý" a on se tak rád točil... to jsem v poslední době trumfnul jedině s TDI golfíkem při divočině, ale ten měl vrhač briket (trochu menší než okapova roura) přímo od turba a poníků asi jak dva accordy...

Reklama
Reklama