Seznam kapitol
V dnešním článku bych se rád ve stručnosti ohlédl za dvacetiletou historií kanadské společnosti ATi Technologies, která v sobotu oslavila své dvacáté narozeniny. Od roku 1985 urazila opravdu velký kus cesty - přes rodiny Mach, Rage až po Radeony, které se staly jeden čas nejvýkonnějšími grafikami na trhu. A navrch jsem připravil pár zajímavostí.
	Na začátku roku 2000 pohltilo ATi společnost ArtX, která byla doposud vývojářem grafických řešení pro hi-endová PC i spotřební elektroniku. Ovšem v dubnu přišel krok ještě razantnější - ATi představilo zbrusu nový grafický čip
RADEON
(jádro R100), který byl první kartou ohrožující nVidii v její pole position. Z oněch "super" vlastností bych jmenoval alespoň podporu DDR pamětí (128-bit sběrnice), technologii HyperZ, plně hardwarovou T&L jednotku a podporu Dot3 a EMBM (typy bump mappingu). Čip byl vyráběn 180nm procesem u TSMC s 30 miliony tranzistory, obsahoval 2 pixel pipeline se třemi TMU na každé (každá zvládla 2 textury) a byl určen pro AGP 4x. Kromě Quaka III porážel konkurenční GeForce2 GTS velmi často, a tak ani výkon nebyl problémem… Jen ty ovladače.
	Na R100 byl postaven také
All-In-Wonder Radeon
, který pokračoval ve skvělé tradici multimediálních akcelerátorů ATi. O půl roku později, tedy ve čtvrtém kvartále 2000, vypustila společnost ještě odlehčenou verzi nazvanou RV100, která byla základem grafické karty
Radeon VE
(později přejmenován na Radeon 7000). Rozdílem byla 64-bitová paměťová sběrnice a absence T&L jednotky, což bylo na výkonu samozřejmě znát. Frekvence jádra a pamětí byla navýšena ze 148MHz na 183MHz.
	ATi také představilo svůj
Mobility Radeon
, kterým si vylepšila pozici na trhu s integrovanou grafikou. Také Mobility Radeon postrádal T&L jednotku a navíc mu chyběla jedna pixel pipeline.
	Následující rok byl pro ATi ještě úspěšnější. Za pomoci některých technologií od ArtX se dostal v srpnu na trh vpravdě podařený čip
R200
, který se stal základem
Radeonu 8500
. Se 60 miliony tranzistory stmelenými 0,15mikronovým procesem se postaral o to, aby byla překonána GeForce3. Radeon 8500 obsahoval poprvé crossbar řadič paměti (2x64-bit) a díky DDR pamětem byl celý subsystém velmi výkonný. R200 plně vyhovoval standardu DirectX 8.1 - obsahoval dva vertex shadery s podporou VS1.1 a čtyři pixel pipeline s podporou PS1.4. Novinkou byla také podpora SuperSampling FSAA až se 4 vzorky (1 per pipe). Základní verze Radeonu 8500 pracovala na 250MHz.
	Tento čip byl zásahem do černého a poradil si výkonnostně s GeForce3 velmi dobře. Bohužel pro ATi ale nVidia velmi rychle zaútočila zpět a řada GeForce4 Ti poslala Radeon 8500 do šedého průměru. Ani odlehčený čip
RV200
se později nijak výrazněji neprosadil, už jen kvůli nepodpoře Pixel a Vertex shaderů. Skutečná revoluce ale měla teprve přijít.
	V roce 2001 byla dále odhalena profesionální verze R200 s názvem FireGL 8800 (později i FireGL 8700 a Mobility FireGL 7800) a mobilní varianta pojmenovaná Mobility Radeon 7500. Nechybělo ani multimediální řešení All-In-Wonder Radeon 8500DV. Radeon VE se začal prodávat jako Radeon 7000 a 7200 (říjen).
	Doslova přelomovým rokem pro ATi byl rok 2002, kdy dokončila firma vývoj asi nejlepšího grafického čipu, který kdy z kanadských laboratoří vyšel. Jednalo se o
R300
, nebo-li
Radeon 9700 Pro
. Společně s ovladači Catalyst, které odstranily mnoho neduhů předchozích verzí, se stal tento čip jedničkou na trhu a kvůli fiasku nVidie v podání čipu GeForce FX 5800 Ultra neměl konkurenci. Popisovat výhody tohoto grafického ďábla nemá příliš smysl, snad jen zdůrazním, že se vedl o 50-150% lépe než v té době konkurenční GeForce4 Ti4600 a později překonával i předraženou a nedostupnou GeForce FX.
S Radeonem 9700Pro byla mimo jiné představena plná podpora DirectX 9.0a s Shader Modelem 2.0 a podporou 96-bitových výpočtů v pipeline (FP24). Pokročily i technologie jako HyperZ, SmoothVision (nově až 6x sparce sample MultiSampling FSAA) či Truform.
	Poměrně úspěšným se stal i
Radeon 9000 Pro
, založený na jádře
RV250
, který byl již od vývoje určen pro low-end. Tomu odpovídal i jediný vertex shader a čtyři pixel pipelines a také absence lepšího vyhlazování než 4x OGSS. Ostatně výkon Radeonu 9000 by lepší anti-aliasing ani nevyužil. Na překonání konkurenčních GeForce4 MX samozřejmě stačil, už jen kvůli zastaralé architektuře těchto karet.
Velmi zajímavým řešením se také ukázala osekaná R300 prodávaná jako
Radeon 9500
, který se stal velmi oblíbený díky možnosti odemčení pipelines. Radeon 8500 byl osvěžen a začal se prodávat jako Radeon 9100.
Pozn.: Další historii ATi projedu jen ve stručnosti, protože bude v paměti většiny z vás uchovaná. Pokud byste chtěli vědět více, Svět Hardware má již tuto etapu velmi dobře pokrytou teoretickými články i recenzemi.