A ono nejde zapnout FSR 1.0/ 2.x na nVidia kartách??? Samozřejmě, že JDE!
A jde DLSS zapnout na AMD kartách??? Samozřejmě, že NEJDE!
A na co bude DLSS např. uživateli nVidia 1080Ti nebo nVidia 1660 Super? Budˇme vděčni za FSR od AMD.
Proč se tu pan Polívka snaží manipulativně podsouvat, něco o omezování! Proč tu dávno nepsal článek/y a nerozčiloval se nad hrami co mají jen DLSS. Vždyť prokazatelně dle jeho "logiky" v tomto článku OMEZUJÍ konkurenci a hráče NESROVNATELNĚ více. Jen se veze na vlně zákulisního marketingu nV a dělá medvědí službu celému hernímu odvětví a škodí hráčům v prosazovaní uzavřených technologií, které jdou spustit jen na novějších kartách JEDNOHO výrobce.
Takže, kdo koho omezuje a zneužívá své majoritní postavení je velmi diskutablilní.
Ať si ty největší kritici Radeonů zhlédnou video na youtube "16GB vs. 8GB VRAM: Radeon RX 6800 vs. GeForce RTX 3070, 2023 Revisit", aby věděli jak to za tři roky asi bude analogicky vypadat. V době uvedení (2020), taky recenzenti říkali, že 16GB VRAM je příliš a nejsou potřeba a RTX s 8GB jsou lepší karty.
Pokud si vytáhnete hlavu z "xxxxxx" a začnete ji používat, tak vám možná dojde, že příští rok má být vydaný půlgenerační refresh konzolí (aka PS5 Pro), který zase posune nároky nahoru. Potom nejspíš bude 12GB vs 20GB za tři roky (v roce 2026) podobná tragédie jako je je 8GB VRAM letos nebo příští rok.
"AMD má v tomto ohledu oproti Intelu nevýhodu, a to zvláště v této době, kdy panuje nedostatek grafických karet."
Zase dojmologie pana Vítka!
Laskavě si otevřete top 10 procesorů na heurece a zjistíte, že v první desítce má Intel čtyři procesory a všechno jsou to F-verze tj. bez integrované grafiky. 5. místo Intel Core i5-11400F 7. místo Intel Core i5-10400F 8. místo Intel Core i3-10100F 10. místo Intel Core i5-12400F
Zato AMD má první procesor s integrovanou grafikou už na 3. místě a tím je AMD Ryzen 5 5600G.
Takřka všechny desky pro AM4 mají video výstupy (HDMI/DP), takže je zcela na uživateli pro co se rozhodne. Zda pro procesor s GPU nebo bez.
Lze jedině souhlasit s tím, že v dnešní době nedostatkových nebo předražených grafických karet je mít integrované GPU v procesoru výhodou.
Linus má pravdu. Intel si spoustu let nechával nechutně připlácet za podporu ECC u svých procesorů, až to došlo tak daleko, že i spousta výrobců desek přestala u svých běžných výrobků ECC podporovat. Museli jste si koupit Xeon a poloprofi/profi desku a zaplatili jste nesmyslně tučnou přirážku dvakrát.
AMD mělo podporu pro ECC jak v Phenomech, tak i v FX. Zase záleželo do jaké desky jste procesor vložili. V některých deskách ECC un-buffered moduly fungovaly jen v non-ECC modu. Pamatuji si, že v tomto měl navrch Asus a dělal desky ve kterých ECC fungovalo. Pak taky u nejvyšších řad desek od Gigabytu. MSI na to většinou kašlalo. AsRock se v té době ještě rozjížděl.
Výrobní cena ECC modulu se zvýší jen mírně. Například cena jednoho DDR4 8GB modulu na frekvenci 3200MHz stojí cca 1100 Kč. https://www.mironet.cz/kingston-server-premier-8gb-1x-8gb-ddr4-3200mhz-cl20-dimm-12v-ecc-unregistered-1rx8-hynix-d-8gbit+dp448869/ Ale problémy se špatnou RAMkou jsou mnohem častější než si spousta uživatelů uvědomuje. Za ty problémy se stabilitou a hlavně silent data corruption mi ta ušetřená stokoruna na jednom modulu opravdu nestojí a se vzrůstající kapacitou paměti se chybovost jen zvyšuje. To že je ECC u DDR5 povinnost to jen potvrzuje.
Netvrdím, že minulá generace konzolí je výkřik poslední techniky. Ale toto opravdu není chyba už notně starého HW konzolí, ale spíš neschopnost vývojářů. Stačí se podívat jak vypadá třeba TLOU2 na PS4. https://www.youtube.com/watch?v=5_0bUW9O--E
Tak nevím proč to autor článku sáhlo dlouze omlouvá. Za tohle si vývojáři z CDPR opravdu žádné omluvy nezaslouží. To jsou prostě zmrvené optimalizace.
"Z toho by vyplývalo, že téměř pětinu si pro své potřeby rezervuje operační systém, což opravdu není málo a je otázka, na co takový prostor vůbec potřebuje."
Pane Vítku, prohlédl jste si vůbec fotky, které jste vložil do článku? Jasně je tam 86,1% volného místa. Tak nevím kde jste vzal, že OS zabírá 20% nebo téměř pětinu. Je to méně než jedna sedmina (1/7).
Spousta lidí tvrdí, že pro grafiky nemá PCIe4.0 žádný význam a posuzují to jen z hlediska her (FPS), případně rychlosti startu OS nebo hry. Ale to nemělo ani v dobách když se přecházelo z PCIe2.0 na PCIe3.0. Taky se tehdy dělaly testy a rozdíl byl v řádu jednotek procent (bohužel článek, který se tímto zabýval jsem už po letech nebyl schopen najít).
PCIe má pro grafiky hlavně význam z hlediska GPGPU, kde procesor posílá data do GPU pro zprcování a to mu je následně vrací. V těchto případech je vidět nějaký přínos, ale taky to není to nic dramatického. Záleží na konkrétní úloze jak často posílá data tam a zpět.
By exploiting the CPU's so-called bypass logic on return values of loads, it is possible to leak data across processes, privilege boundaries, Hyperthreads, as well as values that are loaded inside Intel SGX enclaves, and between VMs. Code utilizing this exploit works on Windows, Linux, etc., as this is not a software- but a hardware issue. Even without Hyperthreading, it is possible to leak data out of other protection domains. During experimentation it turned out, that ZombieLoad leaks endure serializing instructions. Such leaks do however work with lower probability and are harder to obtain. Affected software: So far all versions of all operating systems (Microsoft Windows, Linux, MacOS, BSDs, …) All hypervisors (VMWare, Microsoft HyperV, KVM, Xen, Virtualbox, …) All container solutions (Docker, LXC, OpenVZ, …)
Někteří "jedinci" pořád dávají jako nepřekonatelné mínus zmíněný chladič u referenčních provedení karet. Jako kdyby výrobci snad měli zakázáno dávat jiný chladič než blower a nic jiného nesměli instalovat.
"Tomu odpovídá i cena monitorů na trhu, kde se dají kousky s FreeSync běžně pořídit pod 3000 Kč, zatímco G-Sync je znak monitorů s cenou vysoko přes 10.000 Kč. Aby však nevznikla mýlka, takové monitory jsou samozřejmě celkově daleko lepší než modely s FreeSync za pár tisícovek."
Toto je vcelku nešťastná formulace, které podsouvá myšlenku, že monitory s FreeSync jsou jen levné šunty. Nebylo by lepší napsat, že obdobně vybavené monitory se liší cenovkou? Například dva herní monitory 144Hz. TN, (LFC), pivot od Asusu.
FreeSynce ASUS MG248QR za 7 490 Kč vs G-Sync ASUS PG248Q za 12 990 Kč.
Měl jsem tiskárnou Canon MP640. První rok fungovala bez problémů. V druhém roce se začali objevovat občas před tiskem nějaké error codes. Vždy pomohl postup dle manuálu - vypnutí a zapnutí. Po uplynutí dvouleté záruky bylo skoro každé tisknutí adrenalinovým sportem a vždy se objevil nějaký error code. Postupoval jsem vždy podle manuálu a po pár minutách jsem to rozchodil (většinou třikrát až čtyřikrát zapnout/vypnout). Často výrobci svalují vinu na neoriginální inkousty, ale to nebyl můj případ, protože jsem používal inkousty od Canonu.
Očividně v celé řadě těchto tiskáren bylo nějaké kurvítko/kurvítka a proto se internet plnil podobnými návody jak error code u Canonu odstranit. Toto je řešení, které zcela určitě pomůže a ušetří vám spoustu nervů. https://www.youtube.com/watch?v=AyHaxjFg8aI Po zkušenostech s tiskárnou značky Canon si od nich nic nekoupím.
Mám grafiky od obou výrobců. Kepler od nVidie a GCN2 od AMD. Na AMD v současnosti provozuji bez problémů dvou monitorovou sestavu. Co se týče mých zkušeností, tak jsem měl více problémů s ovladači u nVidie. Oba výrobci mají občas horší jednu verzi ovladačů, ale u nV to ne vždy byly jen drobné zádrhely. U jedné verze nV ovladačů se PC dostalo do cyklického restartu a nešlo nabootovat ani do nouzového režimu.
Někteří lidé stále tvrdí že nV má oproti AMD lepší ovladače. Z mé osobní zkušenosti je to spíše naopak.
Nvidia má s ovladači v posledních letech mnohem víc než je zdrávo, ale stejně je spousta lidí jejich marketingem zmasírováno a přes mnoho závažných problémů stále tvrdí, že jejich ovladače jsou oproti konkurenci lepší. Bohužel moje osobní zkušenost je v posledních třech letech zcela opačná. Na AMD (architektura GCN2) je minimum problémů a celkově je stabilita na vysoké úrovni. Za to Nvidia Kepler bylo mnoho problémů menších i větších. Ale které ovladače mi utkvěly v paměti byly nV 364 (4/2016), které způsobovaly také cyklický restart. Byl jsem jejich "obětí" a dodnes mi při vzpomínce na ně naskočí husí kůže.
Nvidia si kvůli majoritnímu podílu na trhu dělá nárok na značky výrobců karet, které si dlouhé roky draze budovali. Když nepodepíšou, tak je odstaví od novinek, nebudou mít hry na bundlování s kartami a stanou se z nic druhořadí výrobci, kterí budou proti těm co podepsali velmi znevýhodněni. Je to od nVidie jen sprosté vydíraní výrobců a zneužívání dominantního podílu na grafickém trhu. https://i.redd.it/q8ppacyag3n01.jpg
Minulé problémové drivery mě pěkně vypekly (i přesto, že jsem dal čistou instalaci). Počítač nešel nahodit ani do safe modu a musel jsem použít bootovací flashdisk s OS, abych se dostal k bodu obnovení. Celá tahle řada ovladačů vypadá na spoustu změn a málo testování. Rozhodně to nejsou jen fámy jak se někteří uživatelé snaží stavající problémy s ovladači 364.xx bagatelizovat. Ty problémy opravdu postihly dost velkou skupinu lidí.
Pentium D je dost nešťastný název, když ho Intel používal pro své slepence v dobách žravých Pentií 4. Jsem zvědavý jak se s tím poperou vyhledávače (Google, Bing, Yahoo, Seznam,..) a nakolik to bude mix starých a nových odkazů. Ještě, že lze výsledky filtrovat podle času. ;-)
"... jenomže her pro OpenGL je už tak poskrovnu a pro Vulkan jich bude ještě méně."
Proč ta skepse? Vulkan je nadějnější API než DirectX12, který je omezený pouze na Windows 10. Když bude chtít vydavatel hry mít podporu pro Windows Vista, W7, W8, W8.1, W10, Mac a linux, tak pro něj bude Vulkan mnohem vhodnější než DX12, který je jen pro jeden operační systém. Tady je problém, že většina lidí slyší Vulkan a vztahuje to jen k linuxu. Pro souboj DX12 vs Vulkan není rozhodující linux, ale starší systémy od samotného Microsoftu. Mnoho uživatelů nedá na W7 dopustit a na W10 nepřejdou i když mají upgrade zdarma. Pochybuji, že tuto velkou skupinu uživatelů budou vydavatelé her ignorovat, když to mohou elegantně vyřešit podporou pro API Vulkan.
Zajímavé, že na něčem podobném pracují i v AMD. http://wccftech.com/amd-invest-cpu-ipc-visc-soft-machines/
Hlavně jsem zvědavý na výkon v reálném světě a jak se to bude "prát" o prostředky při spuštění více náročných aplikací najednou. Ať už jsou tu nějaké pořádné testy. :-)